2015-05-23, 11:37
Medlem
Hej.

Om tryckspänning på en skruv appliceras, tål skruven mer då skjuvning?

Vi tar ett annat exempel. Om en cylinder skjuvas och samtidigt trycks ihop, är det svårare då att skjuva den?

Jag talar om tryck och inte drag.
Citera
2015-05-23, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G.Zamani
Om tryckspänning på en skruv appliceras, tål skruven mer då skjuvning?

Nej.
Inom det elastiska belastningsområdet gör det ingen skillnad. Och har du uppnått plasticitet så är det inte mycke "skruv" längre...
Citera
2015-05-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Nej.
Inom det elastiska belastningsområdet gör det ingen skillnad. Och har du uppnått plasticitet så är det inte mycke "skruv" längre...

Men det gäller så vid dragspänning. Von-Mises effektivspänning säger att det krävs mindre skjuvning för att materialet att gå av om materialet sträcks.

Blir det samma om materialet pressas ihop?
Citera
2015-05-23, 20:52
Medlem
Citat:
Men det gäller så vid dragspänning. Von-Mises effektivspänning säger att det krävs mindre skjuvning för att materialet att gå av om materialet sträcks.

Blir det samma om materialet pressas ihop?

Ja samma. Det handlar om att överbelastning i en "dimension" spiller över på tåligheten i "ortogonalriktningen". Kristalina strukturer räknas som inkompressibla, så de blir inte på något sätt "starkare" av att "pressas ihop"/tryckspänning.
Citera
2015-05-24, 01:55
Medlem
Citat:
Ja samma. Det handlar om att överbelastning i en "dimension" spiller över på tåligheten i "ortogonalriktningen". Kristalina strukturer räknas som inkompressibla, så de blir inte på något sätt "starkare" av att "pressas ihop"/tryckspänning.

Så ett material blir svagare när det pressas ihop, på samma sätt som det blir svagare när det dras ut?

Sigma_VM = sqrt(Sigma^2 + 3*tau^2)

Sigma_VM = effektivspänningen
tau = skjuvspänningen.
Sigma = dragspänningen.

Nu i detta fall så är dragspänningen negativ, dvs ett tryck. Då blir Sigma_VM ett komplext tal, eller? Eller antar man att Sigma är positivt ändå?
Citera
2015-05-24, 08:19
Medlem
Citat:
Så ett material blir svagare när det pressas ihop, på samma sätt som det blir svagare när det dras ut?

Sigma_VM = sqrt(Sigma^2 + 3*tau^2)

Sigma_VM = effektivspänningen
tau = skjuvspänningen.
Sigma = dragspänningen.

Nu i detta fall så är dragspänningen negativ, dvs ett tryck. Då blir Sigma_VM ett komplext tal, eller? Eller antar man att Sigma är positivt ändå?

Svagare: JA

Komplext tal: Njet, du kvadrerar ju Sigma först.

Jag har inte mina teoretiska underlag lättillgängliga längre, utan svarar ur minnet av föreläsningar och tillämpningar.
Minns att det var ganska sällsynt/krystat att man önskade dimensionera sådana lastfall. Det var vid kraftanalys av haveriförlopp som det kom på tal.
Citera
2015-05-24, 11:41
Medlem
Citat:
Svagare: JA

Komplext tal: Njet, du kvadrerar ju Sigma först.

Jag har inte mina teoretiska underlag lättillgängliga längre, utan svarar ur minnet av föreläsningar och tillämpningar.
Minns att det var ganska sällsynt/krystat att man önskade dimensionera sådana lastfall. Det var vid kraftanalys av haveriförlopp som det kom på tal.

Just ja! Jag glömde kvadera minustecknet!!!

Men då vet jag! Tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in