2015-06-01, 09:45
Medlem
Var det imorgon SCB kommer? Vad gissar ni på? Förra låg ju på 12.4% och även om det knappast kommer ge rekordsiffror så blir det ju rekord för SCB i alla fall. Jag gissar på strax under 16%. De borde åtminstone ge 15.5% tycker jag. Det ska ju vara statistiskt säkerställt o allt
2015-06-01, 11:15
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncestuousMoses
Var det imorgon SCB kommer? Vad gissar ni på? Förra låg ju på 12.4% och även om det knappast kommer ge rekordsiffror så blir det ju rekord för SCB i alla fall. Jag gissar på strax under 16%. De borde åtminstone ge 15.5% tycker jag. Det ska ju vara statistiskt säkerställt o allt

SCB verkar generellt ligga nästan 5 procentenheter under någonting som kan sägas spegla SD sympatier. Begriper inte att de inte ifrågasätter sin metod. Därmed bör de ligga någonstans på 14.5%.
2015-06-01, 11:29
Medlem
"Väljarkåren efter partisympati, näst bästa parti", SCB nov 2014

SCB:s opinionsundersökningar har förvisso skräpstatus, men det här bör vara någonting som är av intresse, inte främst p.g.a. de exakta procentangivelserna, utan snarare p.g.a. förhållandena mellan partierna. Andel väljare som har SD som "näst bästa" parti nedan. Med reservation för eventuella felaktigheter.

Procentskattning / Felmarginal ±
M-väljare: 6.6 / 1.5
C-väljare: 5.7 / 2.6
S-väljare: 4.4 / 1.1
KD-väljare: 3.4 / 2.6
V-väljare: 2.0 / 1.6
FP-väljare: 1.3 / 1.3
MP-väljare: 0.8 / 0.9

Övriga: 1.6 / 2.3
Hela väljarkåren: 1.9 / 0.3

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201D/Nastbastaparti19/table/tableViewLayout1/?rxid=6ece9f9a-927b-4489-b1a6-49b3f0fba280

SD-väljares "näst bästa" partier nedan:

M: 34.9 / 5.1
Inget parti: 20.6 / 4.3
S: 17.4 / 4.1
Vet ej: 8.6 / 3.0
KD: 4.8 / 2.3
FP: 4.6 / 2.3
C: 3.9 / 2.1
V: 2.4 / 1.6
MP: 1.8 / 1.5
Övriga: 0.9 / 1.0

(Samma källa)
2015-06-01, 12:16
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
Andel väljare som har SD som "näst bästa" parti nedan. Med reservation för eventuella felaktigheter.

Vad betyder då detta för potentialen i procentenheter för SD om detta skulle vara riktigt?
2015-06-01, 12:23
Medlem
Citat:

SCB:s opinionsundersökningar har förvisso skräpstatus, men det här bör vara någonting som är av intresse, inte främst p.g.a. de exakta procentangivelserna, utan snarare p.g.a. förhållandena mellan partierna. Andel väljare som har SD som "näst bästa" parti nedan. Med reservation för eventuella felaktigheter.

http://www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0201__ME0201D/Nastbastaparti19/table/tableViewLayout1/?rxid=6ece9f9a-927b-4489-b1a6-49b3f0fba280

(Samma källa)

Såg det inte liknande ut när SD var mkt mindre? I vilket fall har tidigare "näst bästa parti" inte gett någon fingervisining om att SD skulle kunna ha +19% på kort tid.
2015-06-01, 12:38
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:

(Samma källa)

Att mäta en opinion innebär redan i mätningen en felkälla eftersom mätningen har en brist på population. Rent statistiskt sett. Eftersom de statistiskt utvalda är utvalda på gamla premisser som ett historiskt statistiskt urval utan ta hänsyn till nya preferenser. Där SDs NYA väljare inte ingår eftersom senaste valet inte visade var nya väljare kommer att finnas. Och där partiets nya väljare inte är unga arga vita män på landsbygden utan uppkoppling.

Men mätningar under en lång tid med facit i senaste valen kan påvisa trender.

Där SDs kurva uppåt är en obruten kurva sedan förra seklet.

SCB mäter gårdagens opinion. Utan att själva förstå varför. Precis som S. Man fattar inte men tror samtidigt att man är bäst och störst utifrån gamla fakta. Och samtidigt felar mest mot facit.

I sammanhanget är det intressant att spekulera om var SDs tak finns i opinionen.

Jag tror inte att taket sätts av partiet. Jag tror att andra partier sätter taket eller brist på tak utan att själva inse det.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-06-01 kl. 13:01.
2015-06-01, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu har jag inte i detalj följt S-kongressen, men Lars Wilderäng har uppenbarligen hängt med.
http://cornucopia.cornubot.se/2015/05/socialdemokraterna-tackar-nej-till-47.html
Ibland drar Wilderäng minst sagt märkliga slutsatser i sin iver att framstå som icke-positionell, men här har han ju rätt.
Om detta stämmer & implementeras inom S så kommer vi i opinionsundersökningarna att se en accelererad ström av sossar som går, främst till SD. Då är det alls inte omöjligt att vi redan under året får se SD passera S i en opinionsundersökning.

Vi betänker först Reinfeldts chockdoktrin. Den hade en motsvarighet i England som har erkänts av politiska tjänstemän.
Citat:
""Earlier drafts I saw also included a driving political purpose: that mass immigration was the way that the Government was going to make the UK truly multicultural.
"I remember coming away from some discussions with the clear sense that the policy was intended – even if this wasn't its main purpose – to rub the Right's nose in diversity and render their arguments out of date.""

http://www.telegraph.co.uk/news/uknews/law-and-order/6418456/Labour-wanted-mass-immigration-to-make-UK-more-multicultural-says-former-adviser.html

I england har debatten därefter blivit något ledigare i det politiska spektrat enligt mig. Cameron talar iallafall kritiskt om invandring och EU och debatten har enligt mig inte kraft att polarisera människor längre på samma sätt. Det finns vad jag vet ingen hets som ligger kvar på samma sätt.

I sverige har vi haft läget där både rödgröna och alliansen har målat in sig i ett hörn i en gemensam liknande Anti-SD-doktrin och använt sig av mycket fula trix med EXPO mm bara för att aldrig erkänna sina misstag. Men alliansen har börjat trippa utanför och visar nu tecken på att kunna lyckas klara sig utan att tappa ansiktet och ha lagom argument inför framtida debatter och troligtvis tillochmed kan gripa makten tillsammans med SD för överskådlig tid.

Vi har sett utspel från statsministern om fascism och andra klumpigheter, men detta har vi inte riktigt tagit på allvar och jag har nog sett framför mig att S lämnar fläcken och låter v+mp sitta kvar med penseln. Men med Magdalena Anderssons personliga utspel i kongressen tillsammans med att Löfven blir tydligare med att aldrig omvärdera invandringspolitiken blir det ideologiska utstakandet på allvar för s.

Det kan i förlängningen bli ganska polariserande för lång tid om denna extrema positionen blir slutdestinationen för hela socialdemokratin och blir dömd att sitta i evig opposition i samma knä tillsammans med ännu värre invandringsextrema partier (som kommer att försöka flytta fram sina positioner) . Några utsträckta händer mellan de gamla blocken kommer det inte inte att bli tal om som jag ser det om s+mp+v+fi tillsammans kommer att veva EXPO/Arnstad-fascistretorik när M+SD tillsammans stramar åt invandrings och kriminalpolitiken.

Jag undrar om Socialdemokraterna vet vad det är de sysslar med och om de har någon form av konsekvensanalys.
2015-06-01, 16:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Vi betänker först Reinfeldts chockdoktrin. Den hade en motsvarighet i England som har erkänts av politiska tjänstemän.

I england har debatten därefter blivit något ledigare i det politiska spektrat enligt mig. Cameron talar iallafall kritiskt om invandring och EU och debatten har enligt mig inte kraft att polarisera människor längre på samma sätt. Det finns vad jag vet ingen hets som ligger kvar på samma sätt.

I sverige har vi haft läget där både rödgröna och alliansen har målat in sig i ett hörn i en gemensam liknande Anti-SD-doktrin och använt sig av mycket fula trix med EXPO mm bara för att aldrig erkänna sina misstag. Men alliansen har börjat trippa utanför och visar nu tecken på att kunna lyckas klara sig utan att tappa ansiktet och ha lagom argument inför framtida debatter och troligtvis tillochmed kan gripa makten tillsammans med SD för överskådlig tid.

Vi har sett utspel från statsministern om fascism och andra klumpigheter, men detta har vi inte riktigt tagit på allvar och jag har nog sett framför mig att S lämnar fläcken och låter v+mp sitta kvar med penseln. Men med Magdalena Anderssons personliga utspel i kongressen tillsammans med att Löfven blir tydligare med att aldrig omvärdera invandringspolitiken blir det ideologiska utstakandet på allvar för s.

Det kan i förlängningen bli ganska polariserande för lång tid om denna extrema positionen blir slutdestinationen för hela socialdemokratin och blir dömd att sitta i evig opposition i samma knä tillsammans med ännu värre invandringsextrema partier (som kommer att försöka flytta fram sina positioner) . Några utsträckta händer mellan de gamla blocken kommer det inte inte att bli tal om som jag ser det om s+mp+v+fi tillsammans kommer att veva EXPO/Arnstad-fascistretorik när M+SD tillsammans stramar åt invandrings och kriminalpolitiken.

Jag undrar om Socialdemokraterna vet vad det är de sysslar med och om de har någon form av konsekvensanalys.
Dagens indoktrinering startade på tidigt 80 tal i så kallade antirasist kretsar, väldigt mycket folkpartister i de kretsarna på den tiden.
Rätt sjukt att den ensidiga och okunniga propaganda man då började sprida ledde fram till dagens smala åsiktskorridor.
2015-06-01, 16:53
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rundstedt
Såg det inte liknande ut när SD var mkt mindre? I vilket fall har tidigare "näst bästa parti" inte gett någon fingervisining om att SD skulle kunna ha +19% på kort tid.

De där siffrorna berättar väl egentligen er om vilka partier som kan tänkas ta tillbaka SD-väljare respektive hur många som röstar SD, vad som än händer.

Två intressanta siffrorna är de som pekar ut M som "näst bästa" och de 20 % som inte kan tänka sig något "näst bästa" (vi talar om, högt räknat ca 35 % av SD-väljarna som kan gå till M (ca 7 % av alla) respektive ca 20 % (dvs 4-5 % av alla) som är stenhårt SD och inte har något alternativ.

Det som svarar bättre på din fråga är rimligtvis vilka som har SD som ett starkt näst-bäst-parti, men ett annat parti som favorit. Är man djärv använder man siffrorna, en drar dem baklänges för att gissa var eventuella SD-röster kommer ifrån. Då svarar M och S för hälften.
2015-06-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Dagens indoktrinering startade på tidigt 80 tal i så kallade antirasist kretsar, väldigt mycket folkpartister i de kretsarna på den tiden.
Rätt sjukt att den ensidiga och okunniga propaganda man då började sprida ledde fram till dagens smala åsiktskorridor.

Absolut.
Bengt Westerberg är kanske den mest skyldiga av alla till haveriet vi ser idag då det var tack vare honom och hans folkparti som luciabeslutet revs upp.

Men politiskt och strategiskt så skillnaden som fanns då mot idag är att frågan svalnade av något, samhällsförändringen tycktes gå mycket långsammare, folkpartiets ledare byttes så småningom ut och flumvänstern tog över hela svartepetter i form den falska humanismen när folkpartiet ville försöka bli seriösa igen.

Nu finns det ingen på andra sidan blockgränsen som vill ta över svartepetter från socialdemokraterna medan dagens debatt går mycket fortare och hetare och hetare när krav på stora förändringar kommer att ställas från befolkningen.
S hade däremot fram tills nyligen chansen att skicka svartepetter vidare till endast v+mp+fi, men tycks välja att behålla den och förstärka den.

Det kan tyckas som retoriska nyansskillnader, men debatten är så känslig och har så mycket inslag av religiositet i sig att varje starkare inriktning för socialdemokraterna kommer att vara mkt svår att ta sig ur när vi extrapolerar debattens skyttegravar fram till nästa valrörelse.

Precis som v+mp idag får sitt existensberättigande genom att locka fram och peka på rasism i samhället så riskerar vi att delar ur socialdemokratin kan komma att söka sig till samma näring.

Det är ju en väg som aktivismen i v+mp+fi faktiskt redan har gjort sin huvudsakliga kamp trots sina helt olika ursprungliga inriktningar eller officiella huvudfrågor. Frågan är om samma svarta hål kan äta upp resterna av socialdemokratin och på vilket sätt det isåfall kommer att ske.
Senast redigerad av Reflector 2015-06-01 kl. 17:25.
2015-06-01, 17:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
Man får mer & mer känslan av att storhetstiden för S är förbi. Tidigare hade man en kader av intelligenta opportunister som skötte ruljansen & låtsades vara sossar av rena karriärskäl. Alla dessa verkar nu vara som bortblåsta & det gamla fulspelande men briljanta Machiavelli-partiet finns inte längre. Kvar är bara några trötta fackpampar & lite halvbegåvade hen-feminister.
Tack och hej S.

Och som sagt, 47% av sossarna vill minska invandringen, snacka om potential för SD, som kommer att realiseras redan i opinionsundersökningarna det närmaste halvåret.
2015-06-01, 18:15
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Man får mer & mer känslan av att storhetstiden för S är förbi. Tidigare hade man en kader av intelligenta opportunister som skötte ruljansen & låtsades vara sossar av rena karriärskäl. Alla dessa verkar nu vara som bortblåsta & det gamla fulspelande men briljanta Machiavelli-partiet finns inte längre. Kvar är bara några trötta fackpampar & lite halvbegåvade hen-feminister.
Tack och hej S.

Och som sagt, 47% av sossarna vill minska invandringen, snacka om potential för SD, som kommer att realiseras redan i opinionsundersökningarna det närmaste halvåret.

This ↑

Löven skulle möjligtvis bli typ socialförsäkringsminister i någon av de tunnaste regeringarna på 80 talet.
Mannen är knappt kapabel att föra ett samtal med högre höjd än en kaffebeställning.
Ministrarna i hans regering håller dessutom så makalöst låg klass.

För SDs del kan givetvis en del av deras väljare vinnas över men det finns en kärna av väljare som hellre företräds av seriefigurer än att någonsin byta, kanske 20 dryga procent och minskande.
Risken är att även alliansen framstår som stjärnor trots en svag uppställning för tillfället, på grund av den totalt inkompetenta regeringen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in