2015-05-23, 03:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Tanken är att hyra ut det i andrahand och amortera av lånet så mycket det går, då jag själv är kritisk till skuldsättningen hos hushållet, bostadspriserna och bankernas massiva utlåning till hushållen och helt enkelt äga en bostad även om man jobbar i Stockholm, reser, bor utomlands eller studerar och det enda jag kräver av bostaden är att det ska vara tillgängligt till Stockholms arbetsmarknad, dvs ha pendel/t-bana eller SL-buss tillgängligt även om det innebär över timmen till centralen...

Har ni några förslag på områden att kolla närmare på?

Du ska köpa en lägenhet för att hyra ut den direkt? Det kan nog bli lurigt, de flesta BRF:er lär neka en uthyrning för någon som precis köpt en lägenhet i föreningen.
Citera
2015-05-23, 09:22
Medlem
Jag kommer själv vara skriven på adressen och därmed bara ha en inneboende, men visst kan det uppstå problem..

Citat:
Ursprungligen postat av paesha
Du ska köpa en lägenhet för att hyra ut den direkt? Det kan nog bli lurigt, de flesta BRF:er lär neka en uthyrning för någon som precis köpt en lägenhet i föreningen.
Citera
2015-05-23, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Blåkulla i Solna är billigt jämförelsevis med tanke på både läge och kommunikationer. Då behöver du kanske inte flytta så långt ut heller...
Citera
2015-05-23, 11:51
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av travellern
Jag kommer själv vara skriven på adressen och därmed bara ha en inneboende, men visst kan det uppstå problem..

Nu hejdade jag mig med att skriva mina heta tips på billiga områden som dessutom kommer utvecklas och stiga i pris.

Jag tycker inte du skall mygla mot en BRF så där. Du har fel inställning för att passa som blivande BRF-medlem.

Vem vet. Kanske finns det föreningar som marknadsför sig som lägenhetshotell som man kan köpa in sig i. Men jag ser inte poängen. Ja, förutom de rent egocentriska då.

//Brute
Citera
2015-05-24, 23:00
Medlem
Nu är det lite off topic, men varför skulle det inte gå att köpa en bostadsrätt o hyra ut direkt?
är ju nya regler nu att det inte behövs beaktansvärda skäl längre.. bara skäl.
Du kan köpa en lägenhet och ha som skäl att du jobbar utomlands nåt år eller att din dotter fyller 18 år och tar över den om 2 år o.sv bara fantasin sätter gränserna. Eller har jag fel här , någon som är mer insatt?
Citera
2015-05-24, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Nu är det lite off topic, men varför skulle det inte gå att köpa en bostadsrätt o hyra ut direkt?
är ju nya regler nu att det inte behövs beaktansvärda skäl längre.. bara skäl.
Du kan köpa en lägenhet och ha som skäl att du jobbar utomlands nåt år eller att din dotter fyller 18 år och tar över den om 2 år o.sv bara fantasin sätter gränserna. Eller har jag fel här , någon som är mer insatt?

Skulle möjligtvis fungera eftersom föreningen har svårt att neka ett års uthyrning, men risken om det är en seriös förening är ju ganska stor att de drar öronen åt sig direkt och nekar uthyrningen efter första året. Är ju en del meck med papper och sånt, tveksam till om det skulle vara värt det för att bara hyra ut ett enda år?
Citera
2015-05-24, 23:48
Medlem
Är väl bara att hyra ut 23 månader med skäl att man ska arbeta utomlands (och för att slippa att hyresgästen får besittningsrätt) sen flytta tillbaka en månad och upprepa allt med skäl att man ska bo med nån ny brud eller vad man kan hitta på? Verkar väldigt slappt regelverk nu , iallafall vad jag läst
Citera
2015-05-24, 23:55
Medlem
Citat:
Är väl bara att hyra ut 23 månader med skäl att man ska arbeta utomlands (och för att slippa att hyresgästen får besittningsrätt) sen flytta tillbaka en månad och upprepa allt med skäl att man ska bo med nån ny brud eller vad man kan hitta på? Verkar väldigt slappt regelverk nu , iallafall vad jag läst

Föreningen behöver bara godkänna 12 månader. Sen spelar det ingen roll om du flyttar tillbaka en månad, föreningen kan ändå neka och begära att det prövas i Hyresnämnden, som sedan avgör. Risken är att dessa kräver lite mer bevis än bara ditt ord på att du har jobb utomlands då.
Citera
2015-05-24, 23:58
Medlem
OK, men det låter ju inte som en omöjlighet iallafall att sätta det i system, räcker väl med att få nån kvinnlig bekant o skriva under ett papper att man ska provbo sen är det klart. Och sen upprepas med en annan kvinnlig bekant i all oändlighet.
Citera
2015-05-25, 00:04
Medlem
Citat:
OK, men det låter ju inte som en omöjlighet iallafall att sätta det i system, räcker väl med att få nån kvinnlig bekant o skriva under ett papper att man ska provbo sen är det klart. Och sen upprepas med en annan kvinnlig bekant i all oändlighet.

Som sagt, föreningen behöver bara godkänna i 12 månader, EN gång. Inte 12 + 12 + 12 etc.
Citera
2015-05-25, 09:44
Medlem
Är 11k i månaden skäligt för 35kvm 6tr i centrala Kungsholmen?
Citera
2015-05-25, 10:05
Medlem
PurrePs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toekn
Är 11k i månaden skäligt för 35kvm 6tr i centrala Kungsholmen?

En BR i andrahand?

Bara att räkna:

Marknadsvärde är nog minst 75 000 SEK/kvm = 2 625 000

Schablonränta 4% => 105 000 om året

/månad = 8750 SEK i kapitalkostand

Till det kommer övrigt som eventuellt ingår i hyran:

- Avgift till BRF
- Möbler?
- El?
- Bredband?

Det kan nog antas vara en skälig hyra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in