2015-05-30, 09:30
Medlem
Lost-Souls avatar
Riktigt bra siffra. ÖP ska dessutom ha cred för att dom skriver att Sentio är det institut som varit bäst på att förutspå SD.s väljarstöd så ingen går och tror att Sentio är något norskt troll-institut som drar siffror ur röven.

Det är förövrigt lite av en dubbel seger eftersom det är första gången Sentio publiceras i ett PK-stämplat och etablerat medium, ska bli intressant och se vilken spridning det får. 351 delningar än så länge på dryga två timmar

Måste även passa på att göra lite narr av DN/Ipsos. 14% och nedgång. Ha ha ha
2015-05-30, 09:35
Medlem
JustZlatans avatar
Enligt Carin Jämtin beror Sverigedemokraternas uppgång på folks oro för högre arbetslöshet, en oro för skolan och kravlösheten där, men också för få lärare i skolan och för dålig sjukvård.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6177081
2015-05-30, 09:40
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Enligt Carin Jämtin beror Sverigedemokraternas uppgång på folks oro för högre arbetslöshet, en oro för skolan och kravlösheten där, men också för få lärare i skolan och för dålig sjukvård.

Såklart är det kravlösheten i skolan som oroar. Kravlösheten gällande invandring spelar nog inte alls in. Heja S
2015-05-30, 09:42
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Tittar man på maj 2014 så har sd haft en linjär utveckling sedan dess. Alltså på senaste året har de haft en proportionell utveckling.

Tyvärr tror jag att sd växer för snabbt för sitt eget bästa.
Intressant inpass! I normala länder skulle SDs 12-14% (som de hade vid valet i höstas) rendera ett inflytande som gör folk tillfreds. Sverige är inte normalt i det avseendet. Nivån får nog skruvas upp till kanske 18-20% (där SD verkar befinna sig nu eller väldigt snart). Jag tror i princip att SD inte behöver inrikta sig på att växa mer framledes. Sverige är påväg att få tre stora partier (istället för 1 eller 2 stora som vi traditionellt har haft). Och vid varje kommande val så kommer det av dessa tre partier som upplevs vara "mest" i opposition att vinna (lex Finland). Därför kommer SD garanteras inflytande innan de kan bli Sverige största parti - och då förändras Sverige.
2015-05-30, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Klockren analys!

Hmmm, hade för mig att det fanns ytterligare någon profilfråga SD drev än de ovanstående, men jag minns nog fel.
2015-05-30, 10:16
Medlem
Den viktigaste siffran är KD:s 2,2. Jag hade hoppats på att Ebba redan från starten skulle signalera brytning med DÖ och ett närmande till SD. Nu är hon i östrogensvall och skall ta det lugnt med babyn. Övriga partiet behöver se fortsatta siffror 2,x nu under sommaren. Då tycker jag vi kan hoppas att Alf hjälper Ebba i Chockbeskedet med stort C i det politiska Sverige på KD:s partidagar i höst.
2015-05-30, 10:21
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Riktigt bra siffra. ÖP ska dessutom ha cred för att dom skriver att Sentio är det institut som varit bäst på att förutspå SD.s väljarstöd så ingen går och tror att Sentio är något norskt troll-institut som drar siffror ur röven.

Det är förövrigt lite av en dubbel seger eftersom det är första gången Sentio publiceras i ett PK-stämplat och etablerat medium, ska bli intressant och se vilken spridning det får. 351 delningar än så länge på dryga två timmar

Måste även passa på att göra lite narr av DN/Ipsos. 14% och nedgång. Ha ha ha

Mer än dubbelt nu, 748.
2015-05-30, 10:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det ultimata F! ligger på 3,9%. Drar maximalt med knäppskallar samtidigt som maktposition uteblir.

SD Piratpartiet och F! får högt stöd. Kanske är nåt i deras statistiska modell som gynnar sådana partier?

Tror inte på de statistiska modellerna, utan vilka de råkat få tag på. Deras slumpmässiga urval är inte så slumpmässigt som statistikerna tror.

Kan ha att göra med tilliten till institutet i fråga, utfrågarens sätt att inleda frågandet, och utfrågarens trovärdighet som kan bero på en rad saker. Språket, accent, dialekt, tonläge. Relativ vänlighet förmåga att maskera egna känslor som en reaktion på vad objektet svarar etc.

Den bäste är givetvis en språkligt helt neutral. Normalt är det så, men kanske helt fel om du ska fråga en invandrare. Politisk ointresserade som inte avger någon reaktion, alltid är trevlig mot de som gillar trevlighet, neutral mot de som gillar neutral ton i umgänge.

En psykolog skulle kunna finna ett helt batteri av faktorer som påverkar utfrågningsförhållandet negativt men som är nästan omöjliga att undvika. Då menar jag att konsekvensen blir att objekten inte vill svara eller flyr under utfrågningens gång.

Institut som bara stirrar på statistisk modeller och egna påhittade kompensationsfaktorer och inte försöker att eliminera felkällorna i grunddata insamlandet. Bl.a. genom eget bristande uppträdande i inledningen, aldrig lyckas helt.
2015-05-30, 10:22
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Härliga siffror från Sentio! Men jag tror nog faktiskt det blir YouGov som först spränger 20%-spärren nästa månad. De har legat högre än Sentio den senaste tiden och redovisar sina mätningar före.

Är det någon som vet när SCB kommer? De släpper väl också i maj och maj är snart slut.
2015-05-30, 10:24
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Tittar man på maj 2014 så har sd haft en linjär utveckling sedan dess. Alltså på senaste året har de haft en proportionell utveckling.

Tyvärr tror jag att sd växer för snabbt för sitt eget bästa.

Inte för svenska folkets bästa.
2015-05-30, 10:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Härliga siffror från Sentio! Men jag tror nog faktiskt det blir YouGov som först spränger 20%-spärren nästa månad. De har legat högre än Sentio den senaste tiden och redovisar sina mätningar före.

Är det någon som vet när SCB kommer? De släpper väl också i maj och maj är snart slut.

Nej de släpper i Juni alltid månaden efter och troligen första veckan. Men jag kan kolla hur det var för ett år sedan.

SCB kom den 3 juni 2014 med följande resultat;

SCB:s majsiffor:

SD 8,1

M 22,7
C 4,9
FP 5,3
KD 3,9

MP 8,0

S 35,3
V 8,0
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-05-30 kl. 10:38.
2015-05-30, 10:31
Medlem
Mac-Arthurs avatar

Klart för drabbning!

Undan moskoviter, landsförrädare och patrask...

Sentio 19,4% och YouGov 19,7 %

Stormning och sprängning av 20-procentvallen kommer att äga under juni månad...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in