2015-06-05, 20:50
Medlem
olasvenssons avatar
Blev Jesus spikad upp på korset? Jag har hört att han blev skruvad upp.
Citera
2015-06-05, 20:51
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Kan ju va så att de som sant följde honom hade samma öde att vänta som han fick. Mig veteligen dog väl nästan alla de första lärjungarna utan Johannes martyr döden. Så att bära sitt kors va väl som att vänta på döden och va honom trogen in i döden. Och i dag är det väl knappast några som behöver lida döden för sin kristna övertygelse, kanske ett fåtal men i så fall lätt räknade.
Vad är ditt kors när du går över livet?
Citera
2015-06-05, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Mig veteligen sa Jesus själv att den som inte tar sitt KORS (inte påle)och följer efter mig kan inte vara min lärjunge. Luk 14:27

27Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge Amen

Så var det med det.

Nej, det beror på vilken översättning du har, det grekiska ordet "stauron" i sin grundform betyder påle.
Citera
2015-06-05, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Blev Jesus spikad upp på korset? Jag har hört att han blev skruvad upp.

Det är otympligt att spika, förmodligen användes rep.
Citera
2015-06-05, 21:03
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, det beror på vilken översättning du har, det grekiska ordet "stauron" i sin grundform betyder påle.
Kan du inte ibland se detaljerna över Jesus korsfästelse som ett villospår i din tro?

Han spikades med 5-tums spik eller ej? Det var av trädmaterial han spikades upp på?
Citera
2015-06-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Fast romarna använde sig utav korsfästelse. Varför skulle dom göra att undantag för Jesus?

Eller romarna använde sig av "pålfästelse", varför skulle dom göra undantag för Jesus och hänga upp honom på en komplicerad konstruktion som ett kors? Är det med omtanke av dom kristna som senare skulle använda sig av den starka symbolen som ett kors medför, eller hade kristna nöjt sig med att hänga en påle runt halsen?

Citat:
Antar att dom verkligen ville poängtera något med människan dom hängde upp. Offret fick ju bära korset själv så några praktiska betänkligheter hade dom inte.
Frågan tycker jag ibland handlar om hur det judiska folket dödar Gud så for dom ser denne.

Judiska folket eller egentligen den judiska makteliten hade dödat Jesus oavsett om romarna hade hängd honom på en påle eller ett kors. Dom kände sig hotade av Jesus för den makt som dom hade, och därför uppviglade folket till att skona en förbrytare istället för Jesus.

Citat:
Såg det innan jag somnade vid tv;n. Men det borde väl gått på Discovery, History eller något. Borde gå att söka efter på youtube. Hittar du det inte kan jag hjälpa dig vidare.

Ok.

Citat:
Det är det mest intressanta du skrivit. Adam klarade det inte och vi klarar det inte. Undrar ibland vad Jesus menade med Den barmhärtige samariten. Att det kanske finns ett hopp för oss som gör rätt och försöker älska vår nästa som människa.

Ja det är också min åsikt.

Bibeln säger:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)
Citera
2015-06-05, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Det är otympligt att spika, förmodligen användes rep.

Så korsfästa dog inte av skador, utan av törst? Isf verkar det som att en person verkligen försökte hjälpa Jesus här:

Vid sjätte timmen föll ett mörker över hela jorden, och det varade till nionde timmen. Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: ”Eli, Eli, lema sabachtani?” (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?). Några som stod där hörde det och sade: ”Han ropar på Elia.” En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka. Då sade de andra: ”Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom.” Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan. -- Matt 27
Citera
2015-06-05, 21:20
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jag håller med, delvis, den viktiga frågan är om man använder materiella hjälpmedel för att dyrka Gud eller inte, Gud har varit tydlig med materiella manifestationer som t.ex. dyrkan av guldkalven.

Att romarna skulle använda kors för att hänga upp folk för att att tortera och statuera exempel är långsökt. Det är mycket enklare att hänga upp människor i pålar, varför skulle romarna bry sig om estetiska kors för att hänga upprorsmakare? Närmaste träd, oavsett form vore mer troligt.

Crux (-ucis, f.) est forma geometrica quae ex duabus lineis, dividentibus inter se ad pares (90°) angulos, consistit. Verbum crux appellatur quod forma est similis cruci, seu crucifixione, tormento.

http://la.wikipedia.org/wiki/Crux

Någon påle har det alltså aldrig handlat om, vare sig i Bibeln eller i andra sammanhang. När Appianus berättar om hur Crassus korsfäste 6000 slavar längs med vägen mellan Capua och Rom, så använder han just order "korsfästa", inte "pålhänga" eller något liknande.

Däremot kan korset mycket väl ha varit T-format och fortfarande kallats för crux av romarna (se artiekln jag länkade till).

Den rimligaste tolkningen av evangelierna är att Jesus (och sedan Simon från Kyrene) fick bära tvärbjälken till Golgata. Som redan påpekats i tråden var det vanligt att man gjorde på det sättet, alltså använde en i marken fast förankrad påle på vilken tvärbjälken med den korsfäste hängdes upp.
Citera
2015-06-05, 21:21
Medlem
Citat:
Kan du inte ibland se detaljerna över Jesus korsfästelse som ett villospår i din tro?

Han spikades med 5-tums spik eller ej? Det var av trädmaterial han spikades upp på?

Var i bibeln står det att det var 5-tums spik? Han spikades på en påle av trädmaterial, jag tror inte att plast var uppfunnen på den tiden
Citera
2015-06-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Crux (-ucis, f.) est forma geometrica quae ex duabus lineis, dividentibus inter se ad pares (90°) angulos, consistit. Verbum crux appellatur quod forma est similis cruci, seu crucifixione, tormento.

http://la.wikipedia.org/wiki/Crux

Någon påle har det alltså aldrig handlat om, vare sig i Bibeln eller i andra sammanhang. När Appianus berättar om hur Crassus korsfäste 6000 slavar längs med vägen mellan Capua och Rom, så använder han just order "korsfästa", inte "pålhänga" eller något liknande.

Däremot kan korset mycket väl ha varit T-format och fortfarande kallats för crux av romarna (se artiekln jag länkade till).

Den rimligaste tolkningen av evangelierna är att Jesus (och sedan Simon från Kyrene) fick bära tvärbjälken till Golgata. Som redan påpekats i tråden var det vanligt att man gjorde på det sättet, alltså använde en i marken fast förankrad påle på vilken tvärbjälken med den korsfäste hängdes upp.

http://en.wikipedia.org/wiki/Instrument_of_Jesus%27_crucifixion#.22Stauros.22_i nterpreted_as_stake_only
Citera
2015-06-05, 21:26
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Eller romarna använde sig av "pålfästelse", varför skulle dom göra undantag för Jesus och hänga upp honom på en komplicerad konstruktion som ett kors? Är det med omtanke av dom kristna som senare skulle använda sig av den starka symbolen som ett kors medför, eller hade kristna nöjt sig med att hänga en påle runt halsen?

Judiska folket eller egentligen den judiska makteliten hade dödat Jesus oavsett om romarna hade hängd honom på en påle eller ett kors. Dom kände sig hotade av Jesus för den makt som dom hade, och därför uppviglade folket till att skona en förbrytare istället för Jesus.

Ok.

Ja det är också min åsikt.

Bibeln säger:

"Det är inte lagens hörare som blir rättfärdiga inför Gud, utan lagens görare. Hedningarna har inte lagen, men om de av naturen fullgör lagens krav, då är de sin egen lag fast de saknar lagen. Därmed visar de att det som lagen kräver är skrivet i deras hjärtan; om det vittnar också deras samvete och deras tankar när tankarna anklagar varandra och försvarar sig. Det skall framgå den dag då Gud, enligt det evangelium jag har fått från Jesus Kristus, dömer vad som är fördolt hos människan." (Rom 2:13-16 Bibel2000)
Handlar det inte om att vissa av oss följer Gud/Skaparen. Tillvissa som hänvisar oss till djuret?
Vi är väl inga djur?
Citera
2015-06-05, 21:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEldebrink
Så korsfästa dog inte av skador, utan av törst? Isf verkar det som att en person verkligen försökte hjälpa Jesus här:

Vid sjätte timmen föll ett mörker över hela jorden, och det varade till nionde timmen. Vid nionde timmen ropade Jesus med hög röst: ”Eli, Eli, lema sabachtani?” (vilket betyder: Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?). Några som stod där hörde det och sade: ”Han ropar på Elia.” En av dem sprang genast bort och tog en svamp, fyllde den med surt vin och satte den på en käpp för att ge honom att dricka. Då sade de andra: ”Låt oss se om Elia kommer och hjälper honom.” Men Jesus ropade än en gång med hög röst och gav upp andan. -- Matt 27

Det normala var att korsfästa dog av andningsstillestånd. Det är ansträngande att andas när du hänger på det viset i armarna, och musklerna ger till slut upp och förlamas.

Detta tar dock tid och är ett mycket plågsamt sätt att dö (vilket var meningen med straffet). Ville man skynda på det - av barmhärtighet eller andra skäl - slog man sönder benen eller stack den korsfäste med en lans, som man gjorde med Jesus.
Senast redigerad av Regulus 2015-06-05 kl. 21:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in