2015-06-04, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
För den som tvivlade på att sniglar är ett helvete. 14 plantor uppkäkade på 4 dagar.

http://imgur.com/tvmerOZ

Nu har jag bara danskens frön kvar som börjar kika upp men man börjar ju fanimej ledsna på skiten alltså. Vädret suger, näringsbränna, sniglar, vad är nästa ?

För den som undrar är snigeln spetsad och uppsatt fint på en pinne. Längesen jag plågade ett djur men det här kändes fan bra.. Glöm inte att trampa på varenda jävel ni ser.

Och hur fan dom kommit in, kan dom teleportera genom plast eller ?

Precis samma sak här, 13 frön åt helvette!! Man blir ju less
Citera
2015-06-05, 01:36
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkkush
Precis samma sak här, 13 frön åt helvette!! Man blir ju less

Ah speciellt den jag har på bild där, satte den 20 april.. enda som klarat sig sen dess ochj tänkte astt den skulle generera lite till semestern men det ska fan mycket till om den ska klara sig nu...
Citera
2015-06-05, 12:54
Medlem
kiwibeavers avatar
Hallå alla odlare! Kör en snabb utdate från bädd nr 1

http://imgur.com/iGJhFPE,JAbMT7Y#0

Kanske finns det hopp om att få lite skörd i slutet av sommaren. Jag hoppas att värmen är här för att stanna!
Citera
2015-06-05, 13:29
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
2-3 ungefär, när dom sista åker ut blir det ölburkar, snigelgift, sågspån och koppartråd + tejp. fyfan så¨irriterad jag är nu.
Ja det är nog bäst att göra så om det är så mycket sniglar där du odlar!
Skulle också vara sjukt irriterad om sniglar kom och käkade upp mina!
Fick besök igår kväll/natt så kunde aldrig fara och kolla till mina men får göra det någon dag framöver istället.

Jag har då redan fått fröna från nordenseeds, la beställningen sent i onsdags och fick dom idag, sjukt snabb leverans och bra bemötande från dom!
Nu hoppas jag bara på bättre väder innan dom damerna får flytta ut, men är ju ett par veckor innan dess. Hoppas bara dom kommer hinna bli klara

Citat:
Ursprungligen postat av kiwibeaver
Hallå alla odlare! Kör en snabb utdate från bädd nr 1

http://imgur.com/iGJhFPE,JAbMT7Y#0

Kanske finns det hopp om att få lite skörd i slutet av sommaren. Jag hoppas att värmen är här för att stanna!
Såg ju fint ut! ja vi får hoppas det blir sommar nu och inge mer kyla å regn! (Eller lagomt med regn)
Hur många har du satt å vilken strain?
Senast redigerad av DirtyNorth 2015-06-05 kl. 13:33.
Citera
2015-06-05, 16:51
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Ja det är nog bäst att göra så om det är så mycket sniglar där du odlar!
Skulle också vara sjukt irriterad om sniglar kom och käkade upp mina!
Fick besök igår kväll/natt så kunde aldrig fara och kolla till mina men får göra det någon dag framöver istället.

Jag har då redan fått fröna från nordenseeds, la beställningen sent i onsdags och fick dom idag, sjukt snabb leverans och bra bemötande från dom!
Nu hoppas jag bara på bättre väder innan dom damerna får flytta ut, men är ju ett par veckor innan dess. Hoppas bara dom kommer hinna bli klara

Blev det thor eller ? Funderar på att beställa 10 st till men snart har jag fan lagt ut 2 k på den här odlingen som skulle ligga under tusenlappen...

Här är dom sista 20 fröna, körde en liten "fuling", satte alla i en godislåda så planterar jag ut dom om en vecka. För den som undrar hur det går till att få ut dom säkert så tar man tryckluft (på burk) och blåser runt plantan tills det är lätt att få upp den. Eller ja, så har jag alltid gjort och det har fungerat i några år, dock på andra typer plantor.

Ja imgur ligger nere och den jag la upp nyss visade exif och hela paketet, använd inte https://www.anony.ws . Sparar all info, rekommenderar imgur bakom thor (som för tillfället ligger nere för min del tyvärr.
Senast redigerad av Utomhus123 2015-06-05 kl. 17:08.
Citera
2015-06-05, 17:27
Medlem
Så detta betyder alltså sniglar i farten?

http://imgur.com/vPphAV6

Fy satan. Var det ale som rekommenderades att sätta runt plantan eller?
Citera
2015-06-05, 17:56
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stickman17
Så detta betyder alltså sniglar i farten?

http://imgur.com/vPphAV6

Fy satan. Var det ale som rekommenderades att sätta runt plantan eller?

nånting har ju käkat på den, men mina åt dom upp helt förutom den största.

Läs dom 5 senaste inläggen så får du tips.
Citera
2015-06-05, 18:45
Medlem
Hade tänkt plantera i helgen men tror jag skippar den iden! längre vegg inomhus, blir att införskaffa torvkrukor,
Gör som alla andrar och klagar på vädret! men man kan bara hoppas att sommarn blir lika fin som förra året! Tiden är knapp men jag tänker chansa! Tror till och med tjälen är kvar i backen där jag planerat att plantera haha
Citera
2015-06-05, 19:48
Medlem
kiwibeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Såg ju fint ut! ja vi får hoppas det blir sommar nu och inge mer kyla å regn! (Eller lagomt med regn)
Hur många har du satt å vilken strain?

Tackar Ja , får hoppas att kylan håller sig borta!
I bädd nr 1 kör jag Finola x DR / ODH x BT . Slängde kanske ute ett 50-tal frön , så jag håller tummarna och hoppas att det blir lite i slutet av sommaren
Citera
2015-06-05, 20:19
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiwibeaver
Tackar Ja , får hoppas att kylan håller sig borta!
I bädd nr 1 kör jag Finola x DR / ODH x BT . Slängde kanske ute ett 50-tal frön , så jag håller tummarna och hoppas att det blir lite i slutet av sommaren
Finola x DR /auto AK x Pekhuruder x DR. Bra val de är så tuffa frön kan bli. Jag har ett finger med i dom.
Mycket intressant att höra hur de går. Jag kör en bädd med dom jag med.
Räkna med att runt 20% kommer ha Finolans bamse format. Det är dom du ev ska göra frön på.
Den bädd jag kör med dom är den som klarat sig absolut bäst hittills.
Citera
2015-06-06, 16:35
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Finola x DR /auto AK x Pekhuruder x DR. Bra val de är så tuffa frön kan bli. Jag har ett finger med i dom.
Mycket intressant att höra hur de går. Jag kör en bädd med dom jag med.
Räkna med att runt 20% kommer ha Finolans bamse format. Det är dom du ev ska göra frön på.
Den bädd jag kör med dom är den som klarat sig absolut bäst hittills.

DEt finns inga såna till övers nåstans ? Eller är det försent för dom nu ? blir bara lite less nu när man investerat 2k.. och att det kommer något alls börjar bli tveksamt..
Senast redigerad av Utomhus123 2015-06-06 kl. 16:41.
Citera
2015-06-06, 17:00
Medlem
Pratade med trädgårdsmästare på blomsterlandet idag: nytt tips på snigelskydd:

skaffa finmalet kalk ( 4 påsar för 99kr blomsterlandet) och strö det i en ringmur runt odlingen, en dm hög mur hade trädgårdsmästaren använt sig av! Resultat: inte en enda snigel innanför muren!

( om man vill kan man salta lite på kalket också, dock får man då vara försiktig så det inte är för nära ens plantor, då salt kan vara skadligt)

Nu hittar jag inte denna finmalda kalk på deras hemsida, men det finns förmodligen på alla blomsterlandsbutiker och/eller andra blomsterbutiker! Titta på uteavdelningen och/eller där säckar är samlade!

Observera trädgårdsmästaren rekommenderade finmald kalk (dvs inte kalk i korn/grus-form)!

Vill man kan man strö ofarligt snigelgift innanför ringmuren (går bra att strö där man odlar sallader och annat ätbart) för att döda dem som finns innanför. Det bör vara absorberat och försvunnet lagom till blomningen!
Senast redigerad av Lejfnar 2015-06-06 kl. 17:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in