2015-06-06, 21:25
Medlem
Hej!

Köpte i vintras en bostadsrätt, fick den i mitten av januari men flyttade inte in av olika anledningar. Köpte dvs för att flytta in senare, bor kvar hos mina päron. I slutet av april ansökte jag om tillstånd för att hyra ut, mest av ekonomiska skäl, samt att jag inte vill flytta in just nu.

Nu har jag även blivit av med jobb och har ej a-kassa. Bör få tillstånd tycker jag?

Ordförande lovade att försöka skynda på med besked.
Det har nu gått ca 1.5 månad men har inte hört ett knyst, jag har nu fixat en som vill hyra hela lägenheten, men just nu är personen bara "inneboende" då jag använder en del av bostadsrätten själv samt har alla nycklar kvar.

Personen har bara börjat flytta dit saker, men idag så var ordförande på dörren, tydligen ganska otrevligt också, och sa att hon inte fick bo där då jag inte har tillstånd.. (Hon flyttar in saker just nu)

Vart på ordförandes dörr utan att få tag på honom, samt försökt att nå honom per telefon ett antal gånger utan svar. Känns som om han försöker fördröja tillstånd.

Finns det någon regel på hur lång tid detta bör ta?

Föreningen är HSB. Mindre storlek. 20-40lgh.
Citera
2015-06-06, 21:32
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptenAlex
I slutet av april ansökte jag om tillstånd för att hyra ut, mest av ekonomiska skäl, samt att jag inte vill flytta in just nu.

Nu har jag även blivit av med jobb och har ej a-kassa. Bör få tillstånd tycker jag?

Finns det någon regel på hur lång tid detta bör ta?

Föreningen är HSB. Mindre storlek. 20-40lgh.

Nej, det finns ingen regel/lag. Men ett par månader är nog ganska normalt, eftersom styrelserna brukar ha sammanträde en gång per månad/varannan månad oftast.

Jag vill minnas att HSB centralt rekommenderar att det skall ske "utan onödigt dröjsmål". Men om man vågar sammanträden varannan månad så är det sannolikt helt okej att fördra ärendet på ett möte, och besluta på nästa utan att det anses onödigt dröjsmål.

Dock, de skäl du anger "ekonomiska" "vill inte flytta in" är enligt mg ganska bra anledningar för automatiskt avslag.
Senast redigerad av EckiEcki 2015-06-06 kl. 21:39.
Citera
2015-06-06, 22:17
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Men ett par månader är nog ganska normalt, eftersom styrelserna brukar ha sammanträde en gång per månad/varannan månad oftast.

Jag håller med EckiEcki, 1-2 månader får nog ändå ses som skälig tid. Under sommar-/semestertider så kan det vara lite längre.

Däremot så blir jag lite fundersam när du säger "jag har nu fixat en som vill hyra". För att en ansökan ska vara komplett ska det även framgå vem hyresgästen är. Så det tyder på att du egentligen har lämnat in en fullständig ansökan ännu?

Citat:
Dock, de skäl du anger "ekonomiska" "vill inte flytta in" är enligt mg ganska bra anledningar för automatiskt avslag.

Är detta prövat med nya lagstiftningen? Jag kan personligen tycka att ekonomiska-skäl mycket väl skulle kunna kvalificera sig som skäl, "vill inte" känns mer tveksamt.
Citera
2015-06-06, 22:42
Medlem
Beror på hur stor föreningen är, jag satt i styrelsen i en förening och vi hade kanske möten kvartalsvis, plus någon extra emellanåt, om det fanns någon särskild anledning, smågrejjer som andrahandsuthyrnign och överlåtelser kunde vi bara skriva ett protokoll efter att vice värd eller vice ordf (minns inte vem) mailat ut o frågat om någon hade något att invända..

Någon som är insatt kan dock gärna få redogöra för de nya reglerna kring andrahandsuthyrning av bostadsrätt, jag har bara hört snackas om ny lagstiftning, men inte hört mer än så, blir jätteglad om någon kan sprida lite ljus här.
Citera
2015-06-06, 23:14
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Någon som är insatt kan dock gärna få redogöra för de nya reglerna kring andrahandsuthyrning av bostadsrätt, jag har bara hört snackas om ny lagstiftning, men inte hört mer än så, blir jätteglad om någon kan sprida lite ljus här.

Lagstiftaren har ändrat från "beaktansvärda skäl" till "skäl". Se Lag (2014:319) om ändring i bostadsrättslagen (1991:614) och/eller förarbetet. Du kan hitta mer på riksdagens hemsida.
Citera
2015-06-07, 00:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaumont

Är detta prövat med nya lagstiftningen? Jag kan personligen tycka att ekonomiska-skäl mycket väl skulle kunna kvalificera sig som skäl, "vill inte" känns mer tveksamt.

Sant. Men jag reflekterade mest över att TS uppenbarligen ännu inte tagit bostaden i besittning. Om han faktiskt hade flyttat in så håller jag med om att lagändringen till "bara" skäl öppnar en del dörrar.
Citera
2015-06-07, 00:54
Medlem
Citat:
Nej, det finns ingen regel/lag. Men ett par månader är nog ganska normalt, eftersom styrelserna brukar ha sammanträde en gång per månad/varannan månad oftast.

Jag vill minnas att HSB centralt rekommenderar att det skall ske "utan onödigt dröjsmål". Men om man vågar sammanträden varannan månad så är det sannolikt helt okej att fördra ärendet på ett möte, och besluta på nästa utan att det anses onödigt dröjsmål.

Styrelsen skulle haft möte i slutet av maj, dvs bör ordförande kunna komma med ett svar till mig nu såhär dryga två veckor efter.

Ekonomiska skäl är väl ett väldigt bra skäl tycker jag, nuförtiden behövs ju endast "skäl"

Anledningen att jag inte vill flytta in nu är då förningen inte kan erbjuda mig en parkeringsplats fastän jag är först i kön och det finns minst 1 bil som absolut inte används i trafik och därför bryter mot reglerna mot att behålla parkeringsplatsen. Tidigare använde jag lägenheten frekvent dagligen i ca tre månader då det fanns en parkeringsplats i närheten. Hela denna är dock upptagen av maskiner/byggfordon och lär att vara det i ett par år nu.

Ekonomiska skäl är att jag bor själv, har en kostnad på ca 8500:- per månad för enbart boende, och jag har nu blivit av med jobb och står helt utan inkomst.

Citat:
Däremot så blir jag lite fundersam när du säger "jag har nu fixat en som vill hyra". För att en ansökan ska vara komplett ska det även framgå vem hyresgästen är. Så det tyder på att du egentligen har lämnat in en fullständig ansökan ännu?

Jag har skickat in en fullständig ansökan, och med tempot i Stockholms bostadsmarknad så bör föreningen förstå att man inte kan dra ut på ett tillstånd flera månader om man behöver ha en hyresgäst redan innan lappen skickas in med alla uppgifter.
Är tanken liksom att man skall annonsera, få hyresgäst, få dem att skriva upp alla uppgifter, sedan låta dem vänta flera månader innan dem får besked om dem ens får tillstånd till att flytta in i lägenheten. Inte rimligt i mina öron.

Förstår inte vad det är att gnälla om egentligen. Skittrevlig tjej i medelåldern, hon har bara börjat flytta in saker som inneboende dvs inte ens flyttat in än, och har redan "föreningen" på sig. Medans jag som ägare inte ens får svar när jag försöker komma i kontakt.

Vill verkligen inte hamna i bråk med min föreningen, gillar verkligen min lägenhet och vill ha kvar den. Hade tänkt att flytta in till hösten/vintern förhoppningsvis. Men det är så galet segt att sitta och punga ut så mycket pengar i månaden utan att ens bo i den medans bostadsmarknaden skriker efter lägenheter. Så kanske inte det snyggaste av mig att låta henne flytta in sina saker, Å andra sidan förstår jag inte varför föreningen med meningen (verkar det som) fördröjer och jäklas med tillståndet. Är inte någon tjackpundare jag hyr ut till..
Senast redigerad av CaptenAlex 2015-06-07 kl. 00:59.
Citera
2015-06-07, 01:09
Medlem
Aritocs avatar
Prop 2013/14:142, kommentar till 7 kap. 11 § Bostadsrättslagen;

"Utgångspunkten är att bostadsrättshavaren ska ha stor frihet att upplåta lägenheten i andra hand för att under en tid bo någon annanstans. Det som avses är situationer där bostadsrättshavaren vill behålla lägenheten för att kunna återvända till den efter en tid. Kraven på bostadsrättshavaren att visa att han eller hon har ett behov av att kunna komma tillbaka till lägenheten kan sättas lågt. I allmänhet bör det vara tillräckligt att de anförda skälen innefattar ett rimligt behov av att behålla lägenheten (jfr prop. 2002/03:12 s. 119). Exempel på vanliga situationer där ett tillstånd kan ges är när bostadsrättshavaren vill studera eller arbeta på annan ort, vistas utomlands eller på annan ort i landet, vårda en anhörig eller sammanbo med någon på prov. Om lägenheten under en längre tid inte använts av bostadsrättshavaren, är planer att t.ex. bo på en annan ort normalt inte relevanta som skäl för en upplåtelse i andra hand."

Säg bara att du ska provbo med din sambo eller liknande så finns det ingen anledning för styrelsen att neka dig. Sedan vill jag bara poängtera att du verkar vara förvirrad till vad en inneboende innebär. För att någon ska vara inneboende krävs det att du också bor i lägenheten annars är det tal om andrahandsuthyrning. För att ha en inneboende krävs inget tillstånd för föreningen. Så i värsta fall så tar du ett rum och låter den andra personen ha resten av lägenheten för sig själv.
Citera
2015-06-07, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aritoc
Prop 2013/14:142, kommentar till 7 kap. 11 § Bostadsrättslagen;

"Utgångspunkten är att bostadsrättshavaren ska ha stor frihet att upplåta lägenheten i andra hand för att under en tid bo någon annanstans. Det som avses är situationer där bostadsrättshavaren vill behålla lägenheten för att kunna återvända till den efter en tid. Kraven på bostadsrättshavaren att visa att han eller hon har ett behov av att kunna komma tillbaka till lägenheten kan sättas lågt. I allmänhet bör det vara tillräckligt att de anförda skälen innefattar ett rimligt behov av att behålla lägenheten (jfr prop. 2002/03:12 s. 119). Exempel på vanliga situationer där ett tillstånd kan ges är när bostadsrättshavaren vill studera eller arbeta på annan ort, vistas utomlands eller på annan ort i landet, vårda en anhörig eller sammanbo med någon på prov. Om lägenheten under en längre tid inte använts av bostadsrättshavaren, är planer att t.ex. bo på en annan ort normalt inte relevanta som skäl för en upplåtelse i andra hand."

Säg bara att du ska provbo med din sambo eller liknande så finns det ingen anledning för styrelsen att neka dig. Sedan vill jag bara poängtera att du verkar vara förvirrad till vad en inneboende innebär. För att någon ska vara inneboende krävs det att du också bor i lägenheten annars är det tal om andrahandsuthyrning. För att ha en inneboende krävs inget tillstånd för föreningen. Så i värsta fall så tar du ett rum och låter den andra personen ha resten av lägenheten för sig själv.

Vet exakt vad inneboende innebär. Man kan säga "inneboende" Jag kallar detta för "inneboende" då jag själv ibland utnyttjar delar av min br och har nycklar till den, källare, tvätthall, tvättstuga osv kvar.

Detta ifall föreningen börjar jävlas och vägrar mig tillstånd. Då får jag helt enkelt säga "inneboende" trotts att jag knappast sover där eller använder lägenheten för det syftet heller. Blir väldigt svårt att bevisa att jag t.ex inte sover i lägenheten.

Då jag vet att man helst skall ha sin huvudsakliga dygnsvila i lägenheten så undrar jag en sak. Om jag nu har en regelrätt inneboende. Dvs vi bor och brukar lägenheten likvärdigt. Men jag som ägare drar på semester över sommaren medans min inneboende bor kvar. Blir detta då en olovlig andrahandsuthyrning? (Då jag inte har min huvudsakliga dygnsvila där utan på ett hotell 300 mil bort)
Senast redigerad av CaptenAlex 2015-06-07 kl. 01:47.
Citera
2015-06-07, 14:15
Medlem
Beaumonts avatar
Citat:
Anledningen att jag inte vill flytta in nu är då förningen inte kan erbjuda mig en parkeringsplats fastän jag är först i kön och det finns minst 1 bil som absolut inte används i trafik och därför bryter mot reglerna mot att behålla parkeringsplatsen. Tidigare använde jag lägenheten frekvent dagligen i ca tre månader då det fanns en parkeringsplats i närheten. Hela denna är dock upptagen av maskiner/byggfordon och lär att vara det i ett par år nu.

Jag kan inte tänka mig att "det finns ingen ledig parkeringsplats" skulle klassas som skäl nog att hyra ut lägenheten i andra hand.

Citat:
Ekonomiska skäl är att jag bor själv, har en kostnad på ca 8500:- per månad för enbart boende, och jag har nu blivit av med jobb och står helt utan inkomst.

Enligt propen så resonerar man kring svårigheter att sälja lägenheten, när man talar om ekonomiska skäl. Om det skulle gå att applicera till "arbetslös" är svårt att veta, med så lite rättspraxis.

Citat:
Jag har skickat in en fullständig ansökan, och med tempot i Stockholms bostadsmarknad så bör föreningen förstå att man inte kan dra ut på ett tillstånd flera månader om man behöver ha en hyresgäst redan innan lappen skickas in med alla uppgifter.
Är tanken liksom att man skall annonsera, få hyresgäst, få dem att skriva upp alla uppgifter, sedan låta dem vänta flera månader innan dem får besked om dem ens får tillstånd till att flytta in i lägenheten. Inte rimligt i mina öron.

Ansök via Hyresnämnden, om du anser att de inte vill ge dig tillstånd. Men som du ser på deras hemsida, krävs det att du specificerar vem hyresgästen är. Så, ja, tanken är så, oavsett om det låter rimligt i dina öron eller ej.

Citat:
Vet exakt vad inneboende innebär. Man kan säga "inneboende" Jag kallar detta för "inneboende" då jag själv ibland utnyttjar delar av min br och har nycklar till den, källare, tvätthall, tvättstuga osv kvar.

Om lägenheten upplåts för att användas självständigt anses det som uthyrning i andra hand. Sedan blir det en bedömningsfråga om det är "självständigt" eller ej.

Citat:
Då jag vet att man helst skall ha sin huvudsakliga dygnsvila i lägenheten så undrar jag en sak. Om jag nu har en regelrätt inneboende. Dvs vi bor och brukar lägenheten likvärdigt. Men jag som ägare drar på semester över sommaren medans min inneboende bor kvar. Blir detta då en olovlig andrahandsuthyrning? (Då jag inte har min huvudsakliga dygnsvila där utan på ett hotell 300 mil bort)

Nej, det blir inte en olovlig uthyrning om du åker på semester. Om "semester" istället blir att man bor hemma hos sina föräldrar i 6 månader och samtidigt studerar på högskola, så kan det vara olovlig uthyrning.
Citera
2015-06-07, 15:09
Medlem
trottwells avatar
Är du folkbokförd i lägenheten?
Citera
2015-06-07, 22:40
Medlem
Citat:
Jag kan inte tänka mig att "det finns ingen ledig parkeringsplats" skulle klassas som skäl nog att hyra ut lägenheten i andra hand.

Enligt propen så resonerar man kring svårigheter att sälja lägenheten, när man talar om ekonomiska skäl. Om det skulle gå att applicera till "arbetslös" är svårt att veta, med så lite rättspraxis.

Ansök via Hyresnämnden, om du anser att de inte vill ge dig tillstånd. Men som du ser på deras hemsida, krävs det att du specificerar vem hyresgästen är. Så, ja, tanken är så, oavsett om det låter rimligt i dina öron eller ej.

Om lägenheten upplåts för att användas självständigt anses det som uthyrning i andra hand. Sedan blir det en bedömningsfråga om det är "självständigt" eller ej.

Nej, det blir inte en olovlig uthyrning om du åker på semester. Om "semester" istället blir att man bor hemma hos sina föräldrar i 6 månader och samtidigt studerar på högskola, så kan det vara olovlig uthyrning.

Nej, angående parkering är det en bidragande faktor, samt att jag för närvarande är arbetslös. Dessa två faktorer gör att jag vill hyra ut.

Jag har fått jobb, men med start från i höst. Därför vill jag helst hyra ut tills höst/vinter och slippa gå back på en lgh jag inte riktigt brukar.

Jag anser väl inte direkt att dom inte vill ge mig tillstånd. Mer att jag inte får tag på ordförande, varken på dörren eller mobiltelefon, han har dock vart pigg på att säga åt min inneboende att hon inte får ta in saker i MIN lägenhet... Men inget jag fått höra från styrelse/ordförande, detta sa hon till mig senare under dagen.

Lägenheten används ju faktiskt inte självständigt av bara henne just nu (Men tanken är att det helst skall bli så) Vem är det som bedömer hur vida personen är inneboende eller brukar lägenheten själv? Verkar extremt svårt för en förening att kunna bevisa att jag inte använder lägenheten, och nu när jag faktiskt gör det, vem är då ordförande att säga till min inneboende att hon minsann inte får packa upp saker i min lägenhet? Skall han säga samma sak om min mamma lyfter upp en TV i mitt vardagsrum...

Jag kommer åka på semester i drygt 7 veckor förutom några dagar i Sverige i slutet av nästa vecka. Detta betyder ju att min inneboende kommer bruka lägenheten 100% själv. Föreningen har väl ingen rätt att jävlas pga detta?

Finns det någon regel på hur länge en inneboende får bruka en lägenhet själv? För mig tycker jag annars att det är näst intill trakasserier när man hoppar på en person och gör att hon inte känner sig välkommen, trotts att hon faktiskt bör ha 100% rätt att vara inneboende i min lgh!

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Är du folkbokförd i lägenheten?

Nej. Mer förmånligt att vara bokförd hos mina föräldrar av olika anledningar.
Men har mitt namn på dörren, föreningen har inte krävt att jag skall bokföra mig där, har väl säkert inte ens koll på det. Men tanken är att bokföra mig där när jag flyttar in permanent själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in