2015-06-08, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbskem
Såg att aftonbladet gett ut en "VM-bibel" på 100 sidor med analyser och intervjuer som man kan ringa och beställa. Vore intressant att se upplagan och antalet sålda ex på den.

Lite underligt att damfotboll får sådan press och satsning från media, när det finns andra sporter, som t.ex tennis, där damerna faktiskt lockar betalande publik till både arena och TV utan att arrangörerna behöver ta till pinsamma tilltag som gratisbiljetter till någon sponsrad grupp som hejar på båda lagen under varsin halvlek för att fylla ut arenan och få åtminstone lite stämning.

Tror inte det gynnar damfotbollen att det är så förbannat mycket politik inblandat. Vad som krävs är att alla feministiska förkämpar som plötsligt engagerar sig under VM faktiskt tar fram plånboken även under damallsvenskans serielunk, löser biljett, följer ett lag på plats och köper souvenirer varenda jävla match även om det är kallt och regnigt. Eller allra helst. Går på varenda jäkla match och betalar för sin biljett även hos ortens lokala lag som kanske harvar i lägre seriesystem. För det är där intresset startar. Det är gräsrötternas brinnande engagemang och ideella arbete som skapar intresse och resurser hela vägen ända upp till elitnivå. Det är därför det finns så sjukt mycket pengar i herrfotbollen.

Men visst är det lättare att glida på räkmackan från andras jobb.

Det är ju faktiskt VM i världens största sport. Är det så underligt då, att den syns i media?

I takt med att allt fler små flickor spelar fotboll, kommer säkert fler än bara feministiska förkämpar tillföra både pengar och ideellt arbete till sporten. Pappor, exempelvis, som vill stötta sina döttrar och uppmuntra dem till sunda intressen innan de fastnar inomhus vid en dator och mobilen som så många andra unga.

Jag fattar faktiskt inte hur man kan missunna halva mänskligheten fotboll om man påstår sig älska fotbollen. Eller om man tycker att det är viktigt för människor att röra på sig. Det tycker jag är jättekonstigt.
Citera
2015-06-08, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Det är ju faktiskt VM i världens största sport. Är det så underligt då, att den syns i media?

Nja, det är dam-VM.

Jag tror att tråden egentligen handlar om något annat. Nämligen att man ska kunna säga att man inte är intresserad av damfotboll utan att bli ifrågasatt.

När det ska basuneras ut att man inte är intresserad däremot... då handlar det nog egentligen om något annat.
Citera
2015-06-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Nja, det är dam-VM.

Jag tror att tråden egentligen handlar om något annat. Nämligen att man ska kunna säga att man inte är intresserad av damfotboll utan att bli ifrågasatt.

När det ska basuneras ut att man inte är intresserad däremot... då handlar det nog egentligen om något annat.

Fast i första inlägget sägs det faktiskt rakt ut att kvinnor inte ska uppmuntras att spela fotboll eftersom de ska ha långa, slanka ben eller vad det nu var. Jag tycker ju då att om en liten flicka har fotboll som passion så är det precis vad hon ska syssla med, självklart. Främst eftersom det är nyttigt för människan att röra på sig, och sen för att det är nyttigt på en hel hög andra sätt att hålla på med idrotter och sport, inte minst socialt.
Citera
2015-06-08, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Fast i första inlägget sägs det faktiskt rakt ut att kvinnor inte ska uppmuntras att spela fotboll eftersom de ska ha långa, slanka ben eller vad det nu var. Jag tycker ju då att om en liten flicka har fotboll som passion så är det precis vad hon ska syssla med, självklart. Främst eftersom det är nyttigt för människan att röra på sig, och sen för att det är nyttigt på en hel hög andra sätt att hålla på med idrotter och sport, inte minst socialt.

Jag tror inte att herrn i fråga behöver oroa sig. Det är inte särskilt många tjejer som fortsätter när de når tonåren.
Citera
2015-06-08, 19:10
Medlem
Tangentinkontinenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Nej idrott bygger upp kroppen och gör det starkare och friskare. Dom har samma rätt att spela fotboll som alla andra även om dom skulle vara sämre. Sen blir dom väl inte bättre av att folk ska klaga heller. Tycker det är roligt och har ett värde för dom som spelar så räcker det för att det ska få finnas, det behöver inte vara bäst i världen på en gång

Du har aldrig idrottat själv antar jag, ej heller känner en idrottare särskilt väl utöver att personen håller uppe fasaden för dig...
Jag antar att du tror att idrott är jämförbart med tjockis och fettis t.ex.
Då kan jag informera dig om att idrotten skiljer sig extremt mycket från passet du provade på tjockis och fettis.

Klart att kvinnor får idrotta... Men det som händer kring damfotbollen nu, är inget annat än just uppenbart socialt konstruerande. En fråga man kan ställa sig är väll om detta sociala konstruerande gör en idrottskvinna riktig rättvisa.
Citera
2015-06-08, 20:34
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Damfotbollen är nog lite hämmad av att ha kapats som jämställdhets propaganda. Lite mer fokus på träning och lite mindre på att det måste kallas Dam-VM eller att det är större pengar i herrfotbollen.

Sen borden man förstås spela på lite mindre plan, med lite mindre mål och lite lättare boll. Det borde man gjort redan för tjugo år sedan.
Citera
2015-06-08, 20:43
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tangentinkontinens
Du har aldrig idrottat själv antar jag, ej heller känner en idrottare särskilt väl utöver att personen håller uppe fasaden för dig...
Jag antar att du tror att idrott är jämförbart med tjockis och fettis t.ex.
Då kan jag informera dig om att idrotten skiljer sig extremt mycket från passet du provade på tjockis och fettis.

Klart att kvinnor får idrotta... Men det som händer kring damfotbollen nu, är inget annat än just uppenbart socialt konstruerande. En fråga man kan ställa sig är väll om detta sociala konstruerande gör en idrottskvinna riktig rättvisa.

Bara trams från dig som vanligt.
Kvinnor är bra på många andra sporter så klart de kan bli bra på fotboll också.
Jag har inte kollat på damfotboll men taskigt att bara trycka ner, damfotboll är ointressant och betyder inget, kolla inte då om det inte är intressant! Vi har ett stort handikapp bara att folk är så anti
Citera
2015-06-08, 21:27
Medlem
Citat:
Bara trams från dig som vanligt.
Kvinnor är bra på många andra sporter så klart de kan bli bra på fotboll också.
Jag har inte kollat på damfotboll men taskigt att bara trycka ner, damfotboll är ointressant och betyder inget, kolla inte då om det inte är intressant! Vi har ett stort handikapp bara att folk är så anti

Får du bara smaka på dumkäppen?
Uppenbarligen har du aldrig upplevt idrott, saknar heder mm. Prova att bara yttra dig i frågor som rör kattungars gullighet mm.

De idrottskvinnor jag känner är hederliga mm. Till skillnad från feminister, de får kämpa. Kämpa på sina egna villkor precis som alla andra. Att göra dem större p.g.a. sitt kön är bara att förminska dem.
Konstaterandet att pojkar passerar deras förmåga vid 17 års ålder. Är ett konstaterande... Att damer dominerar konstsimmet. Gör inte manligt sämre konstsim mer intressant för att sändas i TV.
Citera
2015-06-08, 21:38
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Får du bara smaka på dumkäppen?
Uppenbarligen har du aldrig upplevt idrott, saknar heder mm. Prova att bara yttra dig i frågor som rör kattungars gullighet mm.

De idrottskvinnor jag känner är hederliga mm. Till skillnad från feminister, de får kämpa. Kämpa på sina egna villkor precis som alla andra. Att göra dem större p.g.a. sitt kön är bara att förminska dem.
Konstaterandet att pojkar passerar deras förmåga vid 17 års ålder. Är ett konstaterande... Att damer dominerar konstsimmet. Gör inte manligt sämre konstsim mer intressant för att sändas i TV.

Håller med om en del du skriver dock är dina omdömningar om mig helt skeva. Nej jag är inte direkt världsmästare i någon idrott men har hållt på med flera st. Aldrig fotboll. Var knappt med på fotbollen i skolan ens, bara kollade på. Har inget större intresse av fortboll.
Enda jag tävlat i var schack och det är knappast idrott.

Jag var bra på höjdhopp, slalomskidor, snowboard och ridning när jag höll på med det. Men provat många andra, det var dom jag var bäst i och föredrog så att säga...

En stor del av kritiken verkar handla mera om att man inte tycker kvinnor ska spela fotboll än att de är dåliga...
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2015-06-08 kl. 22:04.
Citera
2015-06-08, 22:17
Medlem
Citat:
Håller med om en del du skriver dock är dina omdömningar om mig helt skeva. Nej jag är inte direkt världsmästare i någon idrott men har hållt på med flera st. Aldrig fotboll. Var knappt med på fotbollen i skolan ens, bara kollade på. Har inget större intresse av fortboll.
Enda jag tävlat i var schack och det är knappast idrott.

Då stämmer ju det jag skrev om tjockis och fettis alldelles utmärkt in på bilden av din engångsreferens till din fördomsbild av idrott. Eller hur?

Vad sägs om att prova idrott för begåvningshandikappade. Be instruktörerna ha lite extra tålamod med dig, så kommer det kanske att fungera.
Citera
2015-06-08, 22:21
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Då stämmer ju det jag skrev om tjockis och fettis alldelles utmärkt in på bilden av din engångsreferens till din fördomsbild av idrott. Eller hur?

Vad sägs om att prova idrott för begåvningshandikappade. Be instruktörerna ha lite extra tålamod med dig, så kommer det kanske att fungera.
Aa visst. Haha nja tror inte idrott är något för mig föredrar att ligga i soffan o käka chips, men fotbollsbrudarna är fan grymma allt eloge till dom! Dom som klagar är losers som är rädda att bli knäckta och slagna av tjejer!
Citera
2015-06-08, 22:38
Medlem
Yoshi.crews avatar
Klart som fan kvinnor ska få spela fotboll om de vill. Jag tycker båda ska ha lika rätt till samma sporter oavsett kön. Det är ju bara jätte roligt att det finns damfotboll, att kvinnor och män blandas i olika sporter trots normerna i samhället. Fotboll är ju en sån typisk grej som anses bara vara för killar, och tillexempel dans för tjejer. Men så är det ju inte, det är helt enklelt det man brinner för sen könet spelar ingen roll.

Och sen, neeeej, det sliter inte på kroppen, det ger bland annat kondition. Alltså det är ju nästan som att jämföra med att bara springa tycker jag, så nä jag håller inte med dig. Jag tycker alla har samma rättigheter oavsett kön.
Senast redigerad av Yoshi.crew 2015-06-08 kl. 22:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in