Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-06-06, 22:59
  #37
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Jing används för större och betydelsefulla städer, eller "huvudstäder". Kinesiskan är inte så enkel så att tecknen bara bågar en betydelse. vad tecken betyder beror på sammanhanget. Jag skulle inte vilja kalla Norrköping "Jing", men om dom som bor där tycker att de är så märkvärdiga att de vill ha ett "Jing" så får dom väl ha det så.

Intressant. Latin fungerar på samma sätt. På latin är Norrköping urbs medan Söderköping är oppidum.
Citera
2015-06-06, 23:07
  #38
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Ja jisses vad man kan spåra ur... Men snyggt första inlägg så här nästan elva år efter registreringen

Svaret på frågan kom ju dock redan i trådens andra inlägg: (FB) Varför kallas Norrköping för Peking?

Du som är född i Norrköping borde väl veta att Söderköping faktiskt ligger söder, och inte öster(!), om Norrköping?


http://www.upplev.norrkoping.se/pres...ings-historia/

Om vi talar om själva tätorterna och inte kommunerna, så ligger Söderköping sydost om Norrköping. I mitt förra inlägg nämnde jag latin. Nu finns det i och för sig minst två sätt att översätta Norrköping till latin men det vedertagna namnet på latin är Norcopia, vilket stöder vad orjanf skriver. Annars hade det hetat Copia Septentrionalis. Det är dock inget helt vattentätt bevis eftersom landskapet Östergötland av tradition på latin kallas Ostrogothia men egentligen borde heta Gothia Occidentalis, men jag antar att logiken bakom är rätt uppenbar(?)
Citera
2015-06-07, 11:34
  #39
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Nu ligger ju faktiskt Sörping i ganska exakt sydostlig riktning från Peking så man kan väl säga att båda har rätt.

Nja riktningen från de äldsta delarna av Peking och dito delarna av Sörping
är 147 grader, vilket är mittemellan sydost och sydsydost,
d.v.s. "sydsydost till ost"

Men sydost är en fullt tillfredsställande approximation av riktningen
om man vill höfta lite grovt.
Citera
2015-06-07, 11:41
  #40
Medlem
Redoxreaktions avatar
För övrigt skrev jag fel ovan. Hjärnsläpp. Östergötland är Gothia Orientalis förstås. Det andra är Västergötland, om man ordagrant översätter väderstrecken som har gett namn åt landskapen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback