YouGov:
SD nära 4 ggr så stora som MP.
SD nästan lika stora som FP, C, KD (=15,0) och MP (5,4) tillsammans.
SD nästan lika stora som V, MP, F! (=15,0) och FP (4,9) tillsammans.
SD 3,2 under M.
SD 6,4 under S.
Novus:
SD drygt 3 ggr större än MP.
SD större än FP, C, KD (=14,7) och F! (1,8) tillsammans.
SD större än V, MP, F! (=15,8) tillsammans.
SD 8,9 under M.
SD 9,0 under M.
Citat:
Ursprungligen postat av
Karman
Det är faktiskt en helt otrolig utveckling. Jag hade aldrig trott det. Men nu är det fakta och nu måste övriga partier verkligen förhålla sig till SD, särskilt Alliansen, annars är de dömda.
De måste i första hand förhålla sig på ett nytt sätt till invandringspolitiken, annars är de rökta. Om man ska presentera ett förslag om skärpt invandringspolitik under 15 minuter kan man inte göra som Kinberg Batra och spendera de första 10 minuterna på att bedyra hur humaaaaaaan och generööööööös invandringspolitik vi ska fortsätta ha, för att sen lägga sista 5 minuterna på att presentera förändringar som totalt sett var ett bra utgångsbud för att vara från 7K. De måste sluta be om ursäkt, sluta stryka de ängsliga invandringskramarna medhårs. De måste gå ut på scenen commando style och utan omsvep säga nu jävlar gör vi det här.
Citat:
Ursprungligen postat av
priz
Då tror jag att SD mycket väl kan ligga runt 20%. Speciellt då det nu inte heller är direkt "skamligt" att säga man röstar på SD.
Tror inte man kan ta för givet längre att alla ligger för lågt. YouGov har legat över Sentio flera gånger nu och Sentio kom närmast 2010 och 2014. Cirka 18-18,5 tror jag på om det var val idag.