2015-05-30, 10:40
Medlem
S.Kandals avatar
I runda slängar var femte svensk skulle idag rösta på SD vid ett nyval, inte illa!! Ringarna på vattnet blir vidare och vidare och nu känner majoriteten i Sverige någon som sympatiserar med SD och som kan påverka vederbörande.

Ser att Löfven gör ett trevande försök att närma sig verkligen men ack så tafatt, han sitter verkligen i skiten.

http://www.svd.se/lofven-vill-underlatta-avhysning/om/sverige

Är benägen att hålla med några föregående talare, SD lär passera S tidigare än M.
Senast redigerad av S.Kandal 2015-05-30 kl. 10:44.
2015-05-30, 10:46
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Nån som ser på TV4 nyhetsmorgon nu? Marcus Oscarsson pratar åter igen, och han måste ha sett Sentios opinionsundersökning! Han sa 8.5% för Centerpartiet (det de fick i Sentio). Kanske är en början på att Sentio rapporteras i vanlig svensk media?
2015-05-30, 10:47
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Vilka satans resultat Sverigevänner
SD snart förbi självaste S och snart 4 (!) gånger så stort som MP. Redan nu nästan 9 gånger så stort som KD som måste gå högerut för att inte förtvina. Ett äkta högerblock skulle få nästan 60% och de rödgröna skulle kunna glömma makten på många år, om bara Alliansen nyktrar till snart.

M 24,3%
FP 4,2%
C 8,5%
KD 2,2%

S 24,3%
V 6,5%
MP 5,5%

SD 19,4%

SD är inget högerparti. Varken politiskt eller vad gäller väljare.
2015-05-30, 10:48
Medlem
Grisbrottarens avatar
Mitt i all eufori, får vi inte missa att även Svensk Väljaropinion har kommit med nya siffror och en sammanfattning för maj månads mätningar under morgonen:

S: 26,4%, -0,8
V: 6,9%, +0,2
MP: 7,3%, ±0

SD: 15,4%, +0,3

M: 25,4%, +0,1
FP: 5,1%, -0,2
C: 6,8%, +0,7
KD: 3,5%, -0,3

F!: 2,0%, -0,2
Övr.: 1,1%, ±0

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6177011–"Resultaten från Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Ipsos vägs samman, en metod som internationellt brukar kallas poll of polls."

Undrar om de kommer att börja ta med även Sentio nu när siffrorna därifrån publiceras i en "fin" tidning.
Senast redigerad av Grisbrottaren 2015-05-30 kl. 10:53.
2015-05-30, 10:54
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
I runda slängar var femte svensk skulle idag rösta på SD vid ett nyval, inte illa!! Ringarna på vattnet blir vidare och vidare och nu känner majoriteten i Sverige någon som sympatiserar med SD och som kan påverka vederbörande.

Ser att Löfven gör ett trevande försök att närma sig verkligen men ack så tafatt, han sitter verkligen i skiten.

http://www.svd.se/lofven-vill-underlatta-avhysning/om/sverige

Är benägen att hålla med några föregående talare, SD lär passera S tidigare än M.

Löfven lanserar begreppet "tillfälliga svenskar" (=illegala invandrare och zigenare)!

S rasar i samma hastighet som World Trade Center!
Jag kom också ganska nära med min gissning på 19.2
2015-05-30, 10:55
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Trevlig morgon, en kaffe, en snus och en god nyhet från Sentio
Försökte nyss förklara för min fru att vi har den mest censurerande och vinklade media i världen tillsammans med Nordkorea. Som tur är tar fler och fler reda på sin fakta själv, men vaför tar det sådan tid ?
2015-05-30, 10:56
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6177011–"Resultaten från Demoskop, Novus, Sifo, Skop och Ipsos vägs samman, en metod som internationellt brukar kallas poll of polls."

Undrar om de kommer att börja ta med även Sentio nu när siffrorna därifrån publiceras i en "fin" tidning.
Märkligt att de inte tar med YouGov. Den rapporteras ju i Metro, som ju får räknas som en del av MSM. Fast den kanske inte heller är tillräckligt fin då den är gratis?
2015-05-30, 10:56
Medlem
SD nu större än S bland män!

I dagens Sentio får SD ca 23,3% bland män (19,4x1,2) medan S får 22,2% ( 24,4x0,95)

M fortfarande med knapp marginal största parti bland män med 24,9% (24,3x1,025)

Omräkningsdata från SCB psu nov 2014
Senast redigerad av Tagganer 2015-05-30 kl. 11:15. Anledning: källa
2015-05-30, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Enligt Carin Jämtin beror Sverigedemokraternas uppgång på folks oro för högre arbetslöshet, en oro för skolan och kravlösheten där, men också för få lärare i skolan och för dålig sjukvård.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6177081

Jag tycker nog att hennes analys är någorlunda korrekt, men den brinnande frågan är varför det är så. Man gör en poäng att säga att SD är ett enfrågeparti, men den frågan som är SDs huvudfråga invandringspolitiken påverkar ju i princip alla andra frågor i Sverige. Så såtillvida ser jag det som positivt att hon rabblar upp dessa saker som faktiskt inte fungerar. Jag gissar att hon inte rätt ut ville säga att SD växer för att svenskarna tycker invandringen är för hög, men jag är inte säker på att hennes uttalande är dåligt för SD. Hon breddade just SDs politiska arena.

Citat:
Ursprungligen postat av Goldwater
Intressant inpass! I normala länder skulle SDs 12-14% (som de hade vid valet i höstas) rendera ett inflytande som gör folk tillfreds. Sverige är inte normalt i det avseendet. Nivån får nog skruvas upp till kanske 18-20% (där SD verkar befinna sig nu eller väldigt snart). Jag tror i princip att SD inte behöver inrikta sig på att växa mer framledes. Sverige är påväg att få tre stora partier (istället för 1 eller 2 stora som vi traditionellt har haft). Och vid varje kommande val så kommer det av dessa tre partier som upplevs vara "mest" i opposition att vinna (lex Finland). Därför kommer SD garanteras inflytande innan de kan bli Sverige största parti - och då förändras Sverige.

Jag är inte säker att jag håller med om att bara för att SD hade 12-14 % så skulle de få ett inflytande. Det beror ju helt på vilken konstellation de övriga 84-86 % bildar.

Jag undrar hur mycket som beror på SDs vilja att växa och hur mycket som beror på 7Ks inkompetens. Jag kan bara tänka mig att många i 7K känner samma skräck inför SDs frammarsch som jag skulle känt om det var Fi som nosade på 20% i en linjär linje kraftigt uppåt.

Jag tror däremot att du har rätt i Lex Finland. Vore härligt om vi kunde få ministerposter på utrikes och EU, justitie, försvar, social och hälsa. Kan de knipa statsminister, finans och migration vore det prima. Därför måste SD fortsätta rusa för att kunna få så många och stora poster som möjligt när de väl kommer i regeringsställning. Ett svagt SD som inte kan påverka men som får ta ansvar kommer döda SD.
2015-05-30, 11:09
Medlem
1168 delningar på Östersunds posten hittills
2015-05-30, 11:12
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncestuousMoses
Jo, det känns ju som en rimlig förklaring. Men isåfall borde ju då även Sd vara något överrepresenterade och då Sentio träffade närmast i valet så känns ju det fel. Man får väl anta att siffrorna för F! är rätt korrekta kanske . Jo, förvisso så är det ju rent strategisk bättre så men då jag helst skulle slippa se ett F! överhuvudtaget så är det inget jag kan glädjas åt.

Frågan som ställs brukar ju vara "Om det är val idag, vad skulle du...". Här kan man tänka sig att "protestfaktorn" är som störst mellan valen (litet som Enoch Thulins "Jag-ljuger-om-varifrån-jag-kommer-för att jävlas med de partierna-tänk) och "sanningsfaktorn" är större närmare valen. Om inte annat har man bildat sig mer nyanserade helhetsuppfattningar då medan enstaka högprofilfrågor (invandringen t ex) märks mer och selekteras däremellan (det finns fler make-or-break-frågor än invandring inom politiken men flyktingfrågor har varit välexponerat i media i senare tid).

Har Sentio lyckats pricka mer rätt med SD än andra partier pekar det inte på annat än att de har just den förmågan, och så har det ju onekligen sett ut tidigare. Man kan nog tänka sig att SD-sympatisörer är mer svårmätta, på flera sätt, och om man skruvar dessa "rätt" kan man få fel i andra kategorier. Jag skulle till exempel ta C-siffrorna med en nypa salt, liksom KD, även om man (begripligt i tråden) tycker det är skitkul med SD-rekord.
2015-05-30, 11:13
Medlem
Floragatans avatar
Fin siffra. Ytterligare en tempoökning för SD medan S snubblar och snavar alltmer, snart springer SD förbi. 20%-vallen sprängdes visserligen inte denna gång men det är numera så självklart att den kommer att sprängas att jag lugnt lutar mig tillbaka i trygg förvissning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in