Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
Känns ju så förbaskat ologiskt.

Teori: Gärningsman vill åt Lisa och ligger i bakhåll & väntar tills hon kommer ut. Han överfaller henne på något sätt - men i stället för att stoppa in henne i sin bil och gasa på till säkrare områden tar han sig tiden att springa omkring och lämna ledtrådar omkring sig i närområdet. Trots att han inte vet om/när någon dyker upp; som Lisas vänner/familj/folk som bara rör sig i området osv.

Under denna tid han galopperar omkring och gör detta; VAR är Lisa? Borde inget sett om det stod en bil i närheten som han eventuellt senare stoppade ned henne i? Om han stoppade ned henne medvetslös i en bil; hur kunde han ha ro att springa omkring? Det händer ju att folk som får tex en smäll i huvudet vaknar upp, då kan de hojta på hjälp och det kan rimligtvis komma förbi en annan människa som hör detta. Ju mer förövaren springer omkring, desto mer risk att bli sedd.

Teori: Gärningsmannen stoppar ned Lisa i bilen och kör iväg ögonblickligen. Varför i helsike ödslar han tid på att sprida ut hennes ägodelar under färden? Vore inte det lättaste att bara ta med sig tjejen OCH hennes saker till den ödsliga plats han tänkt sig och därefter kunna göra sig av med hennes saker i lugn och ro? Det är ju för fan ingen som skulle komma på att det var hennes prylar om han körde 25 mil och placerade dem i någon container/soptunna i tex en påse - eller fast grävde ned dem i skogen.

Varför skulle han göra sig av med hennes småsaker; ringar/mobil osv - när en hjälm borde vara betydligt mer lockande att dumpa pga dess otymplighet?

Den här historien är ologisk och märklig på alla sätt och vis - men jag hoppas för anhörigas skull att det blir ett lyckligt slut även om det ser illa ut.

GM åkte säkert omkring på småägarna med bil. Kanske hade han BO i bakluckan eller bak i en skåpbil. Har fynden hittats nära en bilväg? Vet någon om de leget så nära en väg att man kunnat droppa sakerna från en bil? I så fall skulle det kunna vara BO som droppat saker genom ett hål i syfte att hjälpa de som letar efter henne. Eller också är det GM som droppat saker från bilen. I så fall varför? Vi vet att någon droppat följande saker som möjligen är BO:s: (förutom handsken i ladan) ett mobilskal och en mobildisplay samt några saker som hittats idag men som ännu så länge är okända. Övrigt är vad jag förstår inte bekräftat som BO:s. Om det inte är så mycket saker som droppats kan det vara GM som kastat dem för att han inte behövde dem och för att inte trodde att någon kunde finna dem. Han åkte kanske runt för att tänka ut nästa steg eller för att finna en lämplig avskild plats där han kunde förgripa sig på BO. Om det är mycket saker som droppats kan man i stället tänka sig han gjort så för att få uppmärksamhet eller för att "leka" med polisen, ett sorts matuttryck - "jag gör så här men ni kan ändå inte finna mig".
Bannlyst
Att människor försvinner händer dessutom flera ggr i månaden. Är ju något som fått polisen gå ut med detta pådrag. Är inte ett "vanligt" försvinnande som jag ser det. Då hamnar man på sin höjd i tvrutan i "Efterlyst" och delas på MPS Facebook.
Medlem
kristerzs avatar
Varför hjälper inte anhöriga (familj, vänner, släkt) till här i tråden?

Med lite information, som:

Stängningstider? vem gick, när!?
vart exakt stod mopeden parkerad, vart stod dom själva parkerad med bilen?
Varför tog hon denna dag mopeden?
vad gjorde Lisa på lördagen?
vad var det för tjafs på cafeét i Lördags?

Tycker det är märkligt att ingen vill hjälpa oss, när vi är så otroligt många som vill hjälpa till.

Ni får gärna PM:a mig om ni inte vill synas här i tråden.
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schizofrenen
Du vet inte ett piss om vad polisen gör/inte gör, vet/inte vet. Eller tror du att Expressen har fått precis hela bilden utlämnad till sig av polisen?

Polisen jobbar så hårt de bara kan. Om de sen har fittat till det kan vi kritisera detta när vi faktiskt vet ifall de gjort det. Tills vidare tillför inte den kritiken något mer än att öva läsförståelse för sjuåringar.
De har redan "fittat" till det. De släppte avspärrningen av ladan och vet nu inte vad som kan ha hamnat där eller plockats bort innan de kom på att de kanske borde sprärra av den igen. De har inte undersökt containern vid kaféet förrän idag och när de gjorde det så klättrade en polis ner i den och stod och hivade ut innehållet som om han skottade snö. Räcker inte det?
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Citat:

# Strax efter lunch påträffades ett nytt fynd av Missing people. Föremålet har tillhört Lisa Holm.
# Fyndet som gjordes i sökandet på torsdagseftermiddagen var en ny, tredje plats - skiljd från de tidigare fyndplatserna.
# Det nya fyndet ska skickas till DNA-analys.
Detta fynd borde väl kunna röra sig om ett klädesplagg av den mera kroppsnära typen? Var hittades det?
Medlem
snurresnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intenu
Självklart har hon inte försvunnit av egen vilja.

För det första är hon 17 år och hela jävla landet vet hur hon ser ut. Hur ska hon klara sig? Skulle hon åka iväg med någon motorcykel som en person hämtat upp henne med måste det förklaras vem denna person är. Vad är deras slutdestination? Hur ska de överleva utan pengar? Har de bokat hotell/lägenhet/flygbiljett/tåg/båt?

Jag kan garantera dig att polisen gått igenom kontoutdrag och all möjlig skit i Lisas day-to-day life.
Nej precis, hon borde vara upptäckt nu i sådana fall. Såvida hon inte sitter och trycker med mat själv någonstans. Men det är inte troligt alls givetvis.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
MÄRKLIGT PM

Tro detta eller ej. Kan vara sant, kan vara en lögn:

Enligt ett pm jag fått så vet alla (även polisen) att Lisa håller sig borta frivilligt. Hon har tydligen en problembild som fått henne att sticka. Prylar utspridda både här och där är ett tecken på att hon lever och spritt ut sakerna själv (anser polisen). Hennes vänner tror inte alls att hon är bortrövad och diskuterar det på nätet.

Så min slutsats utifrån detta är alltså...

- Polisen tror att hon håller sig undan men vill inte säga det högt utan ljuger och låtsas uppenbarligen om att de tror hon är bortrövad och kopplar in åklagare, dna-experter och rikspolis (för att få publicitet?)
- Hennes vänner döljer för allmänhet och polis (?) att de vet att hon försvunnit frivilligt.
- Alla ljuger för Lisas föräldrar och låtsas leta. De tycker kanske underförstått att det är skönt att flräldrarns får lida (för att de har pengar) Eller så ljuger Lisas föräldrar (de vet att hon håller sig borta frivilligt) bara för att få uppmärksamhet.

Tur att jag bor i norra Sverige. Har aldrig hört nåt liknande här uppe...Stämmer det så är det ta mig fan fel inte bara på Lisa, hennes vänner och utan också polisen. Helt jävla hjärtlöst.

Det positiva är i så fall att Lisa lever, det negativa är flertalet i den bygden är sjuka i huvudet. Jag hoppas det är en sk trådsanning och hopkok, för detta tar priset...Skulle hon vara bortrövad så hoppas jag alla skäms när det kommer fram bevis. Och har hon stuckit själv och dragit igång detta och fått stöd av en hel bygd att låtsas vara bortrövad, så är det helt enkelt inte klokt...

Jo men det känns rimligt faktiskt.
2015-06-11, 21:46
Medlem
deathofyous avatar
Det där youtubeklippet, med tickande klocka, och 13, får mig att fundera att det kan vart ett hjälp på rop.

Tänk att på grund av splittringen med pojkvännen blir hon deppad, men håller masken. Månaderna går och hon blir mer och mer desperat, och tillsist laddar hon upp klippet, med på grund av misstag blir det en dag för tidigt.

Sedan postar hon en kommentar, tror det var 9/8 eller något sånt, vilket är dagen hon tänker ta sitt liv.

Så hon försvinner 13-14 dagar efter videon, och ser på när polisen och MPS går skallgång, och förbereder sin död, medans hon lever i exil i en ödestuga några mil bort med en batteridriven radio som enda kontakt med omvärlden.

Tankar?
2015-06-11, 21:46
Medlem
Baksidan av cafét vetter mot en åker. Man norrifrån är åkern i vägen för sikten för att se baksidan kommer man söderifrån ser man inte heller baksidan. Man ser inte heller baksidan från parkeringen om man parkerat nära vägen. Hittades inte handsken inne i ladan? Jag har svårt att tro att den skulle ha blåst dit med take på vad den behöver passera för att komma till ladan. Det behövs närmast orkan för att få handsken till ladan och sannolikheten att den ska blåsa in är nära till noll. Frågan är hur GM tog sig till ladan obemärkt.
2015-06-11, 21:47
Medlem
DjPuttes avatar
Intressant PM det där....

Kan kanske vara så också man måste nog ta det i beaktning också då VARJE gång dem frågat polisens talespersoner har sagt dem vill inte säga vad för det kan finnas folk som läser det som inte ska veta vad dem hittar, Om vi säger detta är sant då är frågan vart fan sitter hon och trycker eg nu samt har det blitt mer tryck på hon med skuldkänslor att det dragit på ett sådant larm???

Detta är ett skumt försvinnande rakt av ingen logik i det hela för fem öre vart man hittar saker från hon mitt på en åker för nästa efter en grusväg & i nästa stund i buskage jag tvivlar att en GM skulle hålla på så här och sprida ut det hela, Om hon skulle vart bragd om livet skulle en GM vilja röja bevisen snabbt gömma en kropp / dumpa den inte hålla på springa runt och sprida sakerna runt om där sök området är just nu!

Men det mest troliga är att hon ligger gömd någonstans död tyvärr!
Medlem
Euforins avatar
Men hur tragiskt det än är så kan vi väl i princip ändå fastställa att tjejen inte längre lever?
Utan nu vill det till att hitta hennes kropp, inte sant?

Va är chansen att hon lever?
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Gubben som hittade handsken och äger marken. Man har kollat upp honom eller?

Fick vi de olika versionerna av "stängningen" att stämma?

Mvh

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in