Citat:
Ursprungligen postat av
Sikkan
Ja, så satans trixigt kan det ju inte vara om man är yrkesman..
Det är inte speciellt trixigt om man är lekman heller. Jag är ingen målare men har väl målat en 6-7 hus genom åren, egna och hjälpt kompisar/föräldrar. Stora jobbet är som jag uppfattat det att göra ett bra underarbete, tvätta och få bort allt som sitter löst, kanske foga igen lite sprickor, laga/byta vissa brädor och annat, samt själva grundmålningen när trät suger färg.
Själva färdigmålningen är mer som en promenad i parken. Nu menar jag inte att raljera mot en yrkesgrupp, men just ett nybyggt och grundmålat hus är inte svårt att färdigstryka, det tror jag även yrkesmålaren håller med om.
Du behöver ingen ställning som reses runt hela huset, det räcker med en du kan flytta runt. Om gavelspetsarna är höga kan du ta en skylift för en dag. Skaffa en billig presenning som marktäckning som du flyttar runt vartefter. En normalkåk ska väl ta omkring en vecka för en man. Typ. Du fixar det lätt.
En liten solskenshistoria. Mina föräldrar skulle måla om sitt hus, inget de såg fram emot. Vi syskon deklarerade att vi inte kunde hjälpa till. Vad de inte visste var att vi samlat ihop 12 man bland våra kompisar, och på dagen dök alla upp. Hus inklusive garagen var färdigmålat innan dagen var slut

Var sjukt kul, tror vi var 16 personer totalt som brakade loss.