2015-06-03, 17:26
Medlem
hashflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fy fan vilka värdelösa propaganda-pajasar SVT är. Civilingenjörerna har alltså ökat från en till två. FÖRDUBBLATS enligt SVT

Detta bland tusen och åter tusen ankommande. Hur sjukt kan ett land bli?
Land och land, det är den sinnessjuka public service-cirkusen. Jag förstår inte hur vuxna människor kan acceptera rännskitan som sprutar ut SVT (public service) hornalisternas munnar. Varje gång jag råkar se och höra nyheter från PS så tänker jag på Nord-Korea.

Kan det vara en beställning från Wallenberg? Nu ska ingenjörslönerna ner..
Citera
2015-06-03, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmluftsballong
Det finns ingen läkare i Sverige som får lov att praktisera utan att kunna uppvisa adekvat dokumentation.

Vänta du bara.

Gillar för övrigt denna storyn. Invandringen ökar vilket betyder att antalet invandrare med någon form av överdriven utbildning också ökar. Och såklart rapporterar SVT då bara att vi tar in en massa högutbildade (hello mörkertal). Jag undrar hur mycket tid svenskar behöver för att se igenom detta.
Senast redigerad av Sisoedaersoet 2015-06-03 kl. 17:37.
Citera
2015-06-03, 17:33
Medlem
Jag hörde storyn på TV4 (?) i morse medan jag lapade i mig frukostflingorna. Det var en melodiös och glad kvinnlig stämma som förkunnade den evangeliska berättelsen om den höga tillströmningen av "högutbildade", ja fler än någonsin i själva verket. Jag uppfattade emellertid inget om själva andelen av samtliga immigranter till Sverige; kan ju tänkas att antalet korrelerar med den totala invandringens ökning?

De "högutbildade" baserar sig på syriernas självrapporter, andra, mer officiella källor bygger på antalet valideringar av examina (SVT-citat och länk under spoilern nedan):

Den som önskar uppbygglig vidareläsning rekommenderas av SVT följande (överkurs):

Fakhrya: ”Jag ska plugga ihjäl mig om det behövs”
Citera
2015-06-03, 17:37
Medlem
Detta är ytterligare en lögn för att försköna sanningen.
Citera
2015-06-03, 17:37
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Med tanke på den enorma påstådda kvalitén på det landets befolkning är det ju märkligt att de aldrig har varit i närheten av västeuropa i utveckling och i välstånd.
Vem har hört talas om uppfinningar och vetenskapsmän från Syrien?
Vem har hört talas om framgångsrika exportföretag från Syrien?
Har landet ens gått igenom industrialiseringen som vi i väst har?
Vilken plats på listan över BNP per capita i världen har Syrien nått som högst, svårt att tro att de någonsin varit bland de 50 bästa länderna i världen.
Svårt att tro på att Syrien är ett kunskapssamhälle om man beaktar ovanstående.
Hur kontrolleras påståenden om höga utbildningar?
Är deras utbildningar jämförbara och applicerbara med våra i vårt land?
Svårt att tro då Syrien närmast är ett u-land
Lögnerna haglar för att lura det svenska folket att tro att invandringen från den här delen av världen kommer att bli lönsam framgent.
Vi behöver inte dessa människor i Sverige, inte idag, inte imorgon heller.

Syrien är ett oljeland, precis som Norge. Vem har hört talas om uppfinningar och vetenskapsmän från Norge?
Vem har hört talas om framgångsrika exportföretag från Norge?

Oljeländer är inte speciellt kreativa.
Citera
2015-06-03, 17:45
Medlem
Johan Westerholm sjunger ofta i otakt och tillsynes medvetet tar han sig fel ton i gospelkören Konsensus, i kyrkan Åsiktskorridoren, i landet Absurdistan; man kan faktiskt tala om en motvalls farbror, för att inte säga "Rasist!". Ofta kommenterar han dagsaktuella händelser inom inrikespolitiken och anlägger även ett större perspektiv titt som tätt, t ex i analysen av IS och jihad, skeendena i Nordafrika mm. Han kommenterar SVT:s berättelse om de "högutbildade" immigranterna nyktert, för att vara sosse; Ledarsidorna:

En fjäril gör ingen sommar

Citat:
Det finns god anledning att rikta kraftig kritik mot medias nyhetsrapportering. Kvantitativa siffror, som de som SVT redovisar, säger ingenting om innehållet i dessa examina. Vi kan fundera på vad en agronomexamen avsedd för ett ökenklimat som Syrien och Somalia skall användas till i Skånes jordbruksproduktion. Vi kan fundera på vad en civilingenjörsexamen är värd i Sverige – som ligger i teknikens framkant – om den kommer från ett land med ingen industri att tala om.

Citat:
Jag är inte säker på att Arbetsförmedlingen eller andra verk levererar rätt beslutsunderlag till regeringen längre. Många av de utspel som görs, och mål som formuleras, saknar i allt väsentligt ett genomarbetat underlag. De goda nyheterna blåses medvetet upp för att dölja annat.
Citera
2015-06-03, 17:47
Medlem
Tino Sanandaji ger de rätta siffrorna här:
http://www.tino.us/2015/06/journalister-avgor-inte-forskningslaget/
https://www.youtube.com/watch?v=30qMnEG0ApU#t=19

Bara 10% av syrier har en eftergymnasial utbildning på 3år eller mer - det är alltså egentligen hur många som är högutbildade i ordets normala betydelse. Motsvarande siffra för svenskar är 25%.

SVT använder knepet att de kallar syrier som läst korta eftergymnasiala utbildningar för "högutbildade". Alltså utbildningar som varken ger kandidat- eller magisterexamen utan kan vara någon simpel yrkesutbildning. Lägger man ihop korta och långa utbildningar så blir det 22+10=32% för syrier. Och för svenskar 15+25=40%. (de siffrorna finns i första länken)
Senast redigerad av Rollonmannen 2015-06-03 kl. 17:57.
Citera
2015-06-03, 17:52
Medlem
drulmans avatar
Så om jag förstod det hela rätt så har man alltså frågat ett antal syrier om dom var högutbildade, varav 33% svarade ja?

Hur fan vet dom att alla dessa talar sanning?

Helt otroligt hur jävla hjärntvättad Sveriges befolkning är. Man tror knappt att det är sant

Andra länder måste ju sitta och garva arslet av sig. Die dummen Schweden
Citera
2015-06-03, 17:56
Medlem
FreeThinkers avatar
http://www.friatider.se/svt-jublar-over-tva-civlingenjorer-fran-syrien

Efter att ha pratat med Lernefalk ringer vi upp verksamhetschefen Lars Petersson, som även SVT pratat med, eftersom han är mer insatt i siffrorna. Vi ber honom kolla upp hur många ingenjörer från Syrien som UHR verifierade förra året.

– 126 stycken högskoleingenjörer, svarar han efter att ha knappat på sin dator en stund.

Okej, och hur många civilingenjörer?
– Väldigt många färre, två stycken.

Pensionerna är räddade gubbar!
Citera
2015-06-03, 18:04
Bannlyst
Jättebra, problemet är att deras utbildningar inte är värda ett skit i Sverige.
Hur svårt är det att fejka ett betyg i sitt hemland och visa upp i Sverige? Det går ju inte att kontrollera dess äkthet.

Jag lider med personerna som verkligen har bra utbildning men får börja om på noll, men samtidigt bättre än att bo kvar i Syrien och riskera att dö.
Citera
2015-06-03, 18:06
Medlem
FreeThinkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Fy fan vilka värdelösa propaganda-pajasar SVT är. Civilingenjörerna har alltså ökat från en till två. FÖRDUBBLATS enligt SVT

Detta bland tusen och åter tusen ankommande. Hur sjukt kan ett land bli?

Sjuka sjuka LÖGNARE. Nordkorea borde skicka hit en delegation för att lära sig om propaganda.
Sverige är fan överlägset bäst i världen på propagandaspridning. Ingen annan nation kommer i närheten.

Det riktiga geniet i Sveriges propagandamaskin är skenet av total transparens och objektivitet. De är smarta nog att alltid göra källhänvisningar men hoppas på att ingen kommer kolla upp deras källor, vilket kreti och pleti i Sverige aldrig gör.
De ser också till att posta nyheter från högersidan, men ser till att dessa nyheter får väldigt dålig synlighet och genomslagskraft. På detta sett kan de ge ett sken av att vara en öppen, objektiv press. Det Svenska folket sväljer det med hull och hår.
Efter att ha förstorat en falsk nyhet på sina löpsedlar, sin radio och public service Television så publicerar de sedan en liten rättelse som ingen läsare kommer se. Lögnen har alltså blivit en folklig sanning som sedan de hjärntvättade tittarna och läsarna kan regurgitera på Facebook och över jobbfikat.
Citera
2015-06-03, 18:12
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Syrien är ett oljeland, precis som Norge. Vem har hört talas om uppfinningar och vetenskapsmän från Norge?
Vem har hört talas om framgångsrika exportföretag från Norge?

Oljeländer är inte speciellt kreativa.

Nja statoil och telenor har man nog hört talas om iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in