2015-06-09, 10:38
Medlem
Har tagit sertralin i 20 dagar idag. Har gradvis ökat dosen från 25 mg första veckan och tog idag 100 mg som antagligen är den dos jag behöver.

Dessa 20 dagar har varit mycket plågsamma med en ångest som aldrig förr, yrsel, trötthet och inte kunnat tänka eller koncentrera mig alls. Är konstant spänd i vad som känns som varje muskel i kroppen och sömnen är helt rubbad. Måste ta en insomningstablett för att kunna slappna av så pass att jag somnar. Vaknar trots det flera gånger per natt ofta med ångest och helt genomsvettig.

Första veckan med sertralin var dock vidrigast. Fick knappa oxascand 15mg tre gånger om dagen för att stå ut. Oxascanden är verkligen en räddare i nöden när det är som värst, men som många varnar för otroligt beroendeframkallande. Försöker därför att inte ta oxascanden längre om det inte är outhärdligt och tar då bara halva tabletten istället. Sedan jag minskade på intaget för några dagar sedan så har jag mått väldigt dåligt igen, vissa dagar/ stunder har varit lika plågsamma som första veckan. Vilket måste betyda att sertralinet inte gör sitt jobb än och/ eller att jag har abstinens efter oxascanden.

Jag frågade min läkare om hur orolig jag måste vara för att utveckla ett beroende av oxascanden. Hon avfärdade helt min oro och sa att jag kunde fortsätta att t 3 tab a15 mg om dagen om jag behöver det och att vi senare gör ett utsättningschema. Hon skrev ut ett till recept av det och bad mig även höja sertralinen från 75 till 100 idag.

Nu till min rädsla- enligt allt jag läst om oxascanden så ska man tvärt emot läkarens råd ta dem väldigt begränsat både i dos och tid. 45 mg om dagen verkar också vara en hög dos.. speciellt om jag fortsätter ta dosen i ytterligare tre veckor.

Finns det någon här som har erfarenhet av att sluta med oxascand? Hur var det? Och hur länge ska man behöva vänta på att sertralinen ska kicka in och biverkningarna av sertralin ska avta?

Stort tack och kram till alla som kämpar mot ångest och depression!
Citera
2015-06-09, 10:43
Medlem
smileos avatar
låter jobbigt, har väl inte så mycket att bidra med, men jag har tagit sertralin i kanske 6-7 månader nu, haft problem med sex, sömn, trötthet från och till, men börjar släppa helt nu och mår kanon! Trodde jag inte för någon månad sen när jag vela sluta med dom!

Men iaf, olika för alla... kan ta flera månader innan det blir riktigt bra!
Citera
2015-06-09, 10:53
Medlem
uh-huhs avatar
Tror inte du kommer utveckla ett beroende på denna kärring-benso under ett par månader med denna låga dos.
Aldrig hört någon som har haft problem med sobril
Citera
2015-06-09, 15:19
Medlem
bumbaclot.s avatar
Tror det är rätt lugnt med oxascanden, är den svagaste benson och tar längre tid än man tror att bli fysiskt beroende av. Så ät dem du så du slipper må sämre än du behöver. I värsta fall får ju läkaren hjälpa dig att trappa ned sen, men tror inte att det kommer behövas ens.
Citera
2015-06-09, 21:15
Bannlyst
Det du kan göra är att vara utan medicinen i ett par dagar i veckan så att tolerans ej uppstår.
Citera
2015-06-09, 21:26
Medlem
Har du ejakulerat sen du började med sertalin?

Blir du kåt?
Citera
2015-06-09, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OstbullenGrandlux
Har du ejakulerat sen du började med sertalin?

Blir du kåt?

Nyskapat konto och "kram" på slutet, jag gissar på att det är en tjej - huruvida dessa kan ejakulera går ju att diskutera.
Citera
2015-06-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
Nyskapat konto och "kram" på slutet, jag gissar på att det är en tjej - huruvida dessa kan ejakulera går ju att diskutera.

Ok. Orgasm då!
Citera
2015-06-10, 07:07
Medlem
Tack för alla tips. Ska vara försiktig med toleransnivån men inte för rädd för beroendet...

Sedan jag ätit 50 mg om dagen så har jag inte kunnat få orgasm. Tråkig men vanlig biverkning av sertralin... tycker ändå att lusten är där men väldigt mycket svagare.

Och yes, tjej.
Citera
2015-06-10, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Markat
Tack för alla tips. Ska vara försiktig med toleransnivån men inte för rädd för beroendet...

Sedan jag ätit 50 mg om dagen så har jag inte kunnat få orgasm. Tråkig men vanlig biverkning av sertralin... tycker ändå att lusten är där men väldigt mycket svagare.

Och yes, tjej.

Det är inte beroendeframkallande men ett jävla rävgift. Testade det ett tag för mild nedstämhet men fyfan!

Sov sämre, INGEN sexdrift och kunde inte få orgasm, mådde sämre (speciellt efter ökad dos).

TS, lägg ner skiten!
Citera
2015-06-10, 22:18
Medlem
Det här verkar ju mer som att du fått insättningsångest av Sertralin. Ge det 10 dagar till så borde SSRIt börja verka istället och du slipper ta oxascand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in