2015-05-22, 08:01
Medlem
Sikkans avatar
Tjena FB!

Har precis byggt hus som kommer grundmålat och detta bör såklart målas så snart som möjligt. Vet nån av er var man kan hitta billig arbetskraft? (inte svart). Jag håller på att ta in offerter från olika målarfirmor och det verkar bli ganska dyrt! Jag har kollat med veteranpoolen och dylikt och det var inte ett dugg billigare.

Finns det inget sätt att ta in några sommarjobbare eller "målarlärlingar"? Eller det kanske inte finns sånna?

Tråd kanske ligger fel, men det rör ju arbetsliv.

Alla tips mottages
Citera
2015-05-22, 10:05
Medlem
Vart ligger huset?
Citera
2015-05-22, 11:48
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dnegel94
Vart ligger huset?

en bit utanför södertälje :P
Citera
2015-05-22, 14:21
Medlem
Varför målar du inte det själv?
Citera
2015-05-22, 19:18
Medlem
neurobotics avatar
Citat:
Jag håller på att ta in offerter från olika målarfirmor och det verkar bli ganska dyrt!

Vi målare är nog inte mycket dyrare än det jobb du utför. Det tar tid att måla, sedan är en stor kostnad även färg och framförallt ställningar och eventuellt kostnad för skylift. Är dock ganska säker att du kostar princip samma för det jobb du utför per timme även om du förmodligen inte tänker på det.

Citat:
Finns det inget sätt att ta in några sommarjobbare eller "målarlärlingar"? Eller det kanske inte finns sånna?

Målarlärlingar kan vara de som jobbat heltid i 2 år, kostar i princip samma peng. Däremot kan du nog kontakta yrkesutbildningar. Skolungdomar och skolar tar också på sig projekt. Jag målade dock om ett hus förra sommaren som bara året innan var "målat" av en klass ungdomar. Vad skall man säga? Såg inte bra ut om vi tar till milda ord.

Men billigt blir det! Kom dock ihåg att billigt inte är lika med ett bra resultat.
Citera
2015-05-23, 00:39
Moderator
Lobengulas avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad => Bostad, hem och trädgård

/Mod
Citera
2015-05-25, 07:57
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neurobotic
Vi målare är nog inte mycket dyrare än det jobb du utför. Det tar tid att måla, sedan är en stor kostnad även färg och framförallt ställningar och eventuellt kostnad för skylift. Är dock ganska säker att du kostar princip samma för det jobb du utför per timme även om du förmodligen inte tänker på det.

Målarlärlingar kan vara de som jobbat heltid i 2 år, kostar i princip samma peng. Däremot kan du nog kontakta yrkesutbildningar. Skolungdomar och skolar tar också på sig projekt. Jag målade dock om ett hus förra sommaren som bara året innan var "målat" av en klass ungdomar. Vad skall man säga? Såg inte bra ut om vi tar till milda ord.

Men billigt blir det! Kom dock ihåg att billigt inte är lika med ett bra resultat.

Hej, tack för input! Och visst håller jag med, billigt behöver inte alls vara lika med bra!

Får se hur det blir..har ett par duktiga litauer som kanske gör jobbet lite billigare iallafall.. om inte får man väl göra skiten själv!
Citera
2015-05-25, 14:54
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Tjena FB!

Har precis byggt hus som kommer grundmålat och detta bör såklart målas så snart som möjligt. Vet nån av er var man kan hitta billig arbetskraft? (inte svart). Jag håller på att ta in offerter från olika målarfirmor och det verkar bli ganska dyrt! Jag har kollat med veteranpoolen och dylikt och det var inte ett dugg billigare.

Tråd kanske ligger fel, men det rör ju arbetsliv.

Alla tips mottages

Vad ligger offerterna på?

Vilken färg ska huset målas med?

40 000 - 50 000 får man väl räkna med. Varav 10 000 - 20 000 bara för färgen.
Citera
2015-05-25, 15:33
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Vad ligger offerterna på?

Vilken färg ska huset målas med?

40 000 - 50 000 får man väl räkna med. Varav 10 000 - 20 000 bara för färgen.

jag har två val, det kommer grundat med "röa 170" som funkar för både vanlig slamfärg ( vi har tänkt oss falu rödfärg-röd) eller akrylat.

Offerterna har hittills landat på mellan 120 och 150 fucking tusen. Tänker INTE betala så mycket.
Citera
2015-05-25, 15:54
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
jag har två val, det kommer grundat med "röa 170" som funkar för både vanlig slamfärg ( vi har tänkt oss falu rödfärg-röd) eller akrylat.

Offerterna har hittills landat på mellan 120 och 150 fucking tusen. Tänker INTE betala så mycket.

Låter jävligt dyrt.

Falufärgen kostar ju ungefär 25 kronor kvadraten.

Säg att huset är 10 x 10 x 8 m, det ger 80 kvm x 4 = 320 kvm.

320 x 25 = 8000 SEK

Sen kommer jobbet till. 110 000 för arbetet ger typ 220 timmar = 5,5 vecka effektivt jobb.

känns inte rimligt, 45 minuter per kvadratmeter?
Citera
2015-05-25, 16:42
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Låter jävligt dyrt.
Håller med, sjukt dyrt. Huset är grundmålat, det finns inget att skrapa eller fixa till, behöver troligen inte ens tvättas. Nu vet vi inte hur stort huset är, om det är 850 m2 i fyra plan, men för en standardkåk så skulle jag tippa på 4-6 spänner färg och en dryg veckas jobb för en gubbe, beror lite på tillgänglighet och kringpyssel.
Citera
2015-05-25, 23:06
Medlem
gurgelsulas avatar
Låter ju helt jävla hysteriskt dyrt?? Ett alternativ är att snacka med ett seniorbolag och säga att det inte behöver vara en yrkesutbildad målare utan bara nån som har målat en del själv (=lägre timpeng!). Jag använde en gubbe från Veteranpoolen och hjälpte till själv när jag målade om i lägenheten. Blev bra och jag tyckte jag kom undan rätt billigt. Men det passar bara enkla målerijobb, annars vill man ju ha en yrkesman.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in