2015-06-03, 13:43
  #9781
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
1000 ryska soldater med stridsvagnar stormar nu Marinka och har tagit över staden. Ungefär 75 ukrainska soldater har sårats i striderna och ett tjugotal har dött. Ryssarna har förlorat 19 man.

Dessutom genomförs flera stormningsförsök längs med hela fronten. Nu kommer ryssen igen och bryter han igenom försvarslinjerna vid Donetsk kommer hela ukrainska försvaret att kollapsa.

Jag blir så jävla förbannad på att EU inte gjort ett skit sedan februari mer än att syssla med eftergiftspolitik. Det går inte att förhandla med en diktator av Putins kaliber. Det borde väl tyskarna om någon fatta kan man tycka.
http://www.kyivpost.com/content/kyiv-post-plus/separatist-forces-try-to-take-marinka-as-fighting-breaks-out-along-front-line-390135.html
https://twitter.com/JulianRoepcke/status/606020430789509120
Russia has instructed the militants to start fighting, - Yatsenyuk

More than 1000 Russian troops with tanks are trying to storm Marinka right now - ATO
https://twitter.com/JulianRoepcke/status/606020430789509120

Video med utgående eldgivning från Donetsk:
https://www.youtube.com/watch?t=16&v=GCyizlD13RU

Explosions are heard in Dzerzhinsk

Fire in Marinka
https://twitter.com/myrevolutionrus/status/606031887514124289
Mer eld i Marinka
https://twitter.com/loogunda/status/605980794239217664

Outgoing shelling from Petrovsky district of Donetsk in direction of Mariinka
https://twitter.com/GirkinGirkin/status/605954418866049024
2015-06-03, 13:48
  #9782
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzJosef
Men vem är ansvarig för en sådan katastrof? Det är lite magstarkt att Kiev som verkligen inte har några överskottsresurser ska hjälpa Putin att hålla liv i ett område som han undanhåller Kiev men ändå begär att man ska hjälpa till o stötta. Varför 'orkar' Moskva förse republikerna med gas men inte resten?? Hade VP visat en vilja att lösa upp konflikten hade Poroschenkos nya linje varit oförsvarlig, för då funnes det en återförening i pipe linen. När en sådan inte ens finns på bordet o inte ens bordet finns, har han ju inget val. Det går inte att ockupera ett område o låtsas som om befolkningen inte ingår i ockupationen.
Koncentrerar Poroschenko inte sina magra resurser på de delar av Donbas han kontrollerar riskerar han att förorlora de sista resterna av pro-Kiev sympatier i öst Ukraina.

Jag tror idag har visat att du har rätt. Det kan aldrig finnas en fred med alkisrepublikerna för de har ingen framtid att erbjuda. Så nu ger jag - förhoppningsvis för sista gången - upp mina illusioner om en samförståndslösning.
2015-06-03, 13:55
  #9783
Medlem
baggebo1s avatar
Det visade sig att min spaning igår angående de ryska militärkorrespondenterna (och Skillt...) stämde. Massiv offensiv idag. Där Semon Pegyov befinner sig - där händer det saker! Härligt! Inga halvmesyrer nu bara. Folket har lidit tillräckligt. Befria nu hela Donetsk och Lugansk!

Offensiv även från Gorlovka!

https://twitter.com/gbazov/status/606058837863374848

Maryinka redan befriat!!! Offensiven fortsätter mot Krasnogorovka och Kurakhovo!!!

https://twitter.com/gbazov/status/606046764643155968
2015-06-03, 14:16
  #9784
Medlem
Intressant, om det stämmer:

On May 29, 2015, Ukraine's official delegation to the United Nations informed the world that Ukraine recognized its sea and land borders with the Republic of Crimea. It's a historic date.

This has not been announced in Ukraine yet, but the information is already posted on the official sites of Ukrainian embassies to all countries with which it maintains diplomatic relations. It is on the main news page. Internal news agencies are probably still trying to figure out how to report it.

http://fortruss.blogspot.se/2015/06/ukraine-notified-un-it-recognizes.html
2015-06-03, 14:16
  #9785
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det visade sig att min spaning igår angående de ryska militärkorrespondenterna (och Skillt...) stämde. Massiv offensiv idag. Där Semon Pegyov befinner sig - där händer det saker! Härligt! Inga halvmesyrer nu bara. Folket har lidit tillräckligt. Befria nu hela Donetsk och Lugansk!

Offensiv även från Gorlovka!

https://twitter.com/gbazov/status/606058837863374848

Maryinka redan befriat!!! Offensiven fortsätter mot Krasnogorovka och Kurakhovo!!!

https://twitter.com/gbazov/status/606046764643155968

Sen var det ju det där med Minsk II, vem är det nu som bryter mot den?

Du har klagat i snart fyra månader på att Ukraina bryter vapenvilan, men såvitt jag vet så är det Ryssland som attackerar och erövrar stad efter stad och inte Ukraina. Det är väl ganska tydligt idag om inte annat!
__________________
Senast redigerad av Pobedarov 2015-06-03 kl. 14:20.
2015-06-03, 14:20
  #9786
Medlem
FranzJosefs avatar
Två parter i Minsk-avtalet startar en offensiv nu. Finns det några som helst skäla att inte besluta om nya sanktioner mot Moskva?
2015-06-03, 14:27
  #9787
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Intressant, om det stämmer:

On May 29, 2015, Ukraine's official delegation to the United Nations informed the world that Ukraine recognized its sea and land borders with the Republic of Crimea. It's a historic date.

This has not been announced in Ukraine yet, but the information is already posted on the official sites of Ukrainian embassies to all countries with which it maintains diplomatic relations. It is on the main news page. Internal news agencies are probably still trying to figure out how to report it.

http://fortruss.blogspot.se/2015/06/ukraine-notified-un-it-recognizes.html

Kollat en handfull ukrainska ambassaders förstasida nu, men hittar inte ett ord om denna otroligt osannolika nyhet? Jag har slängt bort fem minuter av mitt liv i onödan för du visste från början att det var struntprat, eller hur?
2015-06-03, 14:52
  #9788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Kollat en handfull ukrainska ambassaders förstasida nu, men hittar inte ett ord om denna otroligt osannolika nyhet? Jag har slängt bort fem minuter av mitt liv i onödan för du visste från början att det var struntprat, eller hur?
Det är underbart om det är sant,
"On May 29, 2015, Ukraine's official delegation to the United Nations informed the world that Ukraine recognized its sea and land borders with the Republic of Crimea. It's a historic date." men:

Från en av kommentarerna under den länkade nyheten.

Citat:
The Arioch • 15 hours ago

1. there is no such announcement anywhere. It is intentional misstating facts.
2. the original author is probably troll, maybe the idiot.

--

what happenned: Ukrainian embassy sites have a frame with Google Maps embedded for conveniency. The Google Maps started drawing a borderline between Crimea and Ukraine. Ukrainan embassies failed to react and remove or adjust the Google service they rent for their sites.

That is all - nothing about official statements or documents or announcements - n-o-t-h-i-n-g!
__________________
Senast redigerad av fuckuto 2015-06-03 kl. 14:55.
2015-06-03, 15:00
  #9789
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Det är underbart om det är sant,
"On May 29, 2015, Ukraine's official delegation to the United Nations informed the world that Ukraine recognized its sea and land borders with the Republic of Crimea. It's a historic date." men:

Från en av kommentarerna under den länkade nyheten.

Tack för klargörandet. Det blev en höna av en fjäder, enligt förklaringen. Jag var osäker och skrev därför "om det stämmer". Ber om ursäkt.
2015-06-03, 15:12
  #9790
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Sen var det ju det där med Minsk II, vem är det nu som bryter mot den?
1. Maryinka har varit en central del för Ukrainas brott mot Minsk II under hela den här perioden. Därifrån beskjuts, mördas och lemlästas civilbefolkningen i Donetsk dagligen. Genom att ta över staden så gör faktiskt NAF Minskavtalet en tjänst, eftersom man nu förhindrar alla brott mot avtalet att ske därifrån.

2. En part som är utsatt för folkmord kan inte bry sig för mycket om avtal, ännu mindre eftersom motparten aldrig någonsin har brytt sig. Om du fortsätter att bli folkmördad trots ett avtal så måste ditt liv betyda mer än pappret med bokstäver på.
2015-06-03, 15:54
  #9791
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Källa på att det förekommer ett folkmord lett av ukraina tack.

Mvh

Lallisen
https://www.youtube.com/user/FallenUSSoldiers/videos?view=0&sort=dd&flow=grid

Kolla igenom lite där. Finns några längre "Chronicle of a genocide" m.fl. som dokumenterat folkmordet det senaste året.

Sen kan du titta på de senaste lagarna som klubbats i radan om att mänskliga rättigheter inte längre gäller befolkningen i öst, om att strypa all kommunikation, att stopp vattenförsörjningen etc. Kolla t.ex. putlerthesmalls senaste inlägg. Han gillar ju folkmordet - men erkänner det åtminstone.
2015-06-03, 16:09
  #9792
Medlem
baggebo1s avatar
UAF svarar, som alltid, med extrem beskjutning av civila. Minst 60 skadade i Donetsk rapporteras, hur många som dödats är oklart.

80 döda och minst 200 skadade ukrainska soldater i striderna kring Maryinka. UAF har skickat stridsflyg från Nikolaev. Även hårda strider i Lugansk - längs hela frontlinjen egentligen.
__________________
Senast redigerad av baggebo1 2015-06-03 kl. 16:16.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in