2015-05-21, 16:38
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Om Stig Engström är inblandad varför talar han så mycket media efter mordet för? Det går inte ihop för mig, varför skulle någon som är inblandad i ett mord på en statsminister vara så sugen på medial uppmärksamhet? Det går inte ihop för mig. Invändningen är att Stig Engström ska sprida desinformation för att dölja något men vad i så fall skulle Stig Engström kunna dölja med sitt vittnesmål och sina mediala framträdanden? Vilka uppgifter blir ifrågasatta när Stig Engströms vittnesmål tas med i analysen? Tycker personligen att spåret "Skandiamannen" föll ihop som ett korthus när jag läste alla förhör med olika människor som hade koppling till Skandia som Lennart Remstam har lagt upp. Jag kan förstå att det är spännande och fantasieggande att spekulera kring att "Skandiamannen" skulle kunna vara inblandad men det är väsentligt att skilj på det som kan vara en spännande spekulation och vad som är reell fakta. Med detta sagt så är det trots allt fortfarande möjligt det är en konspiration som ligger bakom Palmemordet.
Om du vidgar dina vyer istället för att utgå från din nuvarande förståelse som facit, och t.ex. frågar dig om syftet med mordet, så öppnar sig en hel värld av möjliga förklaringar.
Citera
2015-05-21, 16:43
Medlem
Citat:
Gedigen och bra analys av mvagrippa Nu är frågan går det att steka mötesscenariot helt? Vad säger FurirRevaer, natteknik och HubertNorlen?

Det beror på vad du menar med mötesscenariot. Jag håller det för mycket osannolikt att OP har stämt möte med någon vid Dekorima. Det stämmer t ex inte alls med att han vill gå till Mårten och dricka the på nattkröken.

Det är mer troligt att han kommit i samspråk med mördaren och växlat något ord med honom innan mordet. Men på basis av Morelius vittnesmål (det bästa vittnesmålet vi har enligt min mening) så håller jag nog också det scenariot för mindre sannolikt.
Citera
2015-05-21, 16:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om du vidgar dina vyer istället för att utgå från din nuvarande förståelse som facit, och t.ex. frågar dig om syftet med mordet, så öppnar sig en hel värld av möjliga förklaringar.
Jag föredrar att arbeta med den fakta som finns och gräva fram mer fakta. Jag tror inte att spekulationer om motiv är en väg framåt. Det kan finnas alla möjliga motiv men jag tror inte att vi kommer framåt och når ökad kunskap om Palmemordet genom att spekulera och gissa angående motiv. Det väsentliga är att gräva fram mer information, kunna vederlägga information som förekommer i ärendet inte att spekulera kring motiv. Och det kanske är där vi två skiljer oss åt? Det går att plocka fram mycket fakta för den som anstränger sig lite, sedan kanske inte all fakta som grävs fram per automatik postas här i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Det beror på vad du menar med mötesscenariot. Jag håller det för mycket osannolikt att OP har stämt möte med någon vid Dekorima. Det stämmer t ex inte alls med att han vill gå till Mårten och dricka the på nattkröken.

Det är mer troligt att han kommit i samspråk med mördaren och växlat något ord med honom innan mordet. Men på basis av Morelius vittnesmål (det bästa vittnesmålet vi har enligt min mening) så håller jag nog också det scenariot för mindre sannolikt.
Bra reflektion men en konspiration är ändå möjlig.
Senast redigerad av Eva.smoking.skinn 2015-05-21 kl. 17:00.
Citera
2015-05-21, 17:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag föredrar att arbeta med den fakta som finns och gräva fram mer fakta. Jag tror inte att spekulationer om motiv är en väg framåt. Det kan finnas alla möjliga motiv men jag tror inte att vi kommer framåt och når ökad kunskap om Palmemordet genom att spekulera och gissa angående motiv. Det väsentliga är att gräva fram mer information, kunna vederlägga information som förekommer i ärendet inte att spekulera kring motiv. Och det kanske är där vi två skiljer oss åt? Det går att plocka fram mycket fakta för den som anstränger sig lite, sedan kanske inte all fakta som grävs fram per automatik postas här i tråden.
Visst är det fakta som gäller i slutänden, men du framhåller att "du inte kan förstå" t.ex. varför SE betedde sig som han gjorde och du framhåller ditt oförstånd som ett argument (fakta?)...
Citera
2015-05-21, 17:22
Bannlyst
Citat:
Visst är det fakta som gäller i slutänden, men du framhåller att "du inte kan förstå" t.ex. varför SE betedde sig som han gjorde och du framhåller ditt oförstånd som ett argument (fakta?)...
Fakta är att det ej finns några tyngre bevis på någon inblandning från Stig Engström i Palmemordet, fakta är att Stig Engström talade mycket med media efter mordet. Det är fakta och på basis av detta så är inte spåret "Skandiamannen" speciellt hett för mig. Givetvis kan detta förändras om ny fakta framkommer. Men min slutsatser är baserade på vad som finns just nu. Om du vill gå till botten med spåret "Skandiamannen" så är det bara att gräva på själv. Mitt oförstånd? Baserad på den fakta som finns och en seriös analys(ingen Halleys komet, mind control eller andra tokiga teorier) är inte spåret "Skandiamannen" hett för mig. Inga konstigheter alls. Det väsentliga är ju att få fram mer information inte att selektivt välja ut fakta för att bevis en förutbestämd tes eller hur?
Citera
2015-05-21, 17:39
Bannlyst
Citat:
När jag började skriva i tråden i november 2011 trodde de flesta att SE var inblandad i mordet, medan jag var övertygad om att han inte var det och att ryktena om hans Palmehat var tomma rykten som tillskrivits honom för att han vittnade mot kommissarie Göst S. Men tinytiny fick mig att inse att allt kanske inte var som det verkade. När Remstam publicerade förhören med Skandiavittnena så fanns ytterligare vittnesmål om hans engagemang i EAP.

Två personer med anknytning till extremt Palmehat stod alltså i entrén tillsammans med en tredje person och när Palme gick förbi så gick SE ut alldeles efter honom på en näst intill folktom gata och var enligt egen uppfattning 20 meter ifrån när det small. Det finns inte på min karta att man kan avskriva honom som inblandad utan mycket starka skäl.

Om SE var medveten om att OP var i antågande så finns bara två scenarier, någon variant av mötesscenario eller någon variant av vallningsscenario. Frågan om tebjudningen visar att varken OP eller MP hade något möte på gång och frågan om de alternativa filmerna visar att LP inte var fokuserad vid Grand. För mig kan bara ett vallningsscenario förklara att mordet var planerat att ske just på den platsen.
http://iesho.blogspot.se/2015/05/25-var-platsen-for-mordet-pa-olof-palme.html
Hur är det med piketen på åsen? När kom de på plats och var befann sig LOP vid detta tillfälle?
Du har inga belägg som kan koppla Stig Engström till mordet, människors politiska uppfattningar är inget bevis på någon inblandning. Ett bevis är något handfast exempelvis tekniskt bevisning eller ett trovärdigt vittnesmål. Än så länge saknas sådant för att kunna binda Engström till mordet. Det må vara tråkigt för den som tidigare trott på spåret "Skandiamannen" men så är det. Men gräva gärna vidare och ge mig svar på tal. För mig är det inget nederlag om jag skulle ha fel.
Senast redigerad av Eva.smoking.skinn 2015-05-21 kl. 17:41.
Citera
2015-05-21, 17:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Fakta är att det ej finns några tyngre bevis på någon inblandning från Stig Engström i Palmemordet, fakta är att Stig Engström talade mycket med media efter mordet. Det är fakta och på basis av detta så är inte spåret "Skandiamannen" speciellt hett för mig. Givetvis kan detta förändras om ny fakta framkommer. Men min slutsatser är baserade på vad som finns just nu. Om du vill gå till botten med spåret "Skandiamannen" så är det bara att gräva på själv. Mitt oförstånd? Baserad på den fakta som finns och en seriös analys(ingen Halleys komet, mind control eller andra tokiga teorier) är inte spåret "Skandiamannen" hett för mig. Inga konstigheter alls. Det väsentliga är ju att få fram mer information inte att selektivt välja ut fakta för att bevis en förutbestämd tes eller hur?
Helt OK med en personlig åsikt, men du driver ganska hårt att frågan om SE ska tonas ned. Vilket är direkt felaktigt efrsom praktiskt taget ingenting talar för att han är oskyldig.
Citera
2015-05-21, 17:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Du har inga belägg som kan koppla Stig Engström till mordet, människors politiska uppfattningar är inget bevis på någon inblandning. Ett bevis är något handfast som ett tekniskt bevisning, ett trovärdigt vittnesmål.
Jag har inga belägg för hans skuld men skulle aldrig betrakta honom som ointressant i nuläget.
Citera
2015-05-21, 18:21
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kan du förklara närmare varför Thörnqvist skulle kunna förändra "läget"? På vilket sätt skulle det då blir mer möjligt att det fanns en koppling till Skandiahuset?

Förutom att Åke J Ek bedrev illegala spaningar mot socialdemokrater, finns det överhuvud taget någon "hård" koppling mellan ÅJE och MOP?

Åke J Ekmed kontakter mot WACL, Sydafrika, svenska extremistgrupperingar, Aktiv ledare i Klara-Lidingö FBU, betrodd bland både höga poliser och militärer och som du skriver bedrivit illegal spaning mot bl Socialdemokrater. Allt talar för att han är den ledande mannen i Leon-gruppen. Om en av hans närmaste medarbetare, som på goda grunder kan antas medverkat i övervakning mot OP, rör sig runt dekorimahörnan så är det intressant.
Citera
2015-05-21, 22:17
Medlem
Citat:
Två personer med anknytning till extremt Palmehat stod alltså i entrén tillsammans med en tredje person

Är det Kohut och Engström som du säger är extrema palmehatare?
Finns det egentligen belägg för det?

Var inte var o varannan lite sne på Palme, utan att det behövde klassas som extremt?
Finns några källor på Kohuts Palme-hat?
Citera
2015-05-21, 22:43
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Gedigen och bra analys av mvagrippa Nu är frågan går det att steka mötesscenariot helt? Vad säger FurirRevaer, natteknik och HubertNorlen?
Mötesscenariot i meningen förplanerat möte har jag aldrig trott på. Mest av den anledning att paret Palme var lediga och OP hade hustrun med sig ut. Det här var en man som smög med sina jobbkontakter när han var ledig för att inte reta upp hustrun. Det är omvittnat och jag ser det som helt uteslutet att OP skulle riskera helgfriden genom ett sådant förplanerat möte. Ett kort, spontant möte av typen "harru en cigg?" skulle kunna ha förekommit. Men det finns inte mycket som talar för det. Egentligen bara ett vittnesmål om att mördaren och paret Palme stått vända mot varandra. Den omedelbara frågan blir då varför LP inte har berättat om detta... Minns hon det inte då är nästa följdfråga vad hon egentligen minns av det som hände.

Engström som misstänkt GM har jag graderat ned successivt men han borde ha gått igenom samma procedur med pressande förhör som många andra fick. Här finns några hundar begravda men jag tror inte det beror på MOP.

Det jag tror hände vid Dekorima är att OP föll offer för en lönnmördare i en konspiration. Den behöver inte ha varit särskilt stor men den var kompetent. Ju mer man ser på vad vi tror oss veta om mordet så är det ingen lallare som skjuter. Vi kan också glömma polisspåret om vi talar mördare från ordningen, från piketen. Det här är säkerhetsfolk vi pratar om, inget annat. Då menar jag naturligtvis inte att Säpo konspirerade för att mörda landets statsminister. Men några gjorde det och det kan ha varit aktiva eller tillhörande Säpo´s krigsorganisation. Det vet jag inget om.

Kort och gott så tror jag att Bjarne Moelv och Fred Harrison kommer sanningen närmast i sina artiklar i svensk respektive brittisk press i början på 1987. OP mördades av en säkerhetspolis. Harrison beskriver sin sagesperson som en tidigare säkerhetspolis, nu en av landets ledande poliser.
Citat:
En av Sveriges ledande polismän, en tidigare SÄPO-agent, landets hemliga polis, har informerat Sunday Today: ”Vapnet kom från en samling av illegala vapen som hade konfiskerats av polisen under flertalet år. Säpo undanhöll vapnet som användes vid mordet”.
Moelvs artikel om Operation OLOF:
https://www.flashback.org/sp45134433

Harrisons artikel:
https://www.flashback.org/sp46262973

Att det var oordning på polisens beslagsavdelning för vapen är väl dokumenterat genom Kaj Hahnes mfl utredningar på 2000-talet. De kom fram till att det pågått i decennier. Det var inget problem att lyfta ett vapen som "inte fanns" och sedan lägga tillbaka det eller bara låta det försvinna. Det hade aldrig funnits.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det visar sig att Harrisons sagesperson var Hans Holmér. Han var nyligen avpolleterad som chef för stockholmspolisen men fortfarande polis. Och tidigare Säpo-chef.

Motiv? Ingen aning men det kan ha varit ett sjudande palmehat som övergår i rent fysisk form där och då. Det kan finnas motivbilder som landsförrädarmotivet eller helt andra, mer privata motiv som komplicerar bilden. Det är ett intressant sällskapsspel, att spekulera om motivet men det löser inget just nu.
Citera
2015-05-21, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MPaska
Är det Kohut och Engström som du säger är extrema palmehatare?
Finns det egentligen belägg för det?

Var inte var o varannan lite sne på Palme, utan att det behövde klassas som extremt?
Finns några källor på Kohuts Palme-hat?
Svar nej, Kohut påstås ha en nära släkting som befunnit sig i kretsar som ogillade Palme. Men det är Guilt by association vilket jag inte köper som ett seriöst bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in