2015-05-29, 21:54
Medlem
Helt OT. och jag tar den käftsmällen. Men...

Denna tråd måste vara Rikets mest vitala och klokt resonerande tråd. Briljanta skribenter med ett hopp om landets framtid som aldrig tillförne skådats.

Man trodde sig vara ett unikum i tankeförmåga gällande orsak & verkan redan i slutet av 80-talet.

Medger villigt att jag hellre läser än skriver, därför att så många sätter på pränt klockrena ord på vad en luttrad Svensk innerst inne tycker & tänker...

Väntar med nästintill olidlig spänning på Sentio nu.

FrazzeLiszt, du är en Stjärna, men i gott sällskap!
2015-05-29, 21:58
Medlem
cutlerjrs avatar
Sällan har väl förväntningarna varit så höga inför en OU som nu.

För att nå magiska 20% gränsen krävs en ökning med 2,2% från föregående mätning i sentio.

Det är inte omöjligt att nå då sentio visat på liknande ökningar tidigare.

Ex:
Okt 2012-Nov 2012= +2,2%
Dec 2012-Jan 2013= +2,3%
Sep 2013-Okt 2013= +2,3%
Sep 2014-Okt 2014= +4% (omviktning efter valet?)

Dock har en ökning på så mycket aldrig hänt månaden efter ett all time high, så chansen bör vara liten att 20% nås.
Senast redigerad av cutlerjr 2015-05-29 kl. 22:04.
2015-05-29, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
OK, jag förstår.

Fast spekulera är kul och faktiskt tycker jag utvecklande. När man vet så finns det ingen anledning att spekulera utan då är det som det är. Innan man vet kan man spekulera. Här i tråden är det många som har en frisk och fri tankeförmåga och många som sitter på mycket kunskap och erfarenheter. Jag tycker det är kul att ta del av det. Det berikar mina politiska och samhällsvetenskapliga tankar. Så tack till alla er som skriver.

För mindre än ett år sedan var det en tävling om tredje platsen och nu jagar SD +20 % och MP skvlapar på dryga 6 %. Det är sannerligen upplyftande att tidigt, dvs när SD låg runt 6% och 5:e plats fått insikten att Sverige är galet och SD har rätt. Det har nog varit enda glädjen i livet utanför familjen att känna hur Sverigevänliga krafter exploderat i samhället. Hög som låg, rik som fattig, gammal som ung har man kärleken till Sverige gemensamt så är det andra oväsentligt. Det har också varit en insikt som vuxit under dessa år.

Väl talat! Håller med om att man känner ett nytt hopp när man inser att man inte är ensam om att inse hur hopplös mångkulturen är som samhällsvision.

https://www.youtube.com/watch?v=2Ac-RqtQUes
2015-05-29, 22:27
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Efter att ha läst senaste sidorna som postats idag har jag en fråga.
Det pratas om att Sentio gör/gjort gratisundersökningar.
Är det inte så att SD beställt och betalat dom ett bra tag nu?
Och, om SD beställt den senaste så har väl de rätten att göra vad de vill med den. Om Sentio nu säljer den till en tidning vilket verkar vara Östersundsposten så måste det ju vara något SD själva vill och har gett klartecken till. Iofs inte konstigt då publiceringen per automatik blir mer legitimerad trots att det inte är en av de "stora".

Någon pratade om kostnad av en undersökning från Sentio. De är väl web-baserade och inte fasligt dyra om jag minns rätt. Har läst något om 15-20k?

Hur som, som flera är inne på sista dygnet i tråden. Det finns en ca 15 st skribenter som håller mkt hög klass här. Inte bara språkligt utan med bra kunskap i både statistik samt politik. Många också med humor och sunt förnuft. Visserligen känns det inte särskilt svårt då staten är bindgalen , men i alla fall.
Både roligt och bildande att få ta del av. Tack för det.

Helvete vad pirrigt nu med denna uppbyggnad av Sentiosläppet och alla hintar.
Lilla julafton. Undrar om ÖP släpper siffrorna på webben vid midnatt
Bara det blir rekord från även Sentio är jag nöjd. Och det är ju redan bekräftat.
Blir det 20 kommer ölen ta slut. Vilket problem

Skål sverigevänner
2015-05-29, 22:31
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IanFraser
Helt OT. och jag tar den käftsmällen. Men...

Denna tråd måste vara Rikets mest vitala och klokt resonerande tråd. Briljanta skribenter med ett hopp om landets framtid som aldrig tillförne skådats.

Man trodde sig vara ett unikum i tankeförmåga gällande orsak & verkan redan i slutet av 80-talet.

Medger villigt att jag hellre läser än skriver, därför att så många sätter på pränt klockrena ord på vad en luttrad Svensk innerst inne tycker & tänker...

Väntar med nästintill olidlig spänning på Sentio nu.

FrazzeLiszt, du är en Stjärna, men i gott sällskap!

Då har du kanske inte besökt tråden:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Där är den analytiska och intellektuella nivån väldigt hög och man plockar isär argumenten i media på ett imponerande sätt.

Tänk om gemene svensk kunde läsa tidningen på samma sätt!
Då skulle nationella partier regerat landet för länge sedan.

OnT: jag gissar på 19.2 från Sentio imorgon
2015-05-29, 22:42
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Efter att ha läst senaste sidorna som postats idag har jag en fråga.
Det pratas om att Sentio gör/gjort gratisundersökningar.
Är det inte så att SD beställt och betalat dom ett bra tag nu?
Nej, men det spelar inte någon roll hur många gånger man skriver det i tråden för det är en myt som hålls vid liv av hur många som helst.
2015-05-29, 22:45
Medlem
Readyfreddies avatar
Ni minns väl det här?

”Om SD får 20 % eller mer den 22 mars tänker jag förbjuda allt spelande av 'Öppna landskap' i radio, tv, från scener och estrader i det här landet. Då finns det inga öppna landskap längre”, hotar 65-åringen i blogginlägget.
http://www.friatider.se/ulf-lundell-f-rbjuder-ppna-landskap-om-sd-f-r-ver-20-procent

Den dag vi når 20% i en OU ska jag personligen upplysa gubben om det och hoppas på att det räcker för att han ska göra slag i saken.
2015-05-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Då har du kanske inte besökt tråden:
(FB) Början på ett mediakrig om mångkulturen?

Där är den analytiska och intellektuella nivån väldigt hög och man plockar isär argumenten i media på ett imponerande sätt.

Tänk om gemene svensk kunde läsa tidningen på samma sätt!
Då skulle nationella partier regerat landet för länge sedan.

OnT: jag gissar på 19.2 från Sentio imorgon

Visst har jag det! Där tycker jag dock att ursprungligt fokus har suddats ut i någon mån, även om jag kan skönja en viss substans. "Medie-krig" är vi nog några månader ifrån är jag rädd.

Jag har dock haft fel förr.
2015-05-29, 23:13
Medlem
DrDrapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Kanske scoopet handlar om att S hamnar under 25%.
Att SD samtidigt passerar en historisk gräns vore nästan för bra för att vara sant. Lägg därtill att OU publiceras mitt under sossarnas kongress. Ska bli riktigt intressant.

Jag tror också att det hela kan handla om att sossarna når en "All Time Low" kombinerat med att rödhättan med de galna ögonen , och hennes Centerparti, får en statistiskt säkerställd ökning. Det finns inte mycket rim och reson i att den landsortstidning det talas om skulle slå på stora trumman för ett SD-rekord!?

Fast visst skulle det sitta fint med 20+ % , även om jag befarar att det än några månader kvar till en stabil femtedel av väljarkåren...
2015-05-29, 23:20
Medlem
Det går ju mode nu att slå ihop undersökningar för att analysera subgrupper. Man kan ta siffror från Ipsos senaste undersökning och översätta vad de skulle bli med hypotetiska morgondags sentiosiffror http://www.ipsos.se/150528-DN-Ipsos-valjarbarometer-maj-2015

Mitt tips är att Sentio har gjort en subgruppsanalys åt Öp och kommer att visa (under sossarnas kongress) att SD är större än S blan män.

SD ligger ca 30 % över snittresultatet bland män. Och sossarna ligger lite under sitt snitt bland män. Så om Sentio visar SD 18% imorgon och S 24% så kan Sentio visa hårda siffror på att SD har 24% bland män och S 21%.

Det börjar till och med närma sig största parti bland män. M ligger lite över snittet för män, så 24% imorgon för M betyder 25,5% bland män och 19,5% för SD ger 26% bland män.

Inte omöjligt
2015-05-29, 23:21
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Nej, men det spelar inte någon roll hur många gånger man skriver det i tråden för det är en myt som hålls vid liv av hur många som helst.
Så det är alltså sant att Sentio gör dessa undersökningar gratis månad efter månad?
Låter mkt underligt. Någonstans måste pengar rulla in.
2015-05-29, 23:24
Bannlyst
Mycket spännande med morgondagens förhoppningsvis lysande resultat. Det är mycket givande att läsa den här tråden, det känns att man är i goda händer. För övrigt har jag nyligen stolt lämnat in min medlemsansökan. Nu kör vi så det ryker!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in