2015-06-05, 20:24
Medlem
Lite intressanta länkar för den som inte är så insatt och vill fördjupa sig lite i lagar.
Tydligen så är det inget brottsligt i sig att planka utan mer en avtalsrättslig företeelse (men ändå bedrägligt beteende) och kontrollanterna får avvisa dig, inte avlägsna dig.
Med avlägsna menas att de får fysiskt ta dig bort från platsen, medans avvisa menas att man verbalt ber personen att lämna platsen. Annars så kan kontrollanten bli skyldig till frihetsberövande.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Om-olika-brott/Bedragerier/
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bedr%C3%A4geri_i_svensk_lag#Bedr.C3.A4gligt_beteen de
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plankning
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/
https://planka.nu/kto/lagligt/
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19770067.HTM
Senast redigerad av HmmVadSkaJagHeta 2015-06-05 kl. 20:28.
Citera
2015-06-05, 20:25
Medlem
panzertaxs avatar
Som vanligt i sådana här trådar så är det fullt av troll och tyckare som vill förmedla sin politiska åsikt åt endera håll, vänster som höger som ut i ingenstans.

Detta kan man dock konkretisera lite kring, citat;

Citat:
Enligt Maria Björner Brauer, enhetschef på Västtrafik, har bussförarna rätt att åka gratis tillbaka till sin arbetsplats på bussdepån efter avslutat arbetspass. Det är även Transdevs uppfattning.

– De får åka när de är i tjänst och den här föraren var på väg tillbaka till bussdepån och därmed var han i tjänst, säger Eva Tiséus, marknadschef på Transdev.

Det kan väl verka rätt logiskt. Förflyttar jag ett fordon åt min arbetsgivare från punkt A till punkt B och sedan är mitt jobb färdigt och jag befinner mig långt ifrån A, så torde färden från B tillbaka till A klassas som tjänsteresa. Jag som privatperson tar mig till arbetet vid A och jag gör ett arbete som för mig till B. Arbetsgivaren står för att jag ska åtminstone ta mig tillbaka till A och därifrån ta mig hem.

Omöjligt dock att veta var denna busschaffis var på väg. Var det verkligen tillbaka till depån? Eller någon annanstans? Det kan öppna upp för både förstånd och missförstånd. Klargör och skapa verktyg för att sådana här situationer inte ska uppstå igen.
Citera
2015-06-05, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Till skillnad från dig då. Du skulle aldrig erkänna när du har fel. Du påstår fortfarande, med en dåres envishet, att busschauffören inte var i tjänst när kontrollanterna kom och tog honom.

Varför tror du jag påstår detta? Jag har ju läst detta i tidningen för det hade västtrafik gått ut med och det styrker ju även kontrollanternas version.

Nu säger transdev något helt annat. Så vad ska man tro.

Du kan ju inte på fullast allvar tro att kontrollanterna griper nån när den är på väg till sin depå om inte den har betett sig illa förstås.
Citera
2015-06-05, 20:38
Medlem
hoppas dessa scumbags till kontrollanter aldrig mer kommer få jobb.
Senast redigerad av Shinyrubber 2015-06-05 kl. 20:57.
Citera
2015-06-05, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Som vanligt i sådana här trådar så är det fullt av troll och tyckare som vill förmedla sin politiska åsikt åt endera håll, vänster som höger som ut i ingenstans.

Detta kan man dock konkretisera lite kring, citat;

Det kan väl verka rätt logiskt. Förflyttar jag ett fordon åt min arbetsgivare från punkt A till punkt B och sedan är mitt jobb färdigt och jag befinner mig långt ifrån A, så torde färden från B tillbaka till A klassas som tjänsteresa. Jag som privatperson tar mig till arbetet vid A och jag gör ett arbete som för mig till B. Arbetsgivaren står för att jag ska åtminstone ta mig tillbaka till A och därifrån ta mig hem.

Omöjligt dock att veta var denna busschaffis var på väg. Var det verkligen tillbaka till depån? Eller någon annanstans? Det kan öppna upp för både förstånd och missförstånd. Klargör och skapa verktyg för att sådana här situationer inte ska uppstå igen.

Sant folk försöker göra en politisk poäng av det hela kommunisterna i Göteborg anordnade demonstration mot västtrafik och G4S.
Dom har en organisation som heter planka.nu och vill självklart spä på detta ytterligare. Att skrika rasist till allt och alla för att vinna lite mer röster.

Det är tråkigt att folk bete sig så illa när man inte vet sanningen och innan utredning är färdig.
Det påminner mig om Häxbränningen förr i tiden i Sverige.

Det står att både kontrollanterna och busschauffören gick på vid Nordstan.
Busschauffören gick av vid Hjalmabranting. Då borde det finnas en depå där ?
Citera
2015-06-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Varför tror du jag påstår detta? Jag har ju läst detta i tidningen för det hade västtrafik gått ut med och det styrker ju även kontrollanternas version.

Du kan ju inte på fullast allvar tro att kontrollanterna griper nån när den är på väg till sin depå om inte den har betett sig illa förstås.

Det påstår du ju inte speciellt långt tillbaka i tråden. Vad säger transdev annorlunda? Det har varit fakta väldigt länge nu att busschauffören var i tjänst och mig veterligen har det inte kommit några motsägelsefulla uppgifter om det från arbetsgivarna.

Kan inte kontrollanterna gjort fel menar du? Det finns alltså en garanti enligt dig för att människor som tar på sig kontrollant-utstyrsel omöjligen kan göra fel. Dessa kontrollanter är människor som alla andra med brister och fel och självklart kan de ha en personlig agenda i sitt agerande. Vilken verklighet lever du i? Jag antar att de som är riktigt högutbildade och har högt anseende i samhället aldrig kan göra fel heller enligt dig. Präster som våldtar barn och läkare som felbehandlar är enligt dig en hörsägen väl?
Citera
2015-06-05, 20:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Här kommer en länk där cheferna säger att han var i tjänst och fick åka gratis:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vast/upprorda-kanslor-efter-misshandeln

Om två chefer säger att han hade rätt att åka gratis tycker jag den frågan borde vara färdigdiskuterad, dvs om man inte är ett troll på sommarlov. Då är inte hjärnan färdigutvecklad. Det är den inte förrän man är runt 25. Därför kan många under 25 inte ta in skriftlig information och förstå vad som står där.

http://lattattlara.com/utvecklingspsykologi/tonarshjarnan/

Citat:

Nu måste jag ge dig länken på nytt, läs vad cheferna säger och försök ta det till dig.
Citera
2015-06-05, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shinyrubber
Kan du inte skriva vad de heter. Jag fattar faktiskt inte vad som skall fyllas i.
Du kan pma om du vill.

Vad ska du med dessa uppgifter till?
Ena namnet är dessutom på fel tjej eftersom den går till väktaren och inte busskontrollanten.

En sak att hänga ut folk när dom är skyldiga till något vidrigt.

Ska folk hängas ut för att dom skriker.
För att dom blir bitna.
Eller tjejen ska utlämnas för att hon bara syns på filmen.
Citera
2015-06-05, 20:55
Medlem
transdev har en depå i frihamnen dit föraren var påväg för att hämta sin bil efter avslutad tur.
Citera
2015-06-05, 20:58
Medlem
panzertaxs avatar
För o prata svenska på riktigt; ingripandet på filmen är gjort av idioter. Punkt.

Sedan kan man dra lärdom av det och skapa bättre förutsättningar på flera sätt och vis. Att förtydliga anställdas resor inom tjänst är en. Att få väktare att gå obligatorisk utbildning i social- och beteendevetenskap (åtminstone grundkurs på 4v vilket snubben på filmen saknade).

Kontrollanterna på filmen har ingen som helst aning om depå eller ej. Depådelen har kommit till tals nu, dessa dagar.

Jag förväntar mig att kontrollanterna på filmen ringt till överordnade och sagt "hej, vi har en kille här som kört buss 11 timmar och som tror han kan åka gratis ett par stationer till, vad gör vi?".
Citera
2015-06-05, 20:58
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maqon
transdev har en depå i frihamnen dit föraren var påväg för att hämta sin bil efter avslutad tur.

Det vet du inte, men föraren kan ange att så var fallet.
Citera
2015-06-05, 20:59
Medlem
Citat:
Vad ska du med dessa uppgifter till?
Ena namnet är dessutom på fel tjej eftersom den går till väktaren och inte busskontrollanten.

En sak att hänga ut folk när dom är skyldiga till något vidrigt.

Ska folk hängas ut för att dom skriker.
För att dom blir bitna.
Eller tjejen ska utlämnas för att hon bara syns på filmen.

Jaså, var det fel tjej? Då kan väl du i så fall rädda henne och lägga ut namnet på den rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in