2015-05-30, 17:48
Medlem
TSK1453s avatar
Ser ut som att det här är början på slutet för Assad. Hur länge tror ni det dröjer innan Latakia faller också? 1 månad? 2-3 månader?
Efter Assad har fallit gissar jag att det också blir slutet för Syrien som en nationalstat. Och någon typ av makt måste då se till att det olika rebellgrupperna inte strider med varandra samt att kurderna inte utropar någon stat i norr. Någon typ av närvaro i forna Syrien måste garantera detta.
Citera
2015-05-30, 17:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TSK1453
Ser ut som att det här är början på slutet för Assad. Hur länge tror ni det dröjer innan Latakia faller också? 1 månad? 2-3 månader?
Efter Assad har fallit gissar jag att det också blir slutet för Syrien som en nationalstat. Och någon typ av makt måste då se till att det olika rebellgrupperna inte strider med varandra samt att kurderna inte utropar någon stat i norr. Någon typ av närvaro i forna Syrien måste garantera detta.

Vem har du i åtanke?
Senast redigerad av Mr.Vinyl 2015-05-30 kl. 18:24.
Citera
2015-05-30, 18:16
Medlem
Faller Assad som det ser ut som den senaste tiden väntar bara kaos , än mer än vad nuläget är.

Iaf vad jag tror, ser inte att någon utomstående makt skulle vilja röra i Syrien med tång efter ett sådant fall, nog nöjda med att låta landet förfalla.
Citera
2015-05-30, 18:49
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:

Ja, ser ganska dåligt ut för Assad just nu. Man kan även hoppas att det smittar av sig till Turkiet. Kurderna borde kräva sin frihet där och slå sig ifrån Erdogans regim. Sedan borde Jordanien, Israel och Saudiarabien anfallas efter att Assad fallit. Dessa hycklarregimer och diktatorer ska tryckas ner och ersättas med ett rättfärdigt islamistiskt system som islamiska staten kämpar för.
Citera
2015-05-30, 18:52
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Det blir IS + en kurdkontroellerad del. Så får vi se om IS är intresserade av att bråka med kurderna.

IS är en relativt enhetlig organsiation med finansiellt stöd från rika personer i SA och Qatar. Och soldater har man obegränsat av, nästan. Massor av psykfall runt om i världen som vill åka till Syren och slåss för IS. Helst dö i strid då det säkrar biljetten till paradiset.
Citera
2015-05-30, 18:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Idag skriver Sputnik om en intervju med Sergey Lavrov på den ryska TV-kanalen, Russia24, bland annat berör det konflikten i Syrien.
http://se.sputniknews.com/asikt/20150530/252331.html

Från artikeln för er som inte orkar läsa hela (mina fetningar):
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik
Jag frågade herr Kerry varför man i situationen, då Syriens regering är vår objektiva bundsförvant i kampen mot IS, inte göra det på lagenligt vis och bevilja koalitionen ett mandat för att stödja irakiska och syriska regeringsstyrkor i deras kamp mot Islamiska staten. Jag fick då ett märkligt svar. Kerry sade att USA inte betraktar den syriska regimen som en legitim partner. Det har ju bara gått ett år sedan den syriska regimen senast betraktades som fullgod och legitim för att ta hand om Syrens kemiska vapen. Här träder alltså dubbelmoral igen på första plan. Terrorism är ju ett minst lika seriöst hot som kemiska vapen.

Saken är den att USA vill ha bort Assad. Och inte har något emot IS egentligen. Hellre IS än Assad i alla fall. Så ser agendan ut i USA.
Citera
2015-05-30, 19:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The-Johnny
Ja, ser ganska dåligt ut för Assad just nu. Man kan även hoppas att det smittar av sig till Turkiet. Kurderna borde kräva sin frihet där och slå sig ifrån Erdogans regim. Sedan borde Jordanien, Israel och Saudiarabien anfallas efter att Assad fallit. Dessa hycklarregimer och diktatorer ska tryckas ner och ersättas med ett rättfärdigt islamistiskt system som islamiska staten kämpar för.
Om Assad faller så är det sorgligt nog Libanons tur.
Citera
2015-05-30, 19:14
Medlem
White.Sauces avatar
Citat:

Är det inte en bra idé om Lattakia och omnejd inkorporeras i Turkiet så vi kan skicka alla miljontals syrienflyktingar i Turkiet dit?! Norra Irak samma sak?!

Misak-ı Millî är nära nu

http://en.wikipedia.org/wiki/Misak-%C4%B1_Mill%C3%AE
Senast redigerad av White.Sauce 2015-05-30 kl. 19:20.
Citera
2015-05-30, 19:18
Medlem
The-Johnnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdminHunter

Libanon kommer de inte lyckas alls med. Sunni utgör bara ca 25%, så de kommer ha väldigt få sympatisörer. Hizbollah och Kristna miliser kommer kriga sida vid sida och förinta varje inkräktare.
Citera
2015-05-30, 19:18
Medlem
White.Sauces avatar
Citat:

Visst är ISIS helt jävla otroliga?! Bombas av amerika, har 3 fronter och jag kan instämma med dig att dem är kapabla skapa en ny front till.

Dags att inse att ISIS kommer ta över syrien och irak?!
Citera
2015-05-30, 19:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av White.Sauce
Visst är ISIS helt jävla otroliga?! Bombas av amerika, har 3 fronter och jag kan instämma med dig att dem är kapabla skapa en ny front till.

Dags att inse att ISIS kommer ta över syrien och irak?!
Om IS ger sig på Bagdad så skulle jag gissa på att Iran skulle skicka sin militära styrka mot IS. När Iran har satt sin fot i Irak så är därmed landet splittrat och de nästa som händer är att USA ger grönt ljus för Kurdistan att utropa sig självständigt.
Citera
2015-05-30, 19:31
Medlem
White.Sauces avatar
Citat:
Om IS ger sig på Bagdad så skulle jag gissa på att Iran skulle skicka sin militära styrka mot IS. När Iran har satt sin fot i Irak så är därmed landet splittrat och de nästa som händer är att USA ger grönt ljus för Kurdistan att utropa sig självständigt.

Brah'! Iran är ett land med många olika folkslag där folk bara väntar på en öppning för att stycka landet i småbitar. Tror du att dem vill riska att bli nästa i den "arabiska våren"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in