Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 17:22
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Känns ärligt talat lite sent med detta nu, två dagar efter försvinnandet. Det är tjänstefel från polisens sida att omedelbar inte ordna skallgång med Missing People när man insåg snabbt att detta förmodligen handlade om något allvarligt och inte det typiska försvinnandet där BO försvinner på egen hand och sedan kommer tillbaka.

Att man går ut med bild just nu känns också för sent. Brukar inte media och polisen gå ut med bild redan efter 12 h av försvinnandet? Ju längre man väntar desto större försprång får en ev GM helt enkelt.

Det verkar som det var upp till föräldrarna i detta fallet, inte så mycket polisen kan göra om föräldrarna inte vill.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
En eventuell GM har väl inte dödat henne på platsen. Inte så konstigt.

Jag tror tyvärr hon är död.

Ja. Och kända omständigheter talar för att hon förts bort i en bil. Utgår man från kända fall är det mest troliga en helt ensam GM. GM är man och kan men måste absolut inte vara bekant med henne på något närmare eller mer avlägset vis.

Flera GM, kvinnliga GM eller med-GM och kidnappare som vill smuggla ut offer som sexslavar utomlands är spekulationer utifrån ovanliga och väldigt udda scenarion. Inte mycket mening att fundera på det innan det ev. dyker upp något konkret som kan peka mot det. Men nu är ju Flashback Flashback, så tråden kommer säkert till stor del att fyllas av vildsinta spekulationer varav 99% redan har nämnts flera gånger i tråden redan.
Medlem
Opilus5500s avatar
Polisen borde ju kolla hennes dator om hon har någon? kanske har hon haft en date kontakt på internet eller någon annan konstig beundrare..

Jag minns en tråd här på flashback som heter "kidnappa en tjej" nu var så att TS var ett forum troll erkände han till slut, men utesluter inte att de någon där ute som har triggats igång och gjort saken verklighet =S...

Hoppas verkligen att dem hittar henne vid liv!
2015-06-09, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123

Jag läste något om en Iphone så troligtvis ett skyddskal, dessutom måste jag påpeka att du verkar helt bakom flötet.

Utveckla. Personen jag kommenterade på sa mobilskal utan att specificera märke...
2015-06-09, 17:23
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Känns ärligt talat lite sent med detta nu, två dagar efter försvinnandet. Det är tjänstefel från polisens sida att omedelbar inte ordna skallgång med Missing People när man insåg snabbt att detta förmodligen handlade om något allvarligt och inte det typiska försvinnandet där BO försvinner på egen hand och sedan kommer tillbaka.

Att man går ut med bild just nu känns också för sent. Brukar inte media och polisen gå ut med bild redan efter 12 h av försvinnandet? Ju längre man väntar desto större försprång får en ev GM helt enkelt.
Tänkte också på det. Varför gå ut med bilden nu om de inte är desperata? Varför inte söka av ett större område direkt? När ska polisen lära sig? I vintras hittades en man i Söderhamn bara några hundra meter från där polisen hade sökt, finns massvis med andra exempel också.
2015-06-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tycker
Nej de har de inte. Enligt polisen har de sagt att det kanske kunde vara hennes.

Jag bara skrev vad tidningens artikel uppgav och här är själv artikeln där de säger det:

Citat:
En sökpatrull har gjort ett fynd av ett iphone-fodral i Götene. Föräldrarna har identifierat det som hennes, säger Stefan Gustafsson,

http://www.expressen.se/gt/stort-sokpadrag-efter-forsvunnen-tonaring-1/
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
"Militären har hittat ett nytt spår efter Lisa Holm, 17.
Ett Iphonefodral, en kilometer från kaféet, där hon sågs senast.
Enligt flickans föräldrar kan det vara hennes."

Det behöver ju inte vara hennes, jag blir lite störd av föräldrarnas okunskap om sin egen dotter. Homn kanske hade Jeans, eller svarta addidas. Dom kunde inte säga med säkerhet att det var hennes handske, likaså mobilfodralet..

Jag hade höjt på ögonbrynen om de med säkerhet kunde säga att mobilskalet och handsken var hennes. Om de med säkerhet kunde säga det så finns bara två scenarion:

1. Föremålet har bara sålts i ett enda exemplar alternativt har ett märke eller liknande som de vet har orsakats av dottern.
2. Föräldrarna har själva kastat/placerat föremålet där det upphittats.

Att dem säger att hon bar jeans eller adidasbyxor kan vara ganska enkelt. Hon kanske åkte i sina adidasbyxor men bytte om på arbetsplatsen och hade då ett par jeans med sig. Med andra ord vet dem inte vilket par hon har på sig vid försvinnandet.
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
"Militären har hittat ett nytt spår efter Lisa Holm, 17.
Ett Iphonefodral, en kilometer från kaféet, där hon sågs senast.
Enligt flickans föräldrar kan det vara hennes."

Det behöver ju inte vara hennes, jag blir lite störd av föräldrarnas okunskap om sin egen dotter. Homn kanske hade Jeans, eller svarta addidas. Dom kunde inte säga med säkerhet att det var hennes handske, likaså mobilfodralet.. Men det är väl vanligt i en rikare familj antar jag, jobb och resor går före barnen.

i normala fall kanske de hade kunnat göra det, men nu är de under extrem press. om de säger att det är hennes så arbetar polisen efter det, och har de då fel, så kanske de inte får se sin dotter något mer. m.a.o. så måste de hela tiden vakta sin tunga, försöka tänka fast de är jätteoroliga. inget konstigt tycker jag.
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Kan ni inte bara sluta avfärda alla möjliga teorier med konstaterande om att det aldrig hänt förut eller att det är väldigt sällsynt? Bara för att tonårstjejer inte brukar mörda varandra så betyder inte det att det inte kan inträffa.

En del av er verkar ha stagnerat på tidigt 1900-tal. Kvinnor kan också vara förövare, det behöver inte alltid vara män. Statistiken vid en våldtäkt och ett mord må tala för en man men det innebär inte att det alltid är män. Vi har faktiskt kvinnoanstalter i Sverige också.

Tvärt om tycker jag det varit väldigt mycket fall där kvinnor varit involverade den senaste tiden, den styckande ryttarinnan är ett exempel.

Tjejer är oerhört tävlingsinriktade och kan gå långt med avundsjuka och/eller svartsjuka som grund.

Återigen, jag säger inte att en kvinna är förövare men jag begriper inte varför det skulle uteslutas.

Jo 1 av 10 brott för 30 år sedan begicks av kvinnor, 1 av 5 för 5 år sedan. Just grövre brott som mord är dock givet större skillnad på. Men inte precis som det absolut inte händer varken numera eller förr och det blir också allt mer vanligt. Dock får kvinnorna oftast också straffrabatt som barnflickan i Knutby tex och döms mer sällan för mord till livstid (mer vanligt med rättspsykiatrisk vård) även om gärningen som sådan är lika som för män som blir dömda för livstid.

Rent utredningsmässigt är det ju givet att dessa som har anknytning till henne och också har gett de sista vittnesuppgifterna är extremt intressanta även då som möjliga GM.
2015-06-09, 17:25
Medlem
Påminner om den där tjejen i Norge som kidnappades och mördades för några år sedan. Hoppas verkligen inte att så är fallet men det blev ju skallgång på det också.
2015-06-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
jo tror det, och att man inom 72 timmar bör ha en GM annars så försvinner majoriteten av allt bevis. men det brukar gälla småbarn tror jag, med pedofiler som GM. denna tjejen är 17 år, knappast en pedofils verk skulle jag säga. men hon kan likväl ha utsatts för sexualbrott, hon kan ha blivit mördad. och om hon inte hittas till i morgon så ser det tyvärr mörkt ut...

men i nuläget så tror jag att hon är vid liv...
Är väl generellt för kidnappningar tror jag.

Pedofili lär knappast vara aktuellt iom hennes ålder.
2015-06-09, 17:26
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Utveckla. Personen jag kommenterade på sa mobilskal utan att specificera märke...
Det står på varenda tidningssajt vilket märke det är.

Du kommer med väldigt udda teorier om det ena och den andra som allihop saknar källor eller logiska förklaringar, nu lägger jag inte mer energi på dig utan sätter en ignore helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in