2015-05-28, 10:10
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusetsEgna
Kurt-Sune på topp. Kika in den här bilden!

http://imgur.com/7OsgVHN

Haha. Det är precis där tråden har landat nu med snacket "det är nya tider".
2015-05-28, 10:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baso80
Haha. Det är precis där tråden har landat nu med snacket "det är nya tider".

Berätta gärna då var de billiga boendealternativen finns? Och vad som kan tänkas vara en rimlig boendekostnad. Det är ju billigare än någonsin att bo.

Tror aldrig jag bott så här billigt ever.... Inte konstigt att det blir höga priser då.
2015-05-28, 12:44
Medlem
Aritocs avatar
Hm? http://www.dn.se/ekonomi/hushallen-far-allt-mindre-rad-att-kopa-bostad/
2015-05-28, 12:52
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Berätta gärna då var de billiga boendealternativen finns? Och vad som kan tänkas vara en rimlig boendekostnad. Det är ju billigare än någonsin att bo.

Tror aldrig jag bott så här billigt ever.... Inte konstigt att det blir höga priser då.

Då kan väl du berätta var de billiga tulpanlökarna fanns i Amsterdam på 1630-talet?
2015-05-28, 12:57
Medlem
starbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aritoc
Hm? http://www.dn.se/ekonomi/hushallen-far-allt-mindre-rad-att-kopa-bostad/

När genomsnittshushållet i landet lägger mer än 30 procent av sin disponibla inkomst (inkomst och bidrag efter skatt), får många problem.

30 % är max enligt artikeln, undra vad de baserar det på.
2015-05-28, 13:21
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starbound
När genomsnittshushållet i landet lägger mer än 30 procent av sin disponibla inkomst (inkomst och bidrag efter skatt), får många problem.

Är verkligen % av disponibel inkomst ett vettigt mått?

Ett hushåll i Stockholm med 80 000 netto och 30% till boende har 56 000 kvar efter boende

Ett hushåll i Säffle med 30 000 netto och 30% till boende har 21 000 kvar efter boende
2015-05-28, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starbound

Men jag fattar ingenting! Kurt-Sune har ju knappt nå boendekostnader alls. Hur går det här ihop? Skit i köpkraften, det kommer lösa sig bara dom gör en matlåda.

http://www.dn.se/ekonomi/svart-att-fa-rad-till-annat-an-bostaden/
2015-05-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Är verkligen % av disponibel inkomst ett vettigt mått?

Ett hushåll i Stockholm med 80 000 netto och 30% till boende har 56 000 kvar efter boende

Ett hushåll i Säffle med 30 000 netto och 30% till boende har 21 000 kvar efter boende

Det är väl inget större fel på det måttet?

Artikeln behandlar genomsnittshushållet i landet och "ett hushåll i Stockholm med 80 000 netto och 30% till boende" är inte ett genomsnittshushåll. Det sistnämnda är antagligen närmre tvärsnittet.

Sen är disponibel inkomst brutto, inte netto.

Alltså: Ett hushåll i Säffle med 30 000 netto och 21 000 disponibel inkomst (brutto) har 14 700 kvar efter 30% boendekostnader.
2015-05-28, 13:43
Medlem
PurrePs avatar
Citat:

Artikeln behandlar genomsnittshushållet i landet och "ett hushåll i Stockholm med 80 000 netto och 30% till boende" är inte ett genomsnittshushåll. Det sistnämnda är antagligen närmre tvärsnittet.

Alltså: Ett hushåll i Säffle med 30 000 netto och 21 000 disponibel inkomst (brutto) har 14 700 kvar efter 30% boendekostnader.

Netto är efter skatt...
2015-05-28, 13:46
Medlem
PurrePs avatar
Citat:

Ok, jag tog i lite med 80 000.

Det jag syftar på är att 30% till boende är väldigt olika i olika delar av landet. Lägger man 30% av sina pengar på boende på ett billigt boende sitter man nog mera i sjön än den som lägger 30% på ett dyrt boende.

Att det tillkommer än dyr livsstil med ett dyrt boende går utanför denna diskussion.
2015-05-28, 14:09
Medlem
Citat:

Det jag syftar på är att 30% till boende är väldigt olika i olika delar av landet. Lägger man 30% av sina pengar på boende på ett billigt boende sitter man nog mera i sjön än den som lägger 30% på ett dyrt boende.

Att det tillkommer än dyr livsstil med ett dyrt boende går utanför denna diskussion.

Sorry blev lite förvirrat där med skatten, tankevurpa.

Du har rätt i vad du säger - att det antagligen blir värre för en som lägger 30% på ett billigare boende. Det betyder att hushållet har mindre disponibel inkomst helt enkelt. Men från ett större perspektiv så påverkas köpkraften och ekonomin oavsett. De med mindre disponibel inkomst är minst like viktiga för att ekonomin ska snurra. De med högre disponibel inkomst kan ändå inte klippa sig, äta ute, köpa kläder hur mycket som helst.
2015-05-28, 14:15
Medlem
starbounds avatar
Citat:

Självklart är det ett bra nyckeltal, det är ett av de viktigaste nyckeltalen när det gäller de här frågorna.

Men som med alla nyckeltal så går det att bryta ner det och titta på de olika delarna som bidrar till nyckeltalet. Det är det du har gjort med dina exempel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in