Citat:
Ursprungligen postat av
FurirRevaer
Det just så selektivt man inte kan angripa problemet. En utrednings uppgift är att bringa ordning i kaoset och se mönster, räta ut frågetecken, följa olika linjer. Lika mycket för att kunna lägga dessa åt sidan som att finna en skyldig.
Att ensidigt utgå från att det LP säger är 100 % korrekt och därefter rätta in allt annat blir tokigt. T ex så säger flera vittnen (utom SE) att LP är hispig och rejält uppskakad. Inte som hon själv påstår i efterhand, samlad och observant, alla sinnen på helspänn, professionell och analytisk i sitt betraktande.
Båda beskrivningarna är förståeliga. Vittnenas pga det hon varit ut för. Inget i hennes utbildning eller yrkesutövning skulle kunnat förbereda henne för vad som skedde. Då hade hon fått varit utbildad soldat och deltagit i krig. Sin egen beskrivning för att den stämmer med hennes självuppfattning. Det är viktigt för henne att hon inte föll igenom, att hon inte är en misslyckad individ. Den som inte tror mig bör läsa Ulf Dahlstens memoarbok Nirvana kan vänta. Hans beskrivning av LP är menad att stärka bilden av henne och hennes upplevelser. Men jag tycker tvärtom att Dahlsten beskriver en djupt olycklig och chockad människa, en vars hela självbild, ja världsbild förändrats. Hon vänder ut och in på sig själv för att hitta pusselbitar som kan hjälpa polisen hitta mördaren. Det är en sorglig och tragisk beskrivning.
Som jag skrev för någon dag sedan. Om det skett något kort möte före mordet så är det obegripligt att LP inte sagt något om det. Hon pratar ju tydligen så gott som oavbrutet på mordplatsen, i ambulansen, på sjukhuset. Hon kallar till sig Ingvar Carlsson mfl för att delge dessa information om mordet. Hon pratar med poliser. Inget som framkommit om något möte.
Har detta skett så måste följdfrågan bli varför hon inget säger. Och om det är så att hon inte minns detta då är den naturliga följdfrågan, vad av mordnatten minns hon?
Alltså, det går inte att bygga ett teoribygge på enbart ett vittne och ta vad detta vittne säger för alltigenom relevant och sant. Det fanns en poäng med att gamla tiders rättegångsordning betraktade ett vittnesmål som ett halvt vittnesmål. Du skulle ha minst två för att det skulle räknas.
Jag tycker att LPs ord efter mordet bör i förhållande till vittnena AB, AD och CAs ord vara underordnat. Jag har inte någonstans sett att de vittnena har ansetts som lögnare eller att man ändrar sin historia efter vart vinden blåser. Det gör däremot LP. Men jag påstår inte heller att hon ljuger.
Ja vittnen kan uppleva det man ser fel, att man misstolkar situationen osv.
AD ser ett "möte". Ja det kan vara en ögonblicksbild som egentligen inte betyder något alls.
CA ser tre personer så nära varandra att hon upplever att de tre är ett sällskap. De rör sig så från pelaren, ca 15 meter.
Ja det kan vara vad som helst för person egentligen. Klart är att hon inte borde ta fel på 2 eller 3 personer. Klart är också att den 3e personen inte är AB.
AB ser i stort sett samma som CA fast undet kortar sträcka dock minst 5 meter. Klart skulle det ju kunna vara att detta är en person vem som helst. Dock är det så att från den punkten då "alla de andra" vittnena observerar platsen så är alla överens att det skjuts av den personen som är närmast LOP.
Visst kan de 3 nämnda vittnena ha tolkat sin del av vad de sett helt fel. Det är inget konstigt. Men de ger ju även varandra rätt.
Lägger man då ihop det de säger så får man en helt annan bild av händelseförloppet än den LP ger. Någonstans mellan pelaren och Dekorima ser AD att 3 personer står emot varandra och pratar. CA och AB ser när de går därifrån. Det kan inte vara några andra än LOP och GM. Finns inga andra på platsen.
Sen kan man ju undra hur man inte märker att en 3e person går så nära, i kanske upp till 15 meter, att man kan ta på dig? LP lär ju ha varit observant och och inte velat ha folk för nära inpå.
Det är lika konstigt som att AB inte skulle märka den som passerar mitt framför näsan på honom kommer att mördas 15 sekunder senare.
Jag tycker att det är en märklig problematik. Tycker också att det är konstigt att ingen annan verkar se det.