2014-03-22, 18:33
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Norrköping är sveriges huvudstad så är det!
Citera
2014-03-22, 20:37
Medlem
Ostmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du menar alltså att det kan betyda både stad och huvudstad. Jag kan ju inte kinesiska för fem öre så jag har ingen aning, är du säker på detta? Det påstods ju för några inlägg sedan att det skulle betyda norra huvudstaden och då blir det lite tokigt eftersom Norrköping aldrig har varit huvudstad.

Det här med att "jing" betyder huvudstad är överdrivet, ur västerländsk kontext. Det faller på sin egen orimlighet; Nanjing heter Nanjing, och Beijing heter Beijing. Inte har Kina två huvudstäder för det. För oss är huvudstad språkligt något absolut, så är det inte i kinesiskan på samma sätt.

Däremot har namnen ändrats flera gånger i historien, både till "ping/king" och "jing". Det har ofta handlat om att signalera om vilken stad som är "maktcentrat", dvs för oss just huvudstad. Dessutom kan man argumentera för att det är regionala huvudstäder.
Citera
2014-03-22, 21:32
Medlem
Bastubans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Cheval Blanc
Lilla Manchester har jag aldrig hört förut.

OT:
Sveriges Manchester och Östgötametropolen sades det om Norrköping i en gammal journalfilm jag inte minns namnet på. Förmodligen var det inte en Linköpingsbo som stod för manuset.

Tveksam OnT:
Varför det kallas Peking har jag ingen aning om.
Citera
2014-03-23, 09:02
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostmackan
Det här med att "jing" betyder huvudstad är överdrivet, ur västerländsk kontext. Det faller på sin egen orimlighet; Nanjing heter Nanjing, och Beijing heter Beijing. Inte har Kina två huvudstäder för det. För oss är huvudstad språkligt något absolut, så är det inte i kinesiskan på samma sätt.

Däremot har namnen ändrats flera gånger i historien, både till "ping/king" och "jing". Det har ofta handlat om att signalera om vilken stad som är "maktcentrat", dvs för oss just huvudstad. Dessutom kan man argumentera för att det är regionala huvudstäder.

Kina har haft många huvudstäder och Nanjing (南京) är en av de "Fyra stora antika huvudstäderna" (中国四大古都). Därav "jing" (京) i namnet.

"jing" (jīng) 京 betyder i dessa sammanhangen just "huvudstad".

Mvh
Citera
2014-04-27, 12:43
Medlem
Adonis.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
Norrköping är sveriges huvudstad så är det!

Hahaha, du har humor. Snart så kommer vi, mannen. Få se hur mycket huvudstad ni är då. Peking är ingenting och har aldrig varit. Malmö United kommer att våldta staden och efter det så är ni borta från kartan. Haha! Då spelar det ingen roll varför ni kallas för Peking.

Här är dock en teori:

Bei/Pe = norr
Jing/king = stad/huvudstad.

Norr=Norr
Köping=stad

Peking=Norrköping

Lätt som en plätt, men imorgon smäller det!!! Väl mött !! MFF 4-ever!
Citera
2014-04-27, 14:07
Medlem
PiusXIIIs avatar
Norrköping kallas inte Peking. Det kallas Snoka.
Citera
2014-04-27, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Norrköping kallas inte Peking. Det kallas Snoka.

-Det där är bara larv.
Citera
2015-03-26, 01:08
Medlem
Bamse.s avatar
Intressant fakta. Har en f.d som är från Norrköping och hon har nog inte en blekaste
Citera
2015-06-06, 22:15
Medlem
Tänk vad det kan spåra ur... (fast spårvagna brukar hålla sig på spåret...)

Norrköping har ingenting med norr att göra. Det kommer av Nor Kauping eller "handelsplatsen vid noret". Nor är en plats där ett vattendrag smalnar av (i detta fall Motala ström) och där uppstod ofta handelsplatser - Kauping kommer från tyskans Kaufen = köpa. Namnet är mycket gammalt, flera hundra år.

Söderköpings namnsursprung vet jag inte säkert, bara att det ligger öster om Norrköping (!).

Snoka är ett smeknamn på IFK Norrköping, som var kända för att snoka reda på talanger runtom i Sverige, t ex Nordahls-bröderna under 50.talet.

Peking vet jag inte säkert, men den iofs felaktiga kopplingen till Norr Stad förefaller rimlig eftersom de flesta tror att norr i Norrköping har med väderstreck att göra...

Jo, jag är född i Norrping och hajar klyket
Citera
2015-06-06, 22:28
Medlem
Hittade detta om Sörping (Söderköping) (www.Wadbring.com):

Handelsplatsen Sudherköpung var troligen redan på 900-talet av stor betydelse där den låg längst in i viken Slätbaken i Östergötland. Läget för platsen var dock inte där som Söderköping ligger idag eftersom den marken ännu på 1000-talet låg under vatten. Men i söder vid Skönberga kyrka finns ett stort och outforskat gravfält som kan vara Söderköpings föregångare.

Noret som gav namn åt Norrköping var där Gamlebro byggdes.
Citera
2015-06-06, 22:37
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orjanf
Tänk vad det kan spåra ur... (fast spårvagna brukar hålla sig på spåret...)

Norrköping har ingenting med norr att göra. Det kommer av Nor Kauping eller "handelsplatsen vid noret". Nor är en plats där ett vattendrag smalnar av (i detta fall Motala ström) och där uppstod ofta handelsplatser - Kauping kommer från tyskans Kaufen = köpa. Namnet är mycket gammalt, flera hundra år.

Söderköpings namnsursprung vet jag inte säkert, bara att det ligger öster om Norrköping (!).

Snoka är ett smeknamn på IFK Norrköping, som var kända för att snoka reda på talanger runtom i Sverige, t ex Nordahls-bröderna under 50.talet.

Peking vet jag inte säkert, men den iofs felaktiga kopplingen till Norr Stad förefaller rimlig eftersom de flesta tror att norr i Norrköping har med väderstreck att göra...

Jo, jag är född i Norrping och hajar klyket
Ja jisses vad man kan spåra ur... Men snyggt första inlägg så här nästan elva år efter registreringen

Svaret på frågan kom ju dock redan i trådens andra inlägg: (FB) Varför kallas Norrköping för Peking?

Du som är född i Norrköping borde väl veta att Söderköping faktiskt ligger söder, och inte öster(!), om Norrköping?

Citat:
Peking = Norrköping
Ibland kallas Norrköping för Peking och historien bakom detta har anknytningar till läroverket. Någon gång på 1910-talet besökte Sven Hedin, känd forskningsresande, läroverket och höll ett fördrag om sina besök i Kina. Han nämnde då att Nanking betydde den södra staden och ett par elever frågade då vilken som var den norra staden. Det är Peking, blev svaret. Några läroverkspojkar tog fasta på det och döpte snabbt Norrköping till detta.

Att Söderköping blev Nanking glömdes bort…
http://www.upplev.norrkoping.se/press-fakta/norrkopings-historia/
Citera
2015-06-06, 22:53
Medlem
erp.bs avatar
Nu ligger ju faktiskt Sörping i ganska exakt sydostlig riktning från Peking så man kan väl säga att båda har rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in