2015-05-26, 00:36
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelsula
Låter ju helt jävla hysteriskt dyrt?? Ett alternativ är att snacka med ett seniorbolag och säga att det inte behöver vara en yrkesutbildad målare utan bara nån som har målat en del själv (=lägre timpeng!). Jag använde en gubbe från Veteranpoolen och hjälpte till själv när jag målade om i lägenheten. Blev bra och jag tyckte jag kom undan rätt billigt. Men det passar bara enkla målerijobb, annars vill man ju ha en yrkesman.
Måste vara ett av de absolut enklaste målarjobben man kan göra att färdigstryka ett redan grundmålat hus. Tror faktiskt att jag hade vågat sätta mina barn på det.
Citera
2015-05-26, 07:43
Medlem
Sikkans avatar
Ja, så satans trixigt kan det ju inte vara om man är yrkesman..och som nån tidigare frågade, varför jag inte gör det själv? Och jo, givetvis ligger det på tapeten men tänkte att det kunde vara roligt att ta in offerter iallafall.

Jag ringde och kollade vad färg skulle gå på och tog man då den "finare" typen alcro bestå skulle det gå på ca 12 papp plus ställning på säg 5 papp för 4 veckor?

En satans skillnad jämfört med de sjuka priserna jag fått hittills
Citera
2015-05-26, 12:09
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Ja, så satans trixigt kan det ju inte vara om man är yrkesman..
Det är inte speciellt trixigt om man är lekman heller. Jag är ingen målare men har väl målat en 6-7 hus genom åren, egna och hjälpt kompisar/föräldrar. Stora jobbet är som jag uppfattat det att göra ett bra underarbete, tvätta och få bort allt som sitter löst, kanske foga igen lite sprickor, laga/byta vissa brädor och annat, samt själva grundmålningen när trät suger färg.

Själva färdigmålningen är mer som en promenad i parken. Nu menar jag inte att raljera mot en yrkesgrupp, men just ett nybyggt och grundmålat hus är inte svårt att färdigstryka, det tror jag även yrkesmålaren håller med om.

Du behöver ingen ställning som reses runt hela huset, det räcker med en du kan flytta runt. Om gavelspetsarna är höga kan du ta en skylift för en dag. Skaffa en billig presenning som marktäckning som du flyttar runt vartefter. En normalkåk ska väl ta omkring en vecka för en man. Typ. Du fixar det lätt.

En liten solskenshistoria. Mina föräldrar skulle måla om sitt hus, inget de såg fram emot. Vi syskon deklarerade att vi inte kunde hjälpa till. Vad de inte visste var att vi samlat ihop 12 man bland våra kompisar, och på dagen dök alla upp. Hus inklusive garagen var färdigmålat innan dagen var slut Var sjukt kul, tror vi var 16 personer totalt som brakade loss.
Citera
2015-05-26, 13:59
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Det är inte speciellt trixigt om man är lekman heller. Jag är ingen målare men har väl målat en 6-7 hus genom åren, egna och hjälpt kompisar/föräldrar. Stora jobbet är som jag uppfattat det att göra ett bra underarbete, tvätta och få bort allt som sitter löst, kanske foga igen lite sprickor, laga/byta vissa brädor och annat, samt själva grundmålningen när trät suger färg.

Själva färdigmålningen är mer som en promenad i parken. Nu menar jag inte att raljera mot en yrkesgrupp, men just ett nybyggt och grundmålat hus är inte svårt att färdigstryka, det tror jag även yrkesmålaren håller med om.

Du behöver ingen ställning som reses runt hela huset, det räcker med en du kan flytta runt. Om gavelspetsarna är höga kan du ta en skylift för en dag. Skaffa en billig presenning som marktäckning som du flyttar runt vartefter. En normalkåk ska väl ta omkring en vecka för en man. Typ. Du fixar det lätt.

En liten solskenshistoria. Mina föräldrar skulle måla om sitt hus, inget de såg fram emot. Vi syskon deklarerade att vi inte kunde hjälpa till. Vad de inte visste var att vi samlat ihop 12 man bland våra kompisar, och på dagen dök alla upp. Hus inklusive garagen var färdigmålat innan dagen var slut Var sjukt kul, tror vi var 16 personer totalt som brakade loss.

HAHA, underbart! Sjyst att få ihop så galet många Förstår att det gick snabbt!

Vet inte hur mycket grundarbete jag behöver göra, själva huset restes strax innan årsskiftet (grundmålat) det som inte är grundat är knutar, runt fönster och under takfoten (heter det så?)
Citera
2015-05-26, 14:21
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
HAHA, underbart! Sjyst att få ihop så galet många Förstår att det gick snabbt!

Vet inte hur mycket grundarbete jag behöver göra, själva huset restes strax innan årsskiftet (grundmålat) det som inte är grundat är knutar, runt fönster och under takfoten (heter det så?)
Ta en skylift en dag för takfot, vindskivor och gavelspetsar, det är rätt knepiga partier att stå och vingla på och du spar mycket tid. Om det bara är själva fodren runt fönstren som ska grundas så är det ingen big deal, kanske att du behöver maskera lite om du är ostadig på hand. Knutarna kan det väl inte vara allt för många att grunda? Om resten av huset är grundmålat så är det bara att köra på sedan.
Citera
2015-05-26, 14:44
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ta en skylift en dag för takfot, vindskivor och gavelspetsar, det är rätt knepiga partier att stå och vingla på och du spar mycket tid. Om det bara är själva fodren runt fönstren som ska grundas så är det ingen big deal, kanske att du behöver maskera lite om du är ostadig på hand. Knutarna kan det väl inte vara allt för många att grunda? Om resten av huset är grundmålat så är det bara att köra på sedan.

Du får det att låta så enkelt (vilket det kanske är).. blir mer o mer sugen på att fixa det själv :P.. om inte nån målare kommer med ett vansinnigt bra pris..vilket inte verkar speciellt troligt.

Citera
2015-05-26, 15:05
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Du får det att låta så enkelt (vilket det kanske är).. blir mer o mer sugen på att fixa det själv :P.. om inte nån målare kommer med ett vansinnigt bra pris..vilket inte verkar speciellt troligt.

Ja, just de momenten du ska göra är de enkla, hade varit en annan grej om det var en gammal fasad. Nu kanske jag får Sveriges målarelit på mig, men jag brukar använda en kort men tjock rulle för att få upp mycket färg på fasaden, sedan jobbar jag ut färgen med penseln. Går fortare

Jag tycker absolut att du ska ta projektet själv, det är sanslösa pengar som begärs. Jag är 100% seriös när jag hävdar att detta är ett av de enklaste du kan göra på ett hus, hade det handlat om att byta tak eller gräva ut och dränera om eller annat, så hade jag nog inte rekommenderat att göra det själv med mindre än att det fanns erfarenhet från sådana jobb. Priset du fått kan ha varit ett sätt att tacka nej, tycker det låter obegripligt. Ta in några fler offerter, men svårt att få tag i målare nu.
Citera
2015-05-26, 15:26
Medlem
Sikkans avatar
Tror du jag måste göra rent fasaden innan ? har stått i ett halvår ca nu..
Citera
2015-05-26, 15:40
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Tror du jag måste göra rent fasaden innan ? har stått i ett halvår ca nu..
Svårt att avgöra utan att ha sett men blås av den med högtrycken någon vecka innan, rikta inte strålen direkt mot trät, kan vara bra att få bort löst sittande skit som alltid samlas. Tror inte du behöver någon större ansats här, när jag målade om mitt hus senast hade det inte gjorts på 10 år, men det klarade jag med målartvätt och högtryck, tror inte du behöver några kemikalier, men som sagt, reserverar mig för att jag inte har sett huset. Har du ingen högtryck så är det ett bra läge att köpa en, mycket användbar.
Citera
2015-05-26, 15:46
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Svårt att avgöra utan att ha sett men blås av den med högtrycken någon vecka innan, rikta inte strålen direkt mot trät, kan vara bra att få bort löst sittande skit som alltid samlas. Tror inte du behöver någon större ansats här, när jag målade om mitt hus senast hade det inte gjorts på 10 år, men det klarade jag med målartvätt och högtryck, tror inte du behöver några kemikalier, men som sagt, reserverar mig för att jag inte har sett huset. Har du ingen högtryck så är det ett bra läge att köpa en, mycket användbar.

Jag förstår.. mailade just iväg om en zip up byggställning som säljes för 4 lax.. billigt, om den är hög nog. Får se vad som händer
Citera
2015-05-26, 15:59
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Jag förstår.. mailade just iväg om en zip up byggställning som säljes för 4 lax.. billigt, om den är hög nog. Får se vad som händer
ok, rätt billigt att hyra annars.
Citera
2015-06-04, 13:38
Medlem
Sikkans avatar
För er intresserade så blir det att måla själv. Hyr ställning för 120 kr/dag och får hjälp av släkten!

Så kan alla målare ta sina 120-150 papp o trycka upp nånstans
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in