Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 20:48
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av michurcu
Efter att ha följt denna tråden sedan dag ett och även följt Expressens live-sändningar tänkte jag dela med mig av mina tankar. Liksom alla andra som postar i denna tråd så följer jag detta eftersom tankarna och hela hjärtat är hos Lisa och hennes anhöriga, och att vi alla så gärna vill se att hon återfinns oskadd.

JV: har inte haft misstankar om denne man någon gång, och skönt att det nu kommit av Polis-uppgifterut att han inte är inblandad. Bara för att man är ortens "tokstolle" innebär ej att man är kapabel till vad som helst.

Kollegorna: har inte heller misstankar mot dem, och att folk påpekar att de beter sig underligt framför kameran så tror jag vem som helst som ej innan blivit intervjuad hade gjort det. Detta berör dem djupt och de känner säkert skuld till att de lämnade Lisa ensam, dock hade ingen kunnat föreställa sig detta. Skärpning på att anklaga två unga tjejer.

Om fynden: Jag tror att fynden funna vid kyrkan kan tillhöra vem som helst. De fynd som är bekräftat att tillhöra Lisa/Lisa har haft liknande föremål i sin ägo har alla varit i närheten av kaféet, som i ladan och kring grusvägen/fältet Polisen har avspärrad. Därmed en röd tråd att det är dit hon rört sig.

Vad som kan ha hänt: Lisa och kollegorna stängde ihop vid kl 18.20, efter sysslorna efter stängning. De två andra kollegorna går till sin bil på framsidan, åker iväg, och Lisa går till baksidan där hennes moped står. Hon skriver ett sms till sin pappa medans hon går dit, 18.23 skickas det. Sätter nyckeln i låset, och får syn på någon som kommer mot henne, alternativt blir överfallen. Handsken har hon av sedan innan för att kunna skriva på touch-telefon. Hon flyr, med hjälmen på, ut mot fälten, grusvägen, i panik bara flyr. Kanske flydde hon först in i ladan där hon tappar handsken, eller så har den blåst in där då det har den kvällen varit blåsigt. På vägen under sin flykt tappar hon div. saker som man nu hittar. GM kommer ikapp henne och för henne tillbaka, kanske under vapentvång och hot, och de lämnar platsen i bil.

Förhoppningsvis är hon oskadd och gömmer sig någonstans, eller så är hon flera mil från brottsplatsen.

Alla tankar till henne och anhöriga, och jag hoppas innerligt att hon är vid liv.

Så man får inte anklaga unga tjejer? Så tänkte man nog om styckmörderskan i Stenungsund också...
Medlem
Lelles90s avatar
Det kan vara en teori att hon hade bestämt träff me någon efter sitt jobb. GM tar sig till hennes jobb och väntar tills hon slutar efter jobbet. Hon skickar sitt sms för att inte göra sina föräldrar oroliga då hon vet att hon kan bli sen om hon ska träffa någon en stund efter sitt jobb. Lisa väntar ett tag utanför cafeet och väntar på "killen" hon ska träffa tills slut så kommer GM och hugger till direkt o kidnappar henne. Frågan är bara hur alla saker kan vara utspridda efter ängarna, kanske blev hon nerdrogad?
Aja iallafall hoppas hon hittas oskadd.

Vad tror ni om min teori?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
GM är nog inte bara okänd för oss – utan sannolikt även för BO. Det är så det brukar se ut vid grova sexualbrott, vilket nog dom flesta i tråden befarar att det handlar om. Av samma skäl är oftast inte statistik särskilt behjälplig vid denna typ av brottslighet.

"Det är så det brukar se ut" men varför ska man då inte gå efter statistik? :P
Medlem
justdoit1337s avatar
Ingen som har något på de senaste fynden?
Medlem
Haggeifys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Alla ni som följt med i media mer eller mindre slaviskt, de saker som hittats vart har de återfunnits? Det ser ut som åkermark, högt gräs mm på många ställen och har gm då stannat och kastat iväg sakerna eller är dem dumpade utmed att han och Lisa rör sig från caféet?

Har gm slängt dem på måfå eller har Lisa lyckats lämna spår efter sig (inte mobilen men t ex ring och småsaker som kan bindas till henne)?

Det är det som är det konstiga, sakernas placering verkar inte ha något samband, inte på samma väg och på olika vädersträck.
Medlem
anonpeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capodaster
Man bör gå igenom hennes LH`s dator vilka vänner hon hade vilka hon datade vilka sidor hon besökte. Man bör även höra hennes kompisar om hon berättat om udda personer eller vilka sidor hon sökte killar.
I andra hand bör man gå bak lite o se på hennes klass o förhöra killar o tjejer som umgåtts på gemensamma fester om det funnits udda personer i pereferin.

Haha, vissa har en sån jävla undertro till polisen alltså Givetvis har de redan gått igenom hennes dator och kartlagt alla hon haft kontakt med..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustMeh
Jag tänker på det "kvittot" som hittades, varför sägs den vara intressant. På vilket sätt skulle den vara kopplat till Lisas försvinnande? Undrar om hon kan varit gravid och köpt graviditets test eller något annan medicin? Sedan kan det vara så att hon tog mopeden för att hon skulle träffas med någon kille som hon var med tidigare och som ville möta flickan när hon blev själv.
.

Om kvittot tillhör GM och denne betalat med kort så kan polisen via den vägen få reda på vem som är GM kanske?

Jag har funderat fram och tillbaka kring detta och kan ärligt säga att jag har ingen jäkla susning om vad som kan ha hänt.
2015-06-11, 20:49
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
GM är nog inte bara okänd för oss – utan sannolikt även för BO. Det är så det brukar se ut vid grova sexualbrott, vilket nog dom flesta i tråden befarar att det handlar om. Av samma skäl är oftast inte statistik särskilt behjälplig vid denna typ av brottslighet.

Brukar inte grova sexualbrott begås av närstående? Var finns någon statistik eller rapport som säger att grova sexualbrott begås av okända människor till offret?
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför skulle GM tvinga henne att skicka sms:et om han nu skulle kidnappa henne minuten senare?
Ja varför skulle GM skicka ett SMS eller tvinga flickan att göra detta om han tänkte bortföra henne i samma stund? Spara tid eller?
Fullständigt idiotitiskt resonemang då flickans familj bor nästan 5 mil bort.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Hon behöver inte nödvändigtvis ha skickat SMS:et själv, men om vi ponerar att hon skickade SMS:et själv, då bör det innebära att hon tillbringat minst 10 minuter själv utanför arbetsplatsen. Och då undrar man så klart varför.
Jag tror hon letade efter handsken.
Medlem
Två teorier som jag (efter att ha läst nästan varenda av era samt journalisternas ord) tror på;

1) Det är hennes pappa. Han har haft ganska gott om tid på sig att smsa sig själv (han kan ju ha hennes pinkod), föra bort kroppen, sprida runt villospår och sen komma fram till cafét och "hitta" mopeden med nyckeln i. Någon har ju också sett en liknande bil som han har körandes i området i hög fart runt 19. Motiv kan ju vara nån incesthistoria som håller på att uppnystas.

2) Någon har stalkat henne i hemlighet och helt enkelt chansat på att kunna ta henne när hon slutat. Gömt sig, haft "tur" och drogat/strypt henne när hon satt på moppen och var själv klar. Släpat henne till ladan/bilen. Hon har tappat vanten där efter vägen alt har han kastat in den. Han har sen placerat ut villospår i samband med att han lämnat platsen. Alternativt deltagit i MPs sökning och placerat ut spår eftersom.
Medlem
panzertaxs avatar
Om jag tolkar det hela rätt, så är "fynden" vid kyrkan och ut mot hamnen inte bekräftade att de tillhör BO, utan att det är "saker som inte hör hemma i naturen" enbart. Så de fynden som verkar ha blivit bekräftade som BO's tillhörigheter verkar alltså fortfarande ha varit runt första fältet som de sökt igenom igen?

För övrigt, gillar markägaren som tog upp handsken när den skulle kunna innehålla DNA från en gärningsman osv. "De hetaste fynden har gjorts på hans mark – och han hittade själv flickans handske.
– Då tog jag omedelbart upp den, säger han till P4 Skaraborg."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in