Citat:
Ursprungligen postat av
varmluftsballong
Lyckas inte valideringen blir det heller ingen tjänst. Vad har din äldre dam från Gambia öht med detta att göra?
Du menar att det är din fantasiföreställnig som jag nu skall ta till mig som fakta? Om inte valideringen resulterar i att överstämma minst med de kriterier svenska universitet eller högskolor har -inom samma område- så blir det heller inget bifall.
...osv
Är fullt medveten om att vi inte spelar på samma planhalva vad avser synen på flyktingströmmen, men det vore intressant att höra dina synpunkter på följande:
Faktum: SVT går ut med en 'nyhet' att vi nu har massivt med högutbildade inom flyktingkadern.
Faktum: Runt 80 - 90% av de nyanlända har slängt sina pass, dvs vi vet inte vilka de är, vad de heter, varifrån de kommer etc. Dvs det är endast ca 2000 av fjolårets asylsökande där vi egentligen vet vilka det är. Att det är just dessa 2000 som samtliga är ingenjörer av världsklass finner jag högst osannolikt.
Faktum: Utan giltig ID-handling, och utan betyg från utbildningar kan vi således inte verifiera/validera att de faktiskt gått den utbildning de säger sig ha gått, vid vilket universitet, vilka kurser och moment som ingick, vilka betyg de fick, när de tog sin examen, etc etc. Att de är högutbildade blir helt enkelt hörsägen.
Faktum: Antal syriska civilingenjörer som validerats i Sverige förra året var hela två (2) stycken, enligt Lars Petersson, avdelningschef vid Universitets- och högskolerådet. Fattas således ca 1998 stycken för att den bevisbara maxkvoten ska vara uppfylld...
Slutsats: Någon har tagit ut svängarna rejält vad det gäller att basunera ut vilken enorm tillströmning av högutbildade invandrare vi berikats med i detta land. Inte sant?