2015-05-24, 15:25
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Just nu sprittras denna tråd i lite olika grenar och många med lång erfarenhet här kanske inte känner sig hemma. Vore synd om åsiktsskillnader behövde betyda att just denna blir föremål för tidsödande diskussioner. Vore jättertåkigt om någon lämnar tråden också. Kan inte alla acceptera varandras olika åsikter och hålla det lite kortfattat? Om tex. mina två små inhopp inte leder till något intresse så har jag inget emot att de självdör här. Det hindrar ju heller inte att de som vill utveckla ett spår kan mötas här, köra vidare via pm för att sedan gemensamt återkomma med sitt bearbetade material lite längre fram. Tråden är ju en jättebra mötesplats för många med djupa kunskaper inom just sitt delområde.

Vill bara avsluta med att jag med mitt "ubåtsinlägg" personligen är övertygad att Palme medvetet släppte ut en Nato-ubåt. I övrigt önskar jag bara längre fram återkomma med en "sydafrikahistoria" ni garanterat aldrig hört om i Palmeutredningen.
Politiskt har jag ingen som helst ståndpunkt i bakgrunden som färgar mig utan är bara historiemässigt intresserad.

Är det inte så också att "kända fakta" ingenstans lett på 29 år? Kompletteringar kanske måste till?

Stanna kvar för guds skull. Jag gör ett litet uppehåll för att lyssna/läsa ett tag nu.
Du verkar ju ha lite koll på underjorden och hemliga rum i Stockholm. Om du skall ta ett uppehåll för att läsa så rekommenderar jag länken nedan. Den är från i höstas/vintras när vi diskuterade Holmérs eventuella bilåkande i City som Rolf Dahlgren berättade om för riksdagsmannen Jerry Martinger. Litentuvan hittade en sida där det framgick att det finns en ledningscentral i Mälarhöjden, där Dahlgren skall ha släppt av HH på mordnatten. Tillika en reservledningsplats för polisens ordinarie sambandsplats "Gropen". Kanske något du känner till något om, eller vet någon som känner till något?

https://www.flashback.org/p51512912#p51512912
Senast redigerad av FurirRevaer 2015-05-24 kl. 15:28.
Citera
2015-05-24, 15:37
Medlem
PeoFallmos avatar
Som jag ser det är kända fakta:

Ett "möte" har observerats.

Var finns det vittne, LP borträknat, som har sett att det inte var ett "möte" före mordet?

Ska man seriöst se på händelserna kring MP bör man ta dessa iakttagelser i åtanke.

Tycker att det är ganska häpnadsväckande att man helt godtyckligt sållar bort dessa uppgifter för att de är osannolika eller helt enkelt inte passar in i den egna bilden av vad som hände.

Det är mycket i detta fall som är osannolikt, inte desto mindre har de bevisligen skett.
Citera
2015-05-24, 19:03
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Sammantaget är informationen om mordet ett kaos. Vad du inte inser att du väljer att ordna informationen på det sätt du gör. Jag har valt ett annat sätt där jag utgår från att LPs utsagor är relevanta.
Det just så selektivt man inte kan angripa problemet. En utrednings uppgift är att bringa ordning i kaoset och se mönster, räta ut frågetecken, följa olika linjer. Lika mycket för att kunna lägga dessa åt sidan som att finna en skyldig.

Att ensidigt utgå från att det LP säger är 100 % korrekt och därefter rätta in allt annat blir tokigt. T ex så säger flera vittnen (utom SE) att LP är hispig och rejält uppskakad. Inte som hon själv påstår i efterhand, samlad och observant, alla sinnen på helspänn, professionell och analytisk i sitt betraktande.

Båda beskrivningarna är förståeliga. Vittnenas pga det hon varit ut för. Inget i hennes utbildning eller yrkesutövning skulle kunnat förbereda henne för vad som skedde. Då hade hon fått varit utbildad soldat och deltagit i krig. Sin egen beskrivning för att den stämmer med hennes självuppfattning. Det är viktigt för henne att hon inte föll igenom, att hon inte är en misslyckad individ. Den som inte tror mig bör läsa Ulf Dahlstens memoarbok Nirvana kan vänta. Hans beskrivning av LP är menad att stärka bilden av henne och hennes upplevelser. Men jag tycker tvärtom att Dahlsten beskriver en djupt olycklig och chockad människa, en vars hela självbild, ja världsbild förändrats. Hon vänder ut och in på sig själv för att hitta pusselbitar som kan hjälpa polisen hitta mördaren. Det är en sorglig och tragisk beskrivning.

Som jag skrev för någon dag sedan. Om det skett något kort möte före mordet så är det obegripligt att LP inte sagt något om det. Hon pratar ju tydligen så gott som oavbrutet på mordplatsen, i ambulansen, på sjukhuset. Hon kallar till sig Ingvar Carlsson mfl för att delge dessa information om mordet. Hon pratar med poliser. Inget som framkommit om något möte.

Har detta skett så måste följdfrågan bli varför hon inget säger. Och om det är så att hon inte minns detta då är den naturliga följdfrågan, vad av mordnatten minns hon?

Alltså, det går inte att bygga ett teoribygge på enbart ett vittne och ta vad detta vittne säger för alltigenom relevant och sant. Det fanns en poäng med att gamla tiders rättegångsordning betraktade ett vittnesmål som ett halvt vittnesmål. Du skulle ha minst två för att det skulle räknas.
Citera
2015-05-24, 19:10
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Det är inte så enkelt som du försöker få det att framstå som. Polisen spanade på en kriminell som var aktiv i dessa kvarter och fann tillräckligt med indicier för att åtala honom. Att han friades i hovrätten berodde inte på att han var oskyldig utan att bevisen inte var tillräckligt starka. Man ska inte tumma på rättssäkerheten bara för att det är en kriminell som är åtalad, även om det är precis vad som brukar ske normalt.

Dessutom så kan jag inte bortse från misstanken att de medvetet saboterade LPs konfrontation.

Men så långt kan jag hålla med dig: det är inte alls säkert att det var CP, men enligt min mening så talar mycket för det.

Jag utesluter att LP försökte sätta dit CP för något han inte gjort.
Nu resonerar du lika halsstarrigt som Lambertz gör om Quick/Bergwall. CP frikändes pga att LP´s utpekande underkändes som bevisning. Du försöker som Lambertz argumentera för att bevisningen var tillräcklig för att fälla honom, att indicierna skulle vara tillräckliga. Det är ju helt enkelt inte sant. För tingsrätten räckte det men inte för hovrätten- De friade. Då skall han betraktas som oskyldig enligt vår rättsordning.

Sedan bygger du alltihop på LP`s tillförlitlighet. Jag förstår inte hur du svängt till detta? Du har visserligen alltid varit yvig i teorierna härinne. Men den här argumentationen och föreställningen om CP som gärningsman känns ny för att komma från dig. Vad står på?
Citera
2015-05-24, 19:17
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Det just så selektivt man inte kan angripa problemet. En utrednings uppgift är att bringa ordning i kaoset och se mönster, räta ut frågetecken, följa olika linjer. Lika mycket för att kunna lägga dessa åt sidan som att finna en skyldig.

Att ensidigt utgå från att det LP säger är 100 % korrekt och därefter rätta in allt annat blir tokigt. T ex så säger flera vittnen (utom SE) att LP är hispig och rejält uppskakad. Inte som hon själv påstår i efterhand, samlad och observant, alla sinnen på helspänn, professionell och analytisk i sitt betraktande.

Båda beskrivningarna är förståeliga. Vittnenas pga det hon varit ut för. Inget i hennes utbildning eller yrkesutövning skulle kunnat förbereda henne för vad som skedde. Då hade hon fått varit utbildad soldat och deltagit i krig. Sin egen beskrivning för att den stämmer med hennes självuppfattning. Det är viktigt för henne att hon inte föll igenom, att hon inte är en misslyckad individ. Den som inte tror mig bör läsa Ulf Dahlstens memoarbok Nirvana kan vänta. Hans beskrivning av LP är menad att stärka bilden av henne och hennes upplevelser. Men jag tycker tvärtom att Dahlsten beskriver en djupt olycklig och chockad människa, en vars hela självbild, ja världsbild förändrats. Hon vänder ut och in på sig själv för att hitta pusselbitar som kan hjälpa polisen hitta mördaren. Det är en sorglig och tragisk beskrivning.

Som jag skrev för någon dag sedan. Om det skett något kort möte före mordet så är det obegripligt att LP inte sagt något om det. Hon pratar ju tydligen så gott som oavbrutet på mordplatsen, i ambulansen, på sjukhuset. Hon kallar till sig Ingvar Carlsson mfl för att delge dessa information om mordet. Hon pratar med poliser. Inget som framkommit om något möte.

Har detta skett så måste följdfrågan bli varför hon inget säger. Och om det är så att hon inte minns detta då är den naturliga följdfrågan, vad av mordnatten minns hon?

Alltså, det går inte att bygga ett teoribygge på enbart ett vittne och ta vad detta vittne säger för alltigenom relevant och sant. Det fanns en poäng med att gamla tiders rättegångsordning betraktade ett vittnesmål som ett halvt vittnesmål. Du skulle ha minst två för att det skulle räknas.
Furir, du har faktiskt fel. Man kan ha vilka utgångspunkter man vill i ett scenario eller i en teori. Det viktiga är att man är medveten om sina utgångspunkter och helst redovisar dem.

Nu skulle jag aldrig utgå ifrån att något vittne har hundra procent rätt och det skrev jag inte. Jag skrev att jag utgår ifrån att LPs vittnesmål är relevant. Många anser att det enda rätta är att underkänna LPs uppgifter och jag har inga invändningar mot sådana teoribyggen. Däremot är jag mycket misstänksam mot att alla måste tycka lika.

Jag utvecklar mina scenarier efter mina riktlinjer och är fullt medveten om att jag visst kan göra så. Om sedan mina teorier inte är bättre än andras teorier så må väl det vara hänt, men de ska åtminstone utvecklas.

Trots barnsliga och vanmäktiga protester!
Citera
2015-05-24, 19:35
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Nu resonerar du lika halsstarrigt som Lambertz gör om Quick/Bergwall. CP frikändes pga att LP´s utpekande underkändes som bevisning. Du försöker som Lambertz argumentera för att bevisningen var tillräcklig för att fälla honom, att indicierna skulle vara tillräckliga. Det är ju helt enkelt inte sant. För tingsrätten räckte det men inte för hovrätten- De friade. Då skall han betraktas som oskyldig enligt vår rättsordning.

Sedan bygger du alltihop på LP`s tillförlitlighet. Jag förstår inte hur du svängt till detta? Du har visserligen alltid varit yvig i teorierna härinne. Men den här argumentationen och föreställningen om CP som gärningsman känns ny för att komma från dig. Vad står på?
Nu sysslar du med desinformation. Jag bygger inte "alltihop på LPs tillförlitlighet". Jag låter bara bli att utgå ifrån att det inte var Christer Pettersson som stod och väntade vid Dekorima.

Hoppas du inte menade att det är otillständigt att spekulera om CP därför att han ska betraktas som oskyldig?

Men jag har inte låst mig för CP i den positionen. Det är andra som låst sig för motsatsen. Naturligtvis har jag inte heller låst mig för EdK som personen som följde efter LOP hela vägen från bokhandeln till Skandia, men som ingen såg på eller nära Tunnelgatan.

Det viktiga är:
- en person stod och väntade medan en gick efter med ett uppsåt
- OP föll först vid andra smällen medan LP upplevde sig beskjuten efter att OP fallit
- det tycks som det förekommit förberedelser i och kring Skandiahuset mycket tidigt
Citera
2015-05-24, 20:00
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Jag tycker att LPs ord efter mordet bör i förhållande till vittnena AB, AD och CAs ord vara underordnat. Jag har inte någonstans sett att de vittnena har ansetts som lögnare eller att man ändrar sin historia efter vart vinden blåser. Det gör däremot LP. Men jag påstår inte heller att hon ljuger.

Ja vittnen kan uppleva det man ser fel, att man misstolkar situationen osv.

AD ser ett "möte". Ja det kan vara en ögonblicksbild som egentligen inte betyder något alls.

CA ser tre personer så nära varandra att hon upplever att de tre är ett sällskap. De rör sig så från pelaren, ca 15 meter.
Ja det kan vara vad som helst för person egentligen. Klart är att hon inte borde ta fel på 2 eller 3 personer. Klart är också att den 3e personen inte är AB.

AB ser i stort sett samma som CA fast undet kortar sträcka dock minst 5 meter. Klart skulle det ju kunna vara att detta är en person vem som helst. Dock är det så att från den punkten då "alla de andra" vittnena observerar platsen så är alla överens att det skjuts av den personen som är närmast LOP.

Visst kan de 3 nämnda vittnena ha tolkat sin del av vad de sett helt fel. Det är inget konstigt. Men de ger ju även varandra rätt.

Lägger man då ihop det de säger så får man en helt annan bild av händelseförloppet än den LP ger. Någonstans mellan pelaren och Dekorima ser AD att 3 personer står emot varandra och pratar. CA och AB ser när de går därifrån. Det kan inte vara några andra än LOP och GM. Finns inga andra på platsen.

Sen kan man ju undra hur man inte märker att en 3e person går så nära, i kanske upp till 15 meter, att man kan ta på dig? LP lär ju ha varit observant och och inte velat ha folk för nära inpå.

Det är lika konstigt som att AB inte skulle märka den som passerar mitt framför näsan på honom kommer att mördas 15 sekunder senare.

Jag tycker att det är en märklig problematik. Tycker också att det är konstigt att ingen annan verkar se det.
Citera
2015-05-24, 20:04
Medlem
Citat:
Du verkar ju ha lite koll på underjorden och hemliga rum i Stockholm. Om du skall ta ett uppehåll för att läsa så rekommenderar jag länken nedan. Den är från i höstas/vintras när vi diskuterade Holmérs eventuella bilåkande i City som Rolf Dahlgren berättade om för riksdagsmannen Jerry Martinger. Litentuvan hittade en sida där det framgick att det finns en ledningscentral i Mälarhöjden, där Dahlgren skall ha släppt av HH på mordnatten. Tillika en reservledningsplats för polisens ordinarie sambandsplats "Gropen". Kanske något du känner till något om, eller vet någon som känner till något?

https://www.flashback.org/p51512912#p51512912

På ganska många ställen här på Flashback påstås eller tror folk att Hammarbyhöjden var regeringens krigsuppehållsplats förr. Den invigdes 1974 och nås enklast under jorden ifrån city genom teletunneln Johannes-Riddarholmen-Söder-Hammarby. Syns på tunnelkartan som var uppe och vände i riksbunkertråden för ett par dagar sedan. Förmodligen körbart med bil hela vägen.

Som ni skriver fanns vad som verkar vara Polisens eller Säpos tillhörande Bergrum i Mälarhöjden. Denna nås med tunnel ifrån Hammarby. Ni har också intressant nog skrivit om en kuppövning.
Min gissning är att Regeringskansliet eller ÖB omedelbart höjde beredskapen och kallade in stabs- och sambandsfolk för att ställa krigsuppehållsplatserna i funktion. Det var gissningsvis därför Holmér åkte dit och "kuppövningen" var garanterat ett skarpt larm. Högst troligt bemannades Hammarby av delar av regeringen om ut i fall att det hela var inledningen på något större.

Även om man aldrig erkänner det så har förhöjd stabsberedskap utnyttjats i det fördolda vid åtskilliga kriser som sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien, Kubakrisen mm. En normal rutinåtgärd vid ett statsministermord antar jag. Betydligt intressantare blir det om spår av en "kuppövning" finns under natten före mordet. Men på den tiden höll man ofta kuppövningar där olika funktioner över landet sattes i beredskap. Jag arbetade själv det dygnet med en kuppövning i södra delen av landet där ett hemvärnsområde övades. Dessa övningar tog sin början efter U-137. Kanske råkade jag själv vara en del i den ev. riksomfattande kuppövningen utan att jag visste om den? Vi hade i alla fall planerat för den under flera veckor. Min roll var altså att kontrollera ett hemvärnsområdes åtgärder vid kupp och sedan under lördagen öva dem i olika moment.

Även värnpliktiga kuppövades i något som hette "Riksbataljonen" som snabbt kunde sättas på plats med olika förband under olika perioder över året. Normalt hade ett regemente beredskap för några av sina kompanier under någon månad och ett kompani hölls alltid på kasern och beviljades inga nattpermissioner i hemmet som för övriga. Alla officerare var tvugna att förvara tjänstepistolen i hemmet med ammunition i normalfallet. Det var inget man kunde vägra. En del undantag gjordes då alkoholproblem fans med i bilden.
Och Jo -Jag stannar och lyssnar. Har jag väntat i 29 år nu så...
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-05-24 kl. 20:18.
Citera
2015-05-24, 20:06
Medlem
Citat:

Det viktiga är:
- en person stod och väntade medan en gick efter med ett uppsåt
- OP föll först vid andra smällen medan LP upplevde sig beskjuten efter att OP fallit
- det tycks som det förekommit förberedelser i och kring Skandiahuset mycket tidigt

Ja, här är du på topp. Bra kommentarer; och kanske är det uppenbart att något av det "vi vet" inte stämmer.
Citera
2015-05-24, 20:12
Medlem
Ibland känns det skönt att veta att Dag Andersson har tagit jobbet som MOP-utredare som en utmaning. Det betyder ju att han inte väjer för något för att bringa klarhet. Vem vill inte vara en vinnare?! Eller - vem vill vara en looser?! Förhoppningsfullt är det verkligen. Frågan är bara hur lång tid han ger sig. Vi står för kostnaden!!!!!
Citera
2015-05-24, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
På ganska många ställen här på Flashback påstås eller tror folk att Hammarbyhöjden var regeringens krigsuppehållsplats förr. Den invigdes 1974 och nås enklast under jorden ifrån city genom teletunneln Johannes-Riddarholmen-Söder-Hammarby. Syns på tunnelkartan som var uppe och vände i riksbunkertråden för ett par dagar sedan. Förmodligen körbart med bil hela vägen.

Som ni skriver fanns vad som verkar vara Polisens eller Säpos tillhörande Bergrum i Mälarhöjden. Denna nås med tunnel ifrån Hammarby. Ni har också intressant nog skrivit om en kuppövning.
Min gissning är att Regeringskansliet eller ÖB omedelbart höjde beredskapen och kallade in stabs- och sambandsfolk för att ställa krigsuppehållsplatserna i funktion. Det var gissningsvis därför Holmér åkte dit och "kuppövningen" var garanterat ett skarpt larm. Högst troligt bemannades Hammarby av delar av regeringen om ut i fall att det hela var inledningen på något större.

Även om man aldrig erkänner det så har förhöjd stabsberedskap utnyttjats i det fördolda vid åtskilliga kriser som sovjets inmarsch i Tjeckoslovakien, Kubakrisen mm. En normal rutinåtgärd vid ett statsministermord antar jag. Betydligt intressantare blir det om spår av en "kuppövning" finns under natten före mordet. Men på den tiden höll man ofta kuppövningar där olika funktioner över landet sattes i beredskap. Jag arbetade själv det dygnet med en kuppövning i södra delen av landet där ett hemvärnsområde övades. Dessa övningar tog sin början efter U-137. Kanske råkade jag själv vara en del i den ev. riksomfattande kuppövningen utan att jag visste om den? Vi hade i alla fall planerat för den under flera veckor. Min roll var altså att kontrollera ett hemvärnsområdes åtgärder vid kupp och sedan under lördagen öva dem i olika moment.

Även värnpliktiga kuppövades i något som hette "Riksbataljonen" som snabbt kunde sättas på plats med olika förband under olika perioder över året. Normalt hade ett regemente beredskap för några av sina kompanier under någon månad och ett kompani hölls alltid på kasern och beviljades inga nattpermissioner i hemmet som för övriga. Alla officerare var tvugna att förvara tjänstepistolen i hemmet med ammunition i normalfallet. Det var inget man kunde vägra. En del undantag gjordes då alkoholproblem fans med i bilden.
Och Jo -Jag stannar och lyssnar. Har jag väntat i 29 år nu så...
Kan en kuppövning undvika att avsätta spår i officiella arkiv?
Citera
2015-05-24, 20:44
Medlem
nattekniks avatar
Är det någon som har namnet på den polisman som flyttade från stockholm till karlstad och som var inblandad i osmo vallo fallet ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in