Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 19:16
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djuphavsdjungeln
Är allvarlig men tror inte själv på en sådan koppling. Här är en länk till en artikel om händelsen: http://www.expressen.se/kvallsposten/nu-atalas-militaren-for-mord-pa-sin-familj/

Ja alltså du behöver inte länka mig fallet, jag har följt det sedan dag ett och lusläst förundersökningen två gånger. Jonas Runnemark hade pengar som motiv, ingenting annat. Att han råkade vara militär har ingenting att göra med det faktum att han tog livet av sin fru och deras gemensamma dotter. Du kan släppa det på en gång.
2015-06-11, 19:17
Medlem
fghjkls avatar
Lite realitycheck.
Ifall hon har stängt själv måste hon haft nycklar, ifall hon inte haft egna nycklar måste hon fått låna av någon av kolegorna som behövde åka tidigare, allternativt att någon med nyckel kommit tillbaka och låst.

Tre alternativ:

Ifall hon fått låna nycklar borde det lätt upptäckas då någons nycklar rimligtvis bör vara borta.

Någon kommit tillbaka och låst, var det inte tal om att någon sett dörren på vid gavel och en annan moped på framsidan senare, kanske har någon av dem två som tog bil bett den fjädre som åkte tidigare åka tillbaka och låsa?

Om hon hade egna nycklar bör dem saknas, kanske hittas dem snart av sökpatrull?

Tilllägg; om alla 3 varit kvar när det låstes, kan hon kanske tänkt ta en cigg innan hon åkte hem, gått till moppen inte kunat tända ciggen pga. vinden, gått till ladan och då rökt ciggen, kollat lite i mobilen, lätt hänt att tiden drar iväg litegran sen skickat medelandet 18:23
Senast redigerad av fghjkl 2015-06-11 kl. 19:20.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucidian
Jag blir himla frustrerad när du och vissa andra här verkar vara så fundamentalt oupplysta om hur det fungerar på kafé/restaurang/butik vid stängning. Jag ska försöka bryta ner det: Det är en viss skillnad på stängningstid och arbetstid. Kafét stänger för gäster runt 18. Därefter stannar anställda kvar och roddar. Rodda är inget man gör innan man har stängt, utan efter stängningstid. Att det tar 15-20 minuter är helt rimligt.
Saken är den att ägaren ringde till tjejerna på cafét och då hade de börjat städa innan kl. 18. Det har hon sagt i en intervju.
Medlem
BjornHsonLarssons avatar
Vad tror ni om scenariot att någon stammis eller café-granne i bil erbjudit sig att skjutsa henne hem efter jobbet? Det kan ju vara så att hon inte riktigt våga köra hem för första gången på sommaren de 5 milen. Han/hon kanske gled förbi precis och de pratade som vanligt och hon kände sedan tidigare förtroende för personen och följde med?

Problemet är att påsen och nyckeln lämnades kvar.
2015-06-11, 19:18
Medlem
Marquesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Som jag skrev till ett annat luftslott. Användaren har bytt namn till Lisa Holm på YT för att trolla
Men varför har personen lagt upp klippet öht?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fghjkl
Lite realitycheck.
Ifall hon har stängt själv måste hon haft nycklar, ifall hon inte haft egna nycklar måste hon fått låna av någon av kolegorna som behövde åka tidigare, allternativt att någon med nyckel kommit tillbaka och låst.

Tre alternativ:

Ifall hon fått låna nycklar borde det lätt upptäckas då någons nycklar rimligtvis bör vara borta.

Någon kommit tillbaka och låst, var det inte tal om att någon sett dörren på vid gavel och en annan moped på framsidan senare, kanske har någon av dem två som tog bil bett den fjädre som åkte tidigare åka tillbaka och låsa?

Om hon hade egna nycklar bör dem saknas, kanske hittas dem snart av sökpatrull?

Läs tråden igen, hon gick FÖRE dom 2 kollegorna som låste.
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucidian
Jag blir himla frustrerad när du och vissa andra här verkar vara så fundamentalt oupplysta om hur det fungerar på kafé/restaurang/butik vid stängning. Jag ska försöka bryta ner det: Det är en viss skillnad på stängningstid och arbetstid. Kafét stänger för gäster runt 18. Därefter stannar anställda kvar och roddar. Rodda är inget man gör innan man har stängt, utan efter stängningstid. Att det tar 15-20 minuter är helt rimligt.

Hon har uppenbarligen stött på någon efter hennes kollegor har åkt. Känd eller okänd, det har vi ju ingen aning om än. Annars skulle väl inte det här hänt, eller hur? Det är väl inte det som är någon sorts huvudfråga, om hon har stött på någon?

Det jag tycker att du och några till ska sluta haka upp er på är att "sms:et kom iväg väldigt sent efter stängning" p.g.a se stycke ett.

Där har du väldigt fel, det är en sorts huvudfråga. Om hon träffade på någon hon kände efter kollegorna har åkt. Som du sa själv sa "uppenbarligen har hon stött på någon" då är den personen hög intressant såklart. Eftersom det då troligtvis är den sista personen som sett Lisa i livet, eller GM.

Och det med sms:et är såklart viktigt, det var hennes sista som vi vet. Var det påtvingat, eller brukade hon smsa dagligen då hon skulle hem från arbetet.
Senast redigerad av henkess 2015-06-11 kl. 19:21.
2015-06-11, 19:19
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekarlsson
helt spontant ni som kan mycket om sånt här:

Är det bra utfört av GM? Tyder det på erfarenhet och inte nån random pissluffare/psykisk sjuk snubbe som gjort?
Uppenbarligen är det än så länge tillräckligt bra utfört, eftersom det finns varken brottsplats, offer eller gärningsman. Hans exakt skills får vi vänta med att bedöma tills vi har åtminstone en av dessa.
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
En sak har jag tänkt på ett tag. Inget märkvärdigt, men i beskrivningen av Lisa så står det:

"Utseende/kläder: Flickan är 165 centimeter lång, har långt blont hår och smal kroppsbyggnad. Hon var vid försvinnandet klädd i en rosavit Henry Loyd-jacka, svarta Adidasbyxor eller jeans."

Hur kan inte tjejerna på jobbet berätta vad hon hade för byxor? Väldigt konstigt. Det är ju rätt stor skillnad på ett par mjukisar och ett par jeans.

Som sagt, inget märkvärdigt. Bara konstigt.

Hur många minns exakt vad ens kollegor har på sig för kläder? Speciellt om de dessutom byter om efter arbetspasset och stressar sig för att hinna med buss. Jsg tror att det är ytterst få som med säkerhet kan säga vad för sorts byxor deras kollegor har haft idag.
Medlem
Readyfreddies avatar
Pi*rs Cl*ment där * är e, hette fyrhjulingskillen. Verkar vara en hygglig prick men man ska aldrig säga aldrig.
Medlem
Machbets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaamiro
Jag funderade också över den teorin initiellt.Säg att hon stannar moppen i gruset och lämnar sina saker för att träffa 'mannen' i ladan. Saker eskalerade därifrån.. Näe jag är inte 100% på det. Men det skulle förklara varför hon lungt ställer ifrån sig mopeden och lämnar sina saker, för en kort 'träff'.

Men fortfarande, den där j*vla hjälmen och nycklarna i moppen. Kanske bara det att hon inte tänkte på det.

Nycklarna kan hon mycket väl ha låtit sitta kvar i mopeden från det att innan killen kom till platsen.
Säg att hon satt sig startklar på mopeden, smsat och helt enkelt inväntat killen. När killen sedan kommer med bil och kliver ut så konverserar dem samtidigt som de båda går bort mot ladan och där utspelar sig sedan något.

Var det inte förresten någon som snackade om ett gäng med turkar borta vid kyrkan?

Killen hon träffade kan ju ha kommit dit tillsammans med fler, bara att dom suttit kvar i bilen.
Hon blir då nervös och helt plötsligt är ladan ett perfekt ställe att kunna prata ostört med killen.

Hjälmen har jag ingen förklaring på. Kanske bestämmer hon sig mitt i allt för att lämna platsen, tar på sig hjälmen och går mot mopeden, killen agerar, tillsammans med sina polare och sedan börjar jakten över ängen med hjälmen på tills dem kommer ifatt henne?

Vidarebefordrar även en teori från en ny användare:
Citat:
Hejsan! har följt tråden om Lisa Holm slaviskt och kom att tänka på lite olika saker. Men är ny på FB och kan därför inte posta ännu. Posta gärna om du vill!

LH körde moped för första gången till jobbet. Om det är någon som har rövat bort henne, så måste det nästan vara någon som visste om att hon inte skulle bli upphämtad. Då kom jag att tänka på att det är skolavslutningsvecka för många skolor. Skolavslutningar innebär väldigt ofta fest och med fest kommer även alkohol. Då LH är under 20 så kan hon inte köpa alkohol. Kanske hade hon stämt träff med någon langare som hade fixat alkohol till henne? Det kanske var därför hon körde moped just den dagen? Det kan i så fall förklara varför det inte finns några tecken på våld runt mopeden eller ladan. Hon kan ju i så fall ha hoppat in i en bil för att ta emot alkohol.

Polisen borde höra med LH vänner om det skulle vara någon fest nu i veckan och vem som i så fall skulle fixa alkohol till festen. Även om langning är olagligt så kan det handla om liv och död om en eventuell langare kan ha med bortrövandet att göra!
Senast redigerad av Machbet 2015-06-11 kl. 19:24.
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeVaLaGott88
Dom skulle aldrig släppt på avspärrningarna i ladan, där gjorde polisen ett stort misstag. Tror de finns mer där att leta efter som kanske nu är förstört

Det har dom väl heller aldrig gjort?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in