2015-06-09, 14:08
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Ser ut som näringsbränna eller syrebrist som någon sa, bara så du vet så kan man få fram exakta kordinater, vilken mobil du fotat med (samsung galaxy s3). Var lite mer försiktig när du tankar upp bilder, gäller alla.
Jag skulle inte tro att det är näringsbränna då den enda näringen plantorna fått är det som finns i jorden (icas planteringsjord) kanske inte den bästa jorden menmen..
Läste lite om syrebrist men hittar bara vad som händer inte hur det uppstår.

Edit: hittade nu hur syrebrist uppstår och kan garanterat vara det som är problemet då jorden blivit rätt packad nu när det regnat så mycket som det gjort, får köpa ett gäng lecakulor tills jag sätter ut mina 5st Thor.
Citat:
Ursprungligen postat av agggorius
han kan vara lugn det finns inga gps-koordinater på hans bilder, dock som du sa ska alla tänka på att det kan finnas.

enklaste sättet att få bort all info om bilden är att lägga in den i paint och spara den i ett annat namn och ta bort den gamla bilden.
Kommer garanterat vara med försiktig nu framöver! Vart rätt nojig då jag såg ditt inlägg Utomhus123.
Vilken sida rekommenderar ni att man laddar upp med? sist jag skulle ladda upp funkade det inte med imigur, laddade bara upp en liten del av bilden sen stannade det där.
Gör det någon skillnad om jag har mobilen i flyplansläga när jag fotar om jag gör som agggorius säger att jag öppnar i paint och sparar i nytt namn och tar bort originalet?
Senast redigerad av DirtyNorth 2015-06-09 kl. 14:49.
Citera
2015-06-09, 14:38
Medlem
Sniglarna har varit i farten hos mina småttingar =/

Glupskat i sig 3 hela plantor och toppen på en annan, vatt på och slajmat på några andra men inte ätit dem iaf! Så nu blir det hinkar med öl, 10kg salt, koppartråd, barriär runt plantorna och kanske lite snigelfritt på det. Aldrig varit så passionerad på att utrota någonting men nu jäääävlar är det krig. 5 st som såg mycket prima ut och en hade fått en sjukdom, full med gula prickar, borde ju inte vara näringsbränna då den står i samma bädd som de andra?
Citera
2015-06-09, 15:12
Medlem
Finmalet trädgårdskalk borde vara bra mycket bättre än lössalt.

Ang salt funderade jag på såna här saltstenar (slickstenar) som läggs ut för att hästar och kor ska slicka på dom, dom är ju regnfasta och borde inte avsöndra så mycket salt i marken..(?!) ..att ta en sån saltsten eller två och slå dom till mindre bitar och sen lägga i runtom plantor.

Jag har finmalet trädgårdskalk runtom, funderar på att lägga slicksten jämledes med det..
Citera
2015-06-09, 16:06
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Jag skulle inte tro att det är näringsbränna då den enda näringen plantorna fått är det som finns i jorden (icas planteringsjord) kanske inte den bästa jorden menmen..
Läste lite om syrebrist men hittar bara vad som händer inte hur det uppstår.

Edit: hittade nu hur syrebrist uppstår och kan garanterat vara det som är problemet då jorden blivit rätt packad nu när det regnat så mycket som det gjort, får köpa ett gäng lecakulor tills jag sätter ut mina 5st Thor.

Kommer garanterat vara med försiktig nu framöver! Vart rätt nojig då jag såg ditt inlägg Utomhus123.
Vilken sida rekommenderar ni att man laddar upp med? sist jag skulle ladda upp funkade det inte med imigur, laddade bara upp en liten del av bilden sen stannade det där.
Gör det någon skillnad om jag har mobilen i flyplansläga när jag fotar om jag gör som agggorius säger att jag öppnar i paint och sparar i nytt namn och tar bort originalet?

Får be om ursäkt angående koordinater, såg bara modellen på telefonen direkt och drog slutsatsen lite för snabbt. imgur strippar alla bilder på all EXIF data tillgänglig. Annars kan man använda skärmklippverktyget och "ta bild på sin bild" och sedan ladda upp, tänk bara så att man inte laddar upp det någonstans där dom loggar IP, alternativt ladda upp med Thor.
Citera
2015-06-09, 16:14
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Får be om ursäkt angående koordinater, såg bara modellen på telefonen direkt och drog slutsatsen lite för snabbt. imgur strippar alla bilder på all EXIF data tillgänglig. Annars kan man använda skärmklippverktyget och "ta bild på sin bild" och sedan ladda upp, tänk bara så att man inte laddar upp det någonstans där dom loggar IP, alternativt ladda upp med Thor.
Kommer nog spara alla bilder i paint framöver och använda imgur för att vara säker.
Laddade upp en del bilder här på flashback då jag hade min inomhusodling och polisen kom och gjorde husis när dom nästan var klara, kan ju vara så att dom sett bilderna och fått fram koordinater.
Kommer nog aldrig få veta varför polisen stod och väntade på oss mitt ute i skogen.
Enligt dom så var dom och hälsade på en bekant som har stuga där vilken jag har väldigt svårt att tro på att dom gör med en målad bil.
Eller så berättade jag för fel person, nu har jag inte berättat för någon jag känner vilket känns säkrare, även dom jag litar på.

Tack för att du påpeka det innan det var försent!
Citera
2015-06-09, 17:54
Medlem
Tumregel: Berätta inte för någon ..risken är att den bara berättar det för någon också, sen kan ordet vara ute - kanske hos någon som (okunnigt nog) tycker synd om dig och hjälper dig genom att anmäla dig, så du får hjälp ut ur missbruket av din dödsdrog.

Ev kan man ju säga att man känner någon som ev kan fixa gräs, om man tex ska röka med nån/några.

Som sagt kolla även in nån vpn-service/program som tex www.mullvad.net
Citera
2015-06-09, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lejfnar
Finmalet trädgårdskalk borde vara bra mycket bättre än lössalt.

Ang salt funderade jag på såna här saltstenar (slickstenar) som läggs ut för att hästar och kor ska slicka på dom, dom är ju regnfasta och borde inte avsöndra så mycket salt i marken..(?!) ..att ta en sån saltsten eller två och slå dom till mindre bitar och sen lägga i runtom plantor.

Jag har finmalet trädgårdskalk runtom, funderar på att lägga slicksten jämledes med det..

Ja det låter inte helt fel det. Forskade lite kring det nu under dagen och hittade att kakaoflis ska vara göra susen mot både rådjur och sniglar!

såhär skrev dem:
Kakaoflisen innehåller mängder med naturliga näringsämnen. Den har bl.a. lika mycket kväve i sig som kogödsel (3%). Fosfor förbättrar tillväxten av rötter (0,5%). Kalium ger fina blommor och frukter (2,6%). Dessutom finns det ett antal näringsämnen som påverkar mikroorganismer positivt.

- Kakaoflisen passar bra att blanda i styva ler-och sandjordar

- hindrar ogräs från att få rotfäste när det växer upp

- fuktighetshållande

- skyddar mot frost

- pH-värde kring 5-6 passar därav också rhododendron, hortensior, azaleor etc.

- förmultnar ca 1-2 cm per år

- är väldigt dekorativ

- håller borta mördarsniglar och rådjur.

Någon som har nån tanke?
Citera
2015-06-09, 18:23
Bannlyst
Vad är nackdelen med att ha sin planta (vecka 1 / vecka 2) i en lite större kruka än det som rekommenderas?

Har en sån där kruka som får plats i majoriteten av "standard" krukorna,altså om man skulle ställa i denna plastkruka i en exempelvis glaskruka i fönster eller dylikt,ni kanske hajjar vilken storlek jag syftar på,tror de flesta ser den som "standard" eller mest använda.

Undrar även...
Ris eller ros att ställa ut sina plantor först efter någon månad,1.5 månad eller dylikt?
Mer skada än nytta?,Eller bör det funka prima?

Tackar så mycket för svar!
Trevlig kväll och njut av vädret
Citera
2015-06-09, 20:18
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lejfnar
Tumregel: Berätta inte för någon ..risken är att den bara berättar det för någon också, sen kan ordet vara ute - kanske hos någon som (okunnigt nog) tycker synd om dig och hjälper dig genom att anmäla dig, så du får hjälp ut ur missbruket av din dödsdrog.

Ev kan man ju säga att man känner någon som ev kan fixa gräs, om man tex ska röka med nån/några.

Som sagt kolla även in nån vpn-service/program som tex www.mullvad.net
Ska kika in de där programmet!

Jo jag lärde mig tyvärr den hårda vägen, kommer köra på inomhusodling igen men det blir efter sommaren någon gång och då kommer jag att köra på att jag vet en som kan fixa gräs om jag ska hjälpa kompisar och sånt!
Citera
2015-06-09, 20:22
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Ska kika in de där programmet!

Jo jag lärde mig tyvärr den hårda vägen, kommer köra på inomhusodling igen men det blir efter sommaren någon gång och då kommer jag att köra på att jag vet en som kan fixa gräs om jag ska hjälpa kompisar och sånt!

Säkraste är väl att sälja i bulk och låta andra idioter ta hand om småtteriet.

Citat:
Ursprungligen postat av Coolermaster
Vad är nackdelen med att ha sin planta (vecka 1 / vecka 2) i en lite större kruka än det som rekommenderas?

Har en sån där kruka som får plats i majoriteten av "standard" krukorna,altså om man skulle ställa i denna plastkruka i en exempelvis glaskruka i fönster eller dylikt,ni kanske hajjar vilken storlek jag syftar på,tror de flesta ser den som "standard" eller mest använda.

Undrar även...
Ris eller ros att ställa ut sina plantor först efter någon månad,1.5 månad eller dylikt?
Mer skada än nytta?,Eller bör det funka prima?

Tackar så mycket för svar!
Trevlig kväll och njut av vädret

Större kruka än dom behöver resulterar gärna i att det blir för mycket vatten i krukan som växten inte kan upp vilket leder till syrebrist.

Du ska nog inte vänta mer än en månad då dom blir chockade lättare när dom är större
Citera
2015-06-09, 20:29
Medlem
Coolermaster: om du ska odla ut är det hög tid att sätta ut dina plantor nu! I min erfarenhet tål dom förändring bättre och anpassar sig lättare när dom är yngre!

Se bara till att ta skyddsmetoder mot djur, tex sniglar om det finns där du bor!
Citera
2015-06-09, 20:31
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Säkraste är väl att sälja i bulk och låta andra idioter ta hand om småtteriet.
Jo den tanken har jag haft ett tag nu, har rekat efter langare som skulle kunna tänka sig att köpa större mängder gräs.
Kranen jag lyckades hitta när jag började röka är rätt seriös (sålt i snart 30år) och köper bara kilovis med brunt (och vissa andra preparat) och vill inte hantera grönt, gissar att det är för att det tar mycket mer plats och att det luktar betydligt mycket mer.
Hade rätt tur att jag kom honom rätt nära och fick köpa femmor av honom då han bara sålde hekton.
Men har fått tipset om ett par langare här där jag bor men kommer kanske att flytta ca 80mil i januari, men är dom på att köpa större mängder och inte strular med betalning så kan jag frakta det hit om det inte handlar om mindre mängder så.
Vill inte börja leta langare (om man nu inte kommer i kontakt med dom utan att leta) efter jag flyttat och börjat odla inne.
Senast redigerad av DirtyNorth 2015-06-09 kl. 20:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in