2015-05-31, 20:37
Medlem
Jag hller p att fundera kring renovering av mitt vardagsrum och funderar p vad jag ska gra med vggarna. I kket gjorde jag s att jag rev ner alla tapeter, bredspacklade och mlade, vilket jag tycker r vldigt snyggt och stilrent.

Dock mrkte jag hur mycket jobb det var med att riva ner 3 lager tapet till betongen, samt hur svrt det r att bredspackla s att det blir helt jmnt. Betong r som det r och det r svrt att bredspackla och slipa det helt 100, utan nr man tittar noga p resultatet s ser man brister lite hr och var.

Jag r mycket njd med kket, men nu nr det gller ett strre rum s undrar jag om ni har tips p hur jag gr bst. Dels r det ett riktigt skitjobb att riva ner tapeten s noga som krvs, samt att det r svrt att spackla utan brister.

Finns det ngra alternativ om jag vill ha liknande resultat men slippa slita hret av mig med bredspackling? Jag har hrt ngot om folk som river ner tapeterna och slipar, fr att sen stta upp ngon tapet som r gjord fr att jmna ut och sen mla p. r det ngot alternativ? Vad r det i s fall fr tapet och hur gr man fr att f bort skarvarna? Slipar och spacklar man skarvarna d?

Jag fick nog av att riva tapet och spackla i kket, s jag kommer antagligen ta in ett proffs till vardagsrummet. r det kanske s att anledningen till att jag inte fick det helt perfekt med bredspacklingen och fick slita s mycket i kket var att jag r kass, och att det r en barnlek fr ett proffs att f det 100% jmnt?
Citera
2015-05-31, 20:55
Medlem
Renoveringsvv finns det ngot som heter;

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-o...av-2000035453/

Finns sklart i bttre kvaliteer hos bttre leverantrer.
Citera
2015-05-31, 21:05
Medlem
Dra upp renoveringsgips p vggarna istllet om du inte ids bredspackla. D behver du ju bara remsa och spackla skarvarna.
Citera
2015-05-31, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IspyWithMyLittle
Dra upp renoveringsgips p vggarna istllet om du inte ids bredspackla. D behver du ju bara remsa och spackla skarvarna.

I kket var jag tvungen att bygga ut en liten vgg med en gipsskiva. Mlningen dr blev mycket bra. Men om du menar att jag ska g runt hela vardagsrummet och stta upp gipsskivor s tycker jag det knns lite overkill.
Citera
2015-05-31, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Renoveringsvv finns det ngot som heter;

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-o...av-2000035453/

Finns sklart i bttre kvaliteer hos bttre leverantrer.

Det kanske kan vara ngot. Jag fr lite rysningar nr ngon sger vv och tnker p det som finns i alla offentliga byggnader, dr man ser sm rutmnster. Men detta verkar ju vara helt plant. Hur gr man med skarvarna hr? Det str ju att man ska stta det kant i kant, men det kan vl omjligt bli s bra att man inte ser skarvarna? Blir det en kort runda med slipmaskin och spackel innan man brjar mla?
Citera
2015-05-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
I kket var jag tvungen att bygga ut en liten vgg med en gipsskiva. Mlningen dr blev mycket bra. Men om du menar att jag ska g runt hela vardagsrummet och stta upp gipsskivor s tycker jag det knns lite overkill.
Du tycker att det knns overkill? Men att skrapa bort alla lager ner till betongen och bredspackla, slipa och mla gr bra?

Hyr en tapetborttagare ver en helg och g ver allt. Spackla med grov spackel frsta gngen. Slipa lite ltt det vrsta p med ltthandsspackel en till tv gnger till. Frsk att spackla jmt frn brjan tnk inte att det dr slipar man ner.
Citera
2015-06-04, 17:52
Medlem
Jag hade en mlare p besk idag och hans plan fr det hela var att inte riva ner ngot, utan att det rckte med att spackla, slipa, spackla, slipa, mla och lta tapeten sitta kvar.

Lter det rimligt? Jag trodde alltid man frskte riva eller slipa ner frst om man skulle bredspackla, speciellt om det r strukturtapet som det r hr. Men han ville lgga p spackel direkt utan att gra ngot med det underliggande.
Citera
2015-06-04, 20:12
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag hade en mlare p besk idag och hans plan fr det hela var att inte riva ner ngot, utan att det rckte med att spackla, slipa, spackla, slipa, mla och lta tapeten sitta kvar.

Lter det rimligt? Jag trodde alltid man frskte riva eller slipa ner frst om man skulle bredspackla, speciellt om det r strukturtapet som det r hr. Men han ville lgga p spackel direkt utan att gra ngot med det underliggande.

Om tapeterna sitter bra s rekomenderar vi med att inte brja riva ner det, blir dyrt att ha en yrkesman dr fr att riva tapet som sitter gott.
Att det r strukturtapet/glasfiber eller liknande r inga problem. Hur enkelt som helst att slta ut p ett stryk spackel.
Citera
2015-06-06, 12:18
Medlem
Rullspackling r kanske ett alternativ? Kolla hr :

http://www.anza.se/tips-och-inspirat...er/rullspackla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in