2006-10-18, 01:22
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marie006
Kungsbacka:

För ett antal år sedan en mamma som först försökte köra ihjäl sin man så han fick rusa in till grannen och skydda sig och sedan gick mamman in i deras egna hus och högg ihjäl deras två döttrar. Detaljerna kommer jag inte ihåg, jag vet bara att en av de första som kom från räddningstjänst inte klarade av att arbeta mer efter han sett de döda flickorna.

Pappan blev skadad av mamman också, och först trodde dessutom polisen att det var han som dödat barnen. Det kom ut i pressen hur mamman i rätten skritit att dom skulle döda henne för hon kunde lite leva när hon förstod vad hon gjort... Fullständigt vedervärdigt alltihop.

Ett annat känt mord på Onsala var de båda 80-åringarna som blev dödade i sin stuga någonstans utåt Mariedalshållet 1991. Se länk:

http://www.hn.se/m_standard.php?id=5...delning_2=168&

Det var mycket snack därute då om mystiska figurer som setts smyga kring stall och liknande, men det är ännu olöst.

Förresten... Apropå klassiska mord, är det någon som minns mordet på Ann Wollbrant. Det måste ha varit något gång i början på 70-talet, och var förstasidesnyheter, men jag minns inte var någonstans det var. En tjej som försvann och sedan hittades död i någon sommarstuga, men ingen gripen. Jag var inte gammal då, men det var väl ungefär den ålder då man började läsa förstasidan på tidningen och se tv-nyheter, och namnet på henne fastnade i skallen. Jag har googlat men inte hittat något... Ringer det kanske en klocka hos någon?
Citera
2006-10-18, 14:06
Medlem
Avesta

Det har hänt 3 mord i vårat lilla avesta,,
Lars Hellberg mördad -95 17 år gammal
Janne oxå 17 år tror jag,,-04 ??
och pernilla 31år som blev mördad för nån månad sen,,
och 2 är fortfarande lösta, skrämmande,,
sen har det hänt fler i denna stan för längre sen, men som jag inte vet nåt om
Citera
2006-10-18, 14:34
Medlem
Heaven/Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avestatjej
...och 2 är fortfarande lösta, skrämmande,,
Exakt vad är det som är skrämmande...?
Citera
2006-10-18, 15:01
Medlem
madigans avatar
Mordet på Mari Larsson i Piteå blev ju rätt uppmärksammat. Mycket tragiskt för alla parter utom då Mördaren Glenn Lövgren förstås som givetvis förtjänade sitt livstids straff. Kände båda mkt väl umgicks mycket med Lövgren i tonåren och även senare, man kunde ju märka att han var mycket våldsam då han ilsknade till, men att det skulle gå så illa kunde ju ingen tro. Han blev diagnosterad borderline tidigt på 90 talet men fick ingen vård eller liknande, jag tror även att hans uppväxt har med hans beteende senare i livet, som ledde till ett svartsjuke mord, att göra. Han var även inblandad i ett bråk där han sköt med hagel gevär efter sin fd svärfar, redan då skulle ju nån kanske ha reagerat, han fick 3 mån fotboja för det.
Citera
2006-10-18, 17:37
Medlem
Venators avatar
Ett annat mord i nordhalland (eller Göteborg?) som väl inte var så omskrivet var när en medelålders herre som hette T***** R****** slog ihjäl en gammal arvtant för att hon inte ville ge honom förskott på arvet. Dom trodde det var en olycka först, men hon vaknade till på sjukhuset innan hon dog och sa "slå mig inte mer, du skall få pengarna" till sköterskan...
Jag vill minnas att han kom undan med dråp för han fick en smart advokat och förmodligen en lite trög åklagare, och var ute efter inte allt för många år... Detta måste ha varit början av 80-talet. Han umgicks i samma kretsar som mina föräldrar så det var en hel de snack när det hände.
Citera
2006-10-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heaven/Hell
Exakt vad är det som är skrämmande...?
att två mord inte är lösta,,,
att det springer runt två här i stan som är kapabla att göra nåt liknande, utan att nån vet vilka dessa är,
och för det mesta så känner man igen nästan alla i en sån här liten by,,så antagligen känner man igen gärningsmännen.
Citera
2006-10-19, 19:22
Medlem
xsazsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wittgenstein
Nej, nej. Det kryllar av klassiska mord i Uppsala.

De för sin tid väldigt uppmärksammade Sydowska morden fick sin upplösning på dåvarande hotell Gillet i Uppsala (det stora huset bredvid domtrappan på fyristorg).

Sveriges yngste seriemördare höll till i Uppsala. Han barmhärtighetsavlivade några random pensionärer på äldreboendet på Ulleråkersområdet i Uppsala, och åkte senare fast när han försökte klubba ned en bekants granne i syfte att dissekera honom. Han var knallpsykotisk och helt oförstående till vad han gjort fel.

En irakier/iranier blev skjuten mitt på busstorget i slutet av sjuttiotalet/början av åttiotalet. Det blev väldigt uppmärksammat på den tiden.

Det finns fler... tex Gränby mordet ( omskrivet i media uppgörelse mellan gäng ?) Gottsunda mordet (han som mördade sin hyresvärd) ett till Gottsunda mord (där de hade haft fest och lghtsinnehavaren mördade sin "efterfestpolare", Kvarngärdet mordet (där mannen mördade sin fru med en himla massa knivhugg.) Ett till som jag kommer ihåg, vid Librobäck, där någon blivit skjuten och dumpad.
Citera
2006-10-20, 13:01
Medlem
Sneaky?s avatar
bög mordet i kirseberg. känner till alltihop namn etc
Citera
2006-10-20, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av steamboat
Var ju två 16-åringar i Töreboda (inte min hemstad men ändå) som 2001 gick in till en 89-årig man och slog ihjäl honom med en hammare. Sedan högg de flera knivar i hans kropp och lät de sitta kvar. Sedan hällde de mjöl och läsk på mannen och urinerade på honom. De gröpte också ur ögat med en gaffel och gick sedan runt och visade det för massa folk.

De dömdes till sluten ungdomsvård i fyra respektive tre och ett halvt år för mord respektive medhjälp till mord.

De är ute nu alltså?

Jag förstår inte hur man kan få så enormt kort straff för ett sådant bestialiskt mord. De var fulla när de mördade mannen, men gick ju, om jag minns rätt, omkring i flera dar efteråt och visade upp ögat som nån sorts trofé.
Varför får man inte livstid för något sådant här?
Citera
2006-10-20, 13:21
Bannlyst
mordet på malin lindström utanför Husum 1996
blyg snäll tjej, kristen dessutom, hittades sexmördad

en kille misstänktes, blyg lite udda typ, ensamvarg, som hade nån sorts mystisk "gömma" hemma med knivar, läderpiska, bilder på döda tjejer,
fast han släpptes i brist på bevis
Citera
2006-10-21, 15:35
Medlem
Immortaliss avatar
Mora

Under min högstadietid i Mora fanns en liten livsmedelsbutik som var känd som "Turkshopen". Buktiksinnehavarna var från något mellanösternland.

Mannen fick en dag i februari 1998 en knäpp och tog sin fru som gisslan vilket slutade med att han sköt henne till döds.

Det anmärkningsvärda med den här historien var att han dömdes till psykvård. Han var emellertid inte särskilt sjuk och han började återanpassas till samhället efter cirka ett år, efter att hans läkare ansett honom frisk. Helt fri blev han tre och ett halvt år efter mordet.

Jag minns att gärningsmannens processande mot morföräldrarna, om vårdnaden av parets gemensamma barn blev uppmärksammat, eftersom det satte igång oförskämt kort tid efter mordet.

För tre år sedan drog han sin snyfthistoria i Aftonbladet, om hur jobbigt han haft det i sina försök att bli utskirven, hur "jobbigt" det är att göra uppföjlningsbesök hos öppenvården och starta ett nytt liv osv.

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/st...381405,00.html

Om han idag har vårdnaden om barnen, vars mor han mördat vet jag inte.
Citera
2006-10-21, 20:01
Medlem
någon som känner till något om mord i GGVV (Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd, Värnamo) trakten? Eller Jönköping?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in