2014-05-28, 01:12
Medlem
Eftersom vatten leder ström ganska bra så är det farlig att t.e.x stoppa strömförande kabel i ett badkar när man badar men vad händer om man badar i ett riktig stor badkar, en sjö eller hav? Inte kan det vara farlig om man befinner sig i vatten men tillräcklig lång från strömkällan? Hur nära kan man vara i vatten nära en strömkälla innan det bli farlig? Känner man strömmen ökar gradvis genom kroppen om börja lång från strömkällan och närma sig lite i taget?
Citera
2014-05-28, 01:13
Medlem
elmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Eftersom vatten leder ström ganska bra så är det farlig att t.e.x stoppa strömförande kabel i ett badkar när man badar men vad händer om man badar i ett riktig stor badkar, en sjö eller hav? Inte kan det vara farlig om man befinner sig i vatten men tillräcklig lång från strömkällan? Hur nära kan man vara i vatten nära en strömkälla innan det bli farlig? Känner man strömmen ökar gradvis genom kroppen om börja lång från strömkällan och närma sig lite i taget?

https://www.youtube.com/watch?v=dcrY59nGxBg

Här har du en video i ämnet du kan kika på
Citera
2014-05-28, 01:40
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen
https://www.youtube.com/watch?v=dcrY59nGxBg

Här har du en video i ämnet du kan kika på

trevligt.

Men då är frågan hur farligt det faktiskt är med en brödröst.
Citera
2014-05-28, 08:28
Medlem
negerbarns avatar
I ett badkar - farligt med brödrost.

I en sjö? Inte. Såvida du inte typ håller i den, då kan det eventuellt vara farligt. Du kan ju bada i en sjö som blixten slår ner i, bara du är på tillräckligt avstånd.
Citera
2014-05-28, 08:43
Medlem
GalFisks avatar
I en sjö går strömmen åt alla håll, så ju längre du befinner dig från kabeln, ju mindre ström får du i dig. Å andra sidan är huden blöt både i badkaret och sjön, och har därför mycket lägre motstånd mot elektricitet.
Jag minns en nyhetsartikel där en kabel i en sjö hade gått sönder nära en badplats, och flera badande hade fått elstötar när de kom inom några meter. Jag hittar tyvärr inte artikeln nu, så jag har inga detaljer om spänning eller belägenhet.
Citera
2014-05-28, 08:44
Medlem
cem77s avatar
Båtar som ligger förtöjda vid bryggor och är inkopplade felaktigt på landström kan få förödande konsekvenser för personer som badar i vattnet nära båten.
Citera
2015-05-26, 20:58
Medlem
Lånar tråden lite.
Lyckades doppa förlängningssladdens sladdände(Honan) i saltvatten för några veckor sedan.. nu har den fått torka sedan dess och jag undrar om den går att använda igen utan fara eller om man får köpa en ny?
Citera
2015-05-26, 21:16
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t-bagforpresident
Lånar tråden lite.
Lyckades doppa förlängningssladdens sladdände(Honan) i saltvatten för några veckor sedan.. nu har den fått torka sedan dess och jag undrar om den går att använda igen utan fara eller om man får köpa en ny?

Det bör inte vara någon fara, men kontakterna kan ha korroderat vilket skapar resitens och värmeutveckling, något som skulle kunna orsaka problem. Kan du se hur kontakterna ser ut? Så länge det mesta inte är korroderat bör det vara ok. Direkt efter att det hände bör du ha tvättat sladdänden i kranvatten för att få bort saltet.
Citera
2015-05-26, 21:20
Medlem
Citat:
Lånar tråden lite.
Var den ansluten till nätet när den kom ner i vattnet bör du inte använda den. Ledarna kan vara rejält korroderade. Annars tycker jag att du ska skölja den ordentligt i sötvatten och låta den torka innan du använder den. Onödigt att riskera krypströmmar med ett intorkat saltlager.
Citera
2015-05-26, 23:11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Lånar tråden lite.
Som de före mig sa, om den inte var isatt i andra änden så bör den gå att rädda genom att skölja med kranvatten och jag skulle lägga till att spraya ordentligt med WD-40 eller 5-56 i den och blåsa ur med tryckluft.

Jag tappade en honände i sjön en gång (c:a 0,6 % salthalt) medan den var spänningssatt och det sa bara poff och var helt bränt. Klippte av kontakten och skruvade dit en ny så kan man i alla fall behålla sladden.
Citera
2015-05-26, 23:21
Medlem
Tack för snabba svar, ska försöka rädda den då den inte var ansluten i andra änden, även om det är en billig en från jula.. ska skölja den med vatten o 5-56, ..o låta torka ytterliga i några veckor? mina elkunskaper är ytterst klena men vatten och el känns inte som en bra kombination till och med i mitt tycke.
Har ingen brådska att använda den men känns lite tråkigt då den var nästan ny.
Citera
2015-05-27, 07:34
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Tack för snabba svar, ska försöka rädda den då den inte var ansluten i andra änden, även om det är en billig en från jula.. ska skölja den med vatten o 5-56, ..o låta torka ytterliga i några veckor? mina elkunskaper är ytterst klena men vatten och el känns inte som en bra kombination till och med i mitt tycke.
Har ingen brådska att använda den men känns lite tråkigt då den var nästan ny.

Behöver inte torka i veckor, utan den behöver bara vara någorlunda torr...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in