2015-05-30, 15:24
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Vad menar du egentligen? SD samarbetar ju redan med båda sidor sedan flera år. Det torde stå klart för alla insatta vid det här laget vad de tycker i övriga sakfrågor.

Du sätter (indirekt) fingret på frågan: "Vad får man mer än minskad invandring, om man röstar på SD". Får man ett kameleontparti, som kan rösta hur som helst i allt utom invandringsfrågor, eller får man ett parti som man kan bygga samarbete med, mer långsiktigt"

Opinionen för minskad invandring ligger runt 60 % eller så (uppgift ur minnet) medan även en hög siffra för SD ligger på runt 20%.

Vem kommer att vinna, om man ihop med minskad invandring erbjuder... vadå? Tydligen är ju andra frågor än invandring viktigare för åtminstone 40 % av de som inte röstar (säger sig föredra) SD.

Allt pekar dock på att det av M och S som hanterar invandringen konstruktivt kommer att vinna på det. (Konstruktivt=minska den, utan att bli helt omänskliga)
2015-05-30, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Det finns ingen anledning till kompromisser. Skutan måste vändas 180 grader. Vilken vettig anledning finns att grotta ner sig i skitfrågor i dagspolitiken? Bättre att stå helt vid sidan och invänta villkorslös kapitulation.

Instämmer.
Ska SD bli en 'förhandlande part' i någon samlingsregering med 15-20 egna procent av rösterna och avtryck i invandringsfrågan därefter så är det fan ta mig skit samma. All invandring som inte direkt gagnar samhällsekonomin måste bort, repatriering måste på ett eller annat sätt inledas.
Sverige har fört en extremistisk politik på detta område ganska länge, och det är naivt så in i helvete att tro att något annat än extremism kommer att råda verklig bot på de problem som skapats.
Sad but true.
2015-05-30, 15:43
Medlem
Menveds avatar
För att Sentio ska visa att SD är större än S så krävs det bara att S tappar 2,5 procentenheter direkt till SD. Där kan vi vara när som helst. Kanske augusti eller september.
2015-05-30, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Allt pekar dock på att det av M och S som hanterar invandringen konstruktivt kommer att vinna på det. (Konstruktivt=minska den, utan att bli helt omänskliga)

Ja många svenskar är nog precis så jävla dumma.
Tyvärr.

Sverige har som sagt redan bedrivit en extrem politik väldigt länge så det enda konstruktiva att göra är att sätta tvärstopp för fortsatt vansinne. Det medmänskliga har för övrigt alltid varit hjälp i närområdet vilket hade kunnat genomföras utan några som helst skadliga effekter på det svenska samhället hela tiden..

Men du har nog rätt i att SD riskerar stagnera i opinionen när de etablerade landförädarpartierna kommit "tillräckligt långt" i sin invandringsomvändelse för att svensson ska kunna falla tillbaka i sin slummer.

Tyvärr.
2015-05-30, 15:47
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
För att Sentio ska visa att SD är större än S så krävs det bara att S tappar 2,5 procentenheter direkt till SD. Där kan vi vara när som helst. Kanske augusti eller september.

Det räcker med så lite som att S + M tappar 1,7%-enheter vardera för att SD ska bli största parti enligt Sentio, om dessa väljare går till SD vill säga. Det här kan fortare än folk förstår och chocken skulle bli total för sossarna att vakna upp som tredje största parti.

Visserligen är det snart sommar och då är det inte orimligt att intresset för politik avtar. Sommaren kan alltså bli gong-gongen som räddar S temporärt.
2015-05-30, 15:57
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Reign
Men du har nog rätt i att SD riskerar stagnera i opinionen när de etablerade landförädarpartierna kommit "tillräckligt långt" i sin invandringsomvändelse för att svensson ska kunna falla tillbaka i sin slummer.
Men Bergakungen har ju år efter år trott att detta skulle ske när som helst, vilket det ju bevisligen inte har.
Tänk er scenerna när 7k förklarar för folket att... hoppsan vi hade fel, vi har kört landet ner i ett stort svart hål! Det kommer bli grymt spännande att få uppleva detta, om det nu ens kommer att ske - invandringsfrågan har ju blivit till en religiös inställning för 7k och dess politruker.

Nä, ingen idag skulle klara av att skriva ett manus till filmen om Svea rikes framtid.
Spänning utlovas.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-05-30 kl. 16:01.
2015-05-30, 16:01
Medlem
Doktor Porks avatar
Givet ja att problemen inte följer med på semestern också... Jag har inget minne alls av några tiggare förra sommaren när jag var förbi turistplatserna på västkusten. Om det nu har letat hit sig ett par tusen tiggare fler den här sommaren så borde ju närmast vara tjänstefel av dem att inte skicka iväg tiggare till Smögenbryggan, Marstrand, Fjällbacka, utanför Sportshopens butiker, Gullholmen, Käringön och så vidare. Den här typen av ställen var väldigt etniskt svenska förra sommaren och hade inte nåtts av tiggeriet eller mångkulturen. Klientelet är ju som bekant inte heller det fattigaste i landet. Hänger problemen med dit också när svensson tror att han ska på semester från skiten så kan det ju fortsätta att hända saker i opinionen.
2015-05-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det är just det vi redan idag ser. Visserligen lite spridda skurar men flera partier inom 7K säger idag det som de tidigare så hårt kritiserat SD för att säga.

Väljarna är inte dumma, de ser det här och därför rämnar muren som 7K byggt upp. Trovärdigheten faller ihop som ett korthus.
Precis, politik handlar till största delen av förtroende (resten handlar om leverans), faller Potemkinkulissen och medborgarna både ser och känner hur blåsta de blivit av 7K kan SD leva på detta förtroende kapital i många val (givet SD inte kompromissar sig till irrelevans förstås)- precis som Churchill gjorde, som i många år hade varnat för Hitler och det krig SB stod inför. Det slumpade (?) det sig att det verkligen blev krig (Churchill kunde ju haft fel), och nu slumpar (?) det sig att potemkinkulissen faktiskt rämnar..
2015-05-30, 16:20
Medlem
eldoradokaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag var inte tydlig. Jag tror inte att SD släpper sin (framgångsrika) käpphäst, men för att kunna komma ifråga måste man vara samarbetsduglig över hela linjen. Det räcker då inte att enbart vara neutral ("allt går".

Frågan som andra partier ställer blir då så här: "OM vi går SD till mötes (en bit) i invandringsfrågan, vilka andra områden kan vi samverka om, på vilket sätt kan våra andra viktiga krav/löften/visioner uppfyllas?"

Extrem variant: MP går med på nollvision avseende invandring, och får hjälp att förbjuda privatbilism, flyg, köttätande, engångsblöjor och konstgödning. Vad kan SD hjälpa till med där, i politisk kohandel? (Exemplet valt för att visa på problemet, givetvis).

Jag är rädd att jag inte förstår invändningen. Styrkan i SD:s position är att de i all väsentlighet kan acceptera båda blockens politik på alla områden inom de rimlighetens gränser som de existerar idag. I ett hypotetiskt scenario där SD måste välja mellan minskad invandring eller förbjuda privatbilism och köttätande uppstår givetvis ett reellt problem. Frågan är lite som att undra hur framtiden för allianssamarbetet skulle sett ut om KD plötsligt ville bege sig ut på ett nytt korståg för att befria Jerusalem.

De faktiska skillnaderna mellan blocken är i dagsläget enligt SD så pass marginella att de uppenbarligen kan tänka sig stödja båda blockens politik i utbyte mot minskad invandring utan vidare kvalifikationer.
Senast redigerad av eldoradokaffe 2015-05-30 kl. 16:26.
2015-05-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Se där, Östersundsposten* levererade trots allt.

Edit: Östersundsposten. Kanske något att lägga på minnet.
http://www.dalademokraten.se/opinion/ledare/sentio-maj-2015-det-varas-for-annie-loof
Och tittar man på dalademokraten så ser det likadant ut där. Med undantag från att några lister i layouten är röda i stället.

Lite oväntat att se samma ledare i den kommunistblaskan. Har dom samma ägare kanske?

Senast redigerad av Gromph 2015-05-30 kl. 16:47.
2015-05-30, 16:31
Medlem
Jag tycker ni gör misstaget att anta att SD framgång i OU just nu beror på SD. Det beror i lika hö grad på att M eller S (jag är gammelmoderat) styrs av PERSONER som jag inte har förtroende för. Byt personer - ny politik och då omprövar jag var jag skall lägga min röst. Skall SD framgångar fortsätta måste därför personerna som leder SD ha en politik som jag kan rösta med. Försvar, Ekonomi, Skola, jobb, mm är frågor som Jimmie/Mattias måste ha svar på och föra ut tydligt inför nästa val.

Jag har inte uppfattningen att Invandringen är enda frågan - det som gör att jag bytt parti är att den inte heller är betydelselös. Hitta svaren på de andra frågorna och ni får behålla mig även efter de andra partierna tagit omtag i denna frågan.
2015-05-30, 16:33
Medlem
Scherings avatar
Nu tror jag att KD kommer tillbaka, men om vi leker med tanken att Sentio vore valresultatet så har vi ett ganska stort bortfall p g a 4%-spärren.

M 24,3%
FP 4,2%
C 8,5%
KD 2,2% utslagna
S 24,3%
V 6,5%
MP 5,5%
SD 19,4%

92,7 procentenheter delar på platserna i riksdagen. Det krävs alltså 46,4 procentenheter för majoritet.

Blocken:
M + FP + C = 37
S + V + MP = 36,3
SD = 19,4

Möjliga konstellationer med majoritet:
S + M
S + SD + 1 till parti
M + SD + 1 till parti
M + FP + C + 2 till partier
S + V + MP + 2 till partier

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera