Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mqvist1
Teori

Om ryktena stämmer att nyckeln förvarades/gömdes i ladan så faller många pusselbitar på plats..
Kollegorna ber Lisa låsa caféet själv så de två hinner med bussen, Lisa tar själv moped hem så går med på det. Hon blir kvar ensam, sms:ar pappan att hon är påväg innan batteriet dör, låser caféet som vanligt --> Går till mopeden runt knuten, stoppar in nyckeln och kommer på i stunden "fan också, nyckeln måste jag lämna i ladan innan jag sticker"

Hon är ny så detta har hon inte som rutin, det tar 30 sek att gå från mopeden till ladan så hon tänker "fk it", är lat och lämnar mopednyckeln i tändningsstiftet och låter hjälmen vara kvar på huvudet. Väl i ladan då efter att hon är klar "rykten går att nyckeln fanns upphängd som vanligt" möter hon på GM som väntade på henne. Under knivhot eller liknande följer hon med utan mostånd tills GM bil, påväg från platsen slänger GM Lisas saker efter vägen som sedan har hittats allt eftersom.

Den text jag tjockat till får jag inte o stämma, då det inte går / gick några bussar vid denna tiden på söndagen. Tycker det känns förbannat konstigt. Och är det som de sägs att nyckeln förvarats i ladan så förklarar det handsken m,m . MEN då kommer vi till : Vem visste att Lisa skulle gå in själv där ? Att inte alla dessa 3 tjejer skulle gått ihop, snackat o lämnat nyckeln?
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Konstigt. I den intervju jag sett säger kollegan att alla gick samtidigt och att de två kollegorna satte sig i en bil medan Lisa gick runt hörnet till mopeden.

Ni blandar ihop det hela.

Det fanns 4 tjejer på plats. Tjej 1 går lite före de andra, sen går de 2 som tar bilen tillsammans med Lisa, som svänger runt hörnet på byggnaden och går mot sin moped- samtidigt som kollegorna går till stora parkeringen och tar bilen.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtKrut
Det här är inte vanligt i Sverige. Polisen står helt handfallen och ingen har nån aning efter så här lång tid. I sånna här situationer sätter polisen in allt dom har och ändå får vi inte reda på ett jota.
Iom detta fakta så skulle jag satsa mina pengar på att det är proffs som gjort detta. Kanske militärer kanske inte.

Det försvinner runt 30 personer varje år som aldrig hittats så ovanligt är det. Av dessa runt 30 så är det givet att en del utsatts för brott som aldrig blir kända. Lite gamla siffror men visar hur det ser ut:

Citat:
Fakta: Försvunna personer

Antalet anmälda försvunna personer. Av dessa brukar cirka 25–35 personer årligen förbli borta. 2009 var den siffran högre: 95 personer.

2009: 7 192

2008: 7 277

2007: 7 111

2006: 6 827

2005: 7 419

Källa: Rikskriminalpolisen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Defero
Låter konstigt då det pågick renoveringsarbete i ladan med arbetare som grävde och gjorde annat. Knappast säker plats att lägga en nyckel på om det stämmer. Dock möjligtvis rimligt att nyckeln läggs på något ställe så att vem som helst kan öppna. Säkert en vanlig företeelse ute på landet i mindre orter och mindre verksamheter.

Utgår man från att det du säger stämmer så kan det dock förklara att handsken ramlade av. Kan ju vara så att hon plockade upp nyckeln från fickan eller liknande och att hon då tog av handsken.

Dock blir ju hennes kollegors uppgifter lite konstiga då de hävdar att alla tre låste caféet tillsammans. Kan de ha varit så att de lämnade henne?

Om det repats i ladan finns ju goda möjlighet för halvtokig byggare att dels bli intresserad av vilka som jobbar på fiket och dels någorlunda deras rutiner.
Kanske rent av brukar fika där då och då och därmed inte uppfattas som hot?
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locknloll
Det där är en väldigt relevant fråga.
Man kan även lägga till andra våldsbrott även där ingen dömts....än.
Tror absolut inte att GM är en första gångs förbrytare.

Hur gick det tex med denna man ??
http://www.lidkopingsextra.se/nyhet-2015-05-21-pgrov-misshandel-paring-majorsalleacutenp.aspx

Eller hur! Jag tror absolut att det är samma person och - minst - tredje gången han är i farten..
Medlem
Blarggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KurtKrut
Kanske militärer kanske inte.

Ja. Nu när du säger det - Det är hemvärnet helt säkert!
2015-06-12, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag kan tänka mig att utgången var planerat, han verkar ha tagit med henne därifrån, levande skulle jag tro. I det läget kan jag mycket väl tänka mig att han redan hade bestämt sig för vad han skulle göra med henne.

Fynden vid kyrkan tror jag inte har med saken att göra alls. De enda fynd jag köper är handsken och det okända fynd som idag hittades och med säkerhet kan kopplas till LH.
Isåfall pratar vi om en GM med hämdmotiv. Finns det en sådan borde denne redan ha hörts i utredningen, och det bör finnas tele/data kommunikation som är möjlig att återskapa/hitta. Någon person borde ju ha span på sig tycker jag.

Risken för att hon har varit utsatt för ett grovt våldsbrott är just nu rätt hög, milt sagt. Försvinnandet i Boden var ju väldigt kaotiskt i början av sökandet. Jag tänker att alla våra spekulationer är ju på ett sätt bara gissningar, men då ska man komma ihåg att polisens arbete liknar våra spekulationer, bara det att de har bättre tekniskt underlag.
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burton
Håller helt med att nyckeln-i-ladan låter mycket osannolikt. Varför förvarar man nyckeln i en lada som är under ombyggnad? Och nog för att det är bonnläppar men ett normalt förfarande är väl att samtliga som förväntas låsa upp/stänga har en nyckel.

Om hon nu satt sig på mopeden, satt nyckeln i tändningslåset, har på sig hjälmen och kommer på att man glömt hänga upp nyckeln i ladan som liggar på andra sidan huset så är det väl rimligt att man då kör mopeden runt huset, ställer den igång och sen kör iväg. Inte att man slänger sin påse, går runt hela huset, hänger upp nyckeln och går tillbaka. Hon skulle väl dessutom ändå köra runt huset för att ta vägen söderut som borde vara hennes naturliga rutt hem.
Jag tycker tvärtemot, att det är en av de bästa teorierna som lanserats. Det förklarar rent logiskt varför BO gick till ladan, varför handsken hittats där och att hon troligtvis även blev attackerad där. Bilen som hon troligtvis transporterats i lär ju även varit parkerad bakom ladan om GM planerat detta.

Det där stället är ju i princip öde, så att lämna nyckel och andra ev. ägodelar bakom caféet (som inte syns från vägen) i 1-2 minuter är ju ingen som helst risk. Har jag glömt något i t.ex. en stuga och befinner mig mitt ute i ödeland är det sällan jag låser bilen om det bara tar en minut att hämta det jag glömt.

Det som talar emot är att polisen hittat något i containern bakom caféet och att hjälmen inte hittats bakom caféet då hon knappast släpar med den till ladan om hon ändå ska tillbaka till mopeden.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Om jag tolkar det hela rätt, så är "fynden" vid kyrkan och ut mot hamnen inte bekräftade att de tillhör BO, utan att det är "saker som inte hör hemma i naturen" enbart. Så de fynden som verkar ha blivit bekräftade som BO's tillhörigheter verkar alltså fortfarande ha varit runt första fältet som de sökt igenom igen?

För övrigt, gillar markägaren som tog upp handsken när den skulle kunna innehålla DNA från en gärningsman osv. "De hetaste fynden har gjorts på hans mark – och han hittade själv flickans handske.
– Då tog jag omedelbart upp den, säger han till P4 Skaraborg."

Reagerade också på det. Den mannen kan inte ha kollat på nån tv-deckare nyligen Undrar om nån sa till puckot att det inte var så smart? Troligen inte för då borde han inte ha skrutit om det. Hur dum får man egentligen vara på en skala, speciellt i ett sånt läge där området kryllar av poliser som han kunde ha hämtat.
Medlem
Om det nu stämmer att dom brukade hänga nyckeln i ladan. Kanske var dådet personligt och riktat till tjejen som egentligen sköter nyckeln. Lisa erbjuder sig att sköta detta så att tjejerna snabbare ska kunna dra till bussen, Lisa går in i byggnaden med hjälmen på huvudet och jackan uppknäppt till halsen (GM ser inte att det är fel flicka).
Fast inte så troligt att hon gjorde detta med hjälmen på huvudet

Edit: Såg att liknande teorier redan fanns.
Senast redigerad av rhobinl 2015-06-12 kl. 00:34.
Medlem
FrZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqvist1
Teori

Om ryktena stämmer att nyckeln förvarades/gömdes i ladan så faller många pusselbitar på plats!!

Kollegorna ber Lisa låsa caféet själv så de två hinner med bussen, Lisa tar själv moped hem så går med på det. Hon blir kvar ensam, sms:ar pappan att hon är påväg innan batteriet dör, låser caféet som vanligt --> Går till mopeden runt knuten, stoppar in nyckeln och kommer på i stunden "fan också, nyckeln måste jag lämna i ladan innan jag sticker"

Hon är ny så detta har hon inte som rutin, det tar 30 sek att gå från mopeden till ladan så hon tänker "fk it", är lat och lämnar mopednyckeln i tändningsstiftet och låter hjälmen vara kvar på huvudet. Väl i ladan då efter att hon är klar "rykten går att nyckeln fanns upphängd som vanligt" möter hon på GM som väntade på henne. Hon tappar handsken då hon blir rädd, (handsken hittas kvar i ladan). Under knivhot eller liknande följer hon med utan mostånd tills GM bil, påväg från platsen slänger GM Lisas saker efter vägen som sedan har hittats allt eftersom.

Att nycklarna skulle förvaras i ladan låter väldigt orimligt speciellt med tanke på att ett renoveringsarbete pågår i ladan. Finns ju alla möjligheter för dessa arbetare att ta nyckeln och gå in på caféet.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updown
Det kan ha gått såhär, de andra hade bråttom hem och det var Lisas tur att söndagsstäda(eller så lät de sommarjobbaren sommarstäda) så hon städar caféet och kollar mobilen fb instagram etc efter och minuterna går, sedan går hon mot mopeden och lägger nyckeln vid tändningen och tar på sig hjälmen men kommer på ganska snabbt att hon glömt låsa så hon går till ladan för att hämta nyckeln(eller så har hon låst och sedan glömt lämna nyckeln) så hon går dit och blir då överfallen av en GM som väntat där i ladan då han spanat och insett att de alltid brukar lämna nyckeln där.

Varför ljuga om att det var dem som låste och inte hon? Straffbart ju att hindra/undanhålla information.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in