Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-09, 14:24
Medlem
Varför publicerar dom ingen bild på henne? Måste ju vara fan så mycket lättare för allmänheten att komma med tips än bara en blond,kort tjej.
2015-06-09, 14:24
Medlem
Jag tror inte att flickan som är försvunnen hade nycklar till Caféet. Känns som tjejerna i bilen låste och att man skiljs vid entrén.

Hon måste ha gått ut samtidigt som dom andra tjejerna annars borde dom ha hunnit höra ett skrik eller något liknande. Om hon nu skrikit vill säga. Och GM måste vara riktigt kall om han attackerar när dom andra två tjejerna finns i närheten.

Har hon gått ut innan tjejerna sätter sig i bilen och åker iväg så måste det som hänt hänt innan tjejerna kommit ut annars skulle hon ju sett att något var fel och kunnat ropa på sina kollegor. Man undrar ju var personalen parkerar sina bilar och varför hon inte ställde sin moped där?

Och hur hamnade handsken i ladan.
2015-06-09, 14:25
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag tror faktiskt inte det i just det här fallet, för MENA brukar alltid klanta till det, slarva iväg. En MENA skulle bara ha lämnat kroppen när han var klar med den, eller släpat den en liten bit och försökt dölja den nödtorftigt. Då skulle den redan ha hittats.

Rimligt med tanke på den genetiska förutsättningen för logiskt tänkande samt den statistiskt säkerställda risken att en MENA person förmodligen även skulle vara starkt påtänd vid tillfället.

Det är dock inte bara MENA personer som begår sådana brott. Även en svartsjuk före detta bekant kan få för sig grejer. Men du har rätt att det ligger en stor sannolikhet i att det kan vara MENA ifall det är ett hastigt förlopp med slarviga detaljer.

Däremot om inga spår hittas eller endast hittas exempelvis i ladan, så har gärningsmannen planerat det hela med Arisk precision och skicklighet. Inte ens bilens spår inne i ladan där den stod hemligt parkerad i förebyggande syfte, kommer att synas.

Är det en motocross som är flyktmedlet så har han satt en kvast bakom bakhjulet för att sopa igen spåren när han åker med kroppen i en stor ryggsäcksliknande bag på ryggen genom fältet och upp på vägen några hundra meter bort. Detta spår är svårt att se från marken som sökande polis. Däremot skulle en drönare sett spåret genom det höga gräset med lätthet från fågelperspektivet. En polishelikopter är för stor och blåser för mycket luft för att sådana spår genom högt gräs skall kunna ses. Flyktvägen bör vara åt motsatt håll än vägen mot caféet om det är en off-road metod gärningsmannen använt.

2015-06-09, 14:27
Medlem
GrafvityRidees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Den 4:e åkte 10 minuter innan de 2 som var sist med flickan.

http://m.nlt.se/Default.aspx?pageid=1361&parentid=0&link=1.4053744

Borde man inte vara mer chockad än hon är på den här filmen? hon pratar lugnt sansad, som om innerst inne vet vad som egentligen har hänt??

Den här handsken som hittas, de kan vara så enkelt som att den kastas där för vilseleda ?? den tanken har inte slagit kling och klang där ute ???
2015-06-09, 14:27
Moderator
HelgeBuks avatar
Om vi bortser från alla idiotiska teorier om ditten och datten, vad har vi?

En riktig sammanfattning skulle vara bra, men så vitt jag förstår det efter att ha skummat igenom hela tråden:

SMS från BO till sin pappa 18.23, och då caféet stängde 18.00 ser jag inget konstigt med det överhuvudtaget. 18.23 hade troligtvis ingenting utöver det vanliga hänt.

Däremot mellan 18.23 och 18.30 får vi väl anta att hon gick ut för att köra hemåt. Nyckeln satt i mopedens tändningslås, och förmodligen var det hon som satte i nyckeln när hon skulle åka men det vet vi inte. Den kanske alltid sitter i p.g.a. att den har gått sönder eller vad som helst. Vi vet inte.

Mopeden gick att starta vilket utesluter scenariot "min moppe startar inte, kan jag få skjuts?".

En påse som var hennes låg bredvid mopeden.

En handske som eventuellt tillhörde BO har hittats i en gammal ladugård i närheten. I mina ögon säger det ingenting då det lätt kan finnas gamla handskar både här och där på bondgårdar, och vi inte vet hur exakt beskrivning av handsken hennes föräldrar fått (som bekräftat att hon äger "liknande" handskar) och vi vet inte hur ofta de tänker på hur dotterns handskar ser ut. Jag lägger alltså väldigt liten vikt vid handsken tills jag motbevisas.

Ingen har sett henne eller någon annan på platsen vid 18.30-snåret?

Hennes två kollegor åkte hem i en bil lite innan hon själv skulle åka. Har de mött någon intressant bil eller motorcykel/moped?

Min spontana tanke är att någon bekant kommit förbi med motorcykel/moped och hon har valt att åka med, antingen "hemåt" eller bara "åka en sväng". Eftersom hjälmen är borta tillsammans med henne menar jag. Varför släpa med hjälmen om man rövar bort nån, men lämna hennes påse?
Att hon lämnade påsen och nyckeln kanske betyder att nån kille (någorlunda välbekant) kom förbi och frågade om hon ville hänga med på en kort tur med motorcykeln? I mina ögon mer troligt än många av vansinnesteorierna i tråden iaf, fast kanske inte helt sannolikt.

Vad som hände sen är ännu svårare att säga nåt om...
2015-06-09, 14:28
Medlem
mythpimps avatar
Hennes 2 kollegor som tagit henne... =P

Dom va ju iaf dom sista... sen hade dom bil.
2015-06-09, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Orsaken till försvinnandet?

[quote=Hull|53617840]Antalet hypotetiska personer som skulle kunna, och kanske behöver, röva bort en ung söt tjej är rimligen väldigt få i området.

Jag kan hypotetiskt tänka mig att den som hållit Helena Andersson fången sen 1992 ( då 22 år gammal ) nu behöver ett nytt offer. Förmodligen för att Helena ( Nu ca 45 år och börjar bli rynkig och gråhårig ) dött och att han tröttnat på henne och nu vill ha ett nytt yngre offer att förgripa sig på.

Så ska vi hålla oss till realistiska personer med bortförande utan ledtrådar så ligger nog den gärningsmannen/gärningsmännen närmast. Det mest troliga är dock svartsjuk före detta kille som för bort henne med planer att bringa henne om livet, alternativt ett numera vanligt våldtäktsmord av snygga söta blonda svenskor.

Jag misstänker att jag får klassa detta som ett blondinbrott, dvs hennes sällsynta skönhet är orsaken till hennes försvinnande.[/
QUOTE]

Skulle inte förvåna mig det minsta om detta skulle ha varit upprinnelsen till hennes försvinnande.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Om vi bortser från alla idiotiska teorier om ditten och datten, vad har vi?

En riktig sammanfattning skulle vara bra, men så vitt jag förstår det efter att ha skummat igenom hela tråden:

SMS från BO till sin pappa 18.23, och då caféet stängde 18.00 ser jag inget konstigt med det överhuvudtaget. 18.23 hade troligtvis ingenting utöver det vanliga hänt.

Däremot mellan 18.23 och 18.30 får vi väl anta att hon gick ut för att köra hemåt. Nyckeln satt i mopedens tändningslås, och förmodligen var det hon som satte i nyckeln när hon skulle åka men det vet vi inte. Den kanske alltid sitter i p.g.a. att den har gått sönder eller vad som helst. Vi vet inte.

Mopeden gick att starta vilket utesluter scenariot "min moppe startar inte, kan jag få skjuts?".

En påse som var hennes låg bredvid mopeden.

En handske som eventuellt tillhörde BO har hittats i en gammal ladugård i närheten. I mina ögon säger det ingenting då det lätt kan finnas gamla handskar både här och där på bondgårdar, och vi inte vet hur exakt beskrivning av handsken hennes föräldrar fått (som bekräftat att hon äger "liknande" handskar) och vi vet inte hur ofta de tänker på hur dotterns handskar ser ut. Jag lägger alltså väldigt liten vikt vid handsken tills jag motbevisas.

Ingen har sett henne eller någon annan på platsen vid 18.30-snåret?

Hennes två kollegor åkte hem i en bil lite innan hon själv skulle åka. Har de mött någon intressant bil eller motorcykel/moped?

Min spontana tanke är att någon bekant kommit förbi med motorcykel/moped och hon har valt att åka med, antingen "hemåt" eller bara "åka en sväng". Eftersom hjälmen är borta tillsammans med henne menar jag. Varför släpa med hjälmen om man rövar bort nån, men lämna hennes påse?
Att hon lämnade påsen och nyckeln kanske betyder att nån kille (någorlunda välbekant) kom förbi och frågade om hon ville hänga med på en kort tur med motorcykeln? I mina ögon mer troligt än många av vansinnesteorierna i tråden iaf, fast kanske inte helt sannolikt.

Vad som hände sen är ännu svårare att säga nåt om...

I så fall borde väl någon av hennes vänner/kollegor veta om att hon känner/umgås med den killen du pratar om. Känns inte så troligt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lrtz
Känns inte så troligt att det ens finns något larm i den byggnaden va?

Du har inte varit så mycket på svensk landsbygd, va? Det är inte som att alla bor i skjul direkt, det finns stora herrgårdar, bondgårdar, och mångmiljonföretag. Har man ett café som hanterar massa kontanter och annat värdefullt, särskilt långt ifrån närmaste polisstation, så har man självklart larm.

Hoppas att detta får ett lyckligt slut. Har själv bott i trakten och har nära vänner och familj i området, känns väldigt otäckt alltihopa.

Och visst, Kinnekulle är en idyll men i trakten talas det också generellt om att det bor rätt mycket skumma människor där.
Senast redigerad av DrValeriana 2015-06-09 kl. 14:31. Anledning: råkade citera fel
2015-06-09, 14:31
Medlem
Jag kan inte låta bli att förvånas över de i tråden som verkar tro att GM sms:at med tjejens mobil för att vilseleda. Hur ska en GM kunna veta hur hon brukar formulera sig i sms? Varför skulle en gm göra en sån sak egentligen, då verkar det väl mkt vettigare att istället lägga tid på att gömma mopeden så att spåren leder bort från cafémiljön. Har också sett nån fråga om tiden mellan stängning och avsked mellan kollegor. Tycker det låter fullt rimligt att man på den stunden städar av det sista (säkert rätt lugnt en söndagkväll så man hade nog redan börjat plocka bort etc), räknar kassan om man inte gjort det ännu (inget prat om rån så antar att nån annan -bilåkande?-hade hand om den), småpratar lite och skiljs åt.

Det där med nyckeln i låset på mopeden känns ju väldigt "hastigt", men i nån artikel sa ju polisen att man inte helt kan bortse från att den faktiskt suttit i hela dagen= hon glömde ta ur nyckeln. Det har hänt mig ett par ggr så det känns inte helt osannolikt, även om jag inte tror att det stämmer. Det känns om om allting måste skett mycket snabbt. Enl. kollegorna var det kallt och blåsigt och hon lär inte ha dragit ut på det att stanna kvar där på parkeringen. Så mellan att hon sa hej då till de andra, satte på hjälmen och innan hon kom iväg så skedde något. Lilla tjejen...

Ingen här i tråden som känner nån av kollegorna och kan ta reda på mer om "knasbollen" och hans beteende?
Medlem
Rumpelstiltskinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrafvityRidee
Borde man inte vara mer chockad än hon är på den här filmen? hon pratar lugnt sansad, som om innerst inne vet vad som egentligen har hänt??

Den här handsken som hittas, de kan vara så enkelt som att den kastas där för vilseleda ?? den tanken har inte slagit kling och klang där ute ???

Det finns ingen röd tråd för hur människor ska eller bör reagera när någon närstående försvinner. Vi är olika och reagerar olika på olika situationer.

För några år sedan dog min pappa framför ögonen på mig. Jag var ung och ensam hemma med honom vid det tillfället. Jag ringde SOS utan problem, jag var lugn och sansad och höll mig på avstånd när de utförde HLR på honom i närmare 30 minuter.

Dagen efter träffade jag vänner och berättade öppet och detaljerat om vad som hänt. Hade jag något med hans död att göra? Nej. Sörjde jag honom inte? Jo. Var det inte det värsta och mest traumatiska som hänt i mitt liv? Jo.

Min poäng? Folk reagerar olika och det betyder inte att man är iskall, involverad eller vet mer än man erkänner.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mythpimp
Hennes 2 kollegor som tagit henne... =P

Dom va ju iaf dom sista... sen hade dom bil.

Dom är ju dom sista som såg henne, om man tänker vad som är mest troligt att någon helt okänd person kommer mitt ute i ingen stans och ger sig på henne precis efter stängning och precis efter att hennes kollegor har lämnat platsen, eller att dom 2 faktiskt har något med det att göra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in