2015-05-22, 11:38
Medlem
Hej,

Tar studenten nu till sommaren. Jag har för avsikt att börja plugga direkt. I framtiden tänker jag arbeta inom finansbranschen. Jag har sökt "Fastighet och Finans" på KTH, vilken resulterar i en "Teknologikandidat" efter tre år. (OBS - ej att förväxla med "Fastighetsutveckling med Fastighetsförmedling" som är KTHs mäklarlinje). Detta program innehåller mer matematik än ekonomiutbildningarna i Uppsala/Lund.

Det jag vill ha hjälp med är att bestämma vad jag ska kombinera detta med. Det jag är mest inne på är att läsa Företagsekonomi på Stockholms Universitet parallellt. Detta skulle troligtvis ge en enorm bredd. Kurserna skiljer sig rätt mycket åt, tro det eller ej, och jag kan enbart tillgodoräkna mig någon enstaka kurs.

Vill komma igång direkt, så att läsa upp några ämnen och börja på Handels är inte ett alternativ. "Matematik och Ekonomi", eller eventuellt någon form av Nationalekonomi är också intressant. Då jag kommer att ha KTH som utgångspunkt är således enbart utbildningar i Stockholm av intresse.

Funderingar:
- Hur svårt är det att ta en dubbelexamen (100% studietakt x 2)?
- Vad har jag för möjligheter till jobb om jag genomför detta (toppat med en eventuell Master)?
- Någon som har koll på ungefärlig ingångslön?
- Hur många läser dubbelt nuförtiden?
- Konkurrerar man mot folk som "enbart" läst Handels eller Ind.Ek.?

Med vänlig hälsning,

BaePlease
Citera
2015-05-22, 11:58
Medlem
Har du inte betygen för handels eller indek (inte heller hp) skulle jag säga att du inte är smart nog att ta en dubbelexamen. Eller säg sa här, de kommer inte löna sig.

Du komme troligtvis vara tvungen att lägga ner alla timmar av ditt vakna dygn pa skolan och därför tappa allt socialt. Skolan kommer äta upp din tid och sannolikheten att du gar ut med tillräckligt bra betyg för at konkurrera med de duktiga eleverna fran Indek/Handels är lag, även om du kommer sticka ut fran mängden. Alltsa; du kan säkert klara det, men betygen och det sociala kommer skada dig mer än vad den dubbla examen kommer ge.

De som tar en dubbel examen är oftast riktigt jävla smarta. De behöver höra nagot en gang och fattar det direkt och behöver därför inte lägga lika mycket tid pa att plugga vilket gör att de klarar av studietakten utan att bli osociala plugg-maskiner.

Nu har du ju nischat in dig helt pa fastighetsbranschen sa försök komma pa där vad du kan ha glädje av för kurser/utbildningar. Ekonomi är ju alltid bra men läs upp ännu mer matte om de behövs och ekonomi sa kan du konkurrera om tjänster inom finans som inte nödvändigtvis är mot fastihetsmarknaden.

Fokusera pa bra betyg, kompletera med kurser du tycker är intressanta och relevanta, och skaffa dig erfarenheter genom Internships/jobb/praktik sa kommer du lära dig mycket och fa fötter in i branschen!
Citera
2015-05-22, 12:50
Medlem
bithaxs avatar
Kandidat tror jag inte alls på om du inte tar en master på den också.
Det är ju dock ingen "dubbel" examen då egentligen.

De indekkare jag känner till jobbar med programmering (som DBA).
Det är en ingenjörsutbildning med inriktning ekonomi och ingen "bussiness" linje som vissa verkar tro.

Vill man läsa business så är det nog handels eller något utländskt universitet som gäller.
Senast redigerad av bithax 2015-05-22 kl. 12:53.
Citera
2015-05-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slungarn
Har du inte betygen för handels eller indek (inte heller hp) skulle jag säga att du inte är smart nog att ta en dubbelexamen. Eller säg sa här, de kommer inte löna sig.

Du komme troligtvis vara tvungen att lägga ner alla timmar av ditt vakna dygn pa skolan och därför tappa allt socialt. Skolan kommer äta upp din tid och sannolikheten att du gar ut med tillräckligt bra betyg för at konkurrera med de duktiga eleverna fran Indek/Handels är lag, även om du kommer sticka ut fran mängden. Alltsa; du kan säkert klara det, men betygen och det sociala kommer skada dig mer än vad den dubbla examen kommer ge.

De som tar en dubbel examen är oftast riktigt jävla smarta. De behöver höra nagot en gang och fattar det direkt och behöver därför inte lägga lika mycket tid pa att plugga vilket gör att de klarar av studietakten utan att bli osociala plugg-maskiner.

Nu har du ju nischat in dig helt pa fastighetsbranschen sa försök komma pa där vad du kan ha glädje av för kurser/utbildningar. Ekonomi är ju alltid bra men läs upp ännu mer matte om de behövs och ekonomi sa kan du konkurrera om tjänster inom finans som inte nödvändigtvis är mot fastihetsmarknaden.

Fokusera pa bra betyg, kompletera med kurser du tycker är intressanta och relevanta, och skaffa dig erfarenheter genom Internships/jobb/praktik sa kommer du lära dig mycket och fa fötter in i branschen!

Lol, ja, för ekonomi är så jäkla krävande. Att påvisa att betyg ö h t korrelerar med intelligens tyder i sig på bristande intellektuell kapacitet. Vad HP-anbelangar; ja, det mäter intelligens aningen bättre än betyg men med din logik är endast runt 1 % svenskar kapabla till att dubbla två förhållandevis softa linjer, vilket du torde inse inte stämmer.

OnT: SU:s företagsekonomi står (väl?) inte alltför högt i kurs hos arbetsgivare, men med en ytterligare examina från KTH borde du väl vara hyfsat konkurrenskraftig gentemot åtminstone HHS:are. Indekare med en examina tror jag fortfarande slår dig. Med det sagt kommer du garanterat hitta kvalificerade jobb ändå.
Senast redigerad av Midsommarnattsbira 2015-05-22 kl. 16:52.
Citera
2015-05-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
Lol, ja, för ekonomi är så jäkla krävande. Att påvisa att betyg ö h t korrelerar med intelligens tyder i sig på bristande intellektuell kapacitet. Vad HP-anbelangar; ja, det mäter intelligens aningen bättre än betyg men med din logik är endast runt 1 % svenskar kapabla till att dubbla två förhållandevis softa linjer, vilket du torde inse inte stämmer.

OnT: SU:s företagsekonomi står (väl?) inte alltför högt i kurs hos arbetsgivare, men med en ytterligare examina från KTH borde du väl vara hyfsat konkurrenskraftig gentemot åtminstone HHS:are. Indekare med en examina tror jag fortfarande slår dig. Med det sagt kommer du garanterat hitta kvalificerade jobb ändå.

Missförstå mig rätt... En ekonomikandidat är självklart inget svårt, troligtvis en av de lättare kandidaterna att läsa. Och självklart är betygen bara en liten del och behöver varken betyda att du är smart eller korkad för den delen. Men det är direkt relaterat till hur bra du kommer klara av en dubbelexamen, då det är helt studiebaserat. Alla som jag känner som tagit en dubbelexamen har haft topp-betyg sedan gymnasiet och de som inte haft de har hoppat av förr eller senare. Inte för att de inte är smarta nog, utan för att de inte har drivet/ambitionen/plugg-vanan att genomföra det.

Alltså betygen har inte ett skvatt med intelligens att göra, men en person som TS som är motiverad att läsa dubbelt redan i gzmnasiet och saknar betyg/hp för att komma in på de bättre linjerna skulle jag vilja påstå inte ligger särskilt bra till för att genomföra det med bra resultat.
Citera
2015-05-22, 18:35
Medlem
näst intill omöjligt att läsa 2 program 100% och klara det
Citera
2015-05-23, 23:41
Medlem
Tvivlar på att just kombon i fråga är särskilt värd. Det känns som att de fördelar en dubbel ger inte riktigt spelar ut sin fulla rätt här.

Hade du dubblat med någon av KTHs mer välansedda utbildningar istället för FF så tror jag att du mycket väl, och på goda vilkor, hade kunnat konkurera med I vad gäller de flesta jobben. Gentemot handels blir det svårare, iaf vad gäller finans, då skolan tävlar i en något högre liga än KTH. Undantaget är väl F:are som på senare tid blivit en mer frekvent syn i londons saltgruvor.

Mitt råd förutsatt att du inte kommer in på HHS eller I är väl något av följande:
A) Skippa dubblandet och skaffa bra betyg och jobb vid sidan av.
B) Läs en någorlunda välansedd utbildning på KTH, typ M/D/E, och dubbla med FEK.
C) Läs matstat på SU och dubbla med FEK.
Senast redigerad av A.Laffer 2015-05-23 kl. 23:44.
Citera
2015-05-24, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slungarn
Missförstå mig rätt... En ekonomikandidat är självklart inget svårt, troligtvis en av de lättare kandidaterna att läsa. Och självklart är betygen bara en liten del och behöver varken betyda att du är smart eller korkad för den delen. Men det är direkt relaterat till hur bra du kommer klara av en dubbelexamen, då det är helt studiebaserat. Alla som jag känner som tagit en dubbelexamen har haft topp-betyg sedan gymnasiet och de som inte haft de har hoppat av förr eller senare. Inte för att de inte är smarta nog, utan för att de inte har drivet/ambitionen/plugg-vanan att genomföra det.

Alltså betygen har inte ett skvatt med intelligens att göra, men en person som TS som är motiverad att läsa dubbelt redan i gzmnasiet och saknar betyg/hp för att komma in på de bättre linjerna skulle jag vilja påstå inte ligger särskilt bra till för att genomföra det med bra resultat.
Att betyg inte har med intelligens att göra är förstås skitsnack. Däremot spelar andra faktorer även in som driv och disciplin, eller smörande om vi pratar gymnasiet.
Citera
2015-05-24, 01:35
Medlem
Istället för att dubbla kan det vara klokt att försöka fixa extrajobb/sommarjobb/internships inom finans under din studietid på KTH. Då får du både det teoretiska och det praktiska utan att drunkna i kurslitteratur. Det blir ingen balans om du enbart nöter in dig i dubbla studier, en person som är ambitiös i skolan säger ingenting om hur denne är på en arbetsplats.
Citera
2015-05-24, 08:40
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av almightyjew
näst intill omöjligt att läsa 2 program 100% och klara det

Det är självklart inte något för alla, men det är ganska överdrivet att påstå att det skulle vara nästan omöjligt. Det är ändå ganska vanligt förekommande i Stockholm att ge sig på att läsa två program parallellt på 100%, och ett flertal av dessa studenter tar även ut två examina.
Citera
2015-05-24, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sumprunkarn
Att betyg inte har med intelligens att göra är förstås skitsnack. Däremot spelar andra faktorer även in som driv och disciplin, eller smörande om vi pratar gymnasiet.

Intelligens har ingen direkt koppling till dina betyg. Men i högsta grad påverkar det dina möjligheter och förutsättningar att skaffa dig bra betyg vilket i de flesta fallen resulterar i att de smarta får bättre betyg, och oftast utan att ha kämpat särskilt hårt för de. Men samtidigt gick en av de mest korkade personerna jag känner ut med 20.0. Personen i fråga hade absolut inget socialt liv och bodde i böcker och plugg, smart var hon i alla fall inte.
Citera
2015-05-24, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Istället för att dubbla kan det vara klokt att försöka fixa extrajobb/sommarjobb/internships inom finans under din studietid på KTH. Då får du både det teoretiska och det praktiska utan att drunkna i kurslitteratur. Det blir ingen balans om du enbart nöter in dig i dubbla studier, en person som är ambitiös i skolan säger ingenting om hur denne är på en arbetsplats.

Här har du ditt svar. Genom praktiskt erfarenhet kommer du kunna sticka ut. Lägg tiden du skulle lagt på en extra examen på att skaffa dig arbetslivserfarenheter istället, det kommer du tjäna på i längden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in