Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-10, 03:59
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panonios
Ja så måste det ju vara! Någon skapar ett konto på youtube, uppvisar exakt noll aktivitet förutom att lägga upp en video på några sekunders nedräkning. När Lisa försvinner förstår detta troll att "aha, jag la ju upp den här obegripliga nedräkningen av en slump 13 dagar innan hennes försvinnande", och döper då om videon till 13 och sin profil till Lisa Holm.
Låter väldigt troligt, hördudu

Ja, folks resonerande kring denna video är ganska underligt.
Videon är utan tvekan väldigt skum.
Känns betydligt troligare att en psykopatisk gärningsman har någon sådan här skum idé för sig, än att som du säger, ett "troll" skapar ett konto med EN video som .. ja, du sa det.

Nej, det betyder inte att videon utan tvekan är uppladdad av gärningsmannen, men ni som dumförklarar människor för att de anser att videon är suspekt, ni kan ärligt talat inte ha mycket bakom pannbenet. Det är snarare en av de sakerna i tråden som faktiskt är troligt att kunna stämma. Det mesta som skrivs är ganska långsökt.
2015-06-10, 04:02
Medlem
huomaamatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pythonn
Varför ? För man brukar ha kameror för massa anledningar, stölder, rån etc etc. Sett världens skit Café ha kameror, och det är ifall något skulle hända. Kvittar om det ligger öde.

Går visst, Tum Däckstorlek osv. Massa skit.

Sparka in dörrar? Nej, knacka på, folk som inte har något att dölja borde kunna ställa upp ellerhur? Dom som inte ställer upp och beter sig mysko, sätt dom på Misstänkt.

Ja du kan få fram information på däckspåren, men du kan inte spåra bilen efter det.. du kan matcha ihop dock vid en funnen gm.
2015-06-10, 04:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Jag tycker inte att det är konstigt.

Däremot tycker jag det är konstigt att du ljuger om att storleken och modellen på den upphittade handsken är samma som storleken och modellen på de handskar Lisa enligt dig ägde, trots att vi överhuvudtaget inte känner till varken typ, modell eller storlek på handskarna, eller om Lisa ens ägde handskar för mopedkörning.

Sedan har vi det fullständigt sagolika scenariot att handsken (säkert tung och av läder) blåst iväg och in i ladan.

Det enda rimliga scenario i vilket handsken kunnat hamna i ladan är att hon jagats dit, tagit upp sin mobiltelefon, dragit av sig handsken (om vi utgår från att hon ägt en sådan handske), försökt få iväg ett samtal på sin jagTelefon, misslyckats och blivit ivägdragen till en bil, där förövaren sedan förstör/slänger iväg mobilen.

Är en person verksam på säteriet en möjlig gärningsperson, känner förmodligen också till traktens alla småvägar och avskilda platser? Kan kanske ge en förklaring till hur handsken hamnade i byggnaden? Väcker ingen uppmärksamhet, hör till normalbilden så att säga.
2015-06-10, 04:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huomaamaton
Ja du kan få fram information på däckspåren, men du kan inte spåra bilen efter det.. du kan matcha ihop dock vid en funnen gm.

Hur framgångsrikt kan det vara att leta däckspår av värde på en parkeringsplats?

Förmodligen hittar man många, men vad kan de berätta?
2015-06-10, 04:06
Medlem
ThordOlavssons avatar
Så vitt jag förstår av satellitbilden så går det inte att gömma en bil bakom cafét? Det är väl även så att ingången är på kortgaveln och att det saknas ingång mot vägen? I så fall måste övrig personal ha sett eventuell bil när de gick ut om den inte stod alldeles precis bredvid mopeden.

I så fall är det tänkbart att gärningsmannen eller gärningsmännen gömt bilen väster om ladan och sprungit fram när personalen gick ut. De kan ha varit ute efter henne eller för att bryta sig in. Oavsett deras planer så kan de ha valt att föra bort BO genom ladan och hon kan då ha tappat handsken. Det kräver då också att hjälmen gått den vägen också...
2015-06-10, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hur framgångsrikt kan det vara att leta däckspår av värde på en parkeringsplats?

Kanske kan berätta mycket, Kan finnas spår kvar av terräng som personen har kört i kanske hästskit eller något vem vet. Kan få reda på modell osv. Någon kanske har specialbeställt däck osv. Finns däck för några tusenlappar. Kollar upp sen i området om vem som har sådan däck sedan frågar ut dom osv.
2015-06-10, 04:08
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att det är konstigt.

Däremot tycker jag det är konstigt att du ljuger om att storleken och modellen på den upphittade handsken är samma som storleken och modellen på de handskar Lisa enligt dig ägde, trots att vi överhuvudtaget inte känner till varken typ, modell eller storlek på handskarna, eller om Lisa ens ägde handskar för mopedkörning.

Sedan har vi det fullständigt sagolika scenariot att handsken (säkert tung och av läder) blåst iväg och in i ladan.

Det enda rimliga scenario i vilket handsken kunnat hamna i ladan är att hon jagats dit, tagit upp sin mobiltelefon, dragit av sig handsken (om vi utgår från att hon ägt en sådan handske), försökt få iväg ett samtal på sin jagTelefon, misslyckats och blivit ivägdragen till en bil, där förövaren sedan förstör/slänger iväg mobilen.

Jag tror att gärningsmannen går fram mot henne och eventuellt säger något som skrämmer flickan och hon springer för livet bort från honom. Vilket blir typ rakt över vägen och bort in mellan öppningen på ladan, där inne tappar hon sin handske eftersom hon tagit den när hon pillade med mobilen i ena handen.

Sen kanske han fick tag på henne kort därefter.

Lägger till en bild där jag lite simpelt målat upp hur jag tror GM och BO stog när dem möttes och därefter hur de sprang:

http://sv.tinypic.com/r/24ootfq/8
2015-06-10, 04:09
Medlem
huomaamatons avatar
Citat:

Lite det jag säger i kommentaren, spåren säger inget förrän du har GM och kan matcha om han varit där och brummar runt med sina michelin dubbade däck t.ex
2015-06-10, 04:11
Medlem
Citat:
Är en person verksam på säteriet en möjlig gärningsperson, känner förmodligen också till traktens alla småvägar och avskilda platser? Kan kanske ge en förklaring till hur handsken hamnade i byggnaden? Väcker ingen uppmärksamhet, hör till normalbilden så att säga.

Jag vet inte om hon hade två skilda nyckelknippor. En till mopeden och en till kafét, men om hon hade det så är ett möjligt scenario att en gärningsman kommer tillbaka, säger att han glömt något inne och envisas om att få hämta det, hon kliver av mopeden, tar av sig ena handsken för att ta upp nyckeln till att låsa upp t.ex. dörren in till kafét och överfalls i den stunden vilket också är tillfället då hon tappar den handske hon ej har på handen.
Medlem
Dessutom tyckte det var lite mysko, fick ett PM Från en Person som läste mitt förra inlägg om spekulationer angående Telemasten osv osv.

En Person som har skapat sin konto idag 06-10, som dessutom frågade vilken information man kan få tag på och vad ICloud är tror jag.

Kanske mod kan ta reda på IP osv kolla vartifrån det kommer, ifall det är i närheten där hon bor? '

Kanske GM?

Vill gärna höra från er, Tror ni Telefonoperatörerna kan hjälpa något? När det kommer till att ge Ut data för Inkommande/Utgående Samtal som kanske inte har nått fram helt och hållet. Tänkte då information lagras ändå fast du kanske inte hinner få fram en signal hos den personen du ringer så plockar Masten upp försöket iaf.
Senast redigerad av Pythonn 2015-06-10 kl. 04:15.
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---Det enda rimliga scenario i vilket handsken kunnat hamna i ladan är att hon jagats dit, tagit upp sin mobiltelefon, dragit av sig handsken (om vi utgår från att hon ägt en sådan handske), försökt få iväg ett samtal på sin jagTelefon, misslyckats och blivit ivägdragen till en bil, där förövaren sedan förstör/slänger iväg mobilen.

Det enklaste är nog att anta att om handsken hör till fallet så har BO dragits genom ladan till en bil som gömts på baksidan. Jag gissar på två förövare och att man dragit henne i armarna. I det fallet kan en handske lätt glida av om hon gör motstånd.
2015-06-10, 04:12
Bannlyst
Citat:
trots att vi överhuvudtaget inte känner till varken typ, modell eller storlek på handskarna, eller om Lisa ens ägde handskar för mopedkörning.

Alla som åkt moped vet hur svinkallt det blir om händerna vid kvällskörning eller såhär tidigt in på sommaren. Det är inte alls lika varmt och skönt som att vara ute och gå, så handskar är vääääldigt sannolikt att hon hade.

Förövrigt tycker jag att om polisen inte redan gör det så ska dom gå skallgång längs vägen från fiket, mot riktning där hennes saker hittats. Låter som att hon har släppt ut spår själv och vissa har säkert studsat av vägarna en bit om hon färdats i bil. Med riktningen kan man ju räkna ut ungefär vart dom är påväg, samt om det finns några kända idioter i det området. Hur svårt kan det va?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in