2015-05-30, 20:12
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Ljugredaktionen på Aftonbladet har klippt så att deras video börjar precis efter att kvinnan säger att negern bitit henne.

Allt för att undanhålla sanningen. Det är så journalister arbetar.

Jo tack, jag vet. Det som gör mig deprimerad är att inte resten av svenska folket vet det vid det här laget.

Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Nej, det är ännu värre. Sekvensen startar innan det men de har helt enkelt tagit bort hennes röst för att den inte passar i den bild de vill förmedla.

Det är ju helt jävla sjukt! Helt. Jävla. Sjukt.

Om det är som du säger måste ju detta spridas så ini helvete så att alla får reda på hur dessa ljugjournalister manipulerar och bedrar det svenska folket. Tipsa Fria Tider?

Sjukt!!!
Citera
2015-05-30, 20:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Artikeln i GT säger ju inte att tumultet börjat med att han bitit kontrollanten. Bara att han bitit någon gång UNDER tumultet.

Jag tycker ändå det är illavarslande att media ska använda sig av förbipasserandes vittnesmål. Har man inte sett hela förloppet ska man inte uttala sig i tidningen. De enda som kan ha sett hela förloppet var de som var med på bussen OCH gick av vid samma hållplats OCH sen stod kvar där - det lär inte varit många.

Men jag håller med om att kontrollanten som skriker killen i ansiktet borde bli uppsagd bara efter det man sett i klippet. Jävla auktoritetswannabe.

Men oftast tycker jag kritiken mot biljettkontrollanter är överdriven - det gnälls mest av curlade ungdomar som inte får komma undan med det dom vill.
Senast redigerad av enough-is-enough 2015-05-30 kl. 20:16.
Citera
2015-05-30, 20:14
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Varför skulle en busschaufför bita en kontrollant i handen bara för att han blir ombedd att visa upp biljett? Låter konstigt!

För att det aldrig har hänt och låter inte rimligt. Folk hittar på så mycket.
Citera
2015-05-30, 20:16
Medlem
Alla vet att kontrollanter är taktlösa och dryga. Att behandla den här människan på det här sättet är under all kritik. Det fanns vittnen på plats, och alla har sagt att den utsatte var passiv och gjorde inget motstånd. Att han skulle ha bitit är rent skitsnack.
Citera
2015-05-30, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Publicera jämförande video och ljudspår så tror vi på det...

Det är väl bara att lyssna själv. Aftonbladet har tagit bort alla röster utom busschauffören och väktaren som tilltalar honom. Polisradion hör man även i klippet från Facebook.
Citera
2015-05-30, 20:18
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Sen är det inte ens nödvärnsrätt, det är våld mot tjänsteman vilket även gör att de griper honom för detta. Så som sagt inte bara nödvärn det är PL 10 också.

Det beror omständigheterna i fallet. Om busschauffören inte har begått något brott, p.g.a. t.ex. uppsåtsbrist i förhållande till bedrägligt beteende och väktare försöker kasta ut honom genom att brotta ned honom - så har han rätt till att utöva nödvärnsrätt, förutsatt att nedbrottadet anses utgöra ett angrepp mot person. Att bita någon i fingret anses inte vara uppenbart oförsvarligt våld.

Det går inte att utesluta hans rätt till nödvärnsrätt i denna situation. Vi har för lite information om händelseförloppet.
Citera
2015-05-30, 20:18
Avslutad
Nu när man sett den ocensurerade versionen blir jag lite blödig de skulle inte behövt att skrika på negern när han är bojad. Men ja Aftonbladet tog bort när kontrollanten säger följande till negern "Varför bet du mig då din jävla idiot?"
Citera
2015-05-30, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shu-bre
Alla vet att kontrollanter är taktlösa och dryga. Att behandla den här människan på det här sättet är under all kritik. Det fanns vittnen på plats, och alla har sagt att den utsatte var passiv och gjorde inget motstånd. Att han skulle ha bitit är rent skitsnack.

Kontrollanter är hjältar som ser till att vi som betalar skatt och kortavgifter får valuta för pengarna.
Citera
2015-05-30, 20:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Det beror omständigheterna i fallet. Om busschauffören inte har begått något brott, p.g.a. t.ex. uppsåtsbrist i förhållande till bedrägligt beteende och väktare försöker kasta ut honom genom att brotta ned honom - så har han rätt till att utöva nödvärnsrätt. Att bita någon i fingret anses inte vara uppenbart oförsvarligt våld.

Det går inte att utesluta hans rätt till nödvärnsrätt i denna situation. Vi har för lite information om händelseförloppet.

Nej du kan inte utföra nödvärnsrätt mot reguljärt myndighetsutövande, det blir våldsamt motstånd eller våld mot tjänsteman.

Det begås massvis med felgrip varje dag av väktare och polis, självklart får du inte göra motstånd under själva gripet.

Var det fel åtgärd är det upp till polis(när det handlar om vakter)åklagare/rätten att besluta om detta inte du själv.

Skall rätta mig själv: Ja du kan självklart göra nödvärn mot en polis m.m. som blivit helt spelgalen och sparkar skiten ur någon som ligger ned och håller på och dör men du får inte göra motstånd mot ett myndighetsutövande bara för att du tycker det inte finns uppsåt m.m." Det är som sagt inte upp till dig och gör du det blir det i 99.9999% våld mot tjänsteman.
Senast redigerad av priz 2015-05-30 kl. 20:22.
Citera
2015-05-30, 20:21
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Det är väl bara att lyssna själv. Aftonbladet har tagit bort alla röster utom busschauffören och väktaren som tilltalar honom. Polisradion hör man även i klippet från Facebook.

Facebook? Nä tack. Men om du publicerar båda dessa filmer här med riktiga länkar ska jag självklart jämföra.
Citera
2015-05-30, 20:21
Medlem
Först och främst har kontrollant och väktare ett jobb att göra, i det ingår inte att käfta med medborgare oavsett orsak. Har ett brott begått så skriver man ut en bot, alternativt arresterar personen tills polis kommer. I detta fallet med handfängsel.

Därefter håller man som väktare och kontrollant käft, till man polis kan ta över. Då har man gjort ett professionellt jobb.

Men tyvärr är väktaryrket ett skämt då det inte är de smartaste människorna som jobbar där. Det är också därför de ska lämna sina personliga åsikter till sig själva.

Reaktionen från väktaren i detta fallet är inte proportionellt till vilket brott har begåtts. Helt ärligt, hur lågt har vi inte sjunkit om kontrollanter och väktare hoppar på en busschaufför efter hans arbetspass för att han saknar färdbevis? Det handlar om max 20-30 kr? Vilket samhälle vill folk egentligen leva i, ska vem som helst betala 15 000 kr och få rätt att gå runt och slå på folk bara för att de känner för det?

Ni som tycker väktaren agerar rätt för att chauffören är svart/mörkhyad och kollar honom neger, ni förstår väl att det inte är ett argument? Men tyvärr så är ni den vita versionen av ISIS, och lika mycket intelligensbefriande.

Jag tycker inte det spelar någon roll för diskussionen om chauffören har begått ett brott eftersom han isåfall kommer ta straffet för det. Problemet är våld och övervåld från väktare och kontrollanter. Även om de har rätt till det, så ska de tänka till två gånger om det verkligen behövs. Annars missbrukar de bara sin makt och då kommer folk reagera...
Citera
2015-05-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Facebook? Nä tack. Men om du publicerar båda dessa filmer här med riktiga länkar ska jag självklart jämföra.

Finns redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in