Citat:
Ursprungligen postat av
FranzLisztBlevEj75
SCBs interaktiva
statistik över valet 2010 ger goda möjligheter till en återblick i SDs "mikro-opinion". En mycket kul funktion hittar man i menyn "vyer", nämligen korrelationsdiagram. Där kan man tex plotta SDs valresultat i enskilda valdistrikt mot andelen utrikes födda (AUF). För de regioner som faktiskt har en del områden med hög AUF (ffa Stockholkms kommun, Stockholms län, Malmö kommun, Göteborgs kommun) uppenbarar sig en tydlig trend i bruset: SDs stöd ökar initialt med AUF, för att toppa någonstans kring AUF på 30%, och därefter gå nedåt igen.
Ja, den var lite intressant.
Jag tittade på Stockholm och plottade mot eftergymnasial utbildning.
Tydligaste positiva korrelationen har nog C. M, KD och Fp har också positiva korrelationen men där sprider det mer.
Mp verkar inte ha någon korrelation.
S är det parti som har tydligast negativ korrelation.
V sprider klart mer. Inte så tydligt alls.
SD ligger mellan S och V. Inte så förvånande för min del (då jag anser att deras politik ligger där).
Tittar man istället på medianinkomst så har M, C, Fp en klar positiv korrelation. Desto högre medianinkomst desto högre valresultat. KD sprider lite mer. Kanske är det den religiösa övertygelsen som slår igenom.
Mp sprider friskt, men går mot medelinkomst för sina bättre distrikt. Ett slags medelinkomstparti.
S har föga förvånande en mycket klar och tydlig negativ korrelation. Desto bättre S resultat desto lägre medianinkomst i distriktet.
Även om V kan sägas ha viss negativ korrelation är den inte alls så tydlig som för S.
SD kan nog återigen sägas ligga mitt emellan S och V.
Plottar man mot utrikes födda är M, C och KD inte deras partier. Lite mer tolerans då för Fp men det är knappt.
Mp plotten ser lite lustig ut. Just vid ca 9% får de mer acceptans.
För S är det däremot en väldig klar positiv korrelation.
V sprider som vanligt ordentligt. En viss positiv korrelation anas.
SD plotten ser lite lustig ut. Nästan som ett bakvänt C. SD ogillas där det är mycket och lite utlandsfödda. Bästa acceptansen är för 30% andel utlandsfödda. Och det är väl vad FranzLizt också noterade.
För SD skiljer det här med utlandsfödda mot eftergymnasial utbildning och medianinkomst. Dom kan inte riktigt sägas ligga mellan S och V. Det är nästan som det var något annat som spelade in ...