Citat:
Ursprungligen postat av
Eva.smoking.skinn
Gedigen och bra analys av mvagrippa

Nu är frågan går det att steka mötesscenariot helt?

Vad säger
FurirRevaer,
natteknik och
HubertNorlen?
Mötesscenariot i meningen förplanerat möte har jag aldrig trott på. Mest av den anledning att paret Palme var lediga och OP hade hustrun med sig ut. Det här var en man som smög med sina jobbkontakter när han var ledig för att inte reta upp hustrun. Det är omvittnat och jag ser det som helt uteslutet att OP skulle riskera helgfriden genom ett sådant förplanerat möte. Ett kort, spontant möte av typen "harru en cigg?" skulle kunna ha förekommit. Men det finns inte mycket som talar för det. Egentligen bara ett vittnesmål om att mördaren och paret Palme stått vända mot varandra. Den omedelbara frågan blir då varför LP inte har berättat om detta... Minns hon det inte då är nästa följdfråga vad hon egentligen minns av det som hände.
Engström som misstänkt GM har jag graderat ned successivt men han borde ha gått igenom samma procedur med pressande förhör som många andra fick. Här finns några hundar begravda men jag tror inte det beror på MOP.
Det jag tror hände vid Dekorima är att OP föll offer för en lönnmördare i en konspiration. Den behöver inte ha varit särskilt stor men den var kompetent. Ju mer man ser på vad vi tror oss veta om mordet så är det ingen lallare som skjuter. Vi kan också glömma polisspåret om vi talar mördare från ordningen, från piketen. Det här är säkerhetsfolk vi pratar om, inget annat. Då menar jag naturligtvis inte att Säpo konspirerade för att mörda landets statsminister. Men några gjorde det och det kan ha varit aktiva eller tillhörande Säpo´s krigsorganisation. Det vet jag inget om.
Kort och gott så tror jag att Bjarne Moelv och Fred Harrison kommer sanningen närmast i sina artiklar i svensk respektive brittisk press i början på 1987. OP mördades av en säkerhetspolis. Harrison beskriver sin sagesperson som en tidigare säkerhetspolis, nu en av landets ledande poliser.
Citat:
En av Sveriges ledande polismän, en tidigare SÄPO-agent, landets hemliga polis, har informerat Sunday Today: ”Vapnet kom från en samling av illegala vapen som hade konfiskerats av polisen under flertalet år. Säpo undanhöll vapnet som användes vid mordet”.
Moelvs artikel om Operation OLOF:
https://www.flashback.org/sp45134433
Harrisons artikel:
https://www.flashback.org/sp46262973
Att det var oordning på polisens beslagsavdelning för vapen är väl dokumenterat genom Kaj Hahnes mfl utredningar på 2000-talet. De kom fram till att det pågått i decennier. Det var inget problem att lyfta ett vapen som "inte fanns" och sedan lägga tillbaka det eller bara låta det försvinna. Det hade aldrig funnits.
Jag skulle inte bli det minsta förvånad om det visar sig att Harrisons sagesperson var Hans Holmér. Han var nyligen avpolleterad som chef för stockholmspolisen men fortfarande polis. Och tidigare Säpo-chef.
Motiv? Ingen aning men det kan ha varit ett sjudande palmehat som övergår i rent fysisk form där och då. Det kan finnas motivbilder som landsförrädarmotivet eller helt andra, mer privata motiv som komplicerar bilden. Det är ett intressant sällskapsspel, att spekulera om motivet men det löser inget just nu.