2015-05-26, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Och hur många kristna ägnar sig åt korståg för närvarande, uppskattar du?
Och vad gör det för skillnad menar du?

Kristendomen har bevisligen haft gott om korståg, vi har våldtagit och betett oss som skitar.
Det gör människor oftast när det finns chans till vinning eller vi har blivit hjärntvättade.
Och religion är just detta oftast tyvärr, hjärntvätt en masse.

Nu är det islam som har idioter som getts denna chans, att bete sig som crap i större skala, det tar inte bort faktumet att vi också gjort detta i kristendomens namn och säkert skulle kunna göra det igen.

man ska självfallet fördöma IS, men det behöver inte innebära att man behöver fördöma alla muslimer eller islam som religion ens, för som sagt då får man ju ta en kik på sig själv.
Citera
2015-05-26, 09:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Och hur många kristna ägnar sig åt korståg för närvarande, uppskattar du?
Räknar du USA med bihang som kristna?

Korståg kan i alla fall hävda att de ägnar sig åt.
Citera
2015-05-26, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej det tänker jag verkligen inte vara.

Fakta är att det finns minst en falang inom islam som bär sig åt.
Sedan finns det kanske andra yttringar av islam.
Men ISIS ÄR islam, vare sig du vill det, eller inte.

Vadå? Är du medlem i IS eller? Hur vet du att de är MUSLIMER, inte att de är islam, man säger muslimer...
Citera
2015-05-26, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter

Kristendomen har bevisligen haft gott om korståg, vi har våldtagit och betett oss som skitar.
Det gör människor oftast när det finns chans till vinning eller vi har blivit hjärntvättade.

Nu är det islam som har idioter som getts denna chans, att bete sig som crap i större skala, det tar inte bort faktumet att vi också gjort detta i kristendomens namn och säkert skulle kunna göra det igen.

man ska självfallet fördöma IS, men det behöver inte innebära att man behöver fördöma alla muslimer eller islam som religion ens, för som sagt då får man ju ta en kik på sig själv.

Bra skrivet där, precis de jag ville komma fram till, kunde sagt det bättre, men jag sitter inte och skriver massa om kristendommen, de är inte religionen som gör grejer och skapar konflikter, det är folket! Förstå skillnaden gott folk
Citera
2015-05-26, 09:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
De kallar sig för islam ja, men betyder inte att huvuddelen av muslimer i världen accepterar dem som sådana.

Väldigt starkt förenklat verkar de för mig vara fundamentalistiska bokstavstroende, dvs de plockar ut det som de gillar från koranen, skiter i allt det andra, och kör på. Och finns gott om slavar, vad män har rätt att göra med slavflickor etc. i koranen.

Det har gjorts, och görs, och kan göras av bibeln också och du får exakt samma knäppa resultat.
GT har gott om sekvenser där man våldtar sina fångar etc. med Guds tillåtelse.
Mig veterligt så är det islam som tråden gäller.
Citera
2015-05-26, 09:42
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cougar09
Bra skrivet där, precis de jag ville komma fram till, kunde sagt det bättre, men jag sitter inte och skriver massa om kristendommen, de är inte religionen som gör grejer och skapar konflikter, det är folket! Förstå skillnaden gott folk
Du får ju gärna berätta var Islam praktiseras på ett demokratiskt sätt med mänskliga rättigheter och jämställdhet som ledord.
Islam är inte bara en religion, utan islam genomsyrar allt i ett samhälle som praktiserar det fullt ut, och strävan för islam är att praktisera det fullt ut.

Det finns sekulariserade muslimer som inte praktiserar islam enligt boken, utan liksom sekulariserade kristna väljer de bitar de vill ta till sig och vad de vill förkasta - men det är ju just sekulariserade vi talar om då, vilket inte är vad islam står för.

Däremot är jag enig med dig om att IS/ISIS inte är något exempel på troende muslimer, de bryter ju mot den bok de säger sig följa på hur många sätt som helst. De är mördare och galningar och inget annat.
Citera
2015-05-26, 09:45
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Vadå? Är du medlem i IS eller? Hur vet du att de är MUSLIMER, inte att de är islam, man säger muslimer...
Mmm, det ändrar ju allt.
Citera
2015-05-26, 09:47
Medlem
Citat:
Mig veterligt så är det islam som tråden gäller.

Nej tråden gäller IS.
Citera
2015-05-26, 09:54
Medlem
Ja det är muslimer, varför man inte är förvånad.
Jag hörde att nu är det mest muslimer som kommer hit från syrien politikerna måste vakna.
Citera
2015-05-26, 10:13
Medlem
Citat:
Mmm, det ändrar ju allt.
Aa faktiskt, stor skillnad herr gubbe
Citera
2015-05-26, 10:16
Medlem
Mr.0ranges avatar
Citat:
de är inte religionen som gör grejer och skapar konflikter, det är folket! Förstå skillnaden gott folk

Givetvis är det folket som skrider till verket och utför (i detta sammanhanget ) diverse hemska handlingar, som att sälja flickor nakna på slav-basarer. Det känns dock naivt att föreställa sig att islam Inte har något med detta att göra.

Som någon nämnde så finns det flera olika tolkningar av islam, och just ISIS är mig veterligen salafister. En fundamentalistik inriktining av islam som daterar till typ 800-talet ifall jag inte missminner mig, och de som bekänner sig som salafister strävar efter att leva så som salafismens grundare levde.

Intressant kuriosa är även att salafismen är världens snabbast växande religiösa grupp, detta nedan från wikipedia (jag vet, det är inte en akademisk källa):

"Saudi Government is funding to increase the Salafi Islam throughout the world. Estimates of Saudi spending on religious causes abroad include "upward of $100 billion", between $2 and 3 billion per year since 1975 (compared to the annual Soviet propaganda budget of $1 billion/year), and "at least $87 billion" from 1987–2007.[93]"

Men bryter man ned det hela ännu mer så finns det olika slags salafister, där vissa tar avstånd från t. ex ISIS.

Som ännu någon annan här i tråden sade, så har många i Sverige (och kanske Europa?) ingen lust eller vilja att särskilja på de många olika förgreningar som finns inom islam, allt vi ser är elände och skit och drar sedan alla över en kam för att vi inte vill ha något med islam att göra.

ISIS verkar det ju inte heller gå någon nöd på, varken monetära medel eller mänskligt kapital, så kanske vi kan förvänta oss expanderad sådan här slavhandel i framtiden? Fy fan.
Citera
2015-05-26, 10:26
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:

Din jämförelse är idiotisk. Det var poängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in