Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 05:17
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Möjligt men jag är skeptisk. Angående digital kommunikation så är det fullt möjligt för SKL att ta fram även meddelanden "som inte sparas". Det tar dock tid och är något som vi eventuellt får höra om om ett par veckor eller så.
SKL (som för övrigt heter NFC nu) kan inte göra mycket utan mobilen. Vet dock inte hur mycket data som sparas i telefonbolagets loggar.

Edit: Jag vill lägga till att NFC troligen har tillgång till BO's apple-konto och via det försöker få ut information, tex vilka appar som använts, backuper, osv.
Senast redigerad av Unity 2015-06-11 kl. 05:35.
2015-06-11, 05:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Nu påstår jag ingenting, utan jag skrev att det var rena spekulationer. Det jag menade är att det faktist inte är så onaturligt att hon inte satt på moppen inom några minuter ifrån det att hennes kollegor såg henne gå runt hörnet.

Det skulle ju tex räcka med att hon hade flera obesvarade sms som hon beslutade sig för att svara på innan hon åkte hem. Bara det kan ju ta 5minuter.
Klockan var ju som sagt bara 18.30 (nu ska jag inte svära på att den var det då jag inte är säker).

Men stämmer det så är det ljust ute, hon är på ett familjärt ställe.
Knappast så att man har bråttom att komma därifrån direkt. I övrigt håller jag med dig.

Håller med dig helt och hållet. Jag vet ingen som hade satt på sig en hjälm eller ens tagit med sig den om man ska träffa nån annan. Det hade varit rent mysko.
Det enda scenariot kan vara att man inte vill lämna en dyr hjälm hängandes löst obevakad till morgondagen om man blivit erbjuden skjuts hem.

Men om jag förståt det rätt lämnade hon en kasse med kläder vid mopeden (kanske en trådsanning? vad vet jag) och isf vore det ju ologiskt.

Ja, hon lämnade en påse vid mopeden och dessutom mopednyckeln i låset. Men hjälmen är någon annanstans. Min tes är att hon hade hjälmen på sig när hon överfölls. Hon togs in i bilen med hjälmen på.
2015-06-11, 05:25
Medlem
NixYOs avatar
Har någon kollat silon?
2015-06-11, 05:29
Medlem
Theforeigners avatar
http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

Lisas sista timmar innan försvinnandet
Publicerad 11 jun 2015 05:08

"för tre veckor sedan gjorde hon (Lisa Holm) sitt första arbetspass på kaféet och skötte sig galant."

Lørdag den 5 Juni:

"Lisa Holm berättade att hon skulle arbeta i kaféet och hade fått skjuts dit av sin mamma.

"Lisa Holm kom till jobbet vid 09.30-tiden och fick direkt ställa sig i kassan. Först vid 14-tiden kunde hon ta ut sin lunchrast."

"Allt var frid och fröjd tills arbetsdagen stördes av att en kund kom in i kaféet vid 15-tiden och var besvärlig."

"Hon avslutade sitt arbetspass vid 18.30-tiden. Eftersom det hade varit mycket gäster tog det extra lång tid att städa lokalerna. Senare på kvällen berättade Lisa Holm om incidenten med den störiga gästen för sin mamma.
- Det var en besvärlig kund som hade varit inne. Men det finns knasbollar överallt, säger kaféets ägare Lena Svedung.
Eftersom Lisa Holm ska jobba dagen efter tar hon det lugnt under lördagskvällen."

Söndag den 6 Juni:

"Tidigt på söndagsmorgonen tar Lisa Holm mopeden till jobbet."

"För första gången tar hon mopeden till jobbet, enligt Lena Svedung. Så fort Lisa fyllde 15 år tog hon körkort för EU-mopeder och sågs ofta körande på sin vespa."

"På plats i kaféet fanns redan ägaren Lena Svenung och bagarna som satt i gång med dagens bullbak."

"- Jag var där väldigt tidigt och tog emot henne. Hon var sugen på att jobba och började hjälpa till, säger Lena Svenung.
Arbetspasset började vid 09.30-tiden och Lisa Holm fick börja med att brygga kaffe. Dagen fortsatte med att hon fick diska, tvätta och ta hand om kafégästerna. Vid lunchtid ställde sig Lisa Holm i kassan för att ta emot kunderna."

"- Hon gör allting som kunde förväntas av henne och lite till. Hon är en stor tillgång för oss på kaféet, säger Lena Svedung.
Vanligtvis stänger kaféet klockan 18. Men just den här söndagen var det lite gäster. Därför kunde Lisa Holm och hennes två kolleger städa undan i god tid innan stängning. Trion tog nycklarna till kaféet, packade ihop sina saker och låste dörren.
- Alla tre var glada och lyckliga. De lämnade kaféet och det hade inte varit några problem under kvällen, säger Lena Svenung.
Lisa Holm gick bort till sin moped när de två kollegerna åkte i väg i en bil. De hade bråttom för att inte missa en buss.
- Vi sa hej då till varandra. I efterhand har det tagit väldigt hårt på mig att jag inte såg när hon åkte i väg, säger kollegan Rebecka.
Hon var troligtvis den sista personen som såg Lisa Holm före försvinnandet."
2015-06-11, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Inte bekräftat.

Om GM hade ett "hjälm-fordon" så hade han nog en egen hjälm. Eller hur tänker du här?

JV har bilder av MC på sin twitter, kanske äger en?. Medans Lisa sätter på sig hjälmen, trycker i nycklarna för att starta sin moped så kör JV tätt intill med sin MC o hotar henne att hoppa på.
2015-06-11, 05:40
Medlem
styrlunds avatar
polisen bör nog ta en titt på deltagarna i MP's skallgångsskedjor.
Jag skulle leta efter jämngamla som vill dra uppmärksamhet till sig i media för sitt deltagande i eftersöket.
De nya fynden känns onaturliga.
2015-06-11, 05:41
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truthers
Ja, hon lämnade en påse vid mopeden och dessutom mopednyckeln i låset. Men hjälmen är någon annanstans. Min tes är att hon hade hjälmen på sig när hon överfölls. Hon togs in i bilen med hjälmen på.
Ja, igen så håller jag med dig. Ser detta som en självklarhet. Vad som än har hänt vid hennes moped har hon haft hjälmen på sig när någonting har hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Andraoz
Text
Nu tror jag inte på den här användaren alls. Han är ett troll. Allt som han skrivit tycker jag tyder på det mer eller mindre.

Men okej BO är 17 AV är 20, varför går dom i sama klass/skola? 17 är man i gymnasiet. 20 är man inte i gymnasiet längre. Finns så mycket mer som användaren skriver som bara är för att chocka.

Jag kan givetvis ha fel. Villl tilläga att jag inte har för avsikt av att diskutera användaren eller hans identitet. Men med åldern (om den stämmer) kan man iaf utesluta att det är en vis omtalad JV eftersom visa vill länka dom.
2015-06-11, 05:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
polisen bör nog ta en titt på deltagarna i MP's skallgångsskedjor.
Jag skulle leta efter jämngamla som vill dra uppmärksamhet till sig i media för sitt deltagande i eftersöket.
De nya fynden känns onaturliga.

Jag tror att i såna här fall så är polisen mycket medvetna om såna personer och hur de kan bete sig. Mycket sannolikt att polisen har deltagarlistor från MP och matchar dem mot intressanta personer. Jag håller med om att en del av fynden är "lite för bra" men å andra sidan är det inte säkerställt att de faktiskt tillhörde Lisa.
2015-06-11, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BERNF
Ja, igen så håller jag med dig. Ser detta som en självklarhet. Vad som än har hänt vid hennes moped har hon haft hjälmen på sig när någonting har hänt.

Nu tror jag inte på den här användaren alls. Han är ett troll. Allt som han skrivit tycker jag tyder på det mer eller mindre.

Men okej BO är 17 AV är 20, varför går dom i sama klass/skola? 17 är man i gymnasiet. 20 är man inte i gymnasiet längre. Finns så mycket mer som användaren skriver som bara är för att chocka.

Jag kan givetvis ha fel. Villl tilläga att jag inte har för avsikt av att diskutera användaren eller hans identitet. Men med åldern (om den stämmer) kan man iaf utesluta att det är en vis omtalad JV eftersom visa vill länka dom.

Han kan ju vara född 1995 och går med folk som är födda 1997 ?
2015-06-11, 05:54
Medlem
kvarkenss avatar
Polisen har fått många tips om en särskild person.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20944780.ab

Känns som det förmodligen är kuk å pungvisaren på Twitter!
2015-06-11, 05:57
Medlem
Ferry31s avatar
Om GM är en person som är besatt av Lisa och har ett "stalkerbeteende". Hur tror ni han hittat henne då? Genom internet, arbetsplatsen eller på ett annat sätt? Hon hade ju jobbat i tre veckor så mycket troligt att GM fått syn på henne för längesedan om han nu rör sig i trakterna.
2015-06-11, 05:57
Medlem
BERNFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pirress
Han kan ju vara född 1995 och går med folk som är födda 1997 ?
Han har alltså gått om 2 klasser? Nu är jag lite äldre, men under min skoltid hände inte det. Då hade man hoppat av redan. Men klart en möjlighet finnns ju.

Men för min del verkar det vara så mycket som inte går ihop med den här användaren. För sent för att gå in på detalj. Men jag tror det är högst otroligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in