Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-08, 20:37
Medlem
panzertaxs avatar
Så vad vi vet då enligt uppgifter i media och genom intervjuer är då att:

- Cafét stängde 18:00, troligtvis med tilläggstid för städning/låsning
- Tre tjejer på arbetet, två åkte därifrån med bil. Den tredje, försvunne, avsåg köra moped hem
- Ett sms vid 18:30 skickas till familjen om att hon är på väg hem
- Vid 20-tiden reagerar en förälder som sätter sig i bilen och kör till hennes arbetsplats och ser där mopeden parkerad.
- Föräldrarna har försökt nå henne på telefon
- Telefonen har inte gått att pejla efter 18:30
- Polisen blir kontaktade vid 22-tiden
- Ett föremål är hittat, men det är inte hjälmen och inte mobiltelefonen enligt Christer F

En fråga, samtal som rings till en telefon, men där ingen svarar - ger inte de pejlingsutslag? Dvs om hon gett tusan i att svara frivilligt på föräldrarnas samtal vid 20-snåret, borde det inte ge en mastlogg?
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Någon nämnde tidigare i tråden att caféet ligger på vägen före ett stenbrott.
Hur långt är det till stenbrottet? När jag hör talas om en sådan plats så slår min spårnäsa på ON-knappen.

Cirka 4-5 km.
Du har ju då närmare till andra ställen. Från blomberg ner till trolmen finns gamla "kolugnar" Tror dock att dom flesta är igengrusade.

Det du ser här, med träd i sig nu: https://www.google.se/maps/@58.594802,13.356815,3a,75y,194.64h,67.91t/data=!3m4!1e1!3m2!1sVrCvUx63Qcz5nlXn6SL51Q!2e0

Uppifrån: https://www.google.se/maps/@58.5957572,13.3603157,964m/data=!3m1!1e3

Sen finns Trolmen hamn som sedan länge är nerbommad. Går inte ens ta sig dit med bil. Bor dock folk nere vid trolmen station så om någon tagit sig ner där borde detta ha upptäcks tycker jag.

Trolmen hamn: https://www.google.se/maps/@58.5956724,13.3396709,499m/data=!3m1!1e3
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
Du tror inte att man redan letat efter spår inne på Caféet alltså? Suck..

Oerhört skrämmande detta, får som många andra dåliga vibbar av hela grejen. Man får hålla tummar och tår att hon av någon dum tonårsorsak håller sig undan självmant men det känns inte så troligt.

För mig som aldrig ens varit i detta område. Vad finns det i och omkring? Jag tänker på pundare, flyktingar etc etc. Är det ett litet område där alla känner alla? Får av någon underlig orsak en känsla av att caféet ligget på landet men där har jag säkert fel?!

Det är irrelevant vad jag tror är gjort eller inte. Det är och förblir första sökplatsen oavsett om det är gjort redan eller inte. Jag är inte där så jag vet inte om det är genomsökt och säkerställt.
2015-06-08, 20:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Stöpen.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jobbar hon i Blomberg och bor i Skövde, och åker moped däremellan? Ett avstånd på typ fem mil. Det funkar väl, men känns som rätt drygt.

Med tanke på att postnumret slutar på 70 så lär den försvunna flickan bo i Stöpen i Skövde kommun.

Mellan Blomberg och Stöpen är det ca 4½ mil.
2015-06-08, 20:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
Så du tror detta är ett helt "vanligt" mord eller kidnapping? Berätta varför du tror att det är mer sannolikt att hon är förd bort från cafét och man därmed inte bör leta inne i cafét först och främst?

Det finns inget som tyder på att hon frivilligt håller sig undan.

Vart skulle du gömma en kropp snabbt om du ville smita från en brottsplats? Exempelvis ifrån ett misslyckat rån?

Men hörru, tror du ingen varit in i caféet och tittat? Där har man såklart tittat det första man gjorde
2015-06-08, 20:40
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
En fråga, samtal som rings till en telefon, men där ingen svarar - ger inte de pejlingsutslag? Dvs om hon gett tusan i att svara frivilligt på föräldrarnas samtal vid 20-snåret, borde det inte ge en mastlogg?
En påslagen mobiltelefon pratar regelbundet med närmaste mobilmast så att systemet vet var du är. Mobilen är alltså avstängd eller sönderslagen. Det går att se skillnad i loggarna, en mobil som stängs ner normalt säger hejdå till mobilmasten.
2015-06-08, 20:41
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Med tanke på att postnumret slutar på 70 så lär den försvunna flickan bo i Stöpen i Skövde kommun.

Mellan Blomberg och Stöpen är det ca 4½ mil.

Det stämmer med det jag beräknade förälderns färdväg med bil på. Enligt intervjun med AB och polisen tar det tjejen normalt 50 minuter att köra hem.
2015-06-08, 20:41
Medlem
'If you think this has a happy ending, you haven't been paying attention."

Allt tyder på grovt brott. Hjälmen på, nycklarna i mopeden. Hon blir ryckt, tappar påsen. Ivägsläpad. Gruppvåldtagen. Ihjälslagen.

Spår har hittats i en närliggande lokal. Antagligen blod. Militären är inkopplad vilket betyder att man nu går skallgång efter ett lik.

99% säkerhet att det är MENA berikare. DNA spår och förhoppningsvis tog de telefonen och sätter på vid nåt tillfälle.
2015-06-08, 20:42
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpelstiltskina
För mig som aldrig ens varit i detta område. Vad finns det i och omkring? Jag tänker på pundare, flyktingar etc etc. Är det ett litet område där alla känner alla? Får av någon underlig orsak en känsla av att caféet ligget på landet men där har jag säkert fel?!

Finns flyktingförläggning i Brännebrona strax utanför Götene. Är väl det som finns.

Annars så är kinnekulle mest stugor för sommargäster samt några hus där du har åretrunt boenden. På andra sidan kullen från blomberg har du kinnekulle ring.
Det som turister åker dit för annars är väl stenbrottet, skogen nedanför stenbrottet vid byn Råbäck. Samt råbäckshamn och hällekis. Sedan har du även Blomberg hamn där det ligger ett litet vikingaskepp som tydligen en del vill se.

Så man kan summera dött på vintern på sommarn turister och barnfamiljer vid sina stugor.
2015-06-08, 20:42
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
Cirka 4-5 km.
Du har ju då närmare till andra ställen. Från blomberg ner till trolmen finns gamla "kolugnar" Tror dock att dom flesta är igengrusade.

Det du ser här, med träd i sig nu: https://www.google.se/maps/@58.594802,13.356815,3a,75y,194.64h,67.91t/data=!3m4!1e1!3m2!1sVrCvUx63Qcz5nlXn6SL51Q!2e0

Uppifrån: https://www.google.se/maps/@58.5957572,13.3603157,964m/data=!3m1!1e3

Sen finns Trolmen hamn som sedan länge är nerbommad. Går inte ens ta sig dit med bil. Bor dock folk nere vid trolmen station så om någon tagit sig ner där borde detta ha upptäcks tycker jag.

Trolmen hamn: https://www.google.se/maps/@58.5956724,13.3396709,499m/data=!3m1!1e3

Tack för info.! Gräsligt det här...
2015-06-08, 20:43
Medlem
AussieRedMans avatar
Tror inte på syrateorin, inte hört talas om det i Sverige. Är väl känt att mexikanska maffian har använd det för att trolla bort kroppen.
2015-06-08, 20:44
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Men hörru, tror du ingen varit in i caféet och tittat? Där har man såklart tittat det första man gjorde

Det är irrelevant vad jag tror. Oavsett om det redan är genomsökt eller inte så är det där fokus bör ligga för eftersökningar. Hittar man en hjälm eller annat lite mer avsides så är det ytterligare spår att följa men vi vet ännu inte om något sådant hittats. Därmed är första sökplatsen cafét med omnejd.

Spår av gärningsmannen kan lika gärna leda tillbaka in i cafét som in i skogen. Det är rimligt att anta att en rånare ville ha nycklar eller annat till kassan och därmed rövat med sig flickan in i cafét igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in