2015-06-03, 23:55
Medlem
Jag och min ex sambo skiljdes åt som ovänner och hon har brutit kontakten men nu såg jag på blocket att hon vill sälja våran gemensamma hund som jag dessutom betalat för. Hon står som ägare men får man göra så? Jag skrev mail och sa att jag betalar vad som helst för hunden men hon vägrar svara. I mina ögon är det inte lagligt.

Nån som har svar på detta dilemma?
Citera
2015-06-03, 23:57
Medlem
johanness avatar
Om det är hon som äger hunden får hon lov att sälja den, ja.

Vad du kan göra är att köpa den genom en bulvan.
Citera
2015-06-03, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes
Om det är hon som äger hunden får hon lov att sälja den, ja.

Vad du kan göra är att köpa den genom en bulvan.

Hon begär 3000 kr för den och jag skrev att jag kan betala 15000kr men inget svar. Hur fan kan man få sälja nått någon annan har betalat för?
Citera
2015-06-04, 00:02
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osse82
Hon begär 3000 kr för den och jag skrev att jag kan betala 15000kr men inget svar. Hur fan kan man få sälja nått någon annan har betalat för?
Hon har ingen skyldighet att sälja den till dig även om du erbjuder mer än hon begär i betalning.

Om det inte är hennes hund får hon däremot inte sälja den. För att det ska gå att svara på den här frågan ordentligt behöver ägarförhållandena utredas lite närmre. Jag förmodar att den som är registrerad som ägare i jordbruksverkets centrala hundregister också anses vara den rättsliga ägaren, men det måste kanske inte vara så. Jag har för dålig koll för att göra några tvärsäkra uttalanden i just den frågan.
Citera
2015-06-04, 00:05
Medlem
Citat:
Hon har ingen skyldighet att sälja den till dig även om du erbjuder mer än hon begär i betalning.

Om det inte är hennes hund får hon däremot inte sälja den. För att det ska gå att svara på den här frågan ordentligt behöver ägarförhållandena utredas lite närmre. Jag förmodar att den som är registrerad som ägare i jordbruksverkets centrala hundregister också anses vara den rättsliga ägaren, men det måste kanske inte vara så. Jag har för dålig koll för att göra några tvärsäkra uttalanden i just den frågan.

Ok ja de är väl som med en bil att står man som ägare så får man sälja den oavsett vem som betalat.
Citera
2015-06-04, 00:11
Medlem
Måste man inte ha ett medgivande för trots allt den som köper va de nu kan vara äger ju föremålet.
Citera
2015-06-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manboiii
Fråga en kompis om att köpa den! En kompis hon inte känner dvs!!

Får nog göra det. Men kan de inte bli livat om hon skulle upptäcka detta? Hon är ett socialfall så tycker de är konstigt att hon nekar ett bud på 15000 och jag skrev samtidigt att jag skickar en kompis så hon behöver inte ens träffa mig. Så hon hatar nog mig av att döma av beteendet. Skickar jag en kompis och hon få reda på de att de inte blir nån anmälning menar jag.
Citera
2015-06-04, 00:18
Medlem
johanness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osse82
Får nog göra det. Men kan de inte bli livat om hon skulle upptäcka detta? Hon är ett socialfall så tycker de är konstigt att hon nekar ett bud på 15000 och jag skrev samtidigt att jag skickar en kompis så hon behöver inte ens träffa mig. Så hon hatar nog mig av att döma av beteendet. Skickar jag en kompis och hon få reda på de att de inte blir nån anmälning menar jag.
Det är fullt tillåtet att köpa saker genom bulvaner. Om hon i efterhand märker att det är du som har köpt hunden kan hon anmäla dig för vad hon vill; det kommer inte att leda till någonting då du inte gjort något brottsligt.
Citera
2015-06-04, 00:22
Medlem
Citat:
Det är fullt tillåtet att köpa saker genom bulvaner. Om hon i efterhand märker att det är du som har köpt hunden kan hon anmäla dig för vad hon vill; det kommer inte att leda till någonting då du inte gjort något brottsligt.

Ja de verkar ju va den enda lösningen. Men hur är de med materiella ting? Hon har kvar hela mitt bohag och vägrar ge tillbaka nått. Anmälde mig för kontakt förbud vilket lades ner direkt när jag försökte kontakta henne angående enbart mina saker.
Citera
2015-06-04, 00:26
Medlem
Napis avatar
Är ni ex sambos kanske sambolagen kan appliceras på hunden och då är den 50% din. Detta får någon smartare än mig grotta i.
Först kan du ju berätta om ni vart sambos också, och om hunden köptes under den tiden.
Citera
2015-06-04, 00:29
Medlem
Alltså tolkar ja detta någorlunda rätt så om du kan bevisa att du betala för hunden kan du iaf sätta käppar i hjulen för henne lite?

http://lawline.se/answers/3762
Citera
2015-06-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Är ni ex sambos kanske sambolagen kan appliceras på hunden och då är den 50% din. Detta får någon smartare än mig grotta i.
Först kan du ju berätta om ni vart sambos också, och om hunden köptes under den tiden.

Tänkte också på sambolagen men den gäller tydligen inte för husdjur, la en länk om de hela i mitt inlägg ovan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in