2015-06-03, 11:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
SCB har ju tydligen för första gången också använt webbenkäter. Är inte det ett sätt att "anpassa sig", i alla fall metodmässigt?

Jo, men det är nog nödvändigt. Problemet för SCB är ju att säkerställa att deras population är (helst) ett tvärsnitt av de röstberättigade och (näst bäst) ha koll på vilka kategorier man går miste om. Sedan tillkommer frågan om hur de kategorier man går miste om (bortfallsprocenten) är fördelad.

Det är alltså inte "bara så enkelt" som att skruva på ingångsvärdena så de matchar "alla andra" eller ens skruva till värdena så de matchar ett valresultat.
2015-06-03, 12:03
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att K-G Bergström helt enkelt faller i fällan att SCB mäter på ett annat sätt än genomsnittet från poll-of-polls. Troligen finns det en inbyggd bias i SCB:s undersökning, men det går inte att veta detta annat än i samband med de allmänna valen. Att använda medelvärdetfrån övriga instiut som facit gentemot SCB är silotänk av värsta sort.

Givetvis kan man misstänka att SCB i absoluta tal mäter S på ett dåligt sätt, men i proportion till vad som rapporterats tidigare är det inget nytt. Vill man sedan använda "poll-of-polls" på ett meningsfullt sätt kan man ju heller inte sortera bort de mätningar som visar, för rapportören, oönskade resultat.

KG är helt enkelt tendensiös och "opinionsskapande" vilket är helt OK för honom, men inte för OI som slkall göra så gott de kan. Att SCB inte byter metod eller anpassar sina värderingar efter konkurrenternas trender är inget svaghetstecken, även om det krävs att resultatet tolkas om man vill dra nytta av det.

Chefen för SCB var intervjuad för något år sedan och beklagade att man hade så svårt att få in det antal svar som man ville,och han misstänkte att det var samma grupp som var dåliga på att svara.OM det stämde så´var ju SCB,s siffror helt missvisande men det kunde man inte säkert veta. Däremot så misstänkte man då att det var den "påstådda" gruppen som röstade på SD som var sämst på att svara... ,fast idag vet vi ju att SD är ett folkrörelseparti,men är kanske fler idag som inte litar på SCB,sifo och dylika?
2015-06-03, 12:08
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Enda gången jag deltagit i en OU kom en person hem till mig och höll en intervju på 15-30 minuter. Jag minns att jag under intervjun som innehöll personliga frågor om politik och värderingar tänkte hur de i all sin dar kunde tro att de skulle få fram ett trovärdigt resultat.

Självklart måste man göra OUs i enkätform för att få ett trovärdigt resultat då det är enda sättet att garantera anonymitet.

Scb ville ha svar på en massa olika i en enkät,alltså inte bara politik,men enkäten såg övermäktig ut så jag lät den ligga,efter en tre fyra påstötningar med brev ringde man upp mig ,och ställde frågorna på telefon...

Sedan har jag svarat på någon till enkät från SCB ,men när jag uppgav SD blev det slut att svara på enkäter om politisk hemvist,men så är det ju från de flesta olika instituten,tom länge sedan Yougov frågade om vilket politiskt parti jag skulle rösta på vid val idag..
2015-06-03, 12:21
Medlem
Citat:
Jo, men det är nog nödvändigt. Problemet för SCB är ju att säkerställa att deras population är (helst) ett tvärsnitt av de röstberättigade och (näst bäst) ha koll på vilka kategorier man går miste om. Sedan tillkommer frågan om hur de kategorier man går miste om (bortfallsprocenten) är fördelad.

Det är alltså inte "bara så enkelt" som att skruva på ingångsvärdena så de matchar "alla andra" eller ens skruva till värdena så de matchar ett valresultat.

Om SCB är så måna om kontinuitet att de inte korrigerar efter valresultatens "facit" så borde man ju i hederlighetens namn inte räkna ut förändringar från valet i sina tabeller. Vilket man gör.

SCB låtsas alltså själva att deras siffror är jämförbara med valets, vilket inte är fallet.

Och hur är det nu med rådatan? Tidigare i tråden har den kunnat redovisas och därmed korrigeras med hygglig konsekvens.

Eller talar vi då om SCB:s "andra" siffror, om vilket parti som ligger närmast, snarare än "om det vore val idag", som väl redovisas idag?

I vilket fall som helst vill jag minnas att SCB som minst viktat upp denna SD:s rådata med 1,3 - vilket alltid varit en stor underskattning. Om man använde något i stil med 1,7 så var SCB mycket väl i linje med Sentio i mätningen före valet 2014. Någon siffermänniska får gärna fylla på detaljerna.

Antagligen är SCB:s siffror precisa - efter korrektur.

Edit: Jag hittade denna post som handlar om samma korrektur jag diskuterar:

Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
OBS!

I november 2009 hade SD 3,3 % i rådata enligt SCB.

http://privat.bahnhof.se/wb492673/8%20Main%20frame%20SCB.html

Som vi alla vet ledde detta till ett valresultat på 5,7% hösten 2010. Om man gör en faktor av Bradley samt valrörelse bir den 5,7/3,3 = 1,73

Idag har SD i rådata i SCB 6,8, det talar alltså för ett valresultat i höst på 11,7%. Vad jag har gjort är att jag satt effekt av Bradley (skämsfaktor i telefon) systematiska fel samt valrörelse lika för 2010 och 2014.

Jag har använt mig av en linjärt samband vilket naturligtvis är en förenkling då valresultat aldrig kan bli mer än 100% men alla linjära ökningar blir det. Jag tror den tillväxtmodell som bäst beskriver SD idag är en logistisk funktion, Enkelt uttryckt en exponentiell ökning inom ett begränsat rum

http://sv.wikipedia.org/wiki/Logistisk_funktion.

I det intervall vi är kan man säga att en linjär modell inte överskattar ökningen. Kring 10% är ju ökningen fortfarande exponentiell om max ligger över 20%.
2015-06-03, 12:29
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Vad som är fullständigt obegripligt med mätningen är att en minskning/ökning med 0,5% räknas som statistiskt säkerställd?

Nu är jag långt ifrån statistiker men i en mätning med ett bortfall på 50% så borde man inte kunna prata öht i termer som "säkerställd" såvida vi inte snackar minst 25%-iga ökningar/minskningar.

Skitundersökning.
Bortfallet påverkar väl inte hurvida en förändring är säkerställd eller ej, så länge det faktiska underlaget är slumpmässigt?
2015-06-03, 12:35
Medlem
Det är både kul och sorgligt att läsa åsiktskorridorens uberfuhrer AL i Aftonbladet unvis.
Idag gör han en Rejdar och pådyvlar att SCBs siffror är de som bäst avspeglar SDs sanna opinion.
Alla som vet det minsta om ämnet inser ju att SCBs siffror uderskattar SDs verkliga opinion med cirka fyra-fem procent.
AL har dock ljugit så mycket de sista åren att han inte längre ser eller förstår skillnad mellan lögn och sanning.

Som lök på lax kommer han dessutom med en kader sedvanliga sinnesslöa förslag till åtgärder för att minska SDs folkliga framgångar.

Intet nytt under den solen.
2015-06-03, 12:48
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Nu har SCB släppt sina siffror. Återfinns här.

Sammanställning:
C 6,4
Fp 4,9
M 25,2
Kd 3,8
S 30,3
V 6,5
Mp 6,4
Sd 14,5
Övriga 2,1

Hur verklighetstrogna tror ni dessa siffror är? I call bullshit

Jag tror på dom. Alla OU senaste tiden ger S runt 25%, enligt (S)CB skall dom givetvis ha 30%
2015-06-03, 12:48
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är både kul och sorgligt att läsa åsiktskorridorens uberfuhrer AL i Aftonbladet unvis.
Idag gör han en Rejdar och pådyvlar att SCBs siffror är de som bäst avspeglar SDs sanna opinion.
Alla som vet det minsta om ämnet inser ju att SCBs siffror uderskattar SDs verkliga opinion med cirka fyra-fem procent.
AL har dock ljugit så mycket de sista åren att han inte längre ser eller förstår skillnad mellan lögn och sanning.

Som lök på lax kommer han dessutom med en kader sedvanliga sinnesslöa förslag till åtgärder för att minska SDs folkliga framgångar.

Det är lite synd om Anders tycker jag. Han anstränger sig så hårt att leva i sin lilla drömvärld angående SD att han blir deprimerad och förstår ingenting när SD bara ökar och ökar.

Bara en sak att han "sätter sin tilltro" till SCB, som år ut och år in visar sig vara sämst av alla OI att visa partisympatier. Varför gör han det? Ja givetvis för att det är SCB som ger SAP högst siffror, men främst handlar det nog om att det är de som ger SD:s lägst siffror.

Det måste vara jobbigt att försöka leva kvar i en drömvärld som Anders gör.
2015-06-03, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike

Här är en unvisit-länk.

Anders Lindberg börjar muta in ett eget hörn i svensk offentlighet. Fortfarande på rätt sida Arnstad-gränsen men ändå så pass nära att man hela tiden fruktar för hans hälsa. Lindberg tror nog fortfarande fullt och fast att skutan kan vändas för vänstern, bara budskapet förs fram med rätt retorik kommer den onda mardrömmen snart vara över och SD sjunka som en sten i opinionsundersökningarna.
2015-06-03, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Bortfallet påverkar väl inte hurvida en förändring är säkerställd eller ej, så länge det faktiska underlaget är slumpmässigt?

Det borde det rimligtvis göra. Antag att du skickar ut 1000 enkäter till slumpvis utvalda tespondenter, om ja eller nej till förbud mot försäljning av icke bologiska bananer. Du får in 25 svar. Alla är för förbud.

Sedan gör du en ny undersökning där du undersöker frågan i direktintervjuer. Då får du

200 för förbud
800 emot förbud
2015-06-03, 12:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Om SCB är så måna om kontinuitet att de inte korrigerar efter valresultatens "facit" så borde man ju i hederlighetens namn inte räkna ut förändringar från valet i sina tabeller. Vilket man gör.

SCB mäter ju två ggr/år, till skillnad från OI som mäter varje månad (typ). Häri uppstår ett problem, eftersom glidande förändringar och trender inte kan fångas upp på samma sätt. Skall man var petig (inte nödvändigt) får man därför titta på när SCB mätte senast, och vad man då kommit fram till.

Senaste gången var ju i november, och att S har minskat sedan dess har man fångat upp. Är sedan SCB:s population biased i riktning för S (så kan det vara, men man vet inte) kan ju absolutvärdet vara fel, men att S sjunker sedan i november har man inte missat.

Man har i på likartat sätt fångat upp att SD ökat, och det kan ju då tänkas att bias påverkar även här. (så jag är topic...)

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Demokrati/Partisympatier/Partisympatiundersokningen-PSU/12436/12443/Partisympatier-PSU/27391/
2015-06-03, 13:01
Medlem
polsks avatar
Citat:
Jag tror att K-G Bergström helt enkelt faller i fällan att SCB mäter på ett annat sätt än genomsnittet från poll-of-polls. Troligen finns det en inbyggd bias i SCB:s undersökning, men det går inte att veta detta annat än i samband med de allmänna valen. Att använda medelvärdetfrån övriga instiut som facit gentemot SCB är silotänk av värsta sort.

Ja är det så han tänker är han givetvis fel ute. Men han har inte fel i att just SCB är sämst i landet på OU. Och då är det ändå våra skattepengar de får bränna upp.

Citat:
Givetvis kan man misstänka att SCB i absoluta tal mäter S på ett dåligt sätt, men i proportion till vad som rapporterats tidigare är det inget nytt. Vill man sedan använda "poll-of-polls" på ett meningsfullt sätt kan man ju heller inte sortera bort de mätningar som visar, för rapportören, oönskade resultat.

Som du säger, PoP är en meningslös sammanställning så länge den är så selektiv som idag. Frågan kan ställas varför man agerar så, och varför så få i etablissemanget ser problemet i det.

Citat:
KG är helt enkelt tendensiös och "opinionsskapande" vilket är helt OK för honom, men inte för OI som slkall göra så gott de kan. Att SCB inte byter metod eller anpassar sina värderingar efter konkurrenternas trender är inget svaghetstecken, även om det krävs att resultatet tolkas om man vill dra nytta av det.

Jo, KGB driver opinion, men det förändrar inte att det han anklagar SCB för är sant.

Vidare ÄR ju problemet att SCB inte byter metod trots att de i åratal bara lyckats presentera felaktigheter. Men så är man ju en statlig myndighet och inte ett företag också, således kan detta vanstyre fortsätta presentera uppenbara felaktigheter utan att få speciellt mycket kritik.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in