2015-06-04, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av papinho
Men skilj på syrier och syrianer din dumma fitt neger. Jag vet att din iq är under 50 men gör ett försök att förstå iaf.

Och berätta då var skillnaden mellan Syrier och Syrianer, klara du av det din sinnesslöa jävel? Om det nu någon skillnad , båda grupperna är avskum och har inget i Sverige att göra.
Citera
2015-06-04, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
Är det dessa sk. kebabtekniker som vi nu får i överflöd?

JA! du vet val att det ar stanigtd aterkommande argument for massinvandring - pizza o kebab

Nu vet vi att det kommer manga kebabtekniker - bra!

Vi vantar spant pa nasta vag. Kan vi hoppas pa pizzatekniker>
Citera
2015-06-04, 19:59
Medlem
lirareflashbacks avatar
Aven om sa alla invandrare skulle vara lakare och ingenjorer spelar det ingen roll, rent samhalls-ekonomiskt.
Vi har en mkt hog reell arbetsloshet i Sverige idag och svensk ekonomi ar inte direkt den basta i europa, aven om manga naiva svenskar garna vill tro det.
Vi har inte ens arbeten och bostader sa det racker till etniska svenskar, darfor ar det vansinne att spendera tiotals miljarder varje ar pa att ta in fler utlanningar.
Var ska de bo? Hur lange skall dom bo dar?
Vad skall dom jobba med?
Nej, det racker nu.
Citera
2015-06-04, 20:10
Medlem
Endsiegs avatar
'Kebabtekniker' blir veckans ord
Citera
2015-06-04, 20:26
Medlem
Betyder detta att restaurangbranschen kommer få sig en boost snart? Är ytterligare sänkt restaurangmoms vägen att gå för EU:s lägsta arbetslöshet 2020?
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-06-04 kl. 20:28.
Citera
2015-06-04, 21:06
Medlem
1, Dagens Industri:
http://www.di.se/artiklar/2015/6/4/ledare-granska-myten-om-flyktingars-hoga-utbildningar/

2, Frågan om utbildning är irrelevant. Frågan är mycket en person drar in i skatteintakter i förhållande till hur mycket man kostar från det att man kommer till det att man dör.

Om man får jobb i 50-årsåldern och jobbar tolv år har man ändå kanske 30 år med pension, sjukvårdskostnader plus andra kostnader. För att gå i plus måste en medborgare jobba i ca 40 år. Att jobba i 10 år håller inte.
Citera
2015-06-04, 21:20
Medlem
varmluftsballongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Eftersom omkring 90% av inflödet saknar någon form av legitimation eller pass så vad skall myndigheterna gå på? De får ju kryssa i på papper om sin utbildning. Inga betyg, inga dokument krävs. Sedan skall utbildning "valideras". Jag har själv varit med om att en "kontaktperson" (läs: kärlekstörstande äldre dam som tröttnat på Gambia) kontaktat mig och undrat om jag kunde ta in hennes "skyddsling" från Syrien på vårt arbete.

Lyckas inte valideringen blir det heller ingen tjänst. Vad har din äldre dam från Gambia öht med detta att göra?

Citat:
Ursprungligen postat av BorgeH
Det krävs inte mycket fantasi för att inse vad en "validering" som genomförs av fördunklade virrhjärnor med världsförbättrariver slutar med.

Du menar att det är din fantasiföreställnig som jag nu skall ta till mig som fakta? Om inte valideringen resulterar i att överstämma minst med de kriterier svenska universitet eller högskolor har -inom samma område- så blir det heller inget bifall.

Om du nu misstänker att denna process utförs av icke tillförlitlig personal så bör du ju snarast peka ut vilka dessa är och varför dessa inte gör ett ett bra jobb? Att kalla tjänstefolk inom dessa sektorer och som obesörjer valideringarna som "fördunklade virrhjärnor" är sannerligen magstarkt. Antar att du står över dem alla? Här är några exempel på vart du skall vända dig för att rikta kritik mot valideringsprocessen.

Högskoleverket ansvarar för att validera lärare.

Socialstyrelsen validerar kunskaper inom vården.

Statens Jordbruksverk och Sveriges Lantbruksuniversitet
arbetar tillsammans för att kunna validera veterinärer.

Sjöfartsverket värderar yrken till sjöss: exempelvis sjöbefäl. Du måste dessutom vara svensk medborgare för att verket avser att pröva din ansökan.

Luftfartsverket värderar utbildningar inom (du gissa rätt) flyget. Men innan någon kan ta på sig några Ray Ban glasögon också måste invänta Luftfartsinspektionen som bestämmer om certifikat. Vilka krav tror du att personal på Luftfartsverket har?

Har du jobbat inom yrken där det inte finns krav på legitimation från yrkesutövaren kan går det även att validera detta på olika sätt.

http://lfv.se/
http://www.socialstyrelsen.se/
www.sjofartsverket.se
www.jordbruksverket.se/
Senast redigerad av varmluftsballong 2015-06-04 kl. 21:27.
Citera
2015-06-04, 21:23
Medlem
Golonkas avatar
Var det bara jag som lade märke till den uppenbart somaliska "engelskaläraren"? Herreminjesus.... Jag tvivlar på att han kan stava sig genom en busstidtabell på engelska ens.
Citera
2015-06-04, 22:33
Medlem
Germangestalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
På UHR ser man inga tecken på avmattning i det kompetensregn som just nu faller över Sverige.
Nu regnar det kebabtekniker och voodoodoktorer över Sverige.
Citera
2015-06-04, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Lyckas inte valideringen blir det heller ingen tjänst. Vad har din äldre dam från Gambia öht med detta att göra?

Du menar att det är din fantasiföreställnig som jag nu skall ta till mig som fakta? Om inte valideringen resulterar i att överstämma minst med de kriterier svenska universitet eller högskolor har -inom samma område- så blir det heller inget bifall.

...osv

Är fullt medveten om att vi inte spelar på samma planhalva vad avser synen på flyktingströmmen, men det vore intressant att höra dina synpunkter på följande:

Faktum: SVT går ut med en 'nyhet' att vi nu har massivt med högutbildade inom flyktingkadern.

Faktum: Runt 80 - 90% av de nyanlända har slängt sina pass, dvs vi vet inte vilka de är, vad de heter, varifrån de kommer etc. Dvs det är endast ca 2000 av fjolårets asylsökande där vi egentligen vet vilka det är. Att det är just dessa 2000 som samtliga är ingenjörer av världsklass finner jag högst osannolikt.

Faktum: Utan giltig ID-handling, och utan betyg från utbildningar kan vi således inte verifiera/validera att de faktiskt gått den utbildning de säger sig ha gått, vid vilket universitet, vilka kurser och moment som ingick, vilka betyg de fick, när de tog sin examen, etc etc. Att de är högutbildade blir helt enkelt hörsägen.

Faktum: Antal syriska civilingenjörer som validerats i Sverige förra året var hela två (2) stycken, enligt Lars Petersson, avdelningschef vid Universitets- och högskolerådet. Fattas således ca 1998 stycken för att den bevisbara maxkvoten ska vara uppfylld...

Slutsats: Någon har tagit ut svängarna rejält vad det gäller att basunera ut vilken enorm tillströmning av högutbildade invandrare vi berikats med i detta land. Inte sant?
Citera
2015-06-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golonka
Var det bara jag som lade märke till den uppenbart somaliska "engelskaläraren"? Herreminjesus....
Nä du. Snacka om att de grävt fram den 1000:e percentilen av "så kallade utbildade" somalier.
Citera
2015-06-04, 23:18
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Att hatsidorna redan sågat SVT vet nog de flesta i tråden men kors i taken Di kommer fram till samma slutsats.

Citat:
De är nämligen till 80-90 procent inte högutbildade och 34-58 procent har bara förgymnasial utbildning, beroende på ursprungsland. Dem hjälper vi inte med validering av högskoleexamen utan de behöver utbildning eller snabbt komma ut i arbetslivet på enkla jobb. Använder vi fel politiska verktyg för integrationen kommer vi att få fel resultat i slutändan. Så enkelt är det.

http://www.di.se/artiklar/2015/6/4/ledare-granska-myten-om-flyktingars-hoga-utbildningar/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in