2015-06-10, 21:19
Medlem
sven33s avatar
Det är samma problem varje gång men just nu tänker jag på tråden om den förvunna 17-åringen. Dessa trådar går inte att läsa.

Att man inte hinner rensa undan OT är en sak men det stora problemet är bristen på en ordentlig sammanfattning. Vart och vartannat inlägg idag handlar om någon ”JV”. Trots att jag läste igenom de senaste 20 sidorna av tråden har jag fortfarande ingen aning om vem ”JV” är. Tråden är med andra ord helt värdelös för den som inte orkar läsa igenom hundratals sidor. Det kan man inte begära.

En bra lösning vore att moderatorerna med jämna mellanrum bad någon skriva en sammanfattning som man sedan lägger på första sidan. Skillnaden från idag är att moderatorerna endast vekar göra detta om de råkar se en bra sammanfattning vilket får till följd att det oftast dröjer flera dagar innan en sådan kommer och sedan blir den snabbt inaktuell.

Med tanke på att det finns ett stort antal användare som följer tråden slaviskt och skriver 10-tals långa inlägg per dag är jag säker på att det skulle bli napp varje gång om en moderator bad någon skriva en sammanfattning för publicering i första inlägget. Ingen vill lägga ner tiden på att skriva en ordentlig sammanfattning som det är idag när inlägget med största sannolikhet bara hinner läsas av några få innan det snabbt försvinner i bruset.
Citera
2015-06-10, 21:27
Medlem
Reevess avatar
Jag ser det mest som ett jävla jobb att skriva en sammanfattning, nästan orimligt svårt. Av all info i tråden; vad är viktigt, vad är korrekt?

Vem ska vara den som avgör vad som ska stå i sammanfattningen? För som du säger, att man inte ska behöva läsa igenom hela tråden, så är det denna sammanfattning en fortsatt diskussion kommer bygga på.

Hur löser du det problemet?
Citera
2015-06-10, 21:31
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reeves
Jag ser det mest som ett jävla jobb att skriva en sammanfattning, nästan orimligt svårt. Av all info i tråden; vad är viktigt, vad är korrekt?

Vem ska vara den som avgör vad som ska stå i sammanfattningen? För som du säger, att man inte ska behöva läsa igenom hela tråden, så är det denna sammanfattning en fortsatt diskussion kommer bygga på.

Hur löser du det problemet?

Du ska inte ta ställning till vad som är korrekt och vad som inte är korrekt. Sammanfatta de större spåren i tråden bara och glömmer du något så är det fortfarande bättre än ingen sammanfattning alls.

För de som följt tråden från början är det inte extremt mycket jobb. Inte mer än vad många av dem redan lägger ner på sina vanliga inlägg. Vissa skriver omfattande sammanfattningar utan att någon ens bett om det redan som det är idag. Problemet är att de inte går att hitta på ett bra sätt.
Senast redigerad av sven33 2015-06-10 kl. 21:34.
Citera
2015-06-10, 21:33
Medlem
johanness avatar
Enligt min erfarenhet skriver folk sammanfattningar utan att vänta på att en moderator ska be om det. När man har skrivit och postat en sammanfattning kan man med fördel rapportera sitt eget inlägg för 0.00 och föreslå att trådstarten länkar till den. Om moderatorn tycker att sammanfattningen fyller sitt syfte brukar så också ske.
Citera
2015-06-10, 21:34
Medlem
patriot8s avatar
Ett tips är att använda sökfunktionen inom den specifika tråden. Om du tillexempel undrar om "JV", så testa att lägg en sökning på det så kommer allt med relevans till "JV" tas upp.

Kanske inte exakt vad du söker, men alltid något.
Citera
2015-06-10, 21:35
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sven33
Du ska inte ta ställning till vad som är korrekt och vad som inte är korrekt. Sammanfatta de större spåren i tråden bara och glömmer du något så är det fortfarande bättre än ingen sammanfattning alls.

För de som följt tråden från början är det inte extremt mycket jobb. Inte mer än vad många av dem redan lägger ner på sina vanliga inlägg. Vissa skriver omfattande sammanfattningar utan att någon ens bett om det redan som det är idag. Problemet är att de inte går att hitta på ett bra sätt.

I så fall måste du väl skriva:

Det finns de som hävdar A
Det finns de som hävdar B
Det finns de som hävdar C
Det finns de som hävdar D
osv...
in absurdum
Citera
2015-06-10, 21:37
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Enligt min erfarenhet skriver folk sammanfattningar utan att vänta på att en moderator ska be om det. När man har skrivit och postat en sammanfattning kan man med fördel rapportera sitt eget inlägg för 0.00 och föreslå att trådstarten länkar till den. Om moderatorn tycker att sammanfattningen fyller sitt syfte brukar så också ske.

Det där känner inte ens en promille av användarna till. Där har vi problemet. Dessutom är jag övertygad om att folk dessutom är mycket mer benägna att skriva en sammanfattning om en moderator ber om det.

Sedan får du det att låta som att det här inte är ett problem. Har du besökt de här trådarna på senare tid? Vanligtvis flera dagar innan det kommer en sammanfattning och det kommer sedan mycket sällan en uppdatering när den gamla blivit inaktuell.
Citera
2015-06-10, 21:41
Medlem
sven33s avatar
Citat:
I så fall måste du väl skriva:

Det finns de som hävdar A
Det finns de som hävdar B
Det finns de som hävdar C
Det finns de som hävdar D
osv...
in absurdum

Nu känns det som du argumenterar emot bara för att. Oftast finns det inte mer än 2-5 huvudspår i tråden. Så svårt är det inte, folk brukar kunna skriva riktigt bra sammanfattningar men tyvärr finns de för sällan i första inlägget.
Citera
2015-06-10, 21:42
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Nu känns det som du argumenterar emot bara för att. Oftast finns det inte mer än 2-5 huvudspår i tråden. Så svårt är det inte, folk brukar kunna skriva riktigt bra sammanfattningar men tyvärr finns de för sällan i första inlägget.

Nej, absolut inte. Jag är visserligen din motpol här, men vill du inarbeta en framtida arbetsmodell måste du ha tänkt igenom den grundligt.
Citera
2015-06-10, 21:46
Avslutad
Nu kanske det här är ett helt idiotiskt förslag, men vad sägs om förmoderering? Om det är möjligt för en enskild tråd i ett icke-förmodererat forum. Där syftet med förmodereringen är att förhindra onödiga upprepningar och liknande - inte att filtrera information - så klart. Men det kan kanske bli svårt att kontrollera, vad vet jag. Dessutom förmodligen en alldeles för stor arbetsbörda, men i vissa trådar hade det varit klart intressant, som i den av TS nämnda tråden, i tråden om MH370, och så vidare.
Citera
2015-06-10, 21:53
Medlem
sven33s avatar
Citat:
Nej, absolut inte. Jag är visserligen din motpol här, men vill du inarbeta en framtida arbetsmodell måste du ha tänkt igenom den grundligt.

Förstår inte varför du bestämt dig för att vara min motpol dock. Om du varit inne i de här trådarna har du väl sätt att de sammanfattningar som faktiskt finns brukar vara bra? Problemet är inte att de skulle vara för jobbiga att skriva. Folk gör det bra redan idag trots att ingen bett om dem och trots att sammanfattningarna oftast missas av moderatorerna.

Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Nu kanske det här är ett helt idiotiskt förslag, men vad sägs om förmoderering? Om det är möjligt för en enskild tråd i ett icke-förmodererat forum. Där syftet med förmodereringen är att förhindra onödiga upprepningar och liknande - inte att filtrera information - så klart. Men det kan kanske bli svårt att kontrollera, vad vet jag. Dessutom förmodligen en alldeles för stor arbetsbörda, men i vissa trådar hade det varit klart intressant, som i den av TS nämnda tråden, i tråden om MH370, och så vidare.

Förmoderering är väl precis lika mycket jobb som att rensa ut OT-n med dagens system? Något de tydligen inte har tid med (förståeligt).
Citera
2015-06-10, 21:56
Medlem
Reevess avatar
Citat:
Förstår inte varför du bestämt dig för att vara min motpol dock. Om du varit inne i de här trådarna har du väl sätt att de sammanfattningar som faktiskt finns brukar vara bra? Problemet är inte att de skulle vara för jobbiga att skriva. Folk gör det bra redan idag trots att ingen bett om dem och trots att sammanfattningarna oftast missas av moderatorerna.

Personligen läser jag gärna igenom hela tråden för att skaffa mig en uppfattning. Detta är någonting jag faktiskt brukar göra. Jag tycker att man bör göra det om man verkligen bestämt sig för att grotta ner sig i ett enskilt ämne.

Att en sammanfattning skulle lägga grund för fortsatt diskussion ser jag som ett problem, eller i alla fall inte optimalt, därför argumenterar jag emot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in