2015-05-28, 09:24
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Tycker mig ana en gruppering runt de mer kända CGÖ, Grun**rg, VD1, SB, Jämtland, Åkes gubbar, Barbro mfl.

Känns som om de kända personerna och gruperingarna rör sig i utkanten av något annat, som om de inte är riktigt, riktigt heta men har alla beröringspunkter till denna ännu okända grupp av personer.

Kan tänka mig att denna grupp är en liten grupp av män som varit ganska aktiva operativt och deltagit i operationer där det verkligen har gått hett till.

Kanske har de haft ett mycket ingående sammarbete med liknande grupper från andra nationer. Kanske har de haft förluster på främmande mark.
Kanske med koppling till ubåtsvapnet.

Gruppen har varit mycket mycke hemlig och kanske olaglig, och blivit hängande i luften när man försökt städat upp bland de lösa halvlagliga grupperingarna inom und/säk.

Fotot på Gotland
Krigs IB
Holmers rädsla
DF's märkliga sten på Fårö
Misslyckade marina operationer i Finland
Citera
2015-05-28, 10:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fornamn.efternamn
Tycker mig ana en gruppering runt de mer kända CGÖ, Grun**rg, VD1, SB, Jämtland, Åkes gubbar, Barbro mfl.

Känns som om de kända personerna och gruperingarna rör sig i utkanten av något annat, som om de inte är riktigt, riktigt heta men har alla beröringspunkter till denna ännu okända grupp av personer.

Kan tänka mig att denna grupp är en liten grupp av män som varit ganska aktiva operativt och deltagit i operationer där det verkligen har gått hett till.

Kanske har de haft ett mycket ingående sammarbete med liknande grupper från andra nationer. Kanske har de haft förluster på främmande mark.
Kanske med koppling till ubåtsvapnet.

Gruppen har varit mycket mycke hemlig och kanske olaglig, och blivit hängande i luften när man försökt städat upp bland de lösa halvlagliga grupperingarna inom und/säk.

Fotot på Gotland
Krigs IB
Holmers rädsla
Misslyckade marina operationer i Finland
Tror också att de kända grupperingarna var mer perifera i mordoperationen. Men att en svensk ubåt skulle ha sänkts eller på den tiden deltagit i operationer i WP-länder tror jag inte på. En svensk ubåt är inte så lätt att trolla bort i bokföringen, så den risken tog de nog inte.

När man valde skytt tror jag att man satsade på ett säkert kort, någon för vilket mord var rutin och vardag. Det skulle inte förvåna mig om "staten" börjat samla sådana kort efter MOP men vid den tiden var de nog tvungna att hämta någon utifrån.

Undrar lite vad dina stolpar mot slutet handlar om?
Citera
2015-05-28, 10:54
Medlem
Citat:

Stenen är nog Donald Forsbergs minnessten över sin fader Harry William född 1915; "Legionären".

Död i oktober 1992
Citera
2015-05-28, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det lär ha med bland annat DC3:an att göra... där de haft kontakter.

Christer Lokind har forskat mycket om DC-3:an. Han är pensionsavgången överstelöjtnant vid svenska flygvapnet och har arbetat på Försvarets radioanstalt. Idag verkar han som oberoende forskare och han ingick i den utredningsgrupp som tillsattes efter att planet återfanns år 2003. DC-3:an bärgades ur havet år 2004. Utredningsgruppen kartlade händelseförloppet, flygplanets skador och orsakerna till olyckan. Efter sin pensionering år 1998 har Christer Lokind forskat i flyghistoria och sedan 2001 är han verksam i Svensk Flyghistorisk förening.

http://www.finland.se/Public/default...&culture=sv-FI

Utan att grävt i det kan man ju ana att det skurit sig rejält någon gång.
Citera
2015-05-28, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Tror också att de kända grupperingarna var mer perifera i mordoperationen. Men att en svensk ubåt skulle ha sänkts eller på den tiden deltagit i operationer i WP-länder tror jag inte på. En svensk ubåt är inte så lätt att trolla bort i bokföringen, så den risken tog de nog inte.

När man valde skytt tror jag att man satsade på ett säkert kort, någon för vilket mord var rutin och vardag. Det skulle inte förvåna mig om "staten" börjat samla sådana kort efter MOP men vid den tiden var de nog tvungna att hämta någon utifrån.

Undrar lite vad dina stolpar mot slutet handlar om?

1, Har själv tillsammans med en liten grupp officerare hört en ubåtskaptén få frågan om hur "nära" han själv varit. Svaret blev lite dröjande: -Ja, flodmynning skulle man väl kunna säga. Åtminstone så man skulle kunnat skjuta in minorna. Skulle vilja säga på ett avstånd där man i periskopet kan urskilja detaljer som byggnader och pirar...

2. Rent stastistiskt sett bör väl flest mördarkandidater i fortfarande godtagbart fysiskt skick, återfinnas ibland 70-talets afrika-knecktar. Vietnamfolket borde varit i 50-årsåldern och kom ju alla ifrån samma land.

3. Undrar också om "Stolparna". Hänger inte med i vad som avses med "Legionären" bl.a.
Citera
2015-05-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Christer Lokind har forskat mycket om DC-3:an. Han är pensionsavgången överstelöjtnant vid svenska flygvapnet och har arbetat på Försvarets radioanstalt. Idag verkar han som oberoende forskare och han ingick i den utredningsgrupp som tillsattes efter att planet återfanns år 2003. DC-3:an bärgades ur havet år 2004. Utredningsgruppen kartlade händelseförloppet, flygplanets skador och orsakerna till olyckan. Efter sin pensionering år 1998 har Christer Lokind forskat i flyghistoria och sedan 2001 är han verksam i Svensk Flyghistorisk förening.

http://www.finland.se/Public/default...&culture=sv-FI

Utan att grävt i det kan man ju ana att det skurit sig rejält någon gång.

Han är chefsmörkläggare när det gäller DC:3 an. De som trots hans lögner hittade Planet hindrades effektivt från tillträde till vraket t ex. Där har du konflikten i ett nötskal.
Citera
2015-05-28, 14:52
Medlem
Citat:
1, Har själv tillsammans med en liten grupp officerare hört en ubåtskaptén få frågan om hur "nära" han själv varit. Svaret blev lite dröjande: -Ja, flodmynning skulle man väl kunna säga. Åtminstone så man skulle kunnat skjuta in minorna. Skulle vilja säga på ett avstånd där man i periskopet kan urskilja detaljer som byggnader och pirar...

2. Rent stastistiskt sett bör väl flest mördarkandidater i fortfarande godtagbart fysiskt skick, återfinnas ibland 70-talets afrika-knecktar. Vietnamfolket borde varit i 50-årsåldern och kom ju alla ifrån samma land.

3. Undrar också om "Stolparna". Hänger inte med i vad som avses med "Legionären" bl.a.

Med stolparna ville jag lite snabbt peka på saker som jag tycker får denna okända grupp att utkristallisera sig lite extra.

DF's fina sten är ju en vild gissning från min sida och jag vet inte mycket om bakgrunden. Men jag har alltid tyckt DF varit intressant och vad jag förstår efter vad han själv har skrivit så är han i grunden en glad känslosam och possitiv människa men som bär på någon form av sorg/börda. Detta manifesterar sig b.la i sådana projekt som den omtalade stenen. Olika bördor bär ju iofs de felsta av oss i den åldern men är endå värt att notera. Fyll gärna på med mer stolpar om ni har lust.
Citera
2015-05-28, 14:55
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:

Legionären avser Harry Forsberg, som var i Främlingslegionen i sin ungdom. Far till Donald F och underrättelseveteran. Det mesta går att googla på men här kommer ett par direktlänkar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Forsberg

https://harryforsberg.wordpress.com/...lingslegionar/
Citera
2015-05-28, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Han är chefsmörkläggare när det gäller DC:3 an. De som trots hans lögner hittade Planet hindrades effektivt från tillträde till vraket t ex. Där har du konflikten i ett nötskal.

Vem var det från säk som var den första att besiktiga planet direkt efter att det bärgats?
Var de Lokind?
Citera
2015-05-28, 14:56
Medlem
Citat:

Nej de där killarna var mest alkoholiserade dumskallar om man skall vara ärlig. Vapnet som användes talar kanske mest om machoideal iofs med det betyder inte att det skulle vara någon sådan. Tror att de skulle haft liten förmåga att hålla flabben. Det rä min erfarenhet.
Citera
2015-05-28, 14:57
Medlem
Citat:
Vem var det från säk som var den första att besiktiga planet direkt efter att det bärgats?
Var de Lokind?

Ja och gissa vilka som var tekniker Vissa grupperingar återkommer... Också Donald var innästlad.
Senast redigerad av boboslacke 2015-05-28 kl. 15:00.
Citera
2015-05-28, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Tack för klargörandet.

Vet du vem som var IPAs svenske företrädare eller vem som stod för det kontraktet?
Nej, tyvärr inte så här på rak arm. Wall talar på sid 887 om IPAs Stockholmsavdelning
men inga namn. Möjligen finns det något i mina arkiv men jag har inte tid att dyka ner
där nu. Anérs nio PALME-NYTT-böcker t ex saknar person- och sakregister.
Det var i alla fall kontroversiellt att svenska IPA hade utbyte med apartheidpoliser. Det
var provocerande för sossarna som ville ha en bojkott mot Sydafrika från det offentliga
samhällets sida. Vissa europeiska länder lät inte sina IPA-avdelninhgar bjuda in kolleger
från Sydafrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in