2015-06-05, 16:41
Medlem
Apologists avatar
Riktigt intressant frågeställning av TS.

Behövs en djupare bibelstudie för det här. Jag tycker ioförsig att man inte ska stirra sig blind bara för korset utan mera fokusera sig på att det är av trä.

+ Trädet var början till synden. Gud (Jesus) bokstavligen utför ritualen med offer lammet med så som översteprästen ska gå till väga med Adam o Eva i första mosebok.

+ Abraham offrar Isak med träd under Isak. Gud stoppar det för "God will provide the lamb". Jesus som egentligen hette Yashua (Joshua) betyder "God is Salvation". Jesus är Gud i kött o blod, hundra procent människa o hundra procent Gud.

+ Noahs ark var byggd av trä. Jesus var inne i arken och kallade på Noah att komma in, Jesus stängde dörren på arken.

+ Jesus var en snickare. Han arbetade med trä. Han är skaparen av allting.
Kolosserbrevet 1:16
Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden. Alltsammans har blivit skapat genom honom och till honom.

+ Moses hängde upp en orm på en trä påle och alla som tittade upp på den blev helade o befriade.
Johannes 3:14Svenska Folkbibeln 2014 (SFB2014)
Och så som Mose upphöjde ormen i öknen måste Människosonen bli upphöjd,

Det finns så mycket intressant om det här ämnet så jag får återkomma....
Citera
2015-06-05, 19:07
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Riktigt intressant frågeställning av TS.

Behövs en djupare bibelstudie för det här. Jag tycker ioförsig att man inte ska stirra sig blind bara för korset utan mera fokusera sig på att det är av trä.

+ Trädet var början till synden. Gud (Jesus) bokstavligen utför ritualen med offer lammet med så som översteprästen ska gå till väga med Adam o Eva i första mosebok.

+ Abraham offrar Isak med träd under Isak. Gud stoppar det för "God will provide the lamb". Jesus som egentligen hette Yashua (Joshua) betyder "God is Salvation". Jesus är Gud i kött o blod, hundra procent människa o hundra procent Gud.

+ Noahs ark var byggd av trä. Jesus var inne i arken och kallade på Noah att komma in, Jesus stängde dörren på arken.

+ Jesus var en snickare. Han arbetade med trä. Han är skaparen av allting.
Kolosserbrevet 1:16
Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden. Alltsammans har blivit skapat genom honom och till honom.

+ Moses hängde upp en orm på en trä påle och alla som tittade upp på den blev helade o befriade.
Johannes 3:14Svenska Folkbibeln 2014 (SFB2014)
Och så som Mose upphöjde ormen i öknen måste Människosonen bli upphöjd,

Det finns så mycket intressant om det här ämnet så jag får återkomma....
Alltså. Övertolkar du inte nu?

Trä är ju en stor del av vår verklighet och något vi använder dagligen som människor.
Du får återkomma med en tydligare förklaring. För i mina öron låter det som trams.
Citera
2015-06-05, 19:10
Medlem
DenLedes avatar
Anser förövrigt att det är en struntfråga på vilket sätt han dog.
Romarna hade korsfästning som avrättningsmetod och Jesus blev således korsfäst.

Hade varit konstigare om det handlat om en helt märklig avrättning. Såsom att han blev uppäten av en drake eller nått.
Citera
2015-06-05, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Alltså. Övertolkar du inte nu?

Trä är ju en stor del av vår verklighet och något vi använder dagligen som människor.
Du får återkomma med en tydligare förklaring. För i mina öron låter det som trams.

Jag håller med.
Citera
2015-06-05, 19:27
Medlem
Citat:
Anser förövrigt att det är en struntfråga på vilket sätt han dog.
Romarna hade korsfästning som avrättningsmetod och Jesus blev således korsfäst.

Hade varit konstigare om det handlat om en helt märklig avrättning. Såsom att han blev uppäten av en drake eller nått.

Jag håller med, delvis, den viktiga frågan är om man använder materiella hjälpmedel för att dyrka Gud eller inte, Gud har varit tydlig med materiella manifestationer som t.ex. dyrkan av guldkalven.

Att romarna skulle använda kors för att hänga upp folk för att att tortera och statuera exempel är långsökt. Det är mycket enklare att hänga upp människor i pålar, varför skulle romarna bry sig om estetiska kors för att hänga upprorsmakare? Närmaste träd, oavsett form vore mer troligt.
Citera
2015-06-05, 19:44
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med, delvis, den viktiga frågan är om man använder materiella hjälpmedel för att dyrka Gud eller inte, Gud har varit tydlig med materiella manifestationer som t.ex. dyrkan av guldkalven.

Att romarna skulle använda kors för att hänga upp folk för att att tortera och statuera exempel är långsökt. Det är mycket enklare att hänga upp människor i pålar, varför skulle romarna bry sig om estetiska kors för att hänga upprorsmakare? Närmaste träd, oavsett form vore mer troligt.
Det finns ju bevis för att romarna använde kors istället för påle. Antar att det var mer effektfullt när dom ville tortera människor. Jag vet inte.

Såg förresten en dokumentär där dom spekulerade i om Jesus blev uppspikad på ett kryssformat kors eller inte.
Förespråkarna var väldigt övertygande på samma sätt som Jehovas Vittnen är om en påle.

Det jag menar är att korset inte är det viktiga här. För en kristen handlar det om varför han dog på det.
Citera
2015-06-05, 20:19
Medlem
Citat:
Det finns ju bevis för att romarna använde kors istället för påle. Antar att det var mer effektfullt när dom ville tortera människor. Jag vet inte.

Det finns bevis för att romarna använde påle. Det som var effektfullt för romarna var att förnedra upprorsmakare, inte att ägna extra mycket tid att tillverka ett estetiskt kors. Som sagt, närmaste träd hade varit tillräckligt, att ägna så lite tid som möjligt för förbrytare och nationens fiender.

Citat:
Såg förresten en dokumentär där dom spekulerade i om Jesus blev uppspikad på ett kryssformat kors eller inte.
Förespråkarna var väldigt övertygande på samma sätt som Jehovas Vittnen är om en påle.

Finns dokumentären på youtube?

Citat:
Det jag menar är att korset inte är det viktiga här. För en kristen handlar det om varför han dog på det.

Precis, formen på tortyrredskapet är oviktigt, men det viktigaste var inte heller att Jesus dog, utan att han var trogen Gud då han levde. Då kunde han presentera hans fullkomliga liv som människa som offer för det som Adam inte klarade av:

"Ty eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa. Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus." (1Kor 15:21-22 Bibel2000)
Citera
2015-06-05, 20:25
Medlem
jedidja1s avatar
Mig veteligen sa Jesus själv att den som inte tar sitt KORS (inte påle)och följer efter mig kan inte vara min lärjunge. Luk 14:27

27Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge Amen

Så var det med det.
Senast redigerad av jedidja1 2015-06-05 kl. 20:27.
Citera
2015-06-05, 20:31
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Mig veteligen sa Jesus själv att den som inte tar sitt KORS (inte påle)och följer efter mig kan inte vara min lärjunge. Luk 14:27

27Den som icke bär sitt kors och efterföljer mig, han kan icke vara min lärjunge Amen

Så var det med det.
Vad menar han med det tror du?
Citera
2015-06-05, 20:38
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Vad menar han med det tror du?

Kan ju va så att de som sant följde honom hade samma öde att vänta som han fick. Mig veteligen dog väl nästan alla de första lärjungarna utan Johannes martyr döden. Så att bära sitt kors va väl som att vänta på döden och va honom trogen in i döden. Och i dag är det väl knappast några som behöver lida döden för sin kristna övertygelse, kanske ett fåtal men i så fall lätt räknade.
Citera
2015-06-05, 20:47
Medlem
Min gissning är att tvärslån har lagts till för att Jesus kropp ska visa en välkomnande gest med händerna. Låt barnen komma till mig, alla ni som är tyngda av bördor, osv. En stor kram
Citera
2015-06-05, 20:49
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Det finns bevis för att romarna använde påle. Det som var effektfullt för romarna var att förnedra upprorsmakare, inte att ägna extra mycket tid att tillverka ett estetiskt kors. Som sagt, närmaste träd hade varit tillräckligt, att ägna så lite tid som möjligt för förbrytare och nationens fiender.
Fast romarna använde sig utav korsfästelse. Varför skulle dom göra att undantag för Jesus? Antar att dom verkligen ville poängtera något med människan dom hängde upp. Offret fick ju bära korset själv så några praktiska betänkligheter hade dom inte.
Frågan tycker jag ibland handlar om hur det judiska folket dödar Gud så for dom ser denne.
Citat:
Finns dokumentären på youtube?
Såg det innan jag somnade vid tv;n. Men det borde väl gått på Discovery, History eller något. Borde gå att söka efter på youtube. Hittar du det inte kan jag hjälpa dig vidare.
Citat:
Precis, formen på tortyrredskapet är oviktigt, men det viktigaste var inte heller att Jesus dog, utan att han var trogen Gud då han levde. Då kunde han presentera hans fullkomliga liv som människa som offer för det som Adam inte klarade av:
Det är det mest intressanta du skrivit. Adam klarade det inte och vi klarar det inte. Undrar ibland vad Jesus menade med Den barmhärtige samariten. Att det kanske finns ett hopp för oss som gör rätt och försöker älska vår nästa som människa.
[quote=ttsp|53579650]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in