Citat:
Ursprungligen postat av
DenLede
Fast romarna använde sig utav korsfästelse. Varför skulle dom göra att undantag för Jesus?
Eller romarna använde sig av "pålfästelse", varför skulle dom göra undantag för Jesus och hänga upp honom på en komplicerad konstruktion som ett kors? Är det med omtanke av dom kristna som senare skulle använda sig av den starka symbolen som ett kors medför, eller hade kristna nöjt sig med att hänga en påle runt halsen?
Citat:
Ursprungligen postat av
DenLede
Antar att dom verkligen ville poängtera något med människan dom hängde upp. Offret fick ju bära korset själv så några praktiska betänkligheter hade dom inte.
Frågan tycker jag ibland handlar om hur det judiska folket dödar Gud så for dom ser denne.
Judiska folket eller egentligen den judiska makteliten hade dödat Jesus oavsett om romarna hade hängd honom på en påle eller ett kors. Dom kände sig hotade av Jesus för den makt som dom hade, och därför uppviglade folket till att skona en förbrytare istället för Jesus.
Citat:
Ursprungligen postat av
DenLede
Såg det innan jag somnade vid tv;n. Men det borde väl gått på Discovery, History eller något. Borde gå att söka efter på youtube. Hittar du det inte kan jag hjälpa dig vidare.
Ok.
Citat:
Ursprungligen postat av
DenLede
Det är det mest intressanta du skrivit. Adam klarade det inte och vi klarar det inte. Undrar ibland vad Jesus menade med Den barmhärtige samariten. Att det kanske finns ett hopp för oss som gör rätt och försöker älska vår nästa som människa.
Ja det är också min åsikt.
Bibeln säger:
"
Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)