2015-05-21, 09:32
Medlem
Juristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Samma här i Skåne, fast här är det Sydsvenskan. Jag skrev om det för någon månad sedan, det verkade inte som om det var speciellt många tidningar som plockades ur stället.
Igår åt jag skräpmat igen, , såg då att det fortfarande finns Sydsvenskan hos Max & att stället såg orört ut. Men det räknas säkerligen in i upplaga & "räckvidd".

Ja, varje kvällstidning som placeras på valfri snabbmatsrestaurang, läses säkert (sarkasm) av 100 personer. Det är väl så kvällstidningarna beräknar den ständigt ökande räckvidden.
Citera
2015-05-21, 09:48
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Finns det kvar några "tidning på köpet"-kampanjer längre?

Jag vet att Statoil hade tills ganska nyligen (om inte fortfarande) att man fick en Aftonbladet när man köpte en guldtvätt.

Om inte Statoil redan avpolletterat det där, så lär det ske så fort avtalet löper ut. Det lär inte förnyas och jag kan inte tänka mig någon sådan kampanj någonsin igen, med något företag.

...
Det företag som har "kvällstidning på köpet" signalerar till sina kunder att de tror kvällstidning är något fräscht och uppskattat. Kunden kommer därför se hela företaget som otidsenligt. Lite som att en spelbutik lockar med tio disketter vid köp över 100 kronor. Visst, man kan ju bara slänga disketterna om man inte vill ha dem. Men man kommer se butiken som omodern och inte lita på att expediten.

Jag hade funderat på att köpa en billig laptop och en kompis sa att Elgiganten hade en för 1990 kr. Men så såg jag att det ingick en pappersprenumeration på DN också (minns inte om det var en eller tre månader men jag tror det var tre). Detta gjorde att jag inte köpte datorn.

Jag håller dock inte med ditt resonemang riktigt. Nya datorer och mobiler är säljs ofta till underpris eftersom företag betalar tillverkarna för att få förinstallera dem med sina skräpprogram. För konsumenten är en ren dator dyrare än en spamfylld, om inte annat går det åt tid att rensa dem från program som segar ner dem.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bloatware

"På köpet erbjudanden" är bloatware i fysisk form.
Citera
2015-05-21, 10:12
Medlem
Renspluggs avatar
På tal om köp en vara och få en tidning på köpet så hittade jag det här i inkorgen nyss

https://minfil.org/2eAbiab3b3/mittmedia.png
Citat:
Bli prenumerant - få tillgång till exklusiva Premiumerbjudanden som detta nedan!

Nu kan du som tecknar ett digitalt nyhetspaket för 1 krona i en månad dessutom få chans att uppleva Sverige utan bekymmer. Som Premiumkund erbjuder vi dig just nu en hyrbil i en vecka från Avis från 1 495 kronor (ord. pris från cirka 2 495 kronor). E-tidningen, som ingår in din prenumeration, följer dig vart du än väljer att åka och gör så att du på din resa kan hålla dig uppdaterad som vad som händer därhemma.

Erbjudandet gäller i mån av tillgång av hyrbilar på deltagande stationer i Bollnäs, Borlänge, Gävle, Hudiksvall, Härnösand, Kramfors, Ludvika, Mora, Sollefteå, Sundsvall, Örnsköldsvik och Östersund.

I detta förmånliga hyrbilserbjudande med Avis ingår även:

- Självriskreducering vid skada (CDR)
- Självriskreducering vid stöld (TP)
- Personlig assistansförsäkring (PAI)
- Fri körsträcka
- En extra förare

Bli prenumerant nu! >>

Erbjudandet gäller den som bokar hyrbil mellan 20 maj till 7 juni 2015 och hyr bil mellan 22 juni och 23 augusti 2015 (och i mån av tillgång).
Citera
2015-05-21, 10:18
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Tycker det är ett intressant fenomen att följa hur olika butiker har det med tidningsställena.Viktigt för tråden att följa det här skiftet som vi just nu är mitt inne i.

Det är intressant helt klart - själv så tror jag att tidningarna helt kommer försvinna från min butik så fort de kan hitta ursäkten till det. Det såg rätt orört ut och jag undrar hur många av de mindre lokala matbutikerna i kedjorna Hemköp/Ica/Willys/etc fortfarande har tidningarna egentligen mer beroende på avtal de har ingått än att de aktivt vill ha dom.

Citat:
Igår åt jag skräpmat igen, , såg då att det fortfarande finns Sydsvenskan hos Max & att stället såg orört ut. Men det räknas säkerligen in i upplaga & "räckvidd".

Åker buss i Västgötaregionen (ej lokaltrafik) rätt ofta och har fått gratis Aftonbladet. Ännu en sak som säkerligen räknas till "räckvidden".
Citera
2015-05-21, 11:03
Medlem
En av mina närmsta Pressbyråer har "möblerat om". Ut åkte det gamla stora kvällstidningsstället precis vid ingången med sina separat fack för AB och EX och ersattes med drickakyl istället.

Tidningarna blir mindre och mindre exponerade och det känns som att de tidigare var den primära anledningen till många kunders besök och att man sen ville ha merförsäljning på annat.

Nu känns det helt klart att spel, ATG och lotto har tagit den rollen och tidningen har blivit en sekundär sällanköpsvara istället.

Får de inte nya och större presstöd snart finns inga journalister kvar. Bättre blir det nästa år när ev. Tidningstjänst läggs ner och brevbäraren ska komma med din morgontidning. Kul att läsa den efter jobbet .
Citera
2015-05-21, 11:58
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
http://unvis.it/journalisten.se/nyheter/riksdagen-andrar-presstodet

Riksdagen ökar presstödet och sänker kraven och skjuter således upp gammelmedias undergång ytterligare något år.

"På onsdagen röstade riksdagen ja till förändrat presstöd. Bland annat sänks kraven på andelen av upplagan som ska vara abonnerad och digitala prenumerationer räknas likvärdigt med pappersprenumerationer när presstödsbeloppen bestäms."

"För dagstidningar som kommer ut fler än två dagar i veckan ska minst 51 procent av upplagan vara abonnerad för att tidningen ska kunna få rätt till presstöd, jämfört med 70 procent i dag."
Citera
2015-05-21, 12:20
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
http://unvis.it/journalisten.se/nyheter/riksdagen-andrar-presstodet

Riksdagen ökar presstödet och sänker kraven och skjuter således upp gammelmedias undergång ytterligare något år.

"På onsdagen röstade riksdagen ja till förändrat presstöd. Bland annat sänks kraven på andelen av upplagan som ska vara abonnerad och digitala prenumerationer räknas likvärdigt med pappersprenumerationer när presstödsbeloppen bestäms."

"För dagstidningar som kommer ut fler än två dagar i veckan ska minst 51 procent av upplagan vara abonnerad för att tidningen ska kunna få rätt till presstöd, jämfört med 70 procent i dag."
Då blir det ännu viktigare för alla att sprida kunskapen om unvis.it
inte bara för att slippa blikartlagd av media, utan också för att de överdrivna upplagesiffrorna skal hållas nere.
Citera
2015-05-21, 12:36
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen

Vi kan med andra ord räkna med priskrig på digitala prenumerationer.

Beroende på hur antalet digitala prenumerationer beräknas. Över året, eller under en viss månad?

Läsaren har blivit produkten. Och får betala tvåfalt. Dels för att bli medlem dels genom skatten.
Citera
2015-05-21, 12:53
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Läsaren har blivit produkten. Och får betala tvåfalt. Dels för att bli medlem dels genom skatten.

Fast även om man går på ren kapitalism så har vi alltid varit produkten då vi är dom som tidningarna säljer sina annonsplatser för att komma åt. Skillnaden mellan statlig finansiering och kapitalistisk är väl att de inte behöver oroa sig för petitesser som målgrupper etc...
Citera
2015-05-21, 12:59
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Citat:
Samma här i Skåne, fast här är det Sydsvenskan. Jag skrev om det för någon månad sedan, det verkade inte som om det var speciellt många tidningar som plockades ur stället.

Även på IKEA skräpar det runt lite ex av sydsvenskan.
Citera
2015-05-21, 13:00
Medlem
Hahaha, såg en skylt från Aftonbladet idag på en mack,"Köp gasol och få Aftonbladet på köpet"
Citera
2015-05-21, 13:33
Medlem
theRulerOfBethoss avatar
Citat:

Med risk för att låta oinsatt här, men vad är en "digital prenumerant". Specifikt alltså. Är det Aftonbladets plustjänstköpare eller är det alla som klickar sig in på en sida som räknas som digital prenumerant. Måste man betala för att räknas som digital prenumerant eller räcker det med att man skapar ett låtsaskonto och loggar in gratis, alternativt laddar ner en gratisapp?
Frågan är också hur detta kommer påverka tidningarnas paywalls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in