Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Låter alldeles för besvärligt. Den enklaste förklaringen brukar vara den rimligaste. Tycker det där låter för invecklat och konspiratoriskt. Men det är min åsikt.

BO har precis satt i nyckeln i mopeden när hon blir hotad av en ensam gärningsman. Hon har ingen möjlighet att skrika då hon är hotad till döden med vapen och hjälmen är på och avlägsnas inte. Hon blir hotad, bortputtad, till ett område där bilen står, hon våldtas , fortfarande med hjälmen på. Inga skrik hörs genom hjälmen. Gärningsmannen hugger henne sedan till döds, kastar in henne i bilen och kör från platsen och dumpar henne långt bort från kidnappningsplatsen.

Jag undrar vilken sorts hjälm det är, är det en sådan här? http://www.sharkspeed.se/bilder/artiklar/zoom/MAX603BLSILVMATTLr_1.jpg )
2015-06-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
BO har precis satt i nyckeln i mopeden när hon blir hotad av en ensam gärningsman. Hon har ingen möjlighet att skrika då hon är hotad till döden med vapen och hjälmen är på och avlägsnas inte. Hon blir hotad, bortputtad, till ett område där bilen står, hon våldtas , fortfarande med hjälmen på. Inga skrik hörs genom hjälmen. Gärningsmannen hugger henne sedan till döds, kastar in henne i bilen och kör från platsen och dumpar henne långt bort från kidnappningsplatsen.

Jag undrar vilken sorts hjälm det är, är det en sådan här? http://www.sharkspeed.se/bilder/artiklar/zoom/MAX603BLSILVMATTLr_1.jpg )

Om hon blir huggen till döds i direkta närområdet och inte i en bil så tycker jag polisen borde funnit spår av detta. Allt annat du skriver finner jag dock troligt men att hon antingen blivit strypt eller mördad i bil.
2015-06-10, 12:32
Medlem
jonlie76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är nog mer sannolikt att mopeden stått där hela tiden, än att hon åkt med den från stället och sedan har GM lämnat tillbaka den.

Jag påstår inte att det är mer eller mindre sannolikt. Visar bara att man inte skall vara 100% säker på att brottsplatsen är i anslutning till cafét.
2015-06-10, 12:33
Medlem
softmoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draugadrotten
Är det glasskärvor som misstänks kunna tillhöra den försvunna flickans mobil som hittats?

Jag har bara hört "en krossad display". Kan både betyda att hela framsidan har hittats eller en del av skärmen som lossnat. Om den verkligen tillhör hennes telefon är såklart oklart.
2015-06-10, 12:33
Medlem
13579111317s avatar
Frivilligt försvinnande kan nog uteslutas, omständigheterna gör att det lutar mer åt ett sexualbrott. Tror att hon hittas i närområdet (< 30 km radie). Otroligt hemsk händelse och jag lider med föräldrarna.
2015-06-10, 12:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Ja, Anders Eklund var "sugen på något sexuellt" och fick ett infall och brände efter lilla Engla med sin Saab. Förmodligen något liknande här. Infall och avvaktande tills kollegorna åkt, då smög han upp och släpade till sist in henne i sin bil död eller levande.

Man bör också vara öppen för att GM är en stalker, som antingen på avstånd förföljt henne eller gjort direkta närmanden (men avvisats). I så fall rör det sig nog om en person i LH:s kretsar, men antagligen inte särskilt nära. Kanske en stamkund eller liknande – någon med koppling till caféet eller trakten, någon som jobbar på gården i närheten.

Ett kanske liknande fall, sett till relationen mellan GM och BO: (FB) Nioårig flicka hittas död på Östra farmvägen i Malmö 1991
2015-06-10, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonlie76
Jag påstår inte att det är mer eller mindre sannolikt. Visar bara att man inte skall vara 100% säker på att brottsplatsen är i anslutning till cafét.

Man kan ju rimligtvis inte utgå ifrån 300 scenarion. Man får helt enkelt gå efter den linje som verkar troligast och som man får basera dels på fakta och dels på tidigare erfarenheter av liknande försvinnanden. Annars blir det jäkligt svårt, åtminstone för polisen. Inkommer dock annan info i form av bevisning eller vittnesmål som indikerar annat, ja då är det en annan sak. Det är därför många teorier som framförs här känns både ovidkommande och ointressanta.
2015-06-10, 12:35
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Inget talar för frivilligt försvinnande, inget talar för självmord.

Men det finns en del som talar i annan riktning, bland annat att hjälmen är försvunnen, att nyckeln hittats i låset och att hennes påse med tillhörigheter hittades vid mopeden.

Och nej, det är inte sannolikt att hon försökt få ett självmord eller frivilligt försvinnande att se ut som ett ofrivilligt försvinnande.
Du vet inte ett skit men i vanlig ordning kommer du med antaganden som passar din agenda.
Du tror inte att det är en invandrare som i fallet med den invandrade Etipopiern som massakrerade fröken Krantz utan en svensk Eklund-typ förstås. Det passar dig.
Det kan precis lika gärna vara ett par eller flera invandrare som åkt runt och spanat efter ett lämpligt tilllfälle och dragit in flickan i en bil.
Många sådana försök har tidigare gjorts, invandrare från vissa kulturer kan som vi vet i grupp göra saker svenskar inte gör i grupp.
Kan lika gärna vara detta som en ensam psyksjuk svensk, det passar ju dock inte din agenda lika bra.
Vänstertomte!
Medlem
Troians avatar
Citat:

Okej, jag påstår dock att det är mindre sannolikt.

100 procent säker bör man sällan vara i den här forumdelen, men jag skulle nog säga att jag är 95-99 procent säker på att ett brott begåtts vid mopeden (men antagligen inte mord, inte just där iaf).
Medlem
Citat:
Om vi antar att BO tagit mopeden och åkt iväg. Vilket skulle kunna förklaras av att ingen sett något konstigt vid cafét. Skulle BO påvägen kunnat sammanstrålat med MGM. Om denne omedelbart skridit till verket, gömt undan BO och tagit mopeden tillbaka så kan brottsplattsen ligga 30 minuters mopedfärd från cafét mot hemmet.
Om dessutom MGM använt BO's hjälm så skulle det kunna förklara varför den saknas. (Förstår att den kontaminerats med MGM's DNA).
Sedan har MGM haft tid på sig att ta sig tillbaka till brottsplatsen flytta kroppen och spridit ut ägodelar över en stor yta för att förvilla.

Av vilken anledning skulle GM åka TILLBAKA med mopeden?
Medlem
massepojkens avatar
Är en jäkla skillnad på att slänga in en 10 åring i en bil kontra en vältränad 17 årig tjej. Troligtvis har hon hjälmen på sig vilket borde fått GM att tveka gällande en attack mot huvudet.

Om GM har gett sig på att strypa Lisa borde det funnits någon form av tecken på strid.

Det mest sannolika är att GM överrumplar och hotar Lisa med någon form av vapen och att hon följer med in i bilen utan strid. Alternativt känner GM.
2015-06-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eobola
Kolla Lexbase, vilka är dömda för sexbrott i omnejden? Kanske är 10 personer på sin höjd. Sen är det bara att börja ringa och ställa jobbiga frågor till alla i hopp om att kunna dra åt snaran ännu mer. Vi på flashback ska ta han. Vi är större än polisen! (Y)

Någon med lokalkännedom skrev tidigt i tråden att det är en stor andel sommarstugor i området. Där finns det alltså ägare som inte är skrivna där, andra som lånar eller hyrar stugan för en tid eller året runt men som inte heller är skrivna där. Informationen om vilka som har tillgång till hus i området finns knappast på lexbase. Och tomma sommarstugor torde dessutom vara ganska riskfritt att bryta sig in i när det ännu inte är semestertider...

Man kunde se på cafets hemsida och instagram att de får besök från diverse bilklubbar och dylikt, som gör utflykter till Kinnekulle. GM behöver inte ha någon särskild koppling alls till området, bara känt till cafet. Och om GM haft en bil, vilket förefaller sannolikt, så kan denne/dessa ha åkt flera mil bort på bara en halvtimme eller ändå längre på de snart tre dygn som passerat. Det är väl bara flygplatsernas säkerhetskontroller och tullstationer till länder utanför schengen som begränsar rörligheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in