Citat:
Ursprungligen postat av
Beaumont
Jag kan inte tänka mig att "det finns ingen ledig parkeringsplats" skulle klassas som skäl nog att hyra ut lägenheten i andra hand.
Enligt propen så resonerar man kring svårigheter att sälja lägenheten, när man talar om ekonomiska skäl. Om det skulle gå att applicera till "arbetslös" är svårt att veta, med så lite rättspraxis.
Ansök via
Hyresnämnden, om du anser att de inte vill ge dig tillstånd. Men som du ser på deras hemsida, krävs det att du specificerar vem hyresgästen är. Så, ja, tanken är så, oavsett om det låter rimligt i dina öron eller ej.
Om lägenheten upplåts för att användas självständigt anses det som uthyrning i andra hand. Sedan blir det en bedömningsfråga om det är "självständigt" eller ej.
Nej, det blir inte en olovlig uthyrning om du åker på semester. Om "semester" istället blir att man bor hemma hos sina föräldrar i 6 månader och samtidigt studerar på högskola, så kan det vara olovlig uthyrning.
Nej, angående parkering är det en bidragande faktor, samt att jag för närvarande är arbetslös. Dessa två faktorer gör att jag vill hyra ut.
Jag har fått jobb, men med start från i höst. Därför vill jag helst hyra ut tills höst/vinter och slippa gå back på en lgh jag inte riktigt brukar.
Jag anser väl inte direkt att dom inte vill ge mig tillstånd. Mer att jag inte får tag på ordförande, varken på dörren eller mobiltelefon, han har dock vart pigg på att säga åt min inneboende att hon inte får ta in saker i MIN lägenhet... Men inget jag fått höra från styrelse/ordförande, detta sa hon till mig senare under dagen.
Lägenheten används ju faktiskt inte självständigt av bara henne just nu (Men tanken är att det helst skall bli så) Vem är det som bedömer hur vida personen är inneboende eller brukar lägenheten själv? Verkar
extremt svårt för en förening att kunna bevisa att jag inte använder lägenheten, och nu när jag faktiskt gör det, vem är då ordförande att säga till min inneboende att hon minsann inte får packa upp saker i min lägenhet? Skall han säga samma sak om min mamma lyfter upp en TV i mitt vardagsrum...
Jag kommer åka på semester i drygt 7 veckor förutom några dagar i Sverige i slutet av nästa vecka. Detta betyder ju att min inneboende kommer bruka lägenheten 100% själv. Föreningen har väl ingen rätt att jävlas pga detta?
Finns det någon regel på hur länge en inneboende får bruka en lägenhet själv? För mig tycker jag annars att det är näst intill trakasserier när man hoppar på en person och gör att hon inte känner sig välkommen, trotts att hon faktiskt bör ha 100% rätt att vara inneboende i min lgh!
Citat:
Ursprungligen postat av
trottwell
Är du folkbokförd i lägenheten?
Nej. Mer förmånligt att vara bokförd hos mina föräldrar av olika anledningar.
Men har mitt namn på dörren, föreningen har inte krävt att jag skall bokföra mig där, har väl säkert inte ens koll på det. Men tanken är att bokföra mig där när jag flyttar in permanent själv.